VI SATSER PÅ AT DET GÅR PÅ FØRSTE FORSØK

Det er flere som spør om kostnadene vi har ved å ta prøverørsbehandligen privat. Selv om jeg fikk beskjed av gynekologen min om at vi kan få behandlingen dekket av staten, så var det som sagt aldri noe alternativ å stelle oss i den offentlige køen for prøverørbehandling her i Norge. Dette handler ikke om at vi er “fine på det”, som noen skriver eller at vi mener legene på de offentlige sykehusene ikke er “bra nok” her i landet. Dette valget handler først og fremst om at vi ikke vil risikere at min AMH verdi blir noe lavere enn den allerede er. Det kan hende at det hadde gått bra å vente i 6 måneder til, 1 år til eller kanskje 2 år til, MEN det kan vi ikke vite sikkert. I verste fall kommer vi ikke i gang før det er for sent og da hadde jeg ALDRI tilgitt meg selv. Det barnet jeg har troen på at vi en dag skal få er verdt alle penger i hele verden ♥

I tillegg handler valget om å gå privat mye om den gode oppfølgingen vi får. Jeg føler at de som jobber på klinikken er oppriktig oppatt av at vi har det bra og at vi ikke lurer på noe. Det er en stor fordel å kunne få svar på alt man vil til alle døgnets tider, noe man dessverre ikke får på de offentlige sykehusene i dag. Rett og slett på grunn av manglende kapasitet og det er forståelig. I og med at ukene fremover kommer til å bli de tøffeste og mest krevende ukene jeg noen gang har opplevd, så er det veldig beroliggende å få all denne støtten. Det blir som en service vi velger å betale for. Dessuten er det vel bare fint at vi som har mulighet til å gjøre dette privat ikke opptar en plass i den allerede lange offentlige køen? Jeg skjønner ikke hvorfor mange reagerer så negativt på valget vårt om å gå privat.

Over til det mange lurer på.. Det koster 28 000 kroner for selve behandlingen. I tillegg kommer jo medisinene til kroner 17 252 og fertilitetsutredningen på 2500 kroner for Ulrik og meg sammen. Vi må altså ut med 47 752 kroner totalt for dette ene forsøket. Det er mulig at prisene varierer noe fra klinikk til klinikk, men etter å ha sjekket litt rundt så er det sirka her prisene ligger privat for prøverør i Norge. Man kan spare noen kroner på å kjøpe 3 forsøk med en gang, noe ikke vi har valgt å gjøre da vi satser på at dette går på første forsøk. Mange vil nok mene at det er idiotisk eller vel optimistisk med en slik holdning. Men for oss handler dette om å gå 100 prosent inn for noe. Vi håper at jeg blir gravid på første forsøk og ut ifra de tilbakemeldingene vi har fått av både sykepleier og gynekolog etter blodprøver og ultralyd, så er det ingen grunn til å tro noe annet.

Ja, vi kommer begge til å bli utrolig skuffet og lei oss om dette ikke går på første forsøk. Jeg tør ikke en gang tenke på de dagene etter en eventuell negativ graviditetstest. Men om det blir tilfellet så går vi all in for neste forsøk. Akkurat som med dette. Forventningene vil alltid være der uansett og det tror jeg bare er sunt. Vi må aldri miste håpet!


Jeg oppfordrer alle unge jenter og gutter til å bestille en time til fertilitetsutredning om barn er ønskelig i fremtiden. Dette sier jeg ikke for å skremme, men for å gi dere et godt råd. Kunnskap om egen helse er gull verdt.

102 kommentarer
    1. Hei, Jeg har tatt 3 prøverør. 2 i Norge og reiste det siste til Danmark. Og siste ble jeg gravid. Det som er forskjellen der og her i Norge er at de snitter egget ( dette gjør at det fester seg lettere) Om du vil vite mere er det bare å kontakte meg. (du får vel opp mail adressen?)

    2. Hei Julianne!
      Tror du gjør lurt i å ikke tenke at du snart skal gjennom de tøffeste og mest krevende ukene i ditt liv. Det går bra!
      Ja, du kan få bivirkninger. Det er utfordrende psyisk med venting og usikkerhet, men tenk!
      Du er så heldig at det er mulig å få hjelp! Dette er veien mot å få et barn!
      Tror innstillingen du har når du går inn i dette har mye å si.
      Forventer du at verden nesten skal gå under i denne prosessen, så føles det kanskje sånn.
      Skal ikke si at du bare må slappe av, for det vet jeg ikke er mulig. Har akkurat vært gjennom prosessen selv pga lav amh(3) + to andre ting som påvirker muligheten til å bli gravid.
      Jeg fikk ut 5 egg, og vi fikk klaff på første forsøk, og har to egg liggende på frys:)
      Så det er mulig!
      Vil også anbefale deg å inn på jannorama.no og lese om hennes erfaringer, og spesielt innlegget “prøvelsen- en prøverørsguide” hvis du ikke allerede har lest det.
      Skrevet på en morsom, og forståelig måte, som iallefall jeg fant litt trøst og støtte i 🙂
      Lykke til!
      Hilsen fru på 32 som heller ikke trodde eggreservene skulle være et problem helt ennå….

    3. Jeg håper sånn på at det skal funke for dere snart! Jeg får så vondt av deg. Jeg så bare den måten du holdt opp den dressen i går.. jeg skulle ønske du hadde hatt barnet ditt i armene på det bildet og ikke bare en dress. Du er flink til å tenke positivt❤️ Dere fotjener virkelig å få barn nå❤️ Jeg har fulgt bloggen din lenge nå, og kommer til å følge med på dere helt til drømmen deres kommer i oppfyllelse! Aldri mist håpet! Dere skal uansett bli foreldre en dag, om det så er biologiske eller ikke! Om ikke lenge så har du ditt eget barn i den dressen❤️

    4. Skjønner godt at dere går privat, det ville jeg også gjort. Jeg var på en privat klinikk da jeg ble gravid, jeg ble det uten hjelp da, men poenget er forskjellen vi opplevde. Vi ble så godt tatt i mot, hun som utførte ultralyden var så dyktig og tok seg skikkelig god tid, både til jobben sin, og til å snakke med oss. Det var en fantastisk opplevelse. Senere var jeg på den ordinære ultralyden på sykehuset. Måtte vente en time over tiden, hun som tok meg i mot var pottesur. Det var bare en kjip opplevelse hele opplegget.. Kan ikke dra alle over en kam, jeg ser den! Men JEG ville også gjort som dere. Ønsker dere masse lykke til! Det er så spennende at du deler alt, kommer til å bli så glad på deres vegne når det endelig skjer <3 Det blir nok mange 😀

    5. Tenk så koselig om mange år hvor din fremtidige datter eller sønn leser på bloggen din og ser hvor mye vedkommende var ønsket <3

    6. Håper at dette går bra for dere! Du er utrolig tøff som er så ærlig så du er. Kan tenke meg ta mange finner litt trøst av at de ikk er alene i en silk vanskelig situasjon. Stå på, heier på dere og den kommende familiene dere skal bli. Ønsker dere alt vell, det fortjener du.

    7. Hva må en igjennom for å ta fertilitetsutredning? Gynokologisk undersøkelse, blodprøver?
      Lykke til! Krysser fingrene for dere❤️

    8. Ut i fra det gynekologen din har sagt, så ser du ikke noen grunn til at det ikke skal gå på første forsøk?… Altså hei! Lenge leve optimismen, men glemmer dere at det uansett ikke er mer en 1/4 sjans for graviditet? Sjansen er ikke større for å bli gravide med prøverør, og dessuten er sjansen en god del større for spontanabort. Ønsker at dere skal bli lykkelige, men ikke glem at sannsynligheten er 25%…
      Lykke til 🙂

    9. Lykke til! Kjipt at det må være så vanskelig, men for barnet ditt er jo dette egentlig en fordel, tenk ikke alle har mulighet til å oppdatere vaksiner mot potensielt skadelige patogener for fosteret, og også avstå fra mat/alkohol/tobakk som kan være teratogenisk! Trondheim, med Arne Sunde i spissen, har vært veldig gode på dette helt fra starten av, så dette skal nok gå bra! Var på et foredrag med han i fjor, og lærte da blandt annet at grunnen til at trheim har så høyt antall fødsler med kun 1 barn etter IVF et rett og slett at de er så gode at de bare trenger å sette inn et 😀

    10. Masse lykke til. Har selv prøverørsbarn, slo til på første forsøk, resultat tvillinger. Jeg gikk gjennom hormon behandling, uten noen plager. Vi er forskjellige, ikke sikkert det blir så tøft, jeg slapp billig unna. Krysser fingre for dere :o)

    11. Oppfordre alle unge jenter og gutter til ferilitetsutredning om barn er ønskelig?????
      For en utrolig provoserende og lite gjennomtenkt anbefaling! Her har du gjort en slett konsekvensanalyse. Det blir som å si at siden jeg har vært utrolig “uheldig” å pådra meg kreft i tykktarmen i en alder av 20 (svært sjelden!), så vil jeg gå ut å anbefale alle unge jenter og gutter å gjøre en koloskopi. Henger ikke på greip! Les deg opp på formålet med en masseundersøkelse før du kommer med slike absurde forslag.

    12. Lenge leve optimismen Hahaha … Å fytti dere kommer til å få dere noen realle slag i trynet er jeg redd!

    13. Kan ikke få sagt det nok ganger! Så utrolig flott at du er åpen om denne prosessen. Selvfølgelig utrolig synd at du må gjennom dette,men tror nok du hjelper mange som sliter med å få barn. Du er kjempetøff! Ønsker deg alt godt,håper det blir baby snart 🙂

    14. Dette innlegget fikk meg til å reflektere… Her sitter du, og mange andre lik din situasjon, å skal investere 50 000kr på et kjærlighetsbarn som er så ønsket, og som jeg har tatt som en selvfølge å få. Plutselig ble jeg litt flau over å klage over hvor sliten jeg er, når andre ville gjort alt for å innta min plass. Lykke til Julianne, virkelig, håper på det beste for dere, jeg er troende så skal avslutte med å si at jeg ber for dere<3
      Hilsen tobarnsmamma<3

    15. Hei
      Vet hva du går gjennom… Får behandling på samme klinikk som deg for tida. 3 forsøk med innsett for en knapp uke siden. Det er slitsomme greier. Håper du er heldig og at det går på første forsøk for deg 🙂

    16. Liv Bente på Spiren er en fantastisk flink dame. En av de beste på sitt område i Norge. Hun er min gynekolog også. Lykke til. Dere er i de beste hender 🙂

    17. Hahah! Dummeste bloggposten på lenge! Er i prøverørsordning selv, og jeg får hjelp, oppfølging og ikke minst det hele tiden når jeg måtte ønske! Og jeg er i det offentlige!!! Snakk for deg selv Julie-Anne, men dette blir for dumt!!! Jeg er så drittlei at du skal komme med sånne påstander du ikke har peiling på….

    18. Så mye teite kommentarer folk får seg til å skrive! Ønsker dere masse lykke til, det kommer nok til å gå veldig bra! Du er tøff som er så åpen om dette.

    19. Vi er i det offentlige og får selvfølgelig oppfølging og svar på alle spørsmål vi måtte ha 😊 At du kan “få svar på alt du lurer på til alle døgnets tider ” er verdens dårligste argument , for jeg regner ikke med du våkner midt på natta og har et spørsmål og ringer til dem midt på natta. Man gjør jo ikke sånn… Det holder mer enn nok å få TSK i dem i åpningstidene som er mellom kl 07-17 .
      Dessuten tror jeg du burde få deg en reality sjekk. Du bør lese deg opp på ivf behandling , virkelig! Du får det til å høres kjempe lett , og det faktum at du går inn inder her med den innstillingen at dere trenger bare et forsøk … Gud hjelpe deg , du kommer til å bli så sjokka over hva du må gjennom. Mitt beste tips : Forbered deg på det verste , ikke det beste ! Bli heller positivt overrasket dersom det lykkes på første forsøk. Ja det er klart det kan skje , men det er veldig sjeldent !!! I gjennomsnitt lykkes 3 av 5 par å bli gravide innen 5 år , 5(!!!) år! Skal finne kilden til dette etterpå…

    20. Herrefred så frekke noen av dere er! Julianne har rett i mye av det hun skriver. Jeg går til prøverørsbehandling i det offentlige, selv om jeg har lav amh. Vi var heldige å fikk starte behandling relativt raskt, men hvis ikke hadde vi også gått til det private. St. Olav er gode på mye, men tror nok at det er litt mindre samlebåndsproduksjon i det private. Det er som noen skriver litt ventetid på prøverommet, de er absolutt ikke så enkle å få tak i og de har slett ikke tid til lange samtaler som man ofte har behov for i denne prosessen.
      Det at hun oppdordrer alle til å sjekke fertiliteten sin skjønner jeg kjempegodt! Når man får beskjed om at man har det travelt og at kroppen ikke fungerer slik man håper på, kjenner man på en stor sorg og hjelpesløshet. Jeg unner ingen å oppleve det samme og har selv oppfordret mange til å enten sette i gang eller sjekke hvordan det står til. Jeg vet faktisk om relativt mange med lav amh, og det er ikke så sjeldent. Spesielt hos kvinner over 30 år. Bedre å finne det ut slik at man ikke mister muligheten til å føde egne barn. Blir provosert av de som sier at da kan dere heller adoptere. Det er en lang prosess og det er slett ikke sikkert man får adoptere.
      Et forsøk er et nervepirrende prosjekt og det er mye som står på spill, tror man kan komme langt med optimisme, men det er ca 30% sjangse om man setter inn ett friskt egg, i følge min lege på St Olav, og det er pittelitt større sjangs enn ved naturmetoden (så lenge det er god kvalitet på cellene).
      Julianne: jeg har nettopp gått på omtrent de samme medisinene og har ikke merket noe på humøret. Har prøvd langt regime med nesespray og nedregulering tidligere, og det var absolutt en prøvelse både for meg og samboeren. Dette går bra og om det klaffer eller ikke så er dere i gang! Fortvil ikke om det ikke går på første forsøk! Men Trondheim er en flott by å lage barn i! Satser på at dere får en liten prøverørtrønder neste høst! Jeg skal sette inn ett egg i morgen, hvis egget ser bra ut! Vi er flere i samme båt! Vi med lav amh får satse på kvalitet fremfor kvantitet!

    21. Synes det er trist at du føler du må forsvare dette.. Alt folk skal mene noe om!
      Ønsker dere all hell og lykke til <3

    22. Anonym over her : Hvorfor skriver du Julie-Anne ? Hersketeknikk? RO deg ned, og slutt og klikk deg inn her!!

    23. Krysser alt jeg har for at det går på første forsøk <3
      Så utrolig tøft av deg å dele så mye av dette for det er så mange som deg her i Norge!
      Stor klem til dere begge <3

    24. Jeg tror nok de som får ivf i det offentlige får fantastisk god oppfølging de også. Men du trenger ikke forsvare deres valg. Dere ønsker ikke, og frykter også hva ventetid kan innebære, og dere har mulighet til å slippe. Håper det funker på første forsøk, ikke noe galt i å være positiv. Funker det ikke, så vet dere jo alternativene fra før. Masse lykke til!

    25. Man kan enkelt sjekke amh verdien med en blodprøve tatt når som helst i syklusen. Søstra mi tok en på Spiren eller medicus for 250 kr. Den gir ikke svar på så mye mer enn eggreservene, men den er en god pekepinn på om du har det travelt. Skalaen går fra 0- 60 pikomol / liter. 0 samsvarer med å være i overgangsalder og en normal kvinne i 30 årene har nok mellom 20 og 50. Under 7 regnes som infertil i mindre grad. Under 3 er infertil. Tallene er ikke antall egg, men en måling av anti müller hormon.

    26. Håper det går på første forsøk for oss begge! Venter selv på å begynne med hormonsprøytene 🙂 utrolig spennende tid vi har i vente 🙂
      Tror nok ventetid og oppfølging varierer i Norge. Hører selv til i det offentlige i Nord-Norge, og her har det ikke vært ventetid i det hele tatt 🙂 oppfølgingen er også helt fantastisk – de er så utrolig flinke og tar seg god tid. Dersom man ønsker å komme inn til samtale utenom fastsatte timer, stiller de gjerne opp til det.
      Så er nok ikke lurt å skrive så bastant at en må vente mange måneder/år i det offentlige. Men støtter fullt ut at noen ønsker å gå privat! Ventetiden varierer nok 🙂

    27. Anonym: Jeg fikk beskjed om at denne blodprøven måtte tas senest dag 3 i syklusen. I tillegg til denne blodprøven bør man ta en ultralys, slik at gynekologen kan forsikre deg om at alt ser bra ut der nede 🙂

    28. Enkelte av de som legger igjen kommentarer her skulle jeg ha likt å møte i virkeligheten. Hadde dere vært så bastante i meningene deres og så krasse i ordlaget da, mon tro? Julianne og Ulrik har valgt selv, AKKURAT sånn som det burde være. Ser også at det er et gjengående tema dette med adopsjon.. Det er da naturlig å ha et ønske om å få egne barn, rent biologisk sett? Vite at man faktisk har bært fram barnet, passet på det fra første sekund. Syns dere burde tie stille, dere som skal stille spørsmålstegn ved alt de sier og gjør til en hver tid.
      Selv har jeg og partneren min prøvd i snart et år, og vurderer nå veien videre. Etter å ha fulgt bloggen din har jeg bestilt meg time hos gynekolog, så får vi diskutere litt der. Jeg kjenner meg så godt igjen i mye av det du skriver. Føler meg både usikker og redd. Tusen takk for din åpenhet- du er en inspirasjon for så mange, inkludert meg. Jeg krysser alt jeg har for at dere får det til på første forsøk! Råder ingen tvil om at dere kommer til å bli fantastiske foreldre, og håper dere klarer å skyve vekk alle de fornærmende kommentarene dere måtte få- noen folk er og blir dumme.
      Stor klem fra meg!

    29. Kristin: Jeg tok en blodprøve og en ultralyd. Nå vet jeg ikke hva du mener med “unge jenter”, men jeg skulle i hvert fall ønske at jeg visste det jeg nå vet mye tidligere. Da hadde jeg foreksempel sluttet på p-piller for lengs.

    30. Heier på dere! Jeg tenker at hvis du vil gå privat og føler deg trygg der, gjør det. Det er like god hjelp i det offentlige, men det handler om å føle seg trygg og ha god kjemi med de som skal hjelpe dere. Jeg fikk ikke hjelp i det offentlige pga Amh under 1. Fikk hjelp privat, fikk satt inn er prakteksemplar av et egg, men ble ikke gravid på det. Et dårlig egg kan bli barn, et godt egg kan utvikle seg feil etter innsett. Det vet man ikke på forhånd. Klinikken kan ikke garantere foe graviditet, det er bare rundt 20% sjanse hver gang. De fleste trenger mer enn ett forsøk.
      De som skrev over her ang Amh har ikke riktig info, for ei normal fertil dame på 30 er Amh lavere enn 20 😉 Amh under 3 er ikke infertil… mellom 3 og 60 regnes som normal. Under 3 er lav fertilitet, ikke infertil. Jeg var tydeligvis ikke infertil fordi jeg ble gravid uten hjelp mellom forsøk med Amh under 1!
      Jeg synes det ikke er en god ide å råde alle unge jenter som ønsker seg barn fertilitetsutredning. Bedømming av Amh skal ikke brukes til å sjekke seg, det skal brukes som et ledd i utredning når man har forsøkt en stund og mistenker at noe er galt. Når man er over 35 er det lurt å oppsøke hjelp etter 6 mnd. Men ikke problematiser dette, det er vanlig å bruke 1 år på å bli gravid. Amh under 6 er litt lavt, men du er innenfor normalen. Det er ikke sånn at Amh stuper…. jeg hadde Amh under 1 da jeg var 32, ble gravid da jeg var 34. Vil tro jeg hadde egg igjen da og har det nå også 🙂
      Lykke til! Men ikke gå i kjelleren hvis det ikke går nå, da prøver dere igjen! Vi heier på dere!

    31. So kjedelig å sjå at du må forsvare eit blogginnlegg som egentlig var informerande om din prosess. Føler at folk sitte å leita etter feil og ring å kritisere ein for, det er trust at dagens samfunn er blitt slik. Skulle ønske vi kunne bli flinkare til å fokuserer på det som er bra og framsnakke kvarandre, er ikkje rart det er konflikter her i verda. Men når det er sagt så er eg einig med deg; Der viktigaste i denne prosessen er å være positiv og ha trua. Ska gjennom en operasjon til neste år og under samtale med lege spurte han om eg hadde trua på at det kom til å bli bra og da svarte eg at eg ikkje viste. Så sa han at det viktigaste i all behandling er å tru at det ska gå bra og håpe på det beste, om en ikkje gjer det så går det iallfall ikkje 🙂 En kjempe spennande prosess dokke ska inn i og det er veldig kjekt p få lov p føle dokke so tett 🙂 Håpar ikkje at dei dumme kommentarane gjer at du sluttar og skrive om det sjølv om du nok blir både sliten og ekstra sårbar for dette temaet er så viktig. Og så fint for dei som kjem etter å kunne ha ein plass og lese 🙂 Masse masse lykke til ! 🙂 Satsa på at det sitte ei lita spire eller bøllefrø etter første forsøk 🙂

    32. Synes ikke du skal be folk om å sjekke seg med en gang. Greit å prøve litt først. Jeg fikk påvist pcos og Google ble min bestevenn og verste fiende. Der stod det nesten at det var umulig å få barn og risikoen for spontanabort var kjempehøy. Da jeg og mannen min bestemte oss for å få barn, så trodde jeg nesten det ikke gikk på grunn av negativitet og sorgene på forskudd. Dro til gyn før vi i det hele tatt hadde begynt, og hun skrev ut pergotime uten engang å nøle. Bare en rask ultralyd. “Ja, du har for mange egg, ja det blir for vanskelig, nei du klarer det nok ikke på egenhånd. Jeg skriver ut medisiner” og det var en ganske anerkjent gynokolog her i Oslo altså. Jeg gikk gråtende ut derfra og rett på apoteket for å kjøpe pillene.
      Mannen min tenkte litt annerledes på det og ba meg gi det naturlige en sjanse. Vi prøvde i to måneder og andre gang satt spira. Nå har jeg bare noen uker igjen. Skulle likt å se ansiktet på den gynokologen nå!
      Nå snakker jeg ikke om deg, du har prøvd i mange måneder. Men de du oppfordrer til å sjekke seg, bør prøve litt på egenhånd først. Mye har med innstillingen å gjøre. Og man kan bli deppa allerede før man prøver hvis man hele tiden skal sjekke seg.
      Når det er sagt, masse lykke til! Jeg heier på dere!

    33. Hei!
      Vil ønske dere masse lykke til! 🙂 Jeg håper spira sitter på første forsøk. Jeg og min mann har akkurat startet utredning for barnløshet. Årsaken til at vi ikke har klart å få barn er nedsatt sædkvalitet. Vi står mellom valget om å prøve offentlig eller privat. Ønsket om å bli mamma har blitt veldig sårt. Men det er godt å tenke på at det finnes god hjelp for å få dette store ønsket oppfyllt. Jeg kan kjenne meg igjen i dine store ønsker om å bli mamma. Synes det er spennende å lese din blogg, jeg får et håp om at vi også skal bli foreldre en gang. Forsett og skriv som du gjør!
      Mvh Marianne

    34. Jeg lurer på om dere ikke kan takke ja til begge deler? hvis det mot formodning ikke skulle klaffe m første gang så har du stått ferdig i kø i det offentlige og prøve gang nr 2 der? Hadde det vært mulig?

    35. Masse lykke til! Ser mange mener du trenger en reality check, men du er nok ganske godt informert om statistikkene allerede. En positiv holdning har aldri skadet noen, tvert imot. Jeg har stor tro på at det psykiske påvirker det fysiske! Tvi tvi 🙂

    36. Masse lykke til! Beundrer din evne til å formidle både gleder og vanskelige ting i din og deres hverdag. Tror og håper at du er med på å sette fokus på, og fjerne “tabuet” med at det ikke er alle som kan bli gravide.
      Har fulgt bloggen din en stund, og håper virkelig det klaffer med prøverør på første forsøk 🙂
      Stå på, jeg heier på dere!

    37. Hei Julianne!
      Dette hadde jeg aldri trodd jeg skulle gjøre (altså legge igjen en kommentar her). Men det du gjør nå er så utrolig flott! At du er åpen rundt deres utfordringer rundt det å bli gravid er modig og viktig for alle som sliter. For det skal du vite, dere er ikke alene!
      Jeg og min man prøvde og lenge å bli gravid. I motsetning til deg har jeg alltid hatt en følelse ab at jeg kom til å slite med å bli gravid, og det gjorde vi også. Jeg husker jeg leste og leste på nett om par som hadde vært igjennom utallige forsøk uten å lykkes og hvor utrolig tøft det var og om alle bivirkningene jeg kom til å få.
      Det er ikke alltid sånn, jeg fikk ikke noe særlig plagsomme bivirkninger (det er klart litt emosjonell blir man jo..) og vi lyktes på første forsøk, ikke nok med det lillesøster lyktes vi også med på første forsøk. Jeg skriver dette for å vise at det er mulig å få barn relativt raskt og “problemfritt” også for oss som trenger litt hjelp.
      Lykke til ta vare på hverandre, hold motet oppe og tenkt på den fantastiske belønningen som venter:-)
      Dere er modige, veldig modige som deler deres historie, for dere er i en sårbar situasjon nå det skjønner jeg, og de som kommer med negative kommentarer på at du deler din historie synes jeg skal tenke seg en ekstra gang!!

    38. Kjære Julianne! Ønsker dere fortsatt masse lykke til! Håper dere blir foreldre i løpet av 2017! Jeg har en følelse av at du er en skikkelig jentemamma 🙂 <3

    39. Så utrolig leit at du får så mange negative kommentarer. Om dere går offentlig eller privat går vel ikke ut over noen andre. Det er deres penger, bruk det på hva dere vil. Ser ikke at du hsr skrevet at det er dårlig oppfølgning i det offentlige, men at dere får bra oppfølgning i det private. Lykke til med behandlingen.
      Har selv akuratt begynt prøving, og er livredd for å ikke få det til…. krysser fingrene!

    40. Jeg har gått i klasse med deg, og må si jeg har tenkt litt av hvert om deg og bloggen din. Hadde det inntrykket av at du var overlegen da vi studerte sammen. Men etter å nylig ha fått barn selv, uten komplikasjoner, så vil jeg bare si at du er tøff som er åpen om det, og jeg synes ikke 50.000kr er mye å betale for å gjøre dette nå istedenfor å vente. Har man økonomi til det så hvorfor ikke? Hadde ikke trodd jeg skulle si dette eller skrive noe på bloggen din, men jeg heier på dere og håper og krysser fingrene for at det går bra for dere.
      Og husk, pust ut og slapp av, tenk positivt og vær glad for det du har, for jeg har stor tro på at når kroppen slapper av så blir ting lettere 🙂 Det var iallefall det jeg gjorde da vi begynte å prøve. 🙂

    41. Masse lykke til! Håper det går rette veien for dere nå. Jeg syns du er tøff som deler opp og nedturer med oss lesere. Hadde jeg vært i samme situasjon som deg og hatt muligheten til å benytte meg av privat sektor hadde jeg gjort det. Klem!

    42. Fortvil ikke om det ikke går på første forsøk! Jeg hadde 3 helt elendige forsøk før det klaffet på fjerde forsøket! Det var heller ikke et bra forsøk, for eggkvaliteten var dårlig og eggene som ble satt inn var bare delt i 2 og et i 3. Det optimale er at det er delt i 4 når det blir satt tilbake. Men jeg fikk verdens fineste friske gutt likevel:) Når det kom til søskenforsøk måtte det 5 forsøk til før det klaffet og legene på privatklinikken holdt på og gi meg opp for kvaliteten på eggene mine var elendige. Fikk bare ut 1-3 egg pr. forsøk, for jeg hadde nesten ikke flere egg igjen pga. utallige endometrioseoprasjoner! Hadde Max doser på medisinene til og med.. Men på 5 forsøket klaffet det og jeg fikk ei frisk og fin jente. Dette forsøket var det beste jeg hadde på alle 9 forsøkene mine.. Første gang jeg fikk ut 4 egg og første gang jeg fikk satt tilbake 2 egg som var delt i 4! Men fortsatt var ikke kvaliteten på eggene optimale, men det klaffet likevel;) Så alt er mulig i dette gamet:) Hard og tungt når det står på med alle nedturene, men Gud for en lykke når testen lyser positiv til slutt:) Jeg var bestemt på at jeg aldri skulle gi meg før jeg hadde fått 2 barn om jeg så skulle bli gjeldsslave tilslutt:) Har gått med noen hunderetusener men det er SÅ verdt det også:) Masse lykke til, til dete. Jeg er sikker på det ordner seg for dere:) Du har vært gravid før så det er bare for du har få egg det ikke klaffer. Så når de får hentet ut egg hos deg og plassert det i livmoren din er jeg sikker på det klaffer tilogmed på første forsøk! jeg har en god følelse på det.❤️

    43. Masse lykke til- og takk for at du/dere deler. Og lykke til Thea( innlegge lenger oppe) som skal sette inn egg idag!!

    44. vi brukte ikke privat klinikk og vi kommer inn når vi måtte ønske. Vi brukte to år på første mann. Da jeg hadde en spontan abort først. Men på første uttaket av egg så fikk jeg 22 og 11 av de er på frys til neste forsøk.
      Håper det klaffer på første forsøk <3 Masse lykke til.

    45. Hei Julianne 🙂
      Er så spennende at vi lesere får lov til og følge deg og Ulrik på denne reisen 🙂 Jeg heier på dere 🙂 Lykke til <3 Jeg håper at spiren sitter på første forsøk 🙂 Sender dere gode tanker og positivitet i denne ellers vanskelige tiden 🙂 <3 God klem til dere begge to 🙂 <3

    46. Masse lykke til! Sunt med åpenhet, selv om de (som deg) som velger å være åpne dessverre får masse pes og kritikk
      Krysser fingrene

    47. Så hyggelig at Dere er igang.Ser at du har mye støtte, men leser også at noen får seg til og Være skikkelig ufin og det anonymt .Kjære dere som er stygge i munnen her inne:Get a life
      Lykke til dere toan Dette ender LYKKELIG. Klemmeklem. 👪

    48. Noen kommentarer her virker nesten litt psykopatisk. Haha som feks de som må
      Absolutt nevne at de klarte å få barn helt naturlig uten noe problemer.
      Jeg tror noen liker at du er så åpen og deler dette for dette er sårt tema,
      Og mange nennesker liker å lese om andres lidelser og at andre blottlegger seg i e
      Så sårt tema fordi det minner dem selv på hvor bra liv de har. Hvorfor absolutt kommentere at man selv klarte å få barn naturlug? Noen er glad for at du deler fordi de er i samme situasjon og føler at de ikke er alenene og at du hjelper dem mye. Mens noen derimot vil understreke og gni inn hvor fantastisk lett det var for de å få barn. Psykopatiske trekk i noen av leserne dine.

    49. Enig med at unge bør sjekke seg. Var 20år når vi begynte å prøve brukte 18PP og hadde 1 SA før spiren satt. Ser det er flere unge som sliter. Lykketil!

    50. Hei igjen kjære du <3 vet ikke om det betyr noe for deg, men vil du skal vite at jeg ber for at dere får en liten spire snart. Tenk så heldig det lille barnet blir som er så ønsket og elsket. Har på følelsen at det blir tvillinger på dere jeg 🙂 klem <3

    51. Hei Julianne,
      Du skriver at du skulle “ønske at jeg visste det jeg nå vet mye tidligere. Da hadde jeg for eksempel sluttet på p-piller for lengs”. Var p-piller for deg skadelig eller mente du bare i forhold til det at dere hadde begynt prosessen tidligere hvis dere hadde visst det dere vet nå? Går på p-piller selv og ble bare litt stressa av den kommentaren hehe 😛
      Ønsker dere masse lykke til fremover med å få en nydelig prins eller prinsesse <3

    52. Det er faktisk vitenskapelig bevist at p-piller ikke hemmer fertiliteten mer enn 1-2 mnd etter slutt. P-piller innholder jo hormoner som hemmer eggløsning, disse skal være ute av kroppen ved neste syklus. Ingen grunn til å stresse p-pille brukere. P-sprøyte sitter lengre i pga det gis injeksjoner hver 3 mnd eller noe sånt.

    53. Hei! Jeg forstår godt at dere velger å gå privat. Med den kunnskapen dere har, hadde jeg absolutt gjort det samme selv! Stå på! Jeg heier på dere og leser bloggen din med stor glede.
      Hilsen 3 barnsmamma med 3 barnebarn 😀

    54. Eva; hun mener selvsagt at de ville starter prøvingen tidligere.
      P-piller nedsetter ikke fruktbarheten på denne måte

    55. Hei Julianne!
      Jeg lurer på om du har tatt celleprøven, og om du eventuelt sjekket hvor mange egg du hadde da?
      Jeg spurte leggen om dette da jeg tok celleprøven, og han sa alt så normalt ut, men jeg vurderer å sjekke hos gynekolog. Usikker på om leggen kan se antall egg osv… Jeg er like gammel som deg, og syntes det er flott at du oppfordrer jenter til å sjekke fruktbarheten!
      Heier på dere, og tror det kommer til å lykkes 😀

    56. Ønsker dere begge masse lykke til!
      Jeg er selv et år yngre enn deg. Jeg har alltid sagt at jeg vil gifte meg først. Etter å ha lest om dine opplevelser og det du skrev om at du ville prioritert barn først om du visste at det sto til som det gjør, begynte jeg virkelig å tenke. Er i en livssituasjon hvor jeg ikke er klar for å få barn på et par år, men jeg skal absolutt vurdere å få sjekket ut fruktbarheten. Det er veldig greit å vite hvordan det ligger an før jeg er 30 og det kan være for sent. Da blir argumentet om å gifte meg før jeg får barn plutselig ikke så viktig lenger. Så jeg syns det er veldig flott at du oppfordrer til dette, og de som mener noe annet kan ta seg en bolle!

    57. Jeg må lesten le.. her ligger jeg med føttene i været etter ….ja….. og for å få tiden til å gå leser jeg bloggen din. Det er deilig å bli minnet på at det er flere som sliter 🙂 håper det klaffer for oss begge denne måneden! Da skal jeg søren meg invitere deg på barselgruppe 😅
      Lykke til!!

    58. Herre fred, så mye usaklig kritikk du får! Dette er din personlige blogg. Selvfølgelig skal du få lov å håpe og ønske og tro at det klaffer på første forsøk, akkurat som alle andre som prøver å bli gravide. Jeg sender gode tanker din vei, Julianne!

    59. Synes det er helt sykt at dere må forsvare valgene deres! Det er vel en menneskerett å få velge selv?!
      Jeg heier på dere! Masse lykke til ❤️

    60. Masse lykke til! Det er kjempe spennende. Vi prøvde i 3 år, 2 ivf forsøk uten hell. Prøvde scratching og plutselig satt spiren helt av seg selv. Ser noen klinikker anbefaler dette før siste forsøk. Absolutt å anbefale!

    61. For det første: flott med åpenhet! Det er viktig i det offentlige rom! Og lykke til med prosessen dere skal gjennom, det går sikkert bra!
      Har lyst til å komme med en tilbakemelding. Jeg ble tipset om innlegget ditt av datteren til en venninne som lurte på om hun burde sjekke fertiliteten sin. Jeg er lege selv, og kan derfor litt om dette med når man skal anbefale undersøkelser. Det er veldig farlig å gå ut med en anbefaling som du gjør i slutten av innlegget ditt. La oss si at 100 18 år gamle jenter sjekker fertiliteten sin fordi de har lest din blogg. Noen av dem vil da få beskjeder som blir svært vanskelig å forholde seg til, og hva skal de gjøre med den informasjonen? Husk at ikke alle KAN få hjelp av prøverør. Hvordan skal de legge det frem til fremtidig partner? Skal de basere hele sitt liv på det? Dette med å forsøke å få barn er en naturlig prosess, og det er en veloverveid og forskningsbasert årsak til at man anbefaler par å prøve i ca ett år før de går til utredning. Og husk at selvom private klinikker er fantastiske og serviceminded lever de av salg, og deres produkt er fornøyde kunder. Selvfølgelig vil en klinikk som overlever av å fertilitetsutrede si at dette bør flest mulig gjøre. Men poenget er og blir (og dette er det bred enighet om i vitenskapelige miljøer): unødvendige undersøkelser skaper unødvendige problemer hos det store, store flertallet.
      Lykke til videre med blogging og baby!

    62. Lykke til <3 blir matt av alle stygge kommentarer. At nokon føler glede av å skrive so stygt!
      Eg håper so inderlig det klaffer for dokke på første forsøk. Hærlig å finne ein so ærlig blogg. Eg runder sjølv snart året med prøving og synst det var godt å lese din blogg (sjølv om eg ikkje skal klage).

    63. Anonym: Tusen takk <3

      Ja, huff. Sånn er det bare. Jeg lar de styre på.. Hehe!

      Tid oppfattes individuelt. Dersom du mener at dere har prøvd "lenge nok", så er det bare å ta en fertilitetsutredning, for å være på den sikre siden 🙂

      Masse lykke til selv!

    64. Elin: Hei, Elin. Ja, jeg har tatt celleprøven, men jeg sjekket ikke hvor mange egg jeg hadde da nei.

      Jeg fikk også beskjed av to forskjellige gynekologer her i Oslo om at “alt så greit ut”. Sjekk igjen om du er urolig. Det var sånn jeg fant ut av det 🙂

      Håper du har rett!

    65. Heier på dere!!
      Vi skal til utlandet til uken for innsett. Vi måtte ha donoregg etter strålebehandling. Er 29 år, og har to barn fra før, men møtte den store kjærligheten for 5 år siden, og vi vil gjerne ha et barn sammen og.
      Tidligere, da jeg hadde et valg var jeg sikker på at jeg var ferdig med barn. Men da jeg mistet muligheten til å velge viste det seg at det var et sterkt ønske.
      Mener ikke å virke utakknemlig, men ønsket er likevel sterkt selv om man har opplevd det tidligere.
      Håper spiren sitter så fort som mulig for dere. Det barnet får foreldre som virkelig ønsker det. Eller de 😉

    66. Hei kjære deg. Jeg må si at det er flott at du skriver så åpen om denne prossen. Det er mange som syns det er flaut at de har tatt prøverør og møter en del fordommer. Jeg har selv tatt prøverør, jeg var veldig instilt på at det ikke gikk på første forsøk og hadde satt av penger til tre forsøk, (gjorde det privat) slik at jeg ikke skulle bli så skuffet hvis det ikke gikk på første. Men jamen så gikk det på første, og venter nå en liten prins! Det er hardt med sprøytene og mye følesr i sving, men så verdt det😄 Masse lykke til og stå på

    67. Er det ikke litt bittert nå å vite at du faktisk har tatt abort en gang? Om du ender opp med å ikke kunne få biologiske barn, mener jeg? Jeg hadde i alle fall følt VELDIG på det.

    68. Masse lykke til, håper det går på første forsøk:)
      Hvor er genseren du har på deg på bildene fra? Utrolig fin 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg