VONDE TANKER

I løpet av de siste månedene med prøving er det mange som har spurt meg om aborten jeg har vært åpen om på bloggen tidligere. Jeg skjønner det. Spesielt nå som det viser seg at jeg trenger hjelp til å bli gravid, noe jeg aldri hadde sett for meg. Jeg ble jo gravid med ekskjæresten min mens jeg gikk på p-piller og har alltid vært en sunn og frisk jente uten problemer med helsen. Derfor trodde jeg aldri at jeg skulle ha vanskeligheter med å bli gravid igjen. Der tok jeg grådig feil. Det er mulig at AMH-verdien min den gang (som er svært lav i dag) var mye høyere. Det er tross alt snart 7 år siden aborten og mye kan skje på så lang tid. Men det kan også hende at verdien min alltid har vært så lav som den er i dag, men at jeg bare hadde enormt flaks/uflaks den gang jeg ble gravid som 20-åring. Det kan vi dessverre ikke vite. Kanskje like greit akkurat nå. Men om jeg hadde visst mer tidligere, så hadde fokuset mitt vært helt annerledes. Jeg hadde blant annet sluttet på p-piller med en gang Ulrik fridde til meg. For da visste jeg jo allerede at det skulle bli oss to..

Jeg skal innrømme at jeg har hatt flere vonde tanker rundt denne aborten i ettertid. Men de verste tankene kom ikke før jeg begynte å ønske meg barn, og etter flere måneder med prøving ble det bare verre og verre. “Var det den sjansen jeg fikk?”, er et spørsmål som har brent seg fast i hjernen min. Jeg stilte gynekologen min dette spørsmålet i Trondheim, og svaret jeg fikk var at aborten jeg tok den gang ikke har noe å gjøre med mine problemer i dag, med mindre jeg hadde noen komplikasjoner som jeg ikke har fortalt om. Det hadde jeg heldigvis ikke. Selve inngrepet gikk helt fint uten betennelser eller andre alvorlige komplikasjoner i dagene etter.

Angrer jeg på aborten? Nei. Det blir helt feil for meg å tenke slik. Jeg var for ung i hodet til å oppdra et barn den gang. Fokuset mitt var på helt andre ting i livet og jeg levde i et forhold som gikk mot slutten. Dessuten hadde jeg mest sansynlig ikke møtt Ulrik, som viste seg å være mannen i mitt liv. Derfor føles det valget jeg tok den gangen fortsatt rett for meg i dag. MEN hadde jeg gjort det igjen? Aldri. Uavhengig av alt. Jeg kommer heller ikke til å begynne på p-piller igjen. Ikke fordi jeg tror at p-pillene er skadelige i seg selv, men fordi vi ønsker oss flere barn og jeg vil derfor bedre sjansene mine for å bli gravid naturlig med det lille jeg kan gjøre ♥

Mens mamsen skriver ligger Stella foran peisen.. Dere aner ikke hvor mye trøst jeg får i denne lille skapningen for tiden. Hun blir som en liten datter for både Ulrik og meg. Bortskjemt til tusen, men også utrolig snill og oppmuntrende. Det skal bli spennende å se hvordan hun takler å måtte dele på oppmerksomheten i fremtiden. Hehe ♥

28 kommentarer
    1. Hei! Jeg syns det er så trist å lese det du skriver, ikke bare her, men gjennom hele denne perioden. Om det er en person jeg absolutt ikke unner dette er det deg. Herlighet så høyt ønske du har om barn. Det lyser gjennom i hvert eneste innlegg du skriver. Det er ingen tvil om at barnet ditt kommer til å være fantastisk heldig og ikke minst elsket! Jeg følger med, og har grått for dere (jeg er ganske sentimental ja). Jeg håper virkelig dere lykkes, det hadde faktisk vært en fin julegave også for meg, og helt sikkert for mange av dine andre lesere.
      Takk for at du belyser et viktig tema, takk for at du deler til tross for at det er vanskelig. Du setter et fantastisk eksempel om at åpenhet er viktig og riktig, ikke bare rundt dette, men rundt det meste. Å snakke om ting gjør det som regel bare bedre! Ønsker deg alt godt og masse lykke til 🙂

    2. Det er godt vi ikke vet noe om framtiden. Hvis du hadde visst det du vet i dag om fertiliteten din da du var 20, tror jeg valget du tok den gangen hadde blitt mye vanskeligere. Det var riktig for deg den gangen, og det betyr ikke at du straffes for det i dag, så jeg synes ikke du skal “straffe” deg selv heller ved å tenke på det. Det er du og Ulrik som skal ha barn sammen, dere to ❤️ Heier på dere!

    3. Hei 🙂
      Jeg har fulgt bloggen din noen måneder nå, og blitt en fast leser. Når de triste innleggene dine kommer, om negative tanker, skuffelser over graviditeten – det er så vondt å lese, samtidig som jeg ser så opp til deg for at du er så åpen og ærlig, fantastisk kvalitet! Og det er så hjertevarmende å lese om hvor sterkt du ønsker deg et barn, det barnet vil bli så høyt elsket tenker jeg da!
      Et lite tips til deg, selv om det vil høres litt dumt ut siden du tenker mye på dette med barn, er å prøve å ha en liten periode hvor du fokuserer på noe helt annet (som sikkert virker helt umulig, men- ) det tror jeg vil hjelpe på å kunne bli gravid – for om jeg har hørt riktig, så blir man lettere gravid når man ikke går å tenker så altfor mye på det. Prøv å bare “lev” litt som en tyve åring, dra på noen ferier til utlandet med typen, ha heftig (!) sex… Lev litt sånn “her og nå”, og kanskje… helt plutselig, så er du gravid? Dette kan nok høres litt dumt ut som sagt, men har hørt om så mange slike tilfeller, der man har rett og slett sunket skuldrene og gjort helt andre ting, å endt opp gravid. Ønsker deg sååå mye lykke til! Sitter å krysser fingrene for at du skal oppleve å bli mamma!

    4. Jeg er imponert over hvor åpen du er på bloggen. Du er en inspirasjon for mange. Jeg skjønner tankene dine rundt aborten. Men du må prøve å legge det bak deg. Jeg krysser fingrene for at du snart er gravid!!
      Jeg ble gravid på 2. ivf forsøk. I ettertid har jeg hørt om mange som blir gravid på 2. forsøk og ikke 1. 1. forsøk blir på en måte litt prøving og feiling. Mens på 2. forsøk kan man justere medisiner. Jeg håper virkelig det klaffer på første forsøk. Jeg vet hvor vondt det er når det ikke går. Vi gikk forresten også privat.
      Lykke til på onsdag!! Og tusen takk for at du deler 🙂

    5. Du sier du er åpen om alt, men du svarer jo aldri på spørsmål?
      Hvordan visste dere for lenge siden at Ulrik var fertil når han aldri har gjort hverken deg eller noen andre gravid før? Siden du sa at det visste dere hvertfall helt sikkert. Og det var jo før dere begynte å teste dere..??

    6. Personlig hadde jeg aldri greid å ta abort, ikke engang om jeg var under 20. Man har jo sex med noen man liker, og da kan man jo takle å leve med barnet deres og, tenker jeg da!
      Skriver ikke dette for å såre deg, synes bare det er så rart hvordan mødre kan velge bort sine barn.

    7. Fint og ærlig innlegg, Julianne ♡
      Jeg forstår at du tenker på dette, men det er ingen vits i å dvele ved fortiden. Gled deg over det du har, og se fremover <3

    8. Hei!
      Jeg må bare si at jeg beundrer og applauderer din åpenhet! Å få barn er ikke bare enkelt, men dessverre er det stort sett bare de gode historiene om graviditet og prøving vi får servert. For meg og samboeren min tok det oss et år før det endelig klaffet. For meg var ikke problemet å bli gravid, men jeg hadde tre spontanaborter i løpet av dette året. Selv om vi ikke har vært gjennom det samme som deg har jeg funnet mye hjelp i din blogg, og håper virkelig det ordner seg for dere også! Vi har valgt å være åpne om spontanabortene i nærmeste familie og omgangskrets og håper det kan være til hjelp for andre som kanskje ikke blir gravide på første forsøk og hvor veien frem til en baby kjennes uendelig lang. Det er så godt å vite at man ikke er alene om å plages.

    9. Til Marte : Regner med kommentaren din er godt ment , men det finnes ikke noe dummere å si til en som sliter med å bli gravid fordi hun har lav AMH. Les deg ligg opp før du legger inn idiotiske kommentarer ! For Julianne så er det tilnærmet umulig å bli gravid på natur metoden , og å slappe av vil ha ingen effekt på henne. Ja, noen med så lav AMH blir gravide naturlig , men de tilhører fåtallet .

    10. Kjære Julianne
      Jeg har aldri kommentert før, men har det siste halvåret blitt en fast leser.
      Jeg bare følte sterkt for å fortelle deg at jeg er helt sikker på at dere kommer til å lykkes med å få barn. Dette ordner seg! Det finnes så vanvittig mye hjelp å få der ute, og du er fortsatt ung. Jeg kan tenke meg at alt ser vanskelig og litt mørkt ut nå, men en dag kommer du til å sitte med din sønn eller datter i armene og se tilbake på denne tiden på en annen måte. Jeg heier på dere! <3

    11. Syntes det er veldig tøft av deg å være så ærlig om aaborten.Spesielt siden du ønsker barn så sterkt nå.Jeg tror du forsatt kan få barn,og jeg berunder din åpnhet om aborten:)
      Jeg tror det kommer til å ordne seg for deg og Ulrik:)

    12. Du er skremmende god på å manipulerer dine nærmeste. Mon tro når Ulrik innser at han har kjøpt “katta i sekken “. He, he!

    13. Det er så utrolig feigt å kommentere anonymt og samtidig være ufin! Skal man først oppføre seg som et troll, så får man stå for det. Kan ikke fatte hva anonym et par hakk opp mener med at du manipulerer Ulrik?? Ta deg sammen menneske! Julianne virker som en reflektert, klok og varm jente, og jeg skulle gjerne kjent henne personlig 🙂 Du er et forbilde for mange med åpenheten din, så fortsett sånn. Og prøv å ikke tenk mer på aborten, du har bedre av å fokusere på målet ❤ Ønsker dere fortsatt lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg