10 TING SOM STRESSER MEG

Hei og god kveld! Husker dere innlegget jeg skrev om de 10 tingene jeg gleder meg til denne høsten? For å være ærlig så er ikke høsten min favorittårstid. Jeg liker å fokusere på alt det positive ved hver årstid når den først kommer. Jeg er jo egentlig kjent for å være en skikkelig gladjente, men innrømmer at høsten ofte preges av stress, og kanskje speselt denne høsten?

Jeg får hele tiden høre av dere og andre rundt meg at jeg må stresse ned, da jeg tydeligvis virker veldig anspent for tiden. Det stemmer at jeg er litt stresset. Jeg kjenner det både fysisk og psykisk. Men det går fint med meg altså. Det er ikke noe å bekymre seg over. Jeg bestemte meg bare på bakgrunn av dette for å sette meg ned og lage en liste over de tingene i livet mitt som stresser meg mest akkurat nå. For det er nemlig ikke bare denne prøveperioden som stresser meg. Men alt henger kanskje sammen..

Her er de 10 tingene som stresser meg mest nå for tiden:

Klokken: Jeg blir veldig stresset når jeg har dårlig tid om dagen. Jeg har alltid likt å ha god tid, men ikke blitt så uvell av å ha dårlig tid som nå. Derfor har jeg vært ekstra flink i det siste til å legge opp realistiske planer i forhold til den tiden jeg har. Men med for god tid blir jeg også stresset. Da føler jeg nemlig at jeg har brukt tiden min alt for dårlig. Her jobber jeg daglig med å finne en mellomting som passer meg og mine gjøremål best. 

Trafikken: Det går opp og ned hvor glad jeg er i å sitte bak rattet. I det siste har jeg trivdes best som passasjer og valgt kollektiv fremfor bil når Ulrik ikke er hjemme. Jeg er i utgangspunktet en svært god sjåfør, så håper at gleden ved å kjøre bil kommer tilbake før vi får den nye bilen. Det er jo litt bortkastet at bilen vår kun skal stå å garasjen de 5 dagene Ulrik er på jobb.

Kviser og uren hud: Jeg har slitt med urenheter i huden den siste måneden. Det er ikke sikkert dere har lagt det til merke. Jeg viser meg jo stort sett med sminke her på bloggen. Det er ikke så ille som det kanskje høres ut som, men det er mer enn hva som er normalt for meg. Som mange vet kommer ofte kviser og uren hud av stress, så dette er på en måte blitt en ond sirkel. Huff..

Penger: Økonomi er noe som stresser mange enten den er dårlig eller god. Jeg har stresset en del over å ha brukt for mye penger de siste månedene. Det kommer av en rolig sommer med lavere inntekter enn resten av året, uten å begrense forbruket. Jeg burde virkelig bli bedre til å spare og sette av penger uten at de nødvendigvis er til noe konkret. Bare tanken på alt jeg bruker penger på stresser meg. Luksusfellen neste? Hehe! Neida. Jeg har heldigvis kontroll. 

Telefonen: Det varierer hva som stresser meg mest med telefonen min. Men de siste ukene har det nok vært alle disse ubesvarte anropene jeg har fått av ukjente nummer/nummer jeg ikke kjenner. Jeg vet ikke hvorfor det stresser meg sånn siden jeg ALDRI tar telefonen om ikke jeg vet hvem som ringer, men jeg liker det bare ikke. 

Bloggen: Bloggen min er jobben min. Jeg tror ikke jeg er alene om å bli stresset over ting som skjer i jobben? Nå står jeg over et stort valg som har mye å si for meg og bloggen fremover. Det har ikke så mye å si for dere som leser, men det stresser meg at jeg ikke vet helt hvor veien går videre ennå. Forhåpentligvis finner jeg snart ut av det.  

Trening: Jeg både elsker og hater å trene. Treningsgleden min kommer og går, som jeg vil tro er ganske normalt hos de fleste. Men jeg vet at jeg alltid føler meg fantastisk etter en treningsøkt. Derfor blir jeg stresset og i dårlig humør når jeg ikke gjennomfører de treningsøktene jeg har planlagt, som i dag foreksempel. Planen var å stå opp og dra på Sats rett etter frokost, men det droppet jeg. Angrer jeg? Ja. Føler jeg meg bra ved det valget jeg tok? Nei. Kan jeg leve med det? Ja, selvfølgelig. MEN det blir ikke noe skulking i morgen.

Garderoben min: Som de fleste vet solgte jeg så og si hele garderoben min før sommeren. Det fordi det stresset meg at jeg hadde såpass mye klær og tilbehør som jeg ikke brukte. Nå stresser jeg mye fordi jeg føler at jeg ikke har noe å ha på meg. Garderoben min har faktisk aldri vært så tom som den er nå. Det er jo bare å fylle den opp igjen. Jeg vet det. Men det tar tid å bygge en komplett garderobe som man er fornøyd med. Kathrine Nørgård hjalp meg langt på vei, men det er forsatt en del jeg mangler som olabukser (jeg har 2 stykk) og mye annet som hører hverdagene til. 

Rot: Herlighet så frustrert jeg blir av rot for tiden. Det hender jeg kaster fine ting i søpla bare fordi det er i veien. Hvem tror dere misliker det? Ulrik, ja.. I og med at han aldri kaster noe så blir det fort overflod av ting og tang her hjemme. Hvem misliker det? Jeg, ja.. Hehe! Jeg har en periode nå hvor jeg er helt ekstrem. Følger dere @jodeloslo ? Jeg kjente meg SÅ igjen her om dagen da de postet: “Føler liksom at jeg har orden på livet når rommet er ryddig”. Haha! So true! 

Symptomer: Jeg har aldri vært en som går mye til legen eller trodd at jeg har diverse sykdommer og så videre. Jeg har vel heller vært litt for sløv med årlige kontroller og ting som kanskje bør sjekkes. Men etter at ønsket om å bli gravid har blitt såpass stort har jeg kjent mye på alle slags symptomer som denne rare kroppen gir meg. Senest i stad var jeg hos gynekologen. Timen ble bestilt før frokost helt uten videre. Jeg er ikke gravid, men alt annet er som det skal. De tok en celleprøve av meg (for andre gang) og er lettet over å ha fått den og diverse andre prøver overstått. Benytter meg anledningen til å minne alle jenter over 25 på å ta en celleprøve av underlivet. Viktig, viktig! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oi.. Dette ble mye tekst og lite bilder. Sannheten er at jeg ikke har følt meg så vel i det siste på bakgrunn av alt over og dermed er motivasjonen for å ta bilder av meg selv også deretter. Det føles faktisk litt stressende det også. Nei, nå må jeg gi meg.. Hva stresser deg mest for tiden?

34 kommentarer
    1. Oi, jeg ble helt stressa av å lese dette jeg, hehe. Her var det veldig mye unødvendige stress faktorer følte jeg, så jeg annbefaler deg og prøve å finne metoder som vil hjelpe deg å slappe av mer. Stress kan føre til så mangt, og er som du også er fullt klar over, en ulempe i en slik prøveperiode som du er.
      Har du prøvd Yoga, eller noe annet som kan roe ned kroppen? Ellers anbefaler jeg deg at du prøver å finne metoder til å endre tankegangen din, altså sånn at kviser og uren hud ikke nødvendigvis trenger å stresse deg, men at du heller tenker annerledes på det, eller at det å kjøre bil selv kan være noe som gjør deg letta istedet for å da som jeg ville sagt: stresse med å ta kollektivt.:-)
      Men husk at det å hele tiden prøve å ikke stresse over å stresse bare virker mot sin hennsikt…..

    2. Jeg også merket jeg ble litt stresset av å lese om stresset ditt. Herregud som verden har større problemer.
      Du virker veldig usikker på deg selv og du søker veldig mye oppmerksomhet. Folk skriver det du ønsker å høre og det gjør at du funker. I realiteten så tror jeg de fleste tror du er spinn gærn som legger ut om alt dette og tror du lever det luksuslivet. Hadde det ikke vært for Ulrik så vet vi begge at du hadde vært et luksusfellen materialle.

    3. Hei!
      Jeg ser at du prøver å bli gravid, utrolig kult at du deler mye om prøveperioden! Jeg kom over en YouTube-video som jeg tenkte å dele med deg. Er ikke selv veganer, men måten denne damen forteller om at kosthold og fruktbarhet henger veldig sammen er svært interessant: https://youtu.be/dadHq80iTfw 🙂 håper den er til hjelp og lykkkkkke til!!

    4. Hei!
      For meg hjelper tran veldig på kviser, tar tran tabletter! :)Har også hørt at gravide som tar tran, eller spiser endel fisk under svangerskapet skal øke det kognitive hos barnet. Vet ikke om det stemmer, men tran kan uansett ikke skade! 🙂
      For meg hjelper det å trene og høre på musikk når jeg er stresset 🙂

    5. Kjære deg, ro deg ned. Du stresser unødvendig mye over bagateller. Du tar jo livet av folk rundt deg hvis du holder på slik. Uten jobb, uten barn, kun deg selv å tenke på…..Det stresset ditt er patetisk. Du vet egentlig ikke hva stress er og hvordan det føles.

    6. Hei! Jeg er nesten 20 år eldre enn deg, men kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg stresser over mange ting i perioder. Har tenkt mye på hvorfor det er nødvendig å stresse over ting som jeg vet er unødvendig å stresse over. Tror rett og slett at hvis man har ett par store viktige bekymringer så er man ikke på topp, og dermed teller også bagateller på en helt annen måte.

    7. Huff da. Forsøker å ikke stresse. Det som stresser meg for tiden er de dagene jeg har mye å gjøre, forskjellige avtaler, jobb, husarbeid, mailer å sende, mye å huske på, da blir jeg stresset. Og om det er noe viktig jeg må rekke. Eller at jeg må gjøre noe helt nytt eller presentere noe foran fremmede mennesker. Men man vokser jo når man er utenfor komfortsonen også 🙂 Pleier å skrive en liste over alt jeg må få gjort, det hjelper jo på. I tillegg til at jeg bruker kalenderen på telefonen til å skrive ned avtalene og jobb.

    8. Stresser over at jeg ikke blir gravid etter å ha prøvd i over ett år…. Hjelper ikke at folk sier at jeg ikke skal tenke så mye på det, klarer ikke å la være når det er det jeg ønsker akkurat nå! Blir ufattelig sliten og lei meg av alle disse prøveperiodene😞

    9. Kjære tid. Du er ung, frisk (såvidt jeg vet), har etter hva jeg kan bedømme en relativt enkel jobb, en mann som tjener godt, og bare deg selv å ta vare på. Du stresser helt unødig!

    10. Hei! Siden du/dere er såpass åpne om prøveperioden så lurer jeg på om Ulrik gjør noe for å bedre kvaliteten på svømmerne også? 🙂 du har jo skrevet mye om hva du har gjort, som bla. Kutte alkohol og snus, samt ta vitaminer. For alt dere vet kan jo du være kjempe fruktbar, men at svømmerne hans er dårlig? Har dere testet det? Føler “skylden” alltid blir lagt på jenta når det kommer til dette. Det kan jo like ofte være mannen som er problemet.
      Lykke til uansett! 🙂

    11. Skal du bytte plattform? Da er der viktig å tenke nøye gjennom det. Mange som har blitt lovet gull og grønne skoger andre steder, men havner tilbake i blogg.no igjen. Annonsemarkedet har endret seg, så også bloggere møter tøffere tider.

    12. Det som stresser meg er stort sett bagateller. Jeg får mine vekkere når jeg ser meg om i verden for da svinner bekymringene hen. Jeg lar meg lett stresse opp, og ser nå at jeg må ta noen tak. Ikke er det godt for helsa heller.. Du hadde passet godt inn i United I tror jeg, og klatrer nok raskt opp på listene. Du er blant mine topp 5 bloggere. Stå på! Stor klem fra Mari

    13. Du er tydeligvis en dårlig planlegger…. Hvem kaster ting for at de er i veien? Eller selger garderoben før en har ny? Eller kaller det stress når ,som du har skrevet tidligere, liker å bruke 1-2 timer på badet om morgenen, det er IKKE stress. Nei jente,voks opp!
      Forøvrig anbefales det at alle jenter fra 20 år tar celleprøver av livmorhals. Jmf “sjekkdeg”.

    14. Må bare si at jeg ser enkelte skriver at du ikke har en ordentlig jobb osv..
      Jeg har selv en vanlig jobb, men jeg ville ikke ha byttet jobb med en blogger, fordi jeg tror det ligger mye jobb bak, og jeg hadde ikke taklet å få masse kommentarer om alt mulig..
      Alle skulle ha en mening om meg..Ville bare si at jeg ser på dere bloggere som markedsførere, og at jeg ser på bloggen som et form for blad, der jeg får inspirasjon, og jeg har selv kjøpt produkter og klær som bloggere har reklamert for, og jeg har stort sett vært fornøyd 🙂
      Jeg må ærlig innrømme at jeg syntes dere tjener mer en det dere burde, og at det finnes viktigere jobber der ute, men jeg synte absolutt at dere burde få penger for å underholde mennesker 🙂
      Kom litt ut av tema nå 😛 Alle stresser..Ser enkelte har kommentert i kommentarfeltet at de ikke forstår at du stresser osv..Fordi du ikke har en “ordentlig jobb” og en mann som tjener godt..Folk kan være frekke bak en dataskjerm..
      Må bare si at jeg i likhet med andre setter pris på din åpenhet rundt at du ønsket å bli gravid, og ikke minst at du tidligere har publisert at du har tatt en abort!
      Håper du får en fin søndag 🙂

    15. Kjenne eg blir stressa av alle så kommentere at du ikkje har grunn te å stressa! Merkelig korleis så mange tydligvis veit akkurat korleis du har da, og føle da e deiras oppgava å bedømma om du stresse unødvendig eller ikkje! Løye da der 😊

    16. Kjære deg, det ser jo ut som om dagene dine kun er fylt av egenpleie, shopping og trening og om DET gjør det stresset bør du ta tak i livet dit. Det blir litt merkelig å lese at man gir bort eller selger hele garderoben sin og så lar seg stresse av at man kun har to jeans eller har brukt for mye penger. Får håpe mannen ikke lar seg stresse tilsvarende……

    17. Jeg liker at du skriver slike innlegg jeg! Jeg har lest bloggen din lenge, og har ikke alltid vært enig i det du har ment, men det er jo bare fint! Vi mennesker trenger å være forskjellige. Jeg synes det er utrolig kult og tøft av deg å dele tanker om prøveperioden, og slike innlegg som dette her om hva som stresser deg. Takk for at du deler ærlige tanker, det kan hjelpe andre 🙂 Prøv å finne noe som får deg til å stresse ned, så går det seg nok til etterhvert. Lykke til! Klem 🙂

    18. Huff, kjenne eg blir litt stressa over tanken på at du skal måte lese kommentarane til dei som ikkje forstår korleis andre enn dei kan stresse… Alle har sitt liv, og ofte ligg det meir bak at en stressa en desse små bagatellane, for ofte får dei større tinga enn til å fokusere på dei mindre, litt unødvendige tinga 🙂 akkurat no stressa eg over kjøp av leilighet, lån, framtida, at eg helst skulle hatt råd til ei større leilighet med plass til overnattingsgjestar. Det faktum at eg har kjøpt leilighet i 2 etg og plutselig har fått en diagnose i ryggen som gjer at eg trulig må operere og desse her Worst case scenario tankane som virkelig ikkje er realistiske med at når eg va så dristig og kjøpe leilighet i 2.etg uten heis så kjem eg sikkert til å ende opp med å ikkje klare å gå trapper 😛 og sidan det stressa meg litt, så er plutselig alt blitt eit stress, frå kviser til shopping – og det føles heilt sært for eg lika jo liksom shopping 😝 Og møter på jobb som eg syns e kjempespennende – det føles som DET kavet 🙈😅 nei hurra for åpenhet og så må vi nok berre lære oss og ikkje tenke og analysere så mykje for eg trur det er roten til mykje stress 🙂

    19. Solveig: Hei, Solveig. Så hyggelig at du følger meg fast 🙂

      Fint å høre at du også setter pris på innlegg som dette. Sender en stor klem tilbake <3

    20. Anonym: Hehe! Ulrik er heldigvis ikke så stresset som meg nei. Det stemmer at dagene mine stor sett består av det du nevner, men også mye mer som du ikke ser 🙂

    21. Elin: Hei, Elin. Takk for kommentar. Blogging er ikke for alle, men jeg trives heldigvis veldig godt med det. Jeg er sikker på at det finnes positive og negative sider med alle typer yrker. Det man må finne ut er om man synes det positive i jobben veier opp for det negative. Det synes nemlig jeg med denne bloggen 🙂

      Hyggelig at du setter pris på åpenheten min rundt både prøveperioden og aborten. Jeg håper virkelig at denne åpenheten kan virke støttende for andre i samme situasjon.

      Håper du har hatt en fin mandag 🙂

    22. Anonym: Jeg er egentlig ganske god på å planlegge. Ser ikke helt hva planlegging og rot har med hverandre å gjøre..

      Hva man liker å gjøre har ikke alltid en sammenheng med hva man faktisk gjør.

      Takk for opplysning 🙂

    23. Erika: Det kan godt tenkes at du mener jeg stresser unødig. Men det er vel ikke slik at det finnes regler for hva som er lovlig stress? Hehe! Vi mennesker lar oss stresse av alt mulig og ofte ligger det nok noe dypere bak slik “bagatell stress”:-)

    24. Elisabeth: Hei, Elisabeth. Tro meg. Jeg vet at det ikke hjelper når folk sier sånn. Jeg har ikke prøvd like lenge som deg, men jeg har sikkert fått høre akkurat det like mange ganger som deg, om ikke flere..

      Masse lykke til videre med prøvingen. Jeg krysser fingrene for deg og meg! Hold meg gjerne oppdatert på hvordan det går etterhvert <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg