GRATIS D-VITAMIN TIL FOLKET

Annonse

Hei igjen fra vakre Måløy! Her ser dere noen hyggelige bilder fra søndagsbrunsjen på starten av dagen. Det er den hyggeligste stunden i hele uken, synes jeg. Spesielt i familiehelger som dette. Jeg har som dere vet vært på besøk hos svigerforeldrene mine her på vestlandet siden onsdag. Planen var å reise hjem i dag, men siden Ulrik har fri i noen dager til så utsetter vi hjemreisen til morgendagen for å tilbringe enda mer tid med Vigdis og Atle som jeg er blitt så glad i ♥

De dagene jeg har vært her på besøk har jeg sørget for at alle rundt bordet har fått hver sin dose med gratis D-vitamin fra Lab Pharma før frokost. Det er en god tyggetablett med sitronsmak som sikrer alle sammen det daglige behovet for D-vitamin i denne årstiden. 

Visste du at hver tredje nordmann får i seg for lite D-vitamin? I følge NRK, ligger altså hele 30 prosent av oss nordboere under Ernæringsrådets anbefalinger om hvor mye D-vitamin vi bør få i oss. Det er egentlig litt skremmende..


Både Vigdis og Atle har fått hver sin pakke gratis av meg med et løfte om å fortsette med D-vitamin gjennom hele vinteren. Familie betyr så masse for meg at det føles veldig godt å bidra til noe så positivt for helsen deres.

Vil du også ta vare på et familiemedlem i vinter? Bestill til en gratispakke til noen du tror kan trenge det her.

Selv om det har vært ekstremt fint vær her i Måløy så merkes det at vinteren er på vei. Som mange vet er solen vår hovedkilde til D-vitamin om sommeren. Men det mange kanskje ikke vet er at solen vi får nå om høsten og vinteren ikke er sterk nok til at det dannes D-vitamin i huden. Derfor er vi nødt til å få i oss dette vitaminet på annen måte her i landet, nemlig gjennom det vi putter i oss.

Men det er ikke så lett å få i seg nok D-vitamin gjennom maten som jeg trodde. Man må faktisk spise mellom 300 og 400 gram laks hver eneste dag for å dekke behovet vårt for D-vitamin og det er i hvert fall mer fisk enn hva jeg spiser. Selv i perioder som nå hvor jeg er hekta på rundsykke med gravlaks og sennepsausen til svigermor. Hehe!


Kampanjen er tilgjengelig for hele det norske folk, dog begrenset til 1 per husstand, men alle dere kan sikre dere en gratispakke før vinteren HER. Porto er forresten helt gratis. Dersom du kun ønsker gratispakken så sier du bare fra til kundeservice før neste forsendelse 🙂

Les mer om kampanjen på Facebook her!

15 kommentarer
    1. Jeg har tabletter som er “tatt inn på særskilt grunn” fra Tyskland med vitamin D fordi jeg er veldig lav. Sjekker vitaminstatus to ganger i året 🙂

    2. Hei! Jeg er ikke den som ofte legger igjen kommentarer på blogger, men har fulgt deg litt gjennom prøveperioden deres. Må bare si at jeg beundrer deg virkelig for å være så åpen om tankene og følelsene dine i denne perioden. Man er på en måte ekstra sårbar når man prøver så hardt å bli gravid, noe som var grunnen til at jeg holdt tankene mine for meg selv når jeg og kjæresten skulle “prøve”.
      Du er kanskje veldig lei av å høre andre sine historier rundt dette temaet, men jeg har allikevel lyst til å fortelle deg dette! Jeg og kjæresten min ble enige om at jeg skulle slutte på minipillen og ta ting rolig på en måte, vi skulle ikke stresse med å bli gravide og heller la det skje “når det skjer”.
      I starten var det selvfølgelig litt spennende å leve litt på kanten, selvom et barn var ønskelig da, men etter at jeg sluttet på minipillen fikk jeg liksom ikke mensen med det første. Tankene mine begynte å strømme: “hvorfor får jeg ikke mensen? Er det noe galt med meg? Kan jeg ha blitt gravid allerede, kanskje?”. Tankene ble intense og jeg ble stressa på hva det kunne være. Jeg følte meg også veldig alene om tankene mine da jeg og typen hadde blitt enige om å ta det rolig, så jeg valgte jo da å ikke si noe av bekymringene mine til han. Etter 5 uker kom endelig mensen og jeg lastet ned mensen-kalendere i hytt og pine. Bare for å få en liten oversikt over når mensen skulle komme og gå. Ettersom en gjennomsnittlig syklus er på ca.28 dager tenkte jeg at mensen skulle komme ca 28 dager etter den første perioden.
      4 uker gikk og enda ikke noe tegn til mensen så jeg kjøpte en test som ble negativ. Etter å ha ventet enda en uke kjøpte jeg en ny test, fordi jeg tenkte det kunne ha vært noe feil med den første, men neida, den var også negativ. Jeg husker jeg ble litt stressa igjen for hva som kunne være galt med meg, tenkte jeg kanskje for mye på det at jeg gjorde kroppen min usikker? 6 uker etter forrige mens kom tante rød på besøk igjen. Og slik var det måned etter måned. Mensen ble litt forsinket og forhåpningene ble kanskje litt for store og skuffelsene like så etter hver gang… Jeg holdt tankene, følelsene og de negative testene for meg selv, fordi jeg var redd for å skuffe kjæresten min for at jeg ikke ble gravid. Etter 5 intense måneder tok jeg meg selv i nakken, og tenkte at jeg kanskje måtte slutte å tenke at noe var galt med meg hele tiden og heller bare slappe helt av, slik som vi ble enige om i fra starten av. Han tenkte jo ikke like mye på dette som jeg gjorde siden han var innstilt på at dette kunne ta lang tid pg at vi ikke var ordentlig “prøvere”, vi hadde liksom bare sex uten prevensjon. Så jeg tenkte at nå skal jeg bare gi mer faen i tenkinga og grublinga og ikke minst googlinga(!!) og heller ta ting som det kom.
      Rundt to uker senere oppdaget jeg litt blod i trusa og tenkte ikke så mye mer over det da. To uker etter det igjen hadde jeg bursdag, og hadde lyst å feire den med en fest. Et par dager før kom jeg til å tenke på den lille blødningen jeg hadde og at mensen var rett rundt hjørnet. Så jeg tenkte jeg bare skulle ta en test for å være sikker på at jeg kunne drikke på dagen min med god samvittighet. Jeg sendte kjæresten på butikken for å kjøpe testen og klarte ikke vente til neste morgen før jeg tok den, så jeg tok den med en gang vi kom hjem fra butikken. En sterk strek og en svak strek viste den. Akkurat da jeg klarte å slappe av med at ting kunne ta tid, skjedde det.
      Jeg er ikke sikker på hva jeg skulle fram til med dette. Jeg har ikke fortalt det her til noen heller og syns det var godt å få delt det med noen. Jeg vet du er dritt lei av å høre det med at man bare må slappe av og la det skje, og jeg sier ikke at det er det som er løsningen, men heller ikke overtenk! Det er utrolig bra at du er åpen med Ulrik om dette, for det skulle jeg ønske at jeg var, at jeg ikke satt alene pg lurte på hva som var galt med meg. Og ikke minst at du er så åpen om det på bloggen også! Det er helt naturlig å på en måte la seg rive med når man prøver, men jeg tror jeg fikk et mer usunt forhold til det når jeg sto oppi det selv.
      Stå på som prøvere, og det er helt ok å få hjelp også om man sliter selv! Er nok mange som setter pris på ærligheta di rundt det, og det er sikkert mange som ikke kommenterer det engang men som bare syns det er godt å vite at de ikke er de eneste i deres situasjon. Stå på! ❤

    3. Hei! ville bare komme med en liten kommentar ang. det du sier med at mange lider av D-vitaminmangel. Dette er feil, det er veldig få av oss etniske nordmenn som sliter med D-vitaminmangel, men derimot de som har utenlandske foreldre, eller har nær slekt fra Asia, Afrika, Midtøsten osv. sliter veldig ofte med det ettersom huden deres ikke er lagt for klimaet i Norge. Når man får slike piller gratis som du får, så kan det jo selvfølgelig ikke skade, men for oss andre som må betale for det, så får man rett og slett bare eksklusivt tiss. D.vitainen går rett og slett bare rett igjennom.

    4. Bare lyst å kommentere på hvor mye laks man må spise per dag for å få dekket D-vit behovet. Det er ikke 3-400 g, men derimot ca 130g (evt. en barneskje tran). Mvh, Silje (klinisk ernæringsfysiolog).

    5. Det er ikke riktig at d vitamin går rett igjennom systemet…det lagres i kroppen. Ja de fleste kan kanskje ha godt av ekstra vitamin om høsten/vinteren, men en blodprøve bør tas for å sjekke! Man skal ikke ha for mye heller…! Vær forsiktig med å informere om slikt, dette bør man ha kunnskap om for å reklamere for.

    6. Jeg har veldig sansen for deg, så det har ingenting med det å gjøre, men jeg synes kanskje at en blogger som lever av bloggen og har det som fulltidsjobb bør kunne klare å blogge 2 ganger om dagen (jeg forstår selvfølgelig at det er unntak som gjør at man ikke kan/vil, men det bør være hovedregelen) og legge ut et innlegg om morgnen/formiddagen og ikke bare om kvelden. Dette er jo egentlig bare et kompliment 🙂

    7. Jeg er helt enig med Pernille over! Vi liker bloggen din, men et innlegg pr. dag er ikke spesielt mye :-/
      Håper på flere innlegg!

    8. Må også si meg enig med Pernille over her. Jeg ser at du flere ganger skriver at du ikke “gidder” å prioritere blogging i diverse settinger. Jeg mener dette er helt feil mentalitet, da bloggen er jobben din. Er vel ingen som dropper å dra på jobb bare fordi de heller vil gjøre andre ting?
      Om du vil at bloggen din skal overleve i flere år fremover, må du nok begynne å blogge oftere.
      Jeg har (dessverre) sluttet å klikke inn på bloggen din hver dag, da jeg syns du ufortjent har havnet på topplisten. Om du skjerper deg, så kommer jeg tilbake hver dag i uken 🙂
      For at ikke hele kommentaren skal være så negativ, så kan jeg fortelle at bloggen din er den eneste jeg gidder å lese! <-- kompliment

    9. Til Maria; at det kun er utlendinger som har D vitamin mangel er det dummeste jeg har hørt. Saken er at så lenge solen er borte er det ingen som får D-vitamin, uansett hud fordi sollyset må treffe huden for at D vitamin skal produseres i huden. Derfor må alle uansett lys eller mørk hud ta tilskudd i måneder uten sol. Faktisk skal man også ta det om sommeren dersom det er en mye overskyet dårlig norsk sommer. Et godt råd er å ta D vitamintilskudd i alle måneder med R dvs september til og med april det er hele 8 mnd.

    10. 1906: jeg har aldri tatt vitaminer. Aldri hatt d vit mangel. Det du sier er feil. Ved ett godt sammensatt kosthold, greier man seg helt fint uten tilskudd.

    11. Referanseverdien på D-vitamin i Norge er lavere enn i andre land. Dette fordi referanseverdien er regna ut fra “normalverdien” til friske nordmenn. Pga vinteren vår har vi naturlig lavere D-vitaminnivå enn mennesker fra sørligere breddegrader. Mange av oss som er kronisk syke merker en kraftig forbedring i helsa vår om vi klarer å få opp verdien til over den norske standarden. Vi kan altså vere syke selv om prøvene er “normale”. Farlig blir det først når en enten inntar for mye på en dag (snakk om 40 000mu eller noe slikt) eller viss det lagrede nivået blir ekstremt høyt. Og det skal mye til! Jeg har importert vitaminer fra England og bruker 5000mu pr dag. Har brukt det i noen måneder og er kommet midt på treet på de norske referanseverdiene. Jeg har fremdeles et stykke å gå før jeg kan si meg fornøyd og helsegevinsten kommer. Ser fram til det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg