ALKOHOL I PRØVEPERIODEN?

Jeg har lenge sagt at jeg skal leve som normalt mens Ulrik og jeg prøver å få barn. Planen var ikke å ta spesielle hensyn i det hele tatt, nyte et glass vin i ny og ne og ta meg en fest om jeg fikk lyst til det. Jeg trodde jo som sagt at jeg kom til å bli gravid veldig fort. Derfor ønsket jeg ikke å sette begrensninger for meg selv “den siste tiden” uten barn i magen. Jeg turte som sagt ikke engang å slutte på p-piller før bryllupet var overstått, da det var viktig for meg å kunne skåle med ordentlige bobler på den store dagen vår. Etter bryllupet og bryllupsreisen følte jeg meg 100 prosent klar for en positiv graviditetstest. Men jeg forandret ingenting på livvstilen. Jeg festet, snuste på fest og følte ikke noe galt ved noen av delene..

Etter mange tips og kommentarer fra lesere om denne festingen sluttet jeg med snus. Det var mitt første steg i riktig retning for å oppnå babydrømmen. Godt for meg, godt for fruktbarheten og en god start som mor. Nikotin kan som de fleste vet svekke fruktbarheten og er farlig for forsteret i graviditeten. Det var derfor en enkel avgjørelse. Jeg skal innrømme at jeg har kjent på suget i settinger hvor jeg har drukket alkohol, men klart å holde meg unna. Noe jeg er stolt over. Men alkohol var aldri et tema for meg å kutte helt ut før en eventuell graviditet. Jeg så ikke helt poenget, for å være ærlig. Nå virker det kanskje som om jeg drikker veldig mye. Det gjør jeg ikke. Men nå i sommer har det blitt litt for mye. Helt til forrige helg. Da var det noe som sa stopp inni meg. Jeg var bedt i to jentefester, et middagsselskap og ut på byen av flere kjente her i Oslo. Jeg takket nei til alt og ble hjemme alene. Ulrik var nemlig på jobb. Jeg var ikke lei meg eller noe. Det var bare en følelse jeg fikk av at nå var det nok og at det var noe som var mye viktigere enn fest og moro. Nemlig babydrømmen. 

Mange smaker ikke alkohol mellom eggløsning og mens, men bryr seg ikke ellers. Noen slutter helt med alkohol den dagen de bestemmer seg for å prøve å bli gravid, mens andre bryr seg ikke i det hele tatt. Jeg har lest endel i diverse forumer i det siste. Så dette var bare en kort oppsummering av hva jeg har lest. Hehe!

Vi er forskjellige og det må man bare respektere. Jeg er likevel redd for ikke å bli respektert. Da jeg allerede opplever et “press” om å drikke. Jeg føler ikke at det er så lett å bli respektert når man velger å avstå fra alkohol før man faktisk er gravid. Jeg tror ingen mener noe vondt mot meg. Det er nok bare vanskelig å sette seg inn i situasjonen om man ikke har vært der selv. Forrige helg fikk jeg kommentarer som: “Ikke vær så kjedelig da”, “Ikke ta prøveperioden så seriøst”, “Det er når du slapper av og lever normalt at det skjer “, “Jeg ble gravid på fylla og barnet mitt er det ikke noe galt med” og så videre.  

Jeg har nå valgt å legge alkoholen på hyllen. Dette er mitt personlige valg med noe påvirkning fra dere lesere. Alkoholforbudet som jeg har gitt meg selv er ikke for godt, men for en lang periode. Jeg er innstilt på å gjøre alt som skal til for å bli gravid og håper at mitt alkoholforbud kan bedre sjansene mine. Dersom månedene går og ting ikke skjer, så kommer jeg nok til å gå tilbake til normalen og ta en “pause” fra prøvingen. Men fortsatt ta hensyn i tiden mellom eggløsning og mens. Det har jeg forresten også lest at mange gjør etter å ha prøvd “for hardt”. En pause fra hele babyfokuset. Noe jeg absolutt har forståelse for at enkelte velger. Det viktigste av alt er jo å ta vare på forholdet og hverandre underveis i prøveperioden og ikke la frustrasjonen ta overhånd. Jeg anbefaler alle i samme situasjon å finne på hyggelige ting uten babysnakk. Den tiden Ulrik og jeg tilbringer på båten sammen føles nesten som terapi for oss <3

 

30 kommentarer
    1. Ja, det er veldig delte meninger om dette. Jeg ville aldri drukket alkohol i prøveperioden da jeg føler det blir helt feil. Håper du fortsetter å følge din magefølelse og ikke lar deg presse av andres meninger. Det å få barn er jo så fantastisk, en gledesrus i seg selv ;D. Masse lykke til i prøveperioden, krysser fingrene :).

    2. Kanskje du er langt mer moden enn vennene du har rundt deg? Å prestere å kalle noen kjedelige/kjipe fordi de ikke vil drikke blir skikkelig russeopplegg for min del… Hva med Ulriks venner, som sikkert nærmer seg førti? Kanskje du møter mer forståelse fra dem?

    3. Synes det er topp at du skriver så åpent om babydrømmen. Var selv helt åpen ovenfor venner og da var det en smal sak å avstå fra alkohol mellom eggløsning og mens. Som du også skriver, ikke la frustrasjonen ta overhånd, det er tross alt bare 20% av befruktede egg som fester seg (har jeg lest på et forum 😆) Så friske par kan bruke inntil et år på å bli gravide 😉

    4. Hærlig Julianne! Håper virkelig du blir gravid fort og at dåke får da live dåke ønske sammen. Sjøl er eg gravid i uke 14 no (ikkje planlagt i da heila) men for kvar dag merke eg at eg slappe mer av med da og glede meg. Eg ville jaffal venta 4 år til og både eg og samboer var veldig innstilt på at me ikkje kunne få barn då me har vært ilag i 5 år og aldri (!!) Brukt prevensjon! Så ha i bakhodet at ting tar tid men da skjer når da er meiningo:)ønske dåke masse lykke til og krysse fingrene for dåke <3

    5. Sluttet med alkohol da jeg begynte prøveperioden da jeg tenkte jeg kommer til å bli gravid fort. Men da jeg fikk høre om og lese om par som brukte over 5 år på å bli gravide, bestemte jeg meg for at jeg lever som normalt. Prøvd i over et år og fremdeles ikke gravid.

    6. Tror dette er det mest fornuftige innlegget du noen gang har skrevet! Synd å lese at du føler et alkoholopress. Jeg trodde den slags hørte til ungdomsskolen. Men, da får du tenke at du er langt mer voksen enn vennegjengen din 😉
      Uansett. Lykke til!

    7. Jeg har aldri vært noe glad i alkohol, derfor er det så sjeldent jeg drikker. Kan være med på fest, men er vell så og si helt avholds. Jeg har mistet i spontanabort 5 ganger, dette tror legene skyldtes at jeg hadde for “mye på skuldrene”. Etter den 5. Aborten i november i fjor bestemte jeg meg for at nå orka jeg ikke å prøve på en stund. En abort er jo trossalt veldig hardt for kroppen, og jeg hadde alle 5 abortene på litt over 2 år. Så kom julen og da drakk jeg bare noen få glass, og akkurat i jula ble jeg gravid 😊 Har termin om bare få uker faktisk. Tror nok at det var en blanding av at ting roet seg litt i privatlivet og at vi ikke fokuserte så mye på det lengre, som gjorde til at jeg ble gravid. Alt til sin tid 😊 Lykke til med prøvingen.

    8. Hvorfor kan du ikke gå frem som et godt eksempel? Bruk redningsvest. Særlig folk som nyter alkohol på sjøen. Hvert år drukner flere av bare det å ikke bruke redningsvest.
      Her har du mulighet, som blogger der mange leser det du skrive, å gå fram og bruke redningsvest.

    9. Syns det er veldig positivt at du til tross for kjipe kommentarer velger å avstå fra alkohol i prøveperioden. Jeg gjorde det samme med alle mine 3 barn og er glad for det. Som du sier så øker det sjansen for at spiren setter seg 🙂 Lykke til med prøvingen! Evt kan du snakke med legen din om pergotime, som er et preparat som øker sjansene 🙂

    10. Jeg skjønner at drømmen om baby er utrolig sterk:) Har en nydelig jente selv, som vi brukte 8 mnd på å lykkes med. Jeg vil råde deg til å stresse helt ned og leve som normalt, med eller uten alkohol. Husk at de fleste som svarer på slike tråder på nett om “hvor mange pp prukte du på å bli gravid” er nettopp de som klarte det på første pp, det sier lite om gjennomsnittet. For min del tenkte jeg at det hadde ngen verdens ting å si om vi var 27 eller 28 år når vi ble foreldre, og mini kom på et perfekt tidspunkt. Ta vare på hverandre, og ha sex fordi dere har lyst og elsker hverandre, ikke la det bli en “tvang” rundt det fordi du har EL.
      Mener å ha lest at 80% er gravide i løpet av 12 mnd. I løpet av et halvt år sitter du nok med en positiv test og et lite nurk på vei, du ikke ville byttet mot noe i verden:) Lykke til<3

    11. Lykke til Julianne! Har fulgt bloggen din i over et år, men aldri lagt igjen noen kommentar. Synes bloggen din bare blir bedre og bedre. Du skriver personlige innlegg uten å bli for privat, hvis du skjønner hva jeg mener. Gleder meg til å følge hverdagen din videre.

    12. Jeg ble uplanlagt gravid nå i våres, og drakk alkohol frem til dagen før jeg fikk positiv test. Da følte jeg på meg at “noe var galt” når vi skulle ut en lørdagskveld, jeg bare klarte ikke få ned noe alkohol og faktisk synes det var godt. Så jeg gikk å la meg, og dagen etter begynte tankene å snurre ” kan jeg være gravid tro?!” Tok en test, og jada – gravid! Jordmor har sagt at babyen ikke har tatt noe skade av det lille jeg har drukket da de to ukene etter babyen ble unnfanget, så jeg stoler på det :):)

    13. Så deilig å slippe bekymringen for det man har drukket før testen viste seg å være positiv! Lykke til med babyprosjektet!

    14. For det første: tommel opp for et klokt valg! For det andre: vennene dine virker umodne og uvitende, med tanke på kommentarer du får.
      Lykke til videre i prøveperioden!

    15. Tror det viktigste er at man slapper av og lever normalt jeg. Og, med normalt Julianne, mener jeg det livet du ønsker å leve uten stress. Det er ditt liv og dine valg. Om du tar deg et lite glass vin i ny og ne, og tillater deg å roe ned på “prøvingen” så er det du som må velge det selv. Og, som du ganske riktig beskriver, det viktige er å ta ansvar for forholdet. Det tok 8 måneder før det “satt” første gang hos oss…

    16. Kan alle dere uvitende mennesker her i kommentarfeltet vennligst lese denne artikkelen (basert på forskning) som TYDELIG konkluderer at stress og prøving IKKE påvirker fruktbarheten???
      Er såå lei av å lese kommentarer som antyder at så fort man slutter å prøve, slapper av og slutter å tenke på det så blir man gravid, det har INGEN sammenheng!
      Educate yourself!
      Julianne, gjør det som føles riktig, jeg heier på deg 🙂
      Men ikke ta råd fra random damer i kommentarfeltet som ikke har peiling på fruktbarhet!
      LES: http://www.mammanett.no/bli-gravid/mytene-om-fruktbarhet

    17. Topp at du skriver om dette 🙂 Jeg valgte også å avstå helt fra alkohol i prøveperioden. Er nå i uke 20 🙂 Lykke til videre <3

    18. Hei😊Første gang jeg kommenterer hos deg! Synes det er så flott at du er åpen om prøveperioden og hvordan det går. Det skal jo liksom være så hemmelig alt sånt…så flott at noen skriver åpen rundt tanker og følelser i den perioden av livet sitt!
      Jeg har 3 fullførte svangerskap siden 2013, men kun 2 barn med meg her på jorda. Eldste døde kort tid etter fødselen 🙁 Siden jeg ble gravid med førstemann har jeg ikke drukket alkohol. Selvsagt holdt meg unna i svangerskapene mine men siden tiden i mellom var fullt fokus på prøving så holdt jeg meg unna alkohol og alt annet som kunne hindre det å bli gravid. Nå etter 3 svangerskap så er jeg så vant til det at jeg ikke savner alkohol så jeg kommer nok ikke til å begynne å drikke det igjen (fikk bare vondt i hodet av det uansett, hehe).
      Ikke bry deg om hva andre sier. Gjør det som føles rett for deg 🙂 Ønsker dere lykke til og håper det klaffer for dere fort 😉

    19. Silje: Hei, Silje! Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar. Håper det ikke er siste gang 🙂

      Kondolerer med den lille <3 Det må ha vært et mareritt. Du virker heldigvis som en sterk jente. Takk for at du delte dette og støtter meg i valget mitt om å avstå fra alkohol i prøveperioden.

    20. Hei Julianne!!
      Jeg synes det er helt supert at du/dere er så åpne om det hele som dere er! Synes det hele er litt for tabubelakt for å vær ærlig.
      Jeg er 23 uker på vei nå å venter ei lita tulle i begynnelsen av desember ♥️ Vi planla vel egenlig ikke, men var veldig klar over at det kunne skje da jeg slutta på pillen ett år i forveien. (Skal innrømme at jeg ble skuffen når mensen kom de 2 siste mnd før testen var positiv hehe..) Ble gravid nøyaktig på dagen 1 år etter nesten. Jeg kjente på kroppen at hormonene var ute av kroppen da siste mens før unfangelse var helt j*vlig.
      Når det kommer til alkohol er det et valg du selv bestemmer. Jeg personlig slutta ikke, men vi prøvde heller ikke slik som dere.. Testen vår var positiv en uke etter påske 😁 Men heldigvis er alt bra med den lille, de tåler ganske mye haha! Men er enig i at kroppen til mor har det bedre uten alkohol når man prøver!!
      Ønsker dere lykke til på ferden videre!

    21. Personlig syntes jeg det er for mye fokus på alkohol, at folk er så raske til å si at en er kjedelig fordi en ikke skal drikke alkohol? Hvorfor er en det? Jeg har aldri forstått det jeg, jeg kan like gjerne drikke uten alkohol som med!
      Gjør det DU syntes er riktig! 🙂

    22. Hei Julianne!
      Jeg sluttet også å snuse fordi vi ønsket oss barn. (Jeg drikker ikke alkohol, så det slapp vi å tenke på).. Men det skjedde ingenting. Vi hadde vært gift i 4 år. Jeg var også der at vi ønsket barn ganske fort etter vi giftet oss..
      Jeg stresset nok med dette mer enn jeg vil innrømme. Vi begge kommer fra store familier og er omgitt av mange søte små. Så man blir påminnet om barn og baby hele tiden. Det var nok det som var værst. Fikk ikke så mange spørsmål, heldigvis. (Om feks ; når kommer babyen?) så en februardag i 2015 orket jeg ikke mer, jeg begynte å snuse igjen. Og- tro det eller ei, i april viste testen positiv! Jeg slapper av med snus, så om det hadde noe å si, eller om det var at jeg ikke orket mer intens prøving som var resultatet vet jeg ikke. Vi har nå en nydelig gutt på 7 mnd. Håper virkelig dere slipper å vente så lenge. Ønsker dere lykke til videre. Liker at du er så åpen, det er en av grunnene at jeg har begynt å lese din blogg.

    23. Aileen: Hei, Aileen. Takk for at du delte dette. Du sier noe. Nå har jeg jo bestemt meg for å holde meg unna både alkohol og snus en god stund, men om tiden går og ibgenting skjer, så kommer jeg nok til å gjøre som deg. Nemlig å slappe mer av med det hele..

      Veldig hyggelig å ha deg som leser. Håper du fortsetter å klikke deg inn her 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg