BABYOPPSKRIFT

Hei, igjen. Jeg må bare dele denne “oppskriften” som Ulrik fikk med seg hjem av Dr. Viken fra Masterklinikken tidligere i dag. Ulrik nevnte tydeligvis at vi ønsker oss barn og at vi har prøvd en stund uten hell. Det resulterte i en oppskrift på en A4-side. Hehe! Jeg vet ikke om dere klarer å tyde arket på bildet, men her er i hvert fall hovedpoengene hans:

♡ Bli kjent med syklusen din: Det har tatt litt tid etter p-pilleslutt.

♡ Finn eggløsning: Den er midt i syklusen. Jeg har som dere vet endelig funnet den. 

 Begynn samleie ca 2 dager før eggløsning: Ops.. Her har vi startet for sent.

♡ Fortsett samleie et døgn etter eggløsning: Og her har vi nok gitt oss for tidlig.. 

 Alle hensyn er bra å ta i forhold til livsstil: Jeg har kuttet snus og alkohol, men ikke lagt noe alkoholforbud på Ulrik ennå. Vi får se om det blir nødvendig å ta enda flere hensyn etterhvert. 

♡ Stress er IKKE bra i prøveperioden: Jeg mener at jeg ikke stresser, men de som kjenner meg sier det motsatte. Jeg må prøve å roe ned på en eller annen måte fremover. Kom gjerne med tips! Jeg føler at trening og annen fysisk aktivitet kan hjelpe meg her. Eller går dette mer på det psykiske? Kanskje jeg skal begynne å lese bøker i hverdagen og koble av på den måten? Jeg trenger muligens noe annet å engasjere meg i fremover.

Egg lever 1 døgn etter eggløsning: Dette visste jeg ikke. 

Sæd lever 3 døgn i skjeden: Dette visste jeg. 


Har du noe å legge til på denne listen?

53 kommentarer
    1. Hei 🙂 lykke til med babydrømmen 😍 Jeg tror problemet er at du kanskje stresser litt med det? Har hørt flere historier om par som har jobbet hardt for å få barn, gitt opp og endt opp med å adoptere for SÅ bli gravide når de ikke stresset med det lenger 😉 (husker også at det skjedde i sex og singel liv) ha en fin helg!

    2. Da vi gikk til gyn. fikk vi en p-plan ( 😉 ), som sa: Sex annenhver dag fra menstruasjonsslutt til neste mensen.. Da skulle vi treffe eggløsning fikk vi beskjed om. Dessverre funket ikke det for oss, vi måtte tilslutt i gang med prøverør, men hadde vi begge “virket”, skulle det funket.

    3. Jeg har også hørt at: kvinnens bør ha orgasme samtidig eller litt før mannen. Mannen må ikke trekke seg ut med engang, og kvinnen skal ligge stille en stund etterpå.. med bekkenet litt opp.
      Og unngå bruk av Voltaren, Naproxen, Brufen, Ibux, Diclofenac og Cataflam som inneholder midler som kan forsinke eller hindre eggløsning.

    4. Forsøk så godt du kan og ikke stresse <3 kanskje hvis man er veldig opphengt i å bli gravid , så blir kroppen stresset uten at vi kjenner det selv:) dere får dette til snart- det har jeg på følelsen! Kjør på , både i og utenfor eggløsningsperioden! Plutselig sitter'n! Haha:)

    5. For meg kom det “stresset” med at alle sa at vi ikke måtte stresse. Jeg stresset egentlig ikke, men klart man lager seg planer og forhåpninger hele tiden. Hadde sex i alle fall annenhver dag🙈 Da er man innafor alle anbefalinger og det funka for oss. Tenk så heldige barna deres er, som allerede er så ønsket! 💕 Kjøp noen naytrale babyting(om ikke det alledere er gjort) bare for å kose dere i prøve perioden!😉

    6. Du kan jo lære deg å strikke..kanskje strikke noe til babyen du ønsker deg, det er faktisk vitenskapelig bevist at strikking senker pulsen! Lykke til og Husk å koble av uten mobil og data. Bruk tiden sammen uten elektroniske duppeditter.:-)

    7. Tror kanskje du skal slutte og stresse med det slik du gjør og ikke skrive ned alt på notatark.. Hvor er romantikken? Blir litt latterlig med dette babyprosjektet ditt, unnskyld meg..

    8. Hei Julianne, mitt beste råd er rett og slett at dere ikke må stresse. Det er veldig vanskelig å unngå særlig når man så sårt ønsker seg et barn og kanskje har prøvd litt uten hell. Jeg har vært der hvor du er nå. Slapp helt av og lev livet som normalt. Dere bør ha sex annenhver dag, dette går seg til. Må også slenge på at jeg har en liten magefølelse på at du blir gravid innen 2016. Lykke til! Og husk NO STRESS!

    9. Vi var prøvere i 4 år før det klaffet takket være medicus som er verdens flinkeste. Progesteronkrem, femar og ovitrelle var løsninga. Ha sex før, under og etter el. Men jeg ser at det klaffer hos dere ila høsten, det blir en gutt er jeg ganske sikker på. Jeg tar aldri feil på slike ting 🙂 lykke til og ta vare på hverandre, jeg vet hvor slitsomt det er å være prøver

    10. Hos oss var ikke nr 1 eller 2 planlagt. Nr 2 var en såkalt trygg periode da jeg nettopp var ferdig med mens, så rakkerne hadde vel en svømmetur på opptill 1 uke før eggløsning😳 Disse 2 er det 1,5 år mellom. Nr 3 som ble ønsket 6 år senere ble en jobb å få til. Jeg kuttet godt ned på alt med koffein, alkohol drikker jeg nesten aldri. Etter 3 missed abortion søkte vi hjelp. Alt var fint men startet med folat tabletter (jeg fikk resept å 10xvanlig dose og dagen jeg testet positivt på 4 graviditet etter MA startet jeg med hormontilskudd) oppfølgingen på aleris (offentlig kunne ha 1 år ventetid før vi fikk hjel) var super.
      Så samleie 5-3 og 2 dager før og inntil 1-2 dager etter el bør prøves. Stillinger og puter under baken er nok ikke det avgjørende.
      Redusert inntak av kaffe/cola/Pepsi og mindre nikotin på mannen muligens (min fortsatte med snusen og det gikk greit) kan kanskje hjelpe
      Lykke til

    11. Vi brukte også lang tid. Halvannet år på første, nesten ett år på andre som nå ligger til heving. Har ingen revolusjonerende tips, ville bare kommentere dette med stress. Jeg fikk også råd om å ikke stresse. Hvordan i all verden gjør man det, når det eneste man tenker på er barn og hvorfor det ikke har klaffet hittil?!? Så var det en lege som sa til meg:”ikke bekymre deg om du er stressa og ikke klarer å legge det vekk. Kvinner blir gravide i krig, hungersnød, under voldsomme overgrep og som kidnappet. Ingenting av vårt stress kan sammenlignes med disse forholdene. Ikke tenk mer på om du er stressa eller ei, og bruk energien din på det du klarer å gjøre noe med. Sunt kosthold, mye frisk luft, nyt intimiteten med mannen din og ta opp en hobby på siden som ikke har noe med barn å gjøre. La tiden jobbe for deg. Statistikken tilsier at du blir gravid, det er bare et spørsmål om tid.”
      Jeg ble gravid en måned etter denne samtalen.
      Lykke til!

    12. Åh, jeg må bare kommentere alle disse “ikke stress” kommentarene. Det er ikke slik at man ikke blir gravid av å ha et stort barneønske. Å planlegge, drømme, fundere og håpe er jo helt naturlig. Det virker som mange er av den oppfatning av at man helst skal slutte å jobbe for babydrømmen, for at det skal klaffe. Det stemmer at stress redusere fruktbarheten, men dette er jo snakk om en mye mer belastende hormonell prosess for kroppen enn “å håpe på å bli gravid”.
      Lykke til, Julianne! 😉

    13. Ta folsyre. Det gjør nok ikke til at man blir fortere gravid, men folsyre er viktig for celledelingen og å forebygge ryggmargsbrokk.
      Her hadde vi problem å bli gravid med barn nummer 2. Det tok 4 år. Det jeg gjorde var å selge unna alt av babyutstyr og klær. Tenkte jo att nå ble det ikke flere barn etter så lang tid. Like etter at alt var solgt var jeg jammen gravid, hehe.
      Lykke til, det blir vel full klaff snart.

    14. Følger med dere, håper og blir glad på deres vegne når dere blir gravid 🙂
      God helg, fine mennesker <3

    15. Margrete: Takk for tipset! Jeg skal ta meg en tur på apoteket på mandag 🙂

      Hehe! Litt komisk.. Men bra dere fikk det til da <3

      Ønsker deg en fin helg videre!

    16. Nina: Dersom du synes det er latterlig å lese om mitt babyprosjekt så anbefaler jeg deg å finne en annen blogg å lese fremover. For her blir det en del fokus på nettopp dette.

      Det er ikke mangel på romantikk i forholdet vårt. Trist at du har fått et inntrykk av det.

    17. Dette er vanlige tanker for mange,synes det er fint du deler. Det er mange måter å stresse ned på..kjøp en god meditasjons cd..eller finn på you tube. Gå til en dyktig soneterapeut,de kan regulere en hel del.Både stress og annet.Noen nevner progesteronkrem i et innlegg,det er ikke dumt å prøve.Så en litt morsom historie. Mannen til en venninne av meg steriliserte seg etter barn nummer to.Ikke lenge etter var min venninne gravid igjen…hvorfor? Fordi mannen hadde gått på en e-vitaminkur. Det ble bekreftet av legen også. Artig! 🙂

    18. Hei. Folat skal jo taes 3 måneder før man starter prøvingen slik at kroppen da har et lite lager å ta av. Anbefaler deg å lese litt inn på vi som prøver på babyverden Lykke til med prøvingen🤗

    19. Det er jo sikkert mye nyttig informasjon. Men jeg tro veldig på at den psykiske komponenten også spiller en stor rolle. Man må jo nyte livet med partneren sin og uten og ikke fokusere for mye på det;)Uansett: lykke il!
      Til avslapning kan jeg anbefale Yoga og meditasjon. Har drevet med dette i 12 år.

    20. Herlighet, nå må du slutte med dette babymaset på bloggen! Innimellom synes jeg du blogger bra, men alt dette styret om at dere prøver å få barn er så utrolig uinteressant. Hyggelig hvis du deler med oss lesere hvis du blir gravid og er langt på vei slik at det er relativt sikkert at det går bra, men før drt hlrer ikke dette hjemmme på bloggen mener jeg.

    21. Jeg tror ikke normalt stress har så mye å si. Jeg er generelt ganske stresset og ble gravid i en veldig stressende periode. Det var ikke planlagt, så jeg drakk alkohol av og til og hadde ikke tatt folat eller andre vitaminer. Likevel klaffet det jo, og alt har så langt gått fint. 🙂 er nå halvveis i mitt første svangerskap og jeg leser derfor mer enn gjerne om din babydrøm og svangerskap når den dagen kommer. 🙂

    22. Blir litt frustrert over alle som sier ikke stress, selvfølgelig stresser man litt når man ønsker å bli gravid. Det er det største som kan skje og er helt naturlig att all energien og tanker går til dette. Som noen nevnte over her blir kvinner gravide i alle typer livs situasjoner!!! Jeg prøvde en del måneder med begge mine barn og “stresset” ble større for hver måned som gikk, men ble gravid likevel. Selvfølgelig gjør man seg selv en tjeneste ved å prøve å gjøre andre spennende ting i venteperioden, men ikke la deg stresse av alle som sier du må slutte å stresse🙈 Masse lykke til, og ikke ta det så hardt att du fokuserer mye på dette. Vill tro det er veldig naturlig!!! Håper du snart blir gravid, gleder meg til å følge fortsettelsen💕

    23. Mener du helt seriøst at dere har prøvd i et halvt år og du har ikke visst at man bør ha sex både før og etter eggløsning? Herlighet.
      Gratulerer med det liksom

    24. Signerer Cec lengre opp her; at man har et sterkt barneønske og holder på med EL-testing osv betyr da selvfølgelig ikke at man IKKE blir gravid! Både bestevenninna mi og jeg har faktisk kosa oss med dette i prøvetida; det er jo så spennende og vi har testet og styra på. Og når har hun to barn og jeg snart tre!
      Og vitaminer er faktisk veldig viktig;
      https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/kostraad/kostraad-for-gravide-og-ammende
      Sitat: “For å oppnå disse effektene bør kvinner som planlegger graviditet, eller som kan komme til å bli gravide, ta et kosttilskudd med 400 mcg folsyre daglig minst én måned før forventet befruktning og de første tre månedene av svangerskapet.”
      Ikke at det ernoe alfa og omega; min første var ikke planlagt og han fikk seg en real fest før jeg oppdaget graviditeten, men du som har vært prøver i månedsvis bør starte med dette for å være optimalt forberedt 🙂

    25. Hadde for øvrig vært fint om man hadde mulighet til å svare på andre kommentarer i kommentarfeltet 😉 Vet at halvparten av CBEs lesere leser den kjedelige bloggen kun pga kommentarfeltet og temperaturen der, bare et tips 😉

    26. Hei.
      jeg brukte clearblue for å finne når jeg hadde eggløsning. Dagen den viste smileansikt hadde vi sex to ganger, dagen etter to ganger og også dagen deretter en gang. Etter dette var det ikke vits lenger, da hadde jeg ikke lenger eggløsning.
      Trikset som funket for oss var at jeg lå med bena høyt i 20 minutter etter samleie.
      Jeg begynte med folat to måneder før prøving. Pakke som kalles gravid fra nycomed.

    27. Vendela: Det er jo bare til å svare hverandre her da. Mange som gjør det 😉

      Jeg er klar over at mange går inn flere ganger om dagen på min blogg på grunn av kommentarfeltet også. Det spiller vel ingen rolle for meg?

    28. Freshsister: Ser ikke for meg at meditasjon er helt min greie, men yoga har jeg lyst til å prøve.. Takk fir tipset 🙂

      Ha en fortsatt fin helg!

    29. Hei! Jeg ble veldig lett gravid første gang, men slet med nummer to og tre. Da var det akupunktur som hjalp meg. Anbefales! Lykke til 🙂

    30. Anbefaler deg å bruke fertility friend, der du temper og skriver ned temp i skjemaet. De har en app 🙂 Når vi skulle prøve på nr 2 tenkte jeg at jeg ikke trengte å bruke appen, og da prøvde vi i flere måneder, og med en gang jeg begynte å bruke appen ble jeg gravid den første måneden. Viktig å lese seg opp litt, for det kan virke litt vanskelig. Det som er så fint med den at det et så oversiktlig å se når dere har hatt sex osv og appen sier ifra når du er mest fruktbar, pluss at den sier ifra når eggløsnig er over siden tempraturen din stiger når den er ferdig. Viktig og ta tempraturen til samme tid hver morgen, men jeg anbefaler ikke å tempe i munnen for det er så unøyaktig. Jeg brukte faktisk denne appen et år før vi begynte å prøve på nr 1 kun for å bli kjent med syklusen min. Anbefaler virkelig! 🙂

    31. Sex annen hver dag hadde vi i starten og jeg ble gravid etter tre mnd. Hadde også gått på p-piller. Dessverre ble denne graviditeten utenfor livmor og ene egglederen min sprakk så jeg ble hasteoperert. Så etter det ble det prøverørsbehandling på oss til stort hell. Sier de ikke ligg høyt med bena etter sex? Hehe, husker jeg gjorde det men vet ikke om det var det som funket.. Dette ordner seg nok for dere! En dag sitter spira!! 🙂

    32. Marie: Har hørt flere si det samme. Nå er ikke alltid Ulrik hjemme annenhver dag, så i vårt tilfellet blir det litt vanskelig.. Men tar poenget 🙂

      Godt å høre at det gikk bra til slutt! Vi får håpe det ender godt her også.. God søndag til deg 🙂

    33. Hei Julianne!
      Ville bare si at det å ikke ha blitt gravid innen et halvt år er slett ikke unormalt. Faktisk er det kun 25% sjanse for å bli gravid hver måned, sånn i gjennomsnitt. Og 95% av alle par som prøver vil bli gravide ila ett år. Derfor sies det at det ikke er noen vits i å oppsøke lege heller, før det.
      Jeg er tipper på at du blir gravid innen noen måneder 🙂 Ønsker dere masse lykke til. Klem fra ei jordmor.

    34. Syns det er så høy du skriver så masse om baby <3 skriv mer om dette fremover også, derfor jeg leser bloggen din 🙂

    35. Først og fremst vil jeg bare ønske dere mase lykke til med prøvingen! Forsøk å ikke fokusere så mye på at du måååå bli gravid nå (vet det er vanskelig), men nyt hverandre! Clearblue advanced monitor anbefaler jeg virkelig! Koster 1400,- pluss 500,- for test pinner for en måned inkl graviditetstest. Gir deg veldig klar beskjed når du er maksimalt fruktbar. Ikke fly i dusjen med en gang etter dere har hatt sex men la svømmerne få en sjanse til å bli værende. I mitt tilfelle overlevde gutta nesten to døgn og dermed ble jeg gravid. Trodde ikke det skulle gå siden det bare stod høy dagen vi hadde sex og maksimal to dager etter.
      Jeg er nå 10 uker på vei og alt ser ut til å være som det skal.
      Så om dere virkelig ønsker barn så er ikke det en dum investering 🙂

    36. Det finnes glidemiddel som skal gjøre forholdene i skjeden best mulig, både ph og svømmeforhold. ‘Pre seed’ er en type.

    37. Hei Julianne!
      Jeg må skryte over åpenheten deres. En ting er å dele med familie og venner at en prøver å få barn, men dere deler jo med hele internett 🙂
      Om du vet når du ca har eggløsning, så begyn å test 4-5 dager før. Når du ser at det kommer et svakt plusstegn (eller smilefjes eller whatever) så kan det være fint å begynne å ha sex. Jeg ble gravid ved å ha sex 2 dager før eggløsning…
      Nå er det jo ikke sånn at det som funker for andre funker for deg, og det viktigste er jo tross alt å ha sex 😉

    38. Sex hver 3 dag skal rekke i massevis. De lever jo i flere dager. Det beste er at de venter på egget når det slipper, altså å ha sex FØR eggløsning.

    39. Hei. Ble litt nysgjerrig angående masterklinikken. Går han dit fortsatt for transplantasjon? Eller er han ferdig behandlet? Hvordan ble resultatet?

    40. Anonym: Han er ferdig med transplantasjonen. Det ble utrolig bra. Det er lett å se forskjellen på gamle og nye bilder av han her på bloggen 🙂

    41. Du skriver dere begynte for sent altså 2 dager før eggløsning, og Ga dere fortidlig altså 1 dag etter eggløsning..? Har dere kun hatt sex den dsgen du har hatt eggløsning? Her har vi hatt sex fra 3 dager før til 2 dager etter. Mange dager på rad men er nok det som må til. Gikk på første forsøk ned førstemann og andre forsøk med andremann;) Lykke til.

    42. Hei Julianne! Jeg og min mann er i samme båt som dere er akkurat nå. Vi har vært prøvere i 7 mnd nå, og jeg føler meg utålmodig og er redd for at noe skal være galt med en av oss som gjør at vi ikke kan få barn. Det er lett for alle å si at man ikke skal stresse, men så leser man om alle de som blir gravide nesten før de har kuttet ut prevensjon. Litt demotiverende selv om jeg selvfølgelig unner dem barn. 🙂 Jeg krysser fingre og tær for oss begge! Håper på positiv test før 2017, hehe 🙂 spennende å følge bloggen din om dagen!

    43. Jeg blir skremt av tanken på at du tror at eggløsning alltid er 14 dager før mensen. Det har seg slik at perioden mellom eggløsning og mensen kan være alt fra 10-16 dager, mens gjennomsnittet er 14 dager. Perioden mellom mensen og eggløsning er ikke konstant i alle sykluser, mens mellom eggløsning og mensen er den konstant, det er helt normalt om det er 1+- dag. Jeg har kort og lang syklus om hverandre, men perioden mellom eggløsning og mensen er alltid 11 dager, kan også være 10 dager. Jeg anbefaler deg å begynne med temping (Natural Cycles for eksempel) med basaltemperaturmåler, ikke vanlig, men det med to desimaler etter komma. Slik finner du eggløsningen din fortere enn ved testing og du sparer penger. Lykke til i prøveperioden, og kos dere, ikke stress så masse 🙂 Baby kommer når det kommer 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg