HVOR SKAL VI BO I FREMTIDEN?

På mine 6 år i Oslo har jeg blitt veldig knyttet til byen og det den har å tilby. Jeg føler meg virkelig hjemme her og trives veldig godt i de områdene av Oslo jeg har bodd i til nå. Men det er ikke Oslo jeg kommer fra. Jeg kommer fra Fredrikstad og har familie i både Fredrikstad og Halden. Derfor er det ikke rart at jeg ofte blir stilt spørsmålet om jeg noen gang kommer til å flytte tilbake, spesielt ikke nå som fokuset på det å skape en familie og et familieliv er såpass stort.

Ulrik liker seg også veldig godt i Oslo. Han har bodd i hovedstaden i hele 15 år og er som mange vet fra Måløy. Han har ingen tilknytning til verken Fredrikstad eller Halden bortsett fra “min” familie. Akkurat som jeg ikke har noen annen tilknytning til Vestlandet enn “hans familie”. Men vi har begge eldre søsken med barn i Oslo, noe som har gitt oss enda større tilknytning her sammen.

Da Ulrik og jeg traff hverandre bodde han i en leilighet på Uranienborg og jeg i en leilighet på Majorstuen. Jeg solgte min leilighet veldig tildig i forholdet og flyttet fort inn til Ulrik. Det gikk ikke mange månedene før vi kjøpte vårt første felles hjem på Vinderen sammen, noe vi ikke har angret på. I oktober har vi bodd her i 2 år og blir bare mer og mer glad i området. Jeg kan se for meg å bli boende på Vinderen i lang tid, kanskje resten av livet? Jeg kan se for meg å flytte til andre områder av Oslo og jeg kan se for meg å flytte tilbake til Fredrikstad. Drømmen vår sammen er en enebolig. En funkis villa med sjøutsikt eller nær sjøen og egen båtplass i gangavstand fra huset. Hvor, når eller om denne drømmen realiseres er ennå usikkert. Men vi følger med på det som finnes av både tomter og hus i Oslo, Akershus og Fredrikstad. I Fredrikstad er det foreløpig bare Kråkerøy som har vært oppe som et alternativ, mens i Oslo og Akershus er vi mer åpne.

I dag bor vi i et nytt rekkehus på 145 kvm over 4 etasjer på Vinderen. Vi har hage, 35 kvm takterrasse, parkeringsplass i kjelleren og 2 minutter gange til t-bane stoppet “Gaustad”, som tar meg til Majorstuen på 6 minutter. Jeg elsker som sagt området, huset og de mulighetene vi har ved å bo akkurat her vi bor nå. Det tar meg 4 minutter å gå til sentrum av Vinderen. Her har vi matbutikker med post i butikk, treningssenter, apotek, vinmonopol, kafeer, diverse andre butikker og spisesteder. Sist men ikke minst så tar det oss kun 10 minutter i bil til båtplassen vår på Ullern båtforening. La oss si at vi skulle flyttet fra alt dette til foreksempel Fredrikstad eller et annet sted utenfor Oslo, noe som var fjernt for meg for bare et år siden. Da må vi føle at vi få såpass mye mer i noe annet som veier opp for det vi mister ved å flytte ut av en storby. Drømmehuset med drømmeutsikten og muligheten til å realisere andre materalistiske drømmer er ting som selvfølgelig kan veie opp og friste. I tillegg frister det jo å ha mer familie i nærheten, men frister det nok? Det vet jeg ikke. Inntil videre leker vi bare med tanken..

Jeg kan forsåvidt bo hvor som helst med min jobb, men for Ulrik er det viktig at Gardermoen ikke er for langt unna. Det er hovedgrunnen til at Måløy ikke er aktuelt per i dag, for de av dere som måtte lure på det. Jeg tviler ikke på at Måløy er en fantastisk plass å bo og ikke minst vokse opp. Det er i hvert fall et flott sted å besøke, men dessverre veldig ugunstig med tanke på Ulrik sin jobb og med tanke på at vi to trives så godt med bylivet. Fredrikstad kan heller ikke sammenlignes med Oslo, men det er en utrolig hyggelig by å bo i og ikke minst et fint sted å vokse opp. I tillegg er ikke avstanden til Oslo og Gardermoen skremmende lang og man får veldig mye mer for pengene enn i Oslo, noe som for oss og de fleste betyr større plass og romsligere økonomi.

Det blir spennende å se hvor vi ender opp til slutt. Jeg ser for meg at innstillingen vår til beliggenhet blir mindre viktig den dagen det forhåpentligvis kommmer barn inn i bildet og at nærhet til familie blir mer viktig, men vi får se. Kanskje vi aldri klarer å flytte fra Oslo og det livet vi har her? Vi må jo tross alt ikke flytte på oss. Vi må bare kjenne på og bestemme oss for hvilke drømmer som veier mest ♥

7 kommentarer
    1. Hei!
      Mener ikke å være nysgjerrig altså, men ble litt overrasket over at du eide en leilighet på Majorsua i tidlig tyveårene? Mange unge som bor der men de leier selvsagt 🙂 Ellers er det fint både i Fredrikstad, Halden, Måløy og vestkanten i Oslo. Vanskelig valg men Vindern er jo flott da!
      Ellers vil jeg ønske dere masse lykke til med barn, håper det skjer snart!

    2. Blir nok bra hvor enn dere ender opp, jeg er selv oppvokst i Akershus og er ingen tvil om at jeg vil tilbake dit når jeg er ferdig med studiene. Masse lykke til på boligjakt 🙂

    3. Hva med noe i mellom? Tenker feks på son. Det er så fantastisk flott der, også er det ikke langt unna Fredrikstad eller Oslo heller 🙂

    4. Hadde jeg vært dere hadde jeg sett på Jessheim, som en mulighet, det er kort til Oslo med tog og Gardermoen er 10 minutter unna. I tillegg er Jessheim en fantastisk by, utrolig trivelig miljø og super koselig. Jeg bodde det selv når jeg jobbet på Gardermoen og fant ut Jessheim faktisk er en skjult perle.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg