FORBERED DERE PÅ EN EMOSJONELL JULIANNE

Hei, dere! I går og i dag har vi hentet alle medisinene som jeg snart skal begynne med. Det er de dyreste kjøpene vi noen gang har gjort på apoteket. 17 252 KRONER FOR MEDISINER! Helt sykt egentlig. Jeg følte at vi kjøpte med oss hele Apotek 1 Sfinxen som ligger på Majortsuen.

Selv om vi har valgt å ta prøverørsbehandlig privat så er disse medisinpengene noe alle må ut med av egen lomme ved første forsøk, også de som velger offentlige sykehus. Det var som sagt aldri noen vurderinssak i vårt tilfellet om vi skulle sette oss i den lange køen som det dessverre er på offentlige sykehus i dag, fordi vi er redde for å miste dyrebar tid. Men jeg synes likevel at slike medisiner burde blitt dekket av staten for alle, uavhengig om man velger å gå offentlig eller privat. Til dere som sier at det ikke er lang kø for prøverørsbehandling på offentlige sykehus i Norge: Jeg har faktisk en venninne som står i denne køen. Hun fikk beskjed i dag om at det er ventetid til april på Rikshospitalet/Oslo universitetssykehus blant annet, og hun har allerede ventet 4 måneder på henvisning til Rikshospitalet fra sin fastlege..

Nå venter vi bare på at jeg skal få mensen. Den skal komme om en ukes tid og når den kommer skal jeg informere klinikken i Trondheim om at jeg har begynt å blø. 2. syklusdag skal jeg nemlig starte med hormonsprøyter. Disse sprøytene ligger nå i kjøleskapet her hjemme, siden de skal oppbevares kaldt. Hormonsprøytene er spøryter jeg selv skal jeg ta i magen hver dag i 10 dager til ca samme tidspunkt før klokken 12.00 på dagen. Ulrik har lovet å sette de første sprøytene for meg fordi jeg er litt stresset av det hele, og ikke minst hjelpe meg med å huske de hver eneste dag. En av bivirkningene er nemlig at man kan bli litt glemsk, noe jeg allerede er. Dere kan tro at Ulrik ble bekymret da han hørte dette. Han jobber jo mye borte, så jeg får evetuelt få litt hjelp av annen familie. Huff.. Hehe! Tragikomisk, kaller vi det. I tillegg vil jeg naturligvis bli mer følsom i denne allerede tøffe perioden, så jeg kjenner at jeg gruer meg litt. Men jeg har jo ikke noe valg. Dessuten er jeg villig til å gjøre alt i verden for å oppnå babydrømmen. Til slutt vil det forhåpentligvis bli verdt alt sammen.

I tillegg til disse hormonsprøytene er det en sprøyte til jeg skal ta fra dag 5 i syklusen og mer som skjer, men dette kommer jeg tilbake til. Jeg skal ta dere med på hele reisen videre, så forbered dere på en emosjonell Julianne. Stakkars Ulrik ♥


Jeg har lovet gynekologen min å gjøre minst en hyggelig ting hver eneste dag frem til behandlingen starter. I dag kommer derfor to venninner av meg på middag, siden Ulrik er på jobb. Vi skal hygge oss her hjemme, lage god mat sammen og bare kose oss. Hun ene venninnen min kommer snart med tog fra Fredrikstad og skal sove over til i morgen, så dette er virkelig dagens hyggelige happening ♥

77 kommentarer
    1. Lykke til! 🙂
      Jeg må selv gå på hormonbehandling i fem år som etterbehandling etter brystkreft, og må ta en sprøyte hver 4.uke (en annen type enn det du har kjøpt inn). Har bare tatt den to ganger til nå, og det går stort sett greit, men av og til kommer tårene fra ingensteds fra, hehe!

    2. Et tips ang det med sprøyter, kjæresten min fikk nemlig diabetes i voksen alder og måtte lære seg å sette insulin. Han ble rådet å øve på en appelsin, selv om det selvsagt ikke er det samme som å stikke i sin egen kropp, er det visst fortsatt noe av den samme følelsen. Han synes i alle fall det hjalp!

    3. Det kommer helt an på hva for et sykehus du velger behandlingen på. Riksen er kjent for lang ventetid, mens Porsgrunn går raskt. De behandlet min søknad i begynnelsen på august og jeg var inne til samtale i september, så det er ikke like lang ventetid over alt.
      Selv har jeg heller ikke reagert på medikamentene, bare sliten nå i andre forsøk, men det er mest pga psyken. Så det er heller ikke sånn at man nødvendigvis opplever alle bivirkninger som glemskhet og hormontroll! Får håpe du slipper det også 🙂 Lykke til med behandling!

    4. Det er så tøft av deg å dele dette med oss, jeg er er sikker på at det vil være til hjelp for mange i samme situasjon. Vi har akkurat begynt å prøve selv så jeg kan (nesten) sette meg inn i hvor vondt og tøft dette er. Hele prosessen er så altoppslukende og man blir veldig sårbar. Kjærligheten dere har for hverandre virker helt spesiell, og jeg er sikker på at dere kommer til å bli fantastiske foreldre. Jeg krysser alt for at du blir gravid så snart som mulig, det fortjener du virkelig! Jeg vet hvordan det føles og vente og det er lov å være lei seg. Men dette kommer til å ordne seg til slutt! Klem

    5. Jeg synes absolutt ikke at staten burde finansiere medisiner til denne type behandling. Det er “viktigere” ting å bruke penger på i Helse Norge enn dette og det absolutt ikke staten som bør tar regningen når noen er ufrivillig barnløs. Så jeg lurer på hvorfor du synes det bør være finansiert av staten?

    6. Det står 12969 kroner på kvitteringen. Enig med Ingvild, staten bør heller sørge for at de som har kreft får gratis behandling, som f.eks Imunterapi mm.

    7. Er ikke enig at det offentlige har lagt ventetid. Vi har vært igjennom prøverør ved Ullevål sykehus. Gynekologen min sendte papirene i september, i november var vi til samtale og januar begynte vi med bahandlingen. Å reise helt til Trondheim er for meg veldig stressende, denne behandlingen du skal igjennom er stressende vond vanskelig tøff og spennende. Å reise så langt, når du i stedet kunne vært på Ullevål eller Rikshospitalet, er for meg uforståelig. Så dårlig tid kan dere ikke ha?? Ønsker dere lykke til, håper dere klarer å få ut gullegget!

    8. Lykke til!
      Jeg er like gammel som deg og har en datter på snart 11 mnd, og jeg ville flyttet fjell om jeg måtte for og få henne.
      Det er så verdt det!

    9. Det er dyrt ja, vært der selv. Du får dekt alt over 16000 (det var grensa i 2014 iallfall) ta kopi av alle kvitteringer og send inn til HELFO innen 6 mnd etter avsluttet behandling. Du får igjen alt over beløpet som er satt (iløpet av 3 forsøk). Dette gjelder private klinikker også. Jeg fikk ivf på Fertilitetssenteret i Oslo, du skal få informasjon om dette også på Spiren. Husker vi betalte 30000 for selve forsøket.
      Flott at Ulrik hjelper deg. Da involverer mannen seg på en viktig måte (siden det er vi som må igjennom alt egentlig). Jeg fikk mannen min til å sette alle sprøytene på første forsøk, jeg ville sette selv på nr 2 faktisk. 😉 Jeg har Amh under 1, så måtte ha høyere doser hormoner for å få ut nok egg også.

    10. Holder også til i Porsgrunn. Veldig flinke folk, og ikke lang ventetid fra både gynekolog til samtale, til vi faktisk kom i gang! Men selvfølgelig ta ting privat du, men ikke ta alle offentlige under en kam når du faktisk ikke vet hva du snakker om. Ikke meningen å være frekk, men lei at du faktisk kommer her og tror du har vet det meste. Folk har prøvd lengre enn deg å bli gravid. Greit nok min mann de opp i alder, så er det meg som er i begynnelsen av 20 årene det går på. Folk er forskjellige! Heldigvis bor vi i Skien, så det er ikke lange veien til Porsgrunn. Men det er langt nok der du sitter både spent til et forsøk, og hjem igjen.

    11. Hvis venninnen din har ventet på henvisning fra sin fastlege i 4 måneder, vil jeg råde henne til å bytte fastlege, for det er ikke normalt! Lykke til med prosessen, krysser fingrene for at alt går bra 🙂

    12. Til dere som mener at dette ikke bør finansieres av staten: hvis staten ikke skal finansiere en relativt lav sum ( sett i et medisinsk perspektiv) så er det mange andre lidelser som også bør betales av egen lomme. Veldig mange som får dekt deler av medisinutgiftene sine er barnløse av medisinske og fysiske feil, det er veldig ofte ikke selvforskyldt. Hva med alle de som lider av livsstilsykdommer som i stor grad er selvforskyldte? Da bør vel vi ikke dele ut hjertemedisiner og kreftmedisiner på blåresept heller da? Jeg mener at når vi er så heldige å bo i et velferdssamfunn med tilnærmet gratis helsehjelp så skal alle som har behov for medisinsk hjelp til å leve et bedre liv,få dekt behandling. Selvforskyldt eller ei! Det å leve som ufrivillig barnløs er en enorm belastning og det påvirker livet i stor grad. Tror at det kan være vanskelig å sette seg inn i følelsen av å ikke få det til før man har fått beskjeden om at det dessverre ikke går på naturmetoden.

    13. Jeg synes absolutt ufrivillig barnløshet burde dekkes av stateten. UTEN TVIL!
      Lykke til, Julianne! Jeg kan love deg at alt du går igjennom for å oppnå drømmen kommer til å være verdt det. Jeg fikk selv mitt første barn desember i fjor, og han er virkelig alt i livet og enda litt til. Et eget barn er helt ubeskrivelig. Jeg kunne gjort absolutt alt for han. Jeg gleder meg til å følge deg videre for å oppnå babydrømmen. Jeg har troa! 😀

    14. Nei takk, jeg ønsker ikke å være med og finansiere din maniske desperasjon etter å få unger. Finnes millioner av mennesker som ikke kan få barn, de hverken syter om det på en blogg eller forventer at arbeidsomme skattebetalere skal betale for hormonbehandling. Jeg ønsker å hjelpe folk som ligger for døden og er i kø for å få hjelp.. De står overfor det å kanskje ikke eksistere mer, det har du virkelig pinsel.. ditt ” problem” er et luksusproblem i forhold til dette. Du blir gravid hvis du kan bli gravid, før eller siden. Hvis ikke, adopter! Da redder du et barn fra nød og fordervelse i tillegg… Du har lite å sørge over.

    15. Husk spesifisert kvittering og stempel og underskrift på kvitteringene dine fra apoteket forresten. HELFO arresterer deg på det som er, så kjedelig å stå der og ikke få igjen noe 🙁

    16. Enig med kommentaren over her, da burde heller ikke KOLS pasienter får dekt behandling pga røyking, eller andre livsstilssykdommer. Det går ikke an å tenke sånn. I de fleste land er faktisk ufrivillig barnløshet en diagnose, ikke bare en tilstand som det omtales som her i landet. Ufrivillig barnløshet kan føre til psykiske vansker og kan og er svært vanskelig for de som rammes. Faktisk, så er det 1 av 6 par. Jeg var en av de.
      Blir så lei av at de som sliter med å få barn får hele tiden kastet “det er ikke en menneskerett å få barn”. Vel, det er det heller ikke. Men det er mye som ikke er en menneskerett…hvorfor skal alltid dette komme opp ang barnløshet?

    17. Lykke til 🙂 Jeg synes det er veldig fint at du deler denne prosessen 🙂 For det er fint å se at det er flere i samme situasjon som oss. Dette klarer dere!

    18. Vil bare ønske dere lykke til med prøvingen. Jeg har fulgt min beste venninne igjennom dette lenge. De har nå to skjønne tvillinggutter made in Porsgrunn. Lykke til, håper dette går kjapt og greit for dere. Men jeg må bare spør; den nyyydelige grå genseren du har hatt på deg i dag (følger deg på snapp), hvor har du kjøpt den?

    19. Forstår ikke hvorfor folk må kommentere negativt på alt. Hadde hun skrevet det var kort ventetid, så hadde dere klaget over at det og var feil. Selv ventet vi 1 år før vi kom til i det offentlige. Noe jeg vil kalle en lang ventetid. Men dette varierer fra år til år og fra sted til sted. Jeg forstår godt at dere velger privat, og har man muligheten til det vil jeh absolutt anbefale det. Vi har selv vært gjennom 5 forsøk og på det siste forsøket klaffet det. Og det var og forsøket vi var privat. Nå ønsker vi å gi frøkna søsken men har dessverre ikke råd til å gå privat og står derfor i kø for søskenforsøk. Helt enig at det burde vært mye rimeligere, veldig trist at det er penger som skal avgjøre om man får oppfylt drømmen eller ikke.
      Dette kommer dere til å klare kjempe bra, forholdet blir sterkere og du vil se hvor sterk dere er sammen:) ja det er tøft, men det er og en utrolig spennende reise.
      Trondheim kommer for alltid til å bli en spesiell plass for dere <3 gjør det beste ut av turen. Ønsker dere masse lykke til:)

    20. Da jeg klikket meg inn på bloggen her for aller første gang var jeg så sikker på at dette var en overfladisk rosablogg. Du er ikke overfladisk i det hele tatt. Og du er veldig modig som deler så mye. Så jeg tok feil, og nå følger jeg med og håper på det neste for dere. Masse lykke til 🙂
      Og øv på en appelsin! (Ev på en egen pute de har på sykehus som man kan øve på.) Måtte ta sprøyter i magen selv en stund og det var ekkelt, men egentlig helt overkommelig. Det er bare der nålen møter hudoverflaten som det gjør vondt. Så hvis du gjør kort prosess av dét, og ikke presser den langsomt inn, så er det mye greiere. 🙂

    21. Masse lykke til med prosessen – Dette kommer til å gå SÅ bra! Jeg har selv blitt proppet full i medisiner – likevel med dårlig resultat på antall egg produsert. Men jeg fikk en nydelig sønn på forsøk nr 2 og venter en datter nå på forsøk nr 4 etter førstemann! 😀
      To råd: Sett sprøyten selv fra dag 1 og ta kontrollen. Det er mye enklere enn du tror så lenge du er bestemt på hva du skal gjøre. Det neste – Legg inn alarmer på tlf din for når du skal ta sprøytene, for ja, det kan være lett å glemme..
      Lykke til!!! 🙂 🙂

    22. Hei Julianne!
      Først og fremst så må jeg bare nok en gang si at at det er sinnsykt tøft av deg og Ulrik å dele dette. Jeg heier på dere!
      Jeg lurer litt på en annen ting. For noen måneder tilbake, før du visste alt du vet i dag, så sa du at du og Ulrik drømmer om en stor familie med mange barn. Er det slik at dere nå tenker at det er mest realistisk å få et barn eller er prognosene gode nok slik at dere faktisk kan få flere barn ved hjelp av prøverør ?
      Også lurer jeg på om du kan fortsette å fortelle om kostnadene videre? Det er jo greit å vite hvor mye det koster privat kontra offentlig.
      Lykke til! <3

    23. Tips: sett på alarmen på telefonen. Slik at den ringer fem på tolv eller noe hver dag. Da er du sikker på at du ikke glemmer 👍🏻😊

    24. Jeg fikk også beskjed at vi ikke kunne få barn på egenhånd.
      Så fikk masse hjelp i det offentlige. Riksen er noe jeg kan snakke varmt om.
      Jeg fikk verdens beste gutt i sommer etter et fryseforsøk.
      For oss tok det ikke så veldig lang tid. Vi ble henvist ditt i januar 2014, og jeg ble gravid oktober 2015. Før vi fikk prøverør prøvde vi lavdosestimulering. Det funket bra, for jeg fikk skikkelig regelmessig syklus, og den syklusen fikk vi ut 12 egg. 6 ble befruktet. Nå har jeg 3 egg igjen på frys.

    25. Må bare si du er utrolig tøff gjennom denne perioden. Jeg håper du klarer å se bort fra de negative kommentarene du får ettersom de enten bare er sjalu, eller ikke har noe bedre å holde på med. Stå på, og ønsker både deg og Ulrik lykke til!

    26. “Disse medisinene burde blitt dekket av staten” ???????
      Få fingern ut av eget ****høl og tenk på de som virkelig lider av alvorlige, dødstruende sykdommer som kreft!
      Det er Ingen menneskerett å få barn!!!

    27. Masse lykke til <3 blir spennende å følge med på reisen deres og jeg håper virkelig at dere får ønsket deres oppfylt 🙂

    28. Nei da vil ikke jeg betale kreftmedisin til de som har røyka 40 om dagen heller da, eller spleise på sykepenger til “sutrete” folk som ikke kommer seg på jobb fordi de har vondt histen og pisten. Jeg som ufrivillig barnløs vil heller ikke betale skatt som går til damer som bare går hjemme og føder barn i hytt og gevær.
      Jeg for min del er aldri sykmeldt, så du slipper å betale sykepenger til meg da, så da er det kanskje ok at jeg har fått 18500 dekt fra HELFO. Håper du som er så bastant og ikke vil betale noen sutrete damers fertilitetsmedisin holder deg i arbeid, for jeg har jammen ikke lyst til å betale hverken medisiner eller sykepenger til deg, så lenge du ikke ligger for døden da. Da skal du få medisiner og gratis sykehusopphold.
      Poenget er vel at hvis vi skal ha et så firkantet og negativt syn på hvem som fortjener helsehjelp så blir det et trist og egoistisk samfunn. Ja til gratis helsehjelp og velferdsgoder enten det er kontantstøtte, kreftmedisin eller hormonbehandlinger!

    29. Synes du er fantastisk. Har nylig begynt å lese bloggen din og har gått langt tilbake i arkivet for å lese mer. Du skriver på en utrolig god måte og bloggen din er så oppriktig og åpen i forhold til andres blogger. Du er så utrolig tøff som deler dette med oss, du kommer til å bli en fantastisk mor og jeg unner deg alt godt <3

    30. Vi to er uenige i mye, Julianne, det er det ingen tvil om. Likevel hadde det aldri falt meg inn å være så krass som mange i ditt kommentarfelt er. Uenighet burde løses saklig, ikke hardt. Jeg blir så lei meg når du åpner deg, viser deg fra ditt aller mest sårbare, og likevel møter vonde kommentarer. Nei, å få barn er ikke en menneskerett, men jeg synes at alle som ønsker det, fortjener det. Og så sterkt som du ønsker det, er det ingen tvil om at du fortjener det. Å ikke unne deg dette, blir rett og slett for dumt; likevel er det flere i kommentarfeltene dine, som ser ut til ikke å unne deg å få barn. Jeg håper virkelig dette går din vei, det fortjener du – i likhet med alle andre som har en slik morskjærlighet å gi. Jeg er sikker på at det lille nurket med Julianne-nese og Ulrik-øyne kommer til å vokse opp til å bli ufattelig glad og takknemlig for all kjærlighet hun eller han får av sine foreldre. Stå på Julianne! (Og kanskje du også ser på det som greit med litt mer pupp og nippel, når barnet ditt skal suge melk derfra, hehe)

    31. Vil ønske deg masse lykke til med forsøket. <3
      Jeg har vært der dere er nå, vi valgte også å ta forsøket privat, på det tidlspubktet var det over ett års ventetid i det offentlige i det sykehuset nermest der vi bor. Innen jeg fikk innkallelse til forsamtale hos det offentlige var jeg 6 mnd på vei med en liten ivf baby 🙂 kan love deg at de sprøytene virkelig ikke er noe å grue seg for. Det kommer til å gå så fint. Jeg var uheldig og ble overstimulert og endte opp med å gå på blodfortynnende medisiner i sprøyteform over halve svangerskapet, så er godt kjent med sprøyter. Man venner seg til det 😉
      Jeg syns selv om jeg var ufrivillig barnløs og hadde prøvd i nesten 3 år før jeg ble gravid, at det offentlige ikke skal dekke mer enn de allerede gjør av forsøkene. De dekker jo medisiner over 15.000 kr? Ta vare på kvitteringene og send til HELFO.
      Velger man å ta det privat i steden for det offentlige så velger man samtidig kostnaden... helsevesenet handler om prioriteringer og det er flere områder der det står mer om liv og helse jeg heller vil skal prioriteres enn akkuratt de 15.000 + evt det forsøket koster. Barn koster masse penger uansett, og det er et valg man tar.
      Krysser fingrene for at det klaffer for dere! 🙂

    32. Til dere som mener at staten ikke skal dekke medikamenter til ufrivillige barnløse: det er da like mye en konsekvens av sykdom og genetikk som så mye annet. Skulle andre folk med medfødte skavanker(la oss si klumpfot for å ta et eksempel) ikke få støtte fra staten fordi kreft er verre?
      Faktisk er det en god investering og større gevinst for det norske samfunnet og velferdsstaten som dere kjenner i dag, at man støtter barnløse i kampen om å få barn. Vi har snart en så lav fødselsrate her til lands at vi kan ende opp med flere pensjonister enn skattebetalere i relativt nær fremtid. Da ender vi plutselig opp med at vi alle sammen, inkludert kreftpasienter, må betale hele medikament- og sykehusregningen selv.

    33. Jeg ble henvist til ivf klinikk i mars etter to årsprøving, har fått svar på at jeg har rett på hjelp, men har enda ikke fått time så det offentlige tar den tiden de vil ta ser det ut som

    34. Jeg har ei søster som gikk på hormonbehandling i mange år og mange prøverør forsøk. Mange skuffelser og tårer og en vanskelig tid. I dag er dem så heldige og har ei nydelig datter 😊 Ønsker dere masse lykke til 🌸

    35. Syns også at en bør få dekka behandlinga når en er ufrivillig barnløs, det er småpengar i forhold til andre ting vi skattebetaler betaler for; redningsaksjoner når folk hopper i fallskjerm/paraglider fleire 100 000 ut for at folk skal få nokre minuttar spenning. Det er vel ingen menneskerett og fly i lause lufta heller?! Redningsfolk som må ferdast i bratte utrygge fjellsider for å redde andre, folk som må bestige fjelltopper og ikkje får seg ned, betale keisersnitt til folk som ikkje gidder å føde (her snakker eg ikkje dei med grunner, sjukdom/angst), men dei som maser seg til det fordi det passer dei best, utgifter til behandling av dei som køyrer idiot og skader seg sjøl og andre, utgifter til dei som operer seg billig og privat i utlandet får komplikasjoner og kjem og krev at helsevesenet her skal hjelpe dei og vi betaler for nye operasjoner fordi en velger å bli operert på et humbug sjukehus, utgifter til sjølvpåførte livsstilssykdommer – for det er no egentlig din egen feil ?! Nei seriøst, å være ufrivillig barnløs er en sjukdom som eg gjerne gir mine skattepenger til på samme måte som eg gjerne gir skattepenger til dei som treng hjelp grunna livsstilssykdommer – begge deler kan råke både deg og meg. Medan dei andre tinga eg har nevnt, heller burde være ting en betaler frå si eiga lomme for dei tinga er en risiko som ein tar. Der du er fullstendig klar over at om det skjer noko vil det ha konsekvenser for deg og dei rundt deg. Å ha en diagnose som gjer at du muligens ikkje kan bli gravid er en diagnose som du ikkje kan gjere noko med. Om en setter det litt på kanten; om hørselen din blir svekka, så får du høyreapparat – men det er faktisk ingen menneskerett og høyre.. men gudane veit at eg er takksam for mitt høyreapparat. Heldigvis er vi kont så langt i dag at vi har medisiner og behandling for det meste og i verdas rikaste land skulle det berre mangle at dei som treng hjelp får det.

    36. Kjære Julianne, fortsette med å holde hodet kaldt og hjertet varmt ❤️
      Dette får dere til, jeg heier varmt på dere. Du er en råflott dame!
      God lørdagsklem fra Elisabeth 👍

    37. Her kan dere sjekke ventetidene i det offentlige:
      https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=183
      Er faktisk fritt sykehusvalg i Norge så man trenger ikke velge det sykehuset man “hører til” i slike tilfeller. Har man dårlig tid kan man altså velge å bli henvist til et sted med kortere ventetid.
      Er altså en del ventetid i det offentlige, men det er det for alt som ikke er øyeblikkelig hjelp og slik må det faktisk være når våre felles ressurser skal fordeles da ressursene ikke er uendelige.

    38. Modig at du deler så åpent rundt perioden. Beundringsverdig.
      Og angående bemerkningen om at staten bør betale for behandlingen, så er jeg helt enig. For ikke å snakke om de personlige sidene av saken, kan det også støttes fra en samfunnsperspektiv: Fruktbarhetstallet for kvinner var i 2015 på 1,73. Reproduksjonsnivået er 2,1 for at befolkningstallet skal opprettholdes. Eldrebølgen nærmer seg og det er derfor i samfunnets interesse at det fødes flere barn som kan være arbeidskraft og skattebetalere i fremtiden. Så om det koster litt nå, vil fordelen være der på sikt.

    39. Hei!
      Har selv gått igjennom prøverør, og tre hele forsøk blir jo dekket av staten. Det er snakk om veldig mye penger! 15 000,- er mye å betale i egenandel for medisiner, jeg vet, men føler meg så takknemlig for all den hjelpen jeg har fått. Tør ikke tenke på hvor mye det egentlig koster!
      Ellers vil jeg bare si lykke til med hormonene. Det kommer du til å takle bra:) Håper virkelig at det lykkes på første forsøk for dere:)

    40. Oyy kjære vene så mye det var av medisiner av den gode sorten. Jeg synes det er kjempebra at dere fulgte magefølelsen å tok tak i “problemet” på så tidlig tidspunkt dere er jo unge, så man tenker jo ikke at man får slike problem så ung og frisk. Nå er dere i gang, så ønsker dere lykke lykke til. Dette blir et veldig etterlengtet og elsket barn. Det er så spennende og supert at dere tørr å være åpen om dette temaet, som i utgangspunktet er mer “tabu” og som ikke snakkes så høyt om. Lykke til super duper fine paret:)

    41. Betaler man ikke inntil 15000 første gang på medisinene? Så får man dekket det som er over det? Jeg ble ikke glemsk av og ta medisinene, har aldri hørt om det eller fått beskjed om at det kunne skje… Men det er vel mulig:) jeg ble kanskje litt mer hissig av og gå på medisinene, men det var vel kanskje på grunn av omstendighetene på alt man skulle igjennom.. På de fleste forsøkene hadde jeg medisiner for mellom 25000-30000 tusen, men det kommer vel helt an på hva medisiner man blir satt på:) jeg har vært igjennom dette hele 9 ganger, men det var verdt det for det resulterte i 2 mirakler i 2008 og 2011.💙❤️ Masse lykke til til dere, jeg er sikker på det ordner seg for dere.❤️

    42. Veit du hva kjære, fine Julianne!
      Du er så fantastisk, og jeg elsker rett og slett bloggen din. Utifra det jeg har lest her, og kjenner deg fra sosiale medier Vet jeg at du kommer til å bli den BESTE moren til et hvert barn! <3 Lykke til videre på reisen, og jeg gleder meg til å følge deg og forhåpentligvis støtte deg!
      Hilsen en leser som er i samme situasjon! :*

    43. Det kommer til å bli verdt det til slutt! Ikke grue deg kjære deg, tenk at dette heller er en god start på babydrømmen deres <3 det ordner seg ALLTID for snille mennesker, og da ordner deg seg helt garantert for deg og Ulrik:-) en ting jeg kan råde deg er at det kan lønne seg og skrive litt om dine tanker hver dag eller en gang i uka i en slags dagbok. Det finnes sånne bøker til de som venter barn, og er veldig fint å lese tilbake til ventetiden om hvordan alt har vært! Selvom denne situasjonen ikke er helt lik, men likevel kan dere senere tilbake hvor ønsket babyen var, ikke minst får de også med seg hele historien om hvordan han/henne ble til 🙂 syns deres historie er utrolig fin, tenk å være så ønsket av mor og far<3

    44. Grunnen til at staten ikke dekker slike medisiner er prioriteringer. Dette er ikke livsnødvendige medisiner og til tross for at det er dyrt har de fleste som ønsker å etablere familie råd til dem.

    45. Hvorfor begynner du så tidlig med behandling? Det er ikke alle som blir gravid første året. Å bli gravid er ikke enkelt. Lykke til uansett

    46. Takk for alt du deler! Du gjør at jeg ikke føler meg alene 💝 du setter ord på alle mine følelser:)

    47. Hei! Ville anbefalt deg å sette deg opp på venteliste på offentlig sykehus også! Hvis du ikke lykkes med de 3 forsøkene på privat kan det være greit å ha 3 på offentlig også! Der koster det max 16000kr, så dekker staten resten. Er ikke bindene å stå på venteliste 😉 Masse lykke til! Dere har en helt sykt spennende tid foran dere! <3

    48. Klart og tydelig nei! Noen, som bloggeren her, tror at det private er så mye bedre enn det offentlige tilbudet. Velger man å gå privat velger man også å betale den prisen de private aktører setter. Husk, dette gjør de for å tjene penger, betal du fru pilotfrue!

    49. Det er masse penger å spare på medesiner om dere drar over grensen! Så lenge du må dekke medisinene selv er det verdt bilturen til Strømstad. Hatt alle mine offentlige runder, og nå begynt i det private Vi sparte 2500kr på å kjøpe Bemfola sprøytene i Sverige, samme type som du har hentet. Godt tips å ta med seg for alle IVF brukere

    50. Til dere som mener at staten ikke burde dekke medisiner ved prøverør!!! Dere kan UMULIG ha vært borti dette problemet med barnløshet!! Tenk om det var dere selv som sto oppi det problemet, da kunne dere sikkert ha ønsket og ikke betalt hele rekninga selv eller??? Syns staten kan dekke dette og alle andre medisiner som man trenger ved sykdom ol. Ikke snakk om noe dere ikke kan uttale dere om!! Det er en stor belastning og være barnløs og ikke kunne bli gravid på egenhånd. En stor sorg for de det gjelder! Hilsen prøverørsmamma!

    51. Prøverørsbehandling er en tøff, veldig tøff reise å gå igjennom. Var gjennom 3 prøverørsforsøk på Ullevål, og klarte på 3. forsøk endelig å bli gravid. Glemt var hormoner, blødninger og 10 kg’s vektøkning for å endelig bli gravid. Vi brukte 7 år på vårt etterlengtede barn og det var det verdt, selv når tårene var brukt opp 1000 ganger og forholdet hang i en tynn tråd. Hold deg unna alkohol og stress ned, så går det nok bra! Lykke til!

    52. Jeg blir helt sjokkert over hvordan enkelte kommenterer. Så frekke dere er. Skam dere.
      Selvfølgelig burde det være støtte til medisiner for ufrivillige barneløse. Skal ikke folk med lunge kreft få hjelp da forde de røyker? Eller overvektige folk, skal ikke de få hjelp når de får diabetes type 2. Tenk dere litt om. Det er lov å være snille med andre mennesker.Mulig dere trenger hjelp en dag også. Masse lykke til Juliane.

    53. Tydelig vanskelig å lese og forstå 15:29. Pilotfrue er ung, hun har tid til å vente opp mot det året det tydeligvis tar å stå i offentlig kø. Når hun så velger privat behandling velger hun også å betale behandlingen. Saken stiller seg ganske annerledes om hun hadde valgt offentlig, da hadde hun også fått dekket behandlingen. Kanskje privat og dyr behandling gir bedre barn, hva vet jeg, virker so om enkelte andre tror det…

    54. meg: Unnskyld, men hva vet du om jeg har tid til å vente eller ikke? Nå har det seg faktisk slik at verken jeg eller gynekologen min vet hvor lang tid vi har pga lav AMH. Derfor tar jeg ikke sjansen på å vente til det blir min tur i den offentlige køen. De kronene dette koster er helt ubetydelig i forhold til det å kanskje forbli barnløs. Jeg synes bare at ALLE skulle fått dekket medisinene også ved første forsøk, noe verken de som går offentlig eller jeg som går privat får.

    55. Holder også til i Porsgrunn, veldig fornøyd 😊 Begynte på spray (syranela) igår og har uttak cirka uke 49, blir vel rundt samme som deg vil jeg tro. Andre forsøket, men forrige endte i avbrutt IVF, men overført AIH. Har vel til nå brukt rundt 20.000 på medisiner og skal hente ut for rundt 7000.- til minst denne runden før vi er ferdige. Ikke lett for en studentlommebok..
      Masse lykke til, håper det blir klaff på første forsøk. August/septemberbarn er fint ❤️

    56. Hei. Jeg er helt enig med det at dette skulle være gratis. Når dere fra naturens side ike kan få det til, men trenger hjelp så er det en stor kostnad som de aller fleste slipper. Verden er så urettferdig. Unner dere virkelig å få (flere) barn. Krysser fingre og tær for derre at det blir uttelling på første forsøk.

    57. Lykke til med prøvingen 💖
      Du har en tøff tid i vente, og håper for deres del at gullegget kommer med en gang 😘 Vi begynnte med IVF i 2013 og har bare hadd nedturer. Nå har vi hadd 1 år pause så skal igang ijenn etter jul. Er tøfft både psykisk og fysisk denne prosessen.

    58. Vera: Fordi jeg har fått beskjed om at jeg har liten sjanse for å bli gravid på naturlig måte. Jeg har lav AMH (få egg) og vi vet ikke hvor lang tid vi har før det evt er for sent.

      Jeg anbefaler ALLE å ta en fertilitetsutredning før det har gått et år med prøving. Gjerne så fort som mulig i det man har bestemt seg for å prøve 🙂

    59. Når du har resultatet vil det alt være verdt det, uavhengig om det tar måneder eller år. Hold ut, dette orker du! Premien er den aller beste 🙂

    60. Hei! Stå på, du er jo klar over det. Ville bare gi deg ekstra heads up, man blir veeeeeelig emosjonell, og sint etc. En nær relasjon gikk gjennom det samme. Lykke til, håper det klaffer. Syns det er fint du er åpen. 🙂 Kan være mange andre som er i samme stiuvasjon.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg