EN FØRSTE GANG FOR ALT

I dag har jeg vært på min første fest uten å drikke alkohol. Dagsfylla med familien på Bølgen & Moi Briskeby. Altså en hard start.. Hehe! Stebroren min hadde bursdag i går og den feirer vi årlig lørdag første helgen i august. Planen var bord ute på Ekeberg restauranten, men på en våt dag som dette endret vi brått location.

Jeg klarte meg fint med rabarbrajuice, vann og kaffe. Men jeg skal innrømme at det fristet veldig med et glass vin. Det går nok ikke mange månedene med prøving før jeg "gir opp" og lever normalt. Jeg fikk bare så lyst til å leve litt ekstra sunt og "riktig" en periode. Om ikke det gir resultatet jeg håper så har jeg uansett ikke vondt av et lite opphold etter en fuktig sommer. Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe 😉

Det føltes veldig rart å sette seg i bilen og kjøre hjem etter fest med søsteren min som passasjerer. Jeg følte at jeg hadde promille på en måte, uten å ha rørt en eneste dråpe. Det er sikkert bare noe med stemningen. En første gang for alt.

Til de som sier "det går ann å ha det like gøy på fest uten alkohol": Tja.. Til en viss grad. Jeg gleder meg ikke til neste gang, kjenner jeg. Hyggelig var det, men like gøy var det ikke. Det synes i hvert fall ikke jeg.

Nå er det lørdagskveld i stuen. Vi blogges mer i morgen!

32 kommentarer
    1. Det finnes faktisk en god del bra alkoholfrie viner på polet; jeg var selv i bryllup i sommer hvor jeg måtte forsikre meg flere ganger om at jeg drakk alkoholfritt da jeg fikk servert det ene deilige vinglasset etter det andre 😉

    2. Et godt tips.
      Kjæresten min har hatt gård i 3 år og drev deriblant med melkeproduksjon og insiminering. Insiminering er på gjøre kuene drektige naturligvis. Det beste var jo om de fikk kviger (jentekuer) mtp melkeprod. Kjæresten fikk dem som regel insiminert for sent slik at det ble så og si bare stuter (guttekuer). Han fikk beskjed av kompisen som også drev gård om han gjorde det for sent. Man skulle insiminere mye tidligere i eggeløsningen for var sjansen for jente høyere.
      Og stemte for min del også. Det tok meg 7-8 mnd etter pilleslutt før jeg ble gravid. Og vi hadde sex to dager hverandre RETT etter mens (noe jeg ikke trodde jeg skulle bli gravid av, siden jeg trodde ikke jeg var fruktbar da). Men kjæresten sa man egentlig er fruktbar så og si hele tiden, bare i forskjellig grad i løpet av syklusen. Og utenom mens selvfølgelig. 🙂

    3. Skulle trodd du hadde hatt alkohol problemer på den måten du snakker. Hvor har dere kjøpt den nye BMWen?

    4. Jeg syns også det virker som du har et alkoholproblem når du skriver som du gjør.
      Når det er sagt, så tror jeg ikke det er dette som gjør at du evt blir gravid. Du kommer langt med å skjønne at du må ha sex rundt eggløsning. Å avstå fra alkohol som om du skulle være gravid har ikke noen hensikt tror jeg. Annet enn at jeg tror DU har godt av det, som tydeligvis har et problem med alkoholen. Lykke til 🙂

    5. Har dere prøvd lenge å bli gravid? Viss det går over ett år, kan det kansje være lurt å sjekke seg hos legen? Eventuelt få råd og tips.

    6. Det e rart med det, når en plutselig av ulike grunner ikke kan drikke alkohol så blir liksom savnet litt større🤔 Jeg er ikke typen som drikker ofte, og har ingenting i mot og være sjåfør.. Er på fest toppen 5-6 ganger i året. Men nå i sommer når nære venninner har hatt bursdagsfest, ja da har det faktisk føltes litt ekstra kjipt med drikkeforbud, og jeg tror ikke jeg har noe alkoholproblem, Må være lov å syns det er litt kjipt uten at en er alkis 😝🙈 Lykke til med forsøket på baby, håper det klaffer 😊👌🏻

    7. At man kan ha det gøy uten alkohol? Javisst! For mitt vedkommende tok jeg en beslutning i 14-årsalderen da mange i klassen lesket sine struper med sine første dråper alkohol av ulik prosent. Jeg så at en jente var så full og ute av seg at hun ble hentet av ambulansen for deretter å bli pumpet på legevakten. Faren min er alkoholiker og mistet omsorgsretten for meg da jeg var tre år. Begge disse faktorene har gjort noe med mitt syn på alkohol. Jeg har forsøkt å drikke det, men blir uvel ganske fort. Det har blitt få sene kvelder på meg gjennom årene, og mange vil nok påstå at jeg er en kjedelig festbrems.. Men jeg kunne ikke ha brydd meg mindre fordi jeg tror at jeg er blitt spart for mye negativt. De vennene jeg har respekterer at jeg ikke drikker selv om de gjør det. Når jeg først er på fest er det flere som spør hva jeg har drukket fordi jeg blir revet med av stemningen, Hehe 😉 Mine jevnaldrende ser eldre ut enn de er, mens mange tror jeg er 7-8 år yngre. Min fysiske alder er 21 i følge medisinske tester, og nå er jeg mer enn klar for å bli gravid med mannen jeg har vært sammen med i hele åtte år. Jeg elsker å følge deg og din blogg, Julianne. I likhet med Eirin Kristiansen står du for variasjon og kvalitet av ypperste merke.
      Til leserne; Er det flere som leser denne bloggen på iPad og sliter med å lese den? Det står ofte at det er problemer med å laste ned siden. Har prøvd ulike nettlesere så det er ikke der det ligger. Av og til står det at den “krasjer”, hva nå enn det betyr.. Håper det løser seg 🙂
      Oj, dette ble langt, Julianne.. Søndagsklem fra en av dine faste lesere gjennom snart to år..

    8. Hei!
      Så hyggelig at dere ønsker dere barn. Jeg vet at det kan være stressende å prøve, er i akkurat samme situasjon selv for tiden.
      Men, du vet at du kan være gravid nå uten å vite det? 🙂 Fosteret skal jo feste seg og det kan ta opp til 10 dager etter EL. Håper du får en positiv test på forventet menstruasjonsdag. Lykke til XO

    9. Mari: Hei, Mari. Det var ikke ment negativt mot deg og andre som er avholds mennesker. Jeg kjenner flere som har valgt å leve livet helt uten alkohol. Det er ikke unormalt. Men det er bare ikke noe jeg foretrekker helt uten videre. Jeg har som sagt valgt å leve en periode uten alkohol nå og kommer selvsagt ikke til å ha noe problem med det når jeg blir gravid.

      Trist å høre at du har såpass mye negative opplevelser med alkohol. Jeg forstår godt at det har preget ditt syn på dette.

      Helsemessig er det heller ingen tvil om at valget ditt er godt. Det skulle jo bare mangle at du har noen fordeler av å velge bort noe som mange ser på som “gøy” 😉

      Tusen tusen takk for at du følger meg, Mari! Håper du vil fortsette med det i lang tid. Jeg kjenner forresten ikke til problemet med iPad. Skal undersøke det.

      Sender en stor søndagsklem tilbake <3

    10. Leah: Ja, sånn er det jo med alt. Jeg har hatt perioder i livet hvor jeg har gitt meg sukkerforbud foreksempel. Da er jo sukker det eneste jeg tenker på. Haha! Nå tenker jeg ikke på alkohol hver dag, men du skjønner sikkert poenget 😉

      Jeg er heller ikke så ofte på fest lenger. Men oftere enn deg. Det blir gjerne en-to fester i måneden.

      Hehe, nei.. Alkohol er ikke et problem for meg. Da hadde jeg vel ikke klart å stoppe opp før jeg faktisk var gravid 😛

    11. kari: Nei, vi har ikke prøvd lenger enn et halvt år. Så det er litt tidlig å stresse med det egentlig. Jeg har bare valgt å være åpen prøvingen helt fra start 🙂

    12. Hei
      Synes det er kjempe gøy å følge med på bloggen din når du skriver om prøveperioden, så bare fortsett med det 🙂 Jeg kom over en blogg som du kanskje kan relatere deg litt til. Hun ønsker seg også barn og skriver om prosessen; http://heleneragnhild.no
      Gleder meg til å følge deg videre, Julianne 🙂

    13. Anonym: Hehe! Huff da.. Heldigvis er ikke det tilfellet. Da hadde jeg vel ikke klart å stoppe opp før jeg faktisk blir gravid og er pokka nødt?

      Hva du tror eller ikke tror har ikke så stor betydnig for meg. Det er “dessverre” bevist at alkohol kan redusere fruktbarheten.

      Men takk for kommentaren 🙂

    14. Jm: Hei, du. Takk for tipset. Nå har det som sagt gått 6 måneder etter pilleslutt. Kanskje vi er så heldige at det bare går 7-8 måneder med oss også 😀

      Ønsker deg en fin søndag!

    15. Oda: Hei, Oda! Så hyggelig å høre. Jeg kommer til å fortsette med det ja. Takk for link! Jeg skal gå inn og sjekke den ut med en gang 🙂

      Ha en fin søndag videre, snille deg!

    16. Håper babydrømmen går i oppfyllelse snart 🙂
      Vi hadde prøvd i 8 mnd, vi tenkte konstant på det og tror det ødela litt. Vi bestemte oss for å slutte å tenke på det i det hele tatt, og 3 uker tok det før testen var positiv. Noe som vil si at en uke etter vi slutta å tenke på det så satt spiren! For en følelse 🙂

    17. Tusen takk for svar, Julianne 🙂 Jeg merker på måten du skriver at du er et varmt og godt menneske. Du kommer til å bli en fantastisk mor (og Ulrik en fantastisk pappa). Vil du si at Ulrik er mer beskjeden enn deg? Han virker så harmonisk og rolig gjennom bloggen. Det er vel et stort pluss i yrkesutøvelsen hans også. Hadde vært moro med gjesteinnlegg fra ham igjen. Er han kaptein eller styrmann?
      Var ikke meningen å ta meg nær av det du skrev ang alkohol. Jeg fikk bare flashback fra den tiden jeg var ung og sårbar. Hadde en lang samtale med min mann med både gråt og latter rett etter jeg skrev kommenteraren, og det gjorde meg godt 🙂

    18. Hei Julianne!
      Jeg er sikker på at du snart sitter med positiv graviditetstest i hånda 🙂
      Selv prøvde vi akkurat et år, og hadde nesten gitt opp håpet da jeg ble gravid. Nå er jenta straks tre år 🙂

    19. Hei! Jeg forstår veldig godt hva du mener med å ikke hha det like gøy uten alkohol. Jeg har ikke prøvd å bli, eller vært gravid, men har måttet avstå av andre grunner ganske ofte siste året. Selv om jeg kan ha det artig uten, blir det ikke det samme når alle andre drikker. Føler på en måte at jeg blir behandlet litt annerledes. Føler ikke jeg kan slå meg like mye løs, for jeg er jo edru. Og på drikkeleker og liknende blir jeg ikke like inkludert når jeg bare drikker brus likevel. Hvertfall er det sånn jeg føler det. Er 21 og vennene mine respekterer at jeg ikke drikker hver gang, men som sagt blir det ikke like moro uten alkohol dessverre.

    20. Heihei!
      Har aldri sett eller hørt om deg før for noen par mnd siden men jeg digger blogger din! Har også forstått at dere prøver å få barn, så gøy :))) Jeg og min samboer er også i gang nå, sluttet på pillene for 2 uker siden og er klar for å få kontroll over syklusen min og kanskje bli gravid om ikke så altfor lenge 🙂
      Ønsker dere ihvertfall masse lykke til og jeg gleder meg til å følge deg/dere videre her på bloggen!!

    21. Jeg var alkoholfri i to år, sluttet på dagen da jeg fikk en diagnose som ikke var så lurt å drikke med i begynnelsen. Det bestemte jeg selv, med innspill fra legen. Har kost meg så det holder, eneste kjipe er at det er så sykt press på fest om at du skal drikke og det blir dårlig stemning ut av det. 1) folk blir sure forbi man ikke drikker, uansett om man har en gyldig grunn. 2) de spør om det går bra med meg fordi alle andre drikker og ikke jeg (sykt irriterende spm.) 3) de synes det er sykt rart at jeg koser meg og danser uten alkohol i blodet. The list goes on. Poenget, hvis andres forventninger skal påvirke hvordan du har det på fest uten alkohol, husk at du selv vet hvorfor du ikke drikker og ha det gøy fordi du vet at du gjør det for en god sak ☺ Jeg kan forresten drikke nå, men har et helt annet forhold til det nå enn før.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg