EN LITEN OPPDATERING OM BABYDRØMMEN

Drømmen om en liten baby blir ofte større etter dager sammen med familie og barn. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å skrive så mye mer om babydrømmen til Ulrik og meg før det forhåpentligvis blir en realitet, men det er tydelig at mange lurer på hvordan prosessen går og det forstår jeg godt. Vi har jo begge vært åpne om ønsket helt siden bryllupet, som var et felles valg vi tok. Nå er det over 5 måneder siden jeg sluttet på p-piller, så jeg forstår at dere ønsker en liten oppdatering og har nå bestemt meg for å være så åpen og ærlig jeg kan videre. Det er det jo veldig hyggelig at dere bryr dere om drømmene våre og finner det interessant å følge meg/oss på veien til en familieforøkelse. Vi setter pris på nyskjerrigheten til et visst punkt. 

Jeg merker at det er mange av dere som følger med på hva jeg drikker, hva jeg spiser, vekten min og så videre. Tanken er vel å gjette en eventuell graviditet. Jeg prøver ikke å lure dere på noen som helst måte og legger derfor ut bilder fra det meste jeg gjør, slik at det er ganske tydelig for dere hvordan jeg ligger ann. Det blir derfor mest sansynlig veldig lett å gjette den gang ting skjer, selv om vi selfølgelig skal prøve å holde nyheten for oss selv helt til vi har passert de første tre månedene eller hva det er, som de fleste andre. Kjenner jeg oss rett sprer nok nyheten seg før det. Jeg sa bare “prøve”. Hehe! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Blir du stresset over at det ikke skjer noe på babylagingsfronten? Vi ser jo på alkoholkonsumet at det ikke blir noe resultat 🙂
Kanskje du kan skrive litt om det?”

Skuffelsen er like stor hver gang mensen kommer. Det skal jeg ærlig innrømme. Men jeg ser likevel ikke mørkt på dette. Ikke enda. Jeg må jo gi det en ordentlig sjanse før jeg begynner å tenke negativt. Man kan ikke alltid få barn som bestilt. Noen har det lettere enn andre. Sånn er det bare. Det er jo litt nedtur at det ikke har skjedd noe ennå. Tanken om at det var dumt av meg å dele dette ønsket såpass tildig har også slått meg. Jeg har blitt rådet av folk rundt meg til å holde detaljer som i dette innlegget for meg selv. Men jeg velger å ¨være mest mulig åpen og ærlig med dere med dette, som med alt annet. Jeg er vant til å dele, jeg trives med å dele og jeg lever av å dele. Dessuten føles det på en måte bra å dele nedturer som dette på samme måte som jeg deler alle oppturer jeg har i livet. Noe annet ville blitt falskt.

Nå skal jeg derfor være 100 prosent ærlig og åpen med dere fremover og lage innlegg med siste nytt på “babylagingsfronten”: Jeg har kommet inn i regelmessing syklus etter p-pille slutt. Jeg gikk nemlig på cerazette i flere år og var en av mange som ikke hadde blødninger. Derfor har det nok tatt litt tid for kroppen min å komme tilbake til normalen. I tillegg til dette har jeg nå som dere ser kjøpt meg min andre pakke med eggløsningstester og huket av for når jeg skal begynne å teste meg. Mitt første kjøp var nemlig bortkastet. Da jeg bare gjettet villt og testet meg helt tilfeldig. Nå får jeg bare krysse fingrene for at Ulrik ikke er på jobb når testen er positiv. Eventuelt så hopper jeg på neste fly dit hvor han er. Hehe! Det blir litt av en unnfangelseshistorie 😉

Det er også flere som har lurt på hvordan det har gått etter at jeg sluttet med snus. Det har heldigvis gått veldig bra. Jeg skal ikke legge skjul på at suget har kommet i sammenhenger hvor jeg har drukket alkohol. Men jeg har klart å dy meg og er stolt over det. Valget mitt om å slutte med snus på fest var mye på grunn av drømmen min om å bli gravid. Jeg så det ikke lenger nødvendig og ble skremt av alle de helseskadene det kan gi. I tillegg er det jo en fordel å gjøre den allerede store overgangen man får når man blir gravid mindre drastisk. Men det å nyte noen glass velger jeg å fortsette med inntill videre. Jeg ønsker nemlig å leve så “normalt” som mulig så lenge jeg ikke får en oppfordring av legen min om noe annet.  

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Håper dere setter pris på min åpenhet rundt vår drøm om å bli foreldre. Forhåpentligvis skjer det ting i nærmeste fremtid. Dersom det skulle oppstå utfordringer, så kommer jeg uansett aldri til å gi slipp på denne babydrømmen <3

47 kommentarer
    1. Hei! Ikke stress. Jeg ble gravid med nr. 1 med engang jeg sluttet på p-piller. Nådde ikke å få min første mens. Med barn nr. 2 tok det 7 mnd. Gjorde ikke noe annerledes. Samme mann med begge, og var frisk og rask. Noen ganger kommer de ikke epå bestilling. Hehe. Krysser fingrene for deg. Vet hvor oppslukene ventingen kan være. Dro selv til lege når nr. 2 tok så lang tid. Fikk bekreftet at alt var normalt, måtte bare la det skje. Gleden ble enorm når det lyste to streker på test nr. 100 🙂

    2. Tror vel strengt tatt svært få mennesker bryr seg stort om dette. Å få barn er verdens mest naturlige ting. Kan du ikke få dem er det også helt naturlig. Pass deg for den fella at barn blir alt du ånder for. Håper selvsagt og tror selvsagt at du blir gravid, men hva om det ikke skjer? Er livet ditt over da? Blir du depressiv? Skjer med mange kvinner dessverre. Og maset fra omgivelser. Kanskje deg er sunt å kjenne litt på at barn er ingen selvfølge. Det er beintøft å være foreldre, du binder deg i flere år til et menneske du aldri kan ane hvordan blir. Siste gang jeg besøker bloggen din i dag, de kjipe dagene på vent her er over! Lest farlig mye blogger i deg siste, takk for ” selskapet”. Håper du lykkes med dine drømmer og får et godt liv. Og at du kutter botox* Linda *

    3. Vi brukte 2 år på første mann, ikke for å stresse deg med det. Jeg og gnierfru mannen ble sjekket bokstavelig talt i “hue og rævva” for å finne grunn til at vi var barnløse etter 1 år med prøving. Jeg viste jeg var litt besatt av tanken på å få barn ( han hadde en fra før og viste i grunn at han kunne), men jeg viste at siden alt det andre var i orden så måtte det sitte i hodet mitt. Men hvordan i alle verden slå den bryteren av?? Alle sier, ta det mer ro, det kommer når det kommer osv. Ja sikkert. Jeg klarte bare ikke å slå det av oppe i hodet. Helt til vi fikk time hos IVF, en uke før timen viste testen positiv. De ti neste testene også hehe. IVF hjelpen var det som fikk “min sperre” til å løsne.. vissheten om at vi fikk hjelp. Så klarte vi det selv. Neste mann kom etter 7 mnd med prøving 😉 Masse lykke til 🙂

    4. Det går nok bra skal du se! Vi prøvde ca. like lenge som du skriver i innlegget her, kjøpte eggløsningstest og BAM- der satt den, første gangen vi brukte testen 🙂 Lykke til! 🙂

    5. Det kommer til å løse seg!
      Vi prøvde i 2,5 år før det endelig klaffet nå i mars. Jeg var hos Gynekolog og sjekket at alt så bra ut og ble henvist til en del blodprøver for å se at kroppen min fikk i seg det som skulle til for at en baby skulle trives best mulig. Bare tre uker etterpå satt den der den skulle, så jeg tror alt som skulle til var å senke skuldrene og vite at det ikke var noe fysisk i veien for at det skulle gå. Lykke til!

    6. Bra at du også deler nedturene. Det er vel vanlig at det tar tid etter så mange år med p piller. Det beste rådet mitt er å ikke prøve på og tenke så mye på det men ha mye sex uansett. Og bare nyte livet. Har to barn selv og du får se at du noen ganger vil lengte tilbake til det frie livet du har nå. Relax og nyt livet<3

    7. Jeg og min mann bestemte oss ganske fort,for å ikke få barn.jeg har jobbet med barn og det samme har min mann,så det å bli foreldre er den største og viktigste rollen du tar på deg.vi ble begge syke og etter 3 år,er vi fortsatt det.derfor ikke barn og pga alder,mn vi er snart tante og onkel til 2 skjønne Poder og det gir like mye stor glede.min søster og kone sa ingenting da de skulle prøve,det ble for mye stress og press,så ved å ikke si noe,ble stresset mindre og de kunne gjøre ting i sitt tempo.lykke til😊

    8. Så fort jeg og samboeren bestemte oss for å ikke lenger “prøve” men bare la det gå som det går (selv om det var en litt trist avgjørelse) så satt han – samme måneden. Relax, take it easy – det skjer når det er ment. Lykke til 😀

    9. Jeg skjønner ikke den trangen til å dele alt. Jeg hadde tidd om dette, og andre ting – og overrasket leseren når spiren satt.

    10. Syns det er gøy at du deler! Det er jo helt vanlig å bruke flere måneder på å få det til! For oss tok det ti måneder, syns det tok fryktelig lang tid når vi prøvde, men når den lille gutten vår endelig kom var det på det perfekte tidspunkt 🙂

    11. Hei, vil bare svare pÃ¥ kommentarene til Linda her tidligere. à si at Ã¥ fÃ¥ barn er like naturlig som at en gjerne ikke kan fÃ¥. Det er gjerne ikke en selvfÃlge kunne fÃ¥ barn men en ting er sikkert og det er at det er veldig enkelt for dem som kan og har fÃ¥tt barn Ã¥ si det. Å si det som om det var en filleting som man ikke skulle bry seg om dersom man ikke kunne fÃ¥ er noe av det dummeste jeg har hørt. Da tror jeg jammen meg ikke du forstÃ¥r hvordan det er for dem som ønsker seg barn like mye som deg og som desverre ikke kan fÃ¥ det. Jeg tenker det er veldig lett Ã¥ si og mene slike ting nÃ¥r det ikke rammer en selv. Det er alltid annerledes Ã¥ stÃ¥ pÃ¥ den andre siden. Og nÃ¥r det gjelder at det er slitsomt, det er gjerne slik for deg men ikke for alle andre. Andre klarer gjerne Ã¥ finne gleden i Ã¥ ha barn Ã¥ dele livet med.

    12. Ååå tusen takk for svar, det var jeg som spurte som du har klippet ut. Jeg synes det er knall at du er åpen, kred til deg. Blir spenende å følge deg i prosessen! Kanskje du kan oppdatere jevnlig når mensen nærmer seg osv, tanker du har om at det kan ha klaffet osv osv. Jeg brukte åtte mnd på min første, til slutt skjønte jeg at jeg blir gravid føøøør eggløsningstesten blir positiv. Med 28 dagers syklus blir jeg gravid på dag 10 ca. Så de andre barna har kommet akkurat når jeg har villet (tre stykk) og er gravid igjen. Jeg synes det er kjempespennende med de som skriver når de prøver!!! Prøveperioden er jo sååå full av tanker og gelder og skuffelser, nok til å fylle en bloggpost hver dag. Så kjør på!!

    13. Råder deg til å laste ned appen Periodical fra Libresse! Der fyller du inn når siste mens var, og den regner ut når du skal ha eggløsning. Den har hjulpet meg med å bli gravid for bare noen uker siden! 🙂 Krysser fingrene for at det snart blir din tur <3 Klem

    14. Fantastisk innlegg😉 har selv sluttet på p piller for en mnd siden. Vi har hvert kjærester i 8 år og presset har vært der fra andre året. Men nå som vi er blitt mann og kone, blir ikke presset mindre. Synes du er utrolig tøff som deler både oppturer og nedturer, det er det som gjør deg til en fantastisk blogger. Lykke til med babydrømmen😉 hilsen nygift 23😉

    15. EL-tester er gull! Jeg har 28/29 dagers syklus og hadde sex på dag 11/12/13/14 og da satt spiren. Ca 25% sjanse for å lykkes hver gang man treffer i fht eggløsning. Det beste er at noen sædceller venter i det egget slippes, så lurt å ha sex i forkant av ELMasse l og ikke etter at egget allerede har sluppet pga levetid på 12 t på egget.lykke til!!!

    16. Hei. Leser mange blogger, men har aldri kommentert før. Vil bare si at jeg heier på deg <3 tror og håper at du snart sitter med en positiv test i hånden<3

    17. Jeg syntes det er fantastisk at du deler dette, er garantert mange som sitter i samme situasjon som deg og syntes det er deilig å lese dette. Og ja, ofte kommer babyen når man slutter “å prøve”. Masse lykke til, gleder meg til å lese bloggen din videre 😊

    18. Tommel opp for din åpenhet, Julianne! Jeg husker at du skrev om at du ville dele prosessen med å prøve å få barn siden dere giftet dere i vinter. Selv prøvde vi i to år etter at vi var enige om at tiden var inne. Mange tårer og stooor skuffelse hver gang mensen kom.. Etter en stund ble jeg anbefalt å kutte ut alkohol og raffinert sukker helt. Etter tre måneder uten begge skjedde det store.. I tillegg utførte jeg yoga og meditasjonsøvelser for å få ro i kroppen. Jeg ville ha et best mulig utgangspunkt med kroppen slik at fosteret kunne vokse best mulig. Det var min situasjon den gang for noen år siden. Nå er gutten min en aktiv krabat på tre og et halvt år 😉
      Stor klem fra en av dine trofaste lesere Mari

    19. Hei!
      Jeg kommenter aldri og er nok en av de leserne du har som til tider er noe skeptisk til hva du mener og hva du deler. MEN! Dette synes jeg det er så flott at du er åpen om. Det er så mange der ute som skal gjøre hele prosessen rundt det å bli gravid så hemmelig. Man skal liste seg rundt helt til man har passert de magiske 12 uker før man med brask og bram skal slippe den fantastiske nyheten med glitter og konfetti. Det dere opplever nå er så normalt og det er så mange som opplever å komme til det punkt hvor de trenger hjelp… Noe som også.er.normalt! Synes det er supert at du bruker stemmen du har på å være ærlig om ett såpass sensitivt tema. Jeg håper og tror at du er med på å skape åpenhet rundt dette. Kanskje dette vil føre til at man slapper mer av også. Masse lykke til!

    20. Synes det er fint at du deler, jeg. Mange som sliter med dette og det er fortsatt et hysja ned emne å ikke kunne bli gravid f.eks. Godt å se at ikke absolutt alle blir gravide tvert mannen ser skjevt på dem. Samme situasjon her, kastet pillene i slutten av juni, venter snart mensen. Ser positivt på det enda selvsagt, men kan godt se at folk blir stressa og lei seg etterhvert som periodene går.. Klem <3 Det ordner seg nok plutselig skal du se!

    21. Så gøy at dere prøver å få barn -) alt til sin tid! Plutselig er du gravid!!
      Jeg og min man har akkurat begynt å prøve selv, har gått på p-piller i 2 år og håper det ikke tar så lang tid, men som sagt så vet man jo aldri! Har hvertfall bestemt meg for å kutte helt ut alkoholen frem til etter jeg har fått et barn 🙂 men det er meg..
      Ønsker dere masse lykke til videre!

    22. Du er en nydelig og modig person julianne! Bloggen din er min favoritt blogg! Krysser fingrene for dere og kan anbefale akupunktur for å hjelpe baby drømmen I gang 🙂

    23. Du er den ærligste! Rett fram og ut til verden. Fint! Jeg har håpet og håper fortsatt at dere blir foreldre, gjerne snart. Er uenig i at man skal leve så normalt som mulig i forhold til alkohol, når det er såpass viktig for dere å bli gravid, da ville jeg valgt null toleranse for alkohol både for megselv og min mann. Meeen jeg regner med at du eventuellt finner ut av det selv. Vi er forskjellige. Jeg tenker dere passer som foreldre og jeg vil glede meg over å følge deg i en slik tid. Tusen takk for at du skrev dette innlegget. Det er så bra.

    24. Lykke til <3 Du har sikkert hørt det før, men med en gang man slutter å tenke på det og planlegge så kommer det som regel 🙂
      Min søster og svoger holdt på kjempelenge, og til slutt "innså" de at det ikke gikk, og skulle begynne med prøverør, men da ble hun jaggu gravid rett før 🙂 rart det der..

    25. Skjønner hvordan det er å ventetiden er grusomm! Jeg gikk gjennom prøverør i 3 år før gullhøna satt! Jeg har brukt noen jeg bestillte fra danmark som kalles “babyklister” (fructus femina) les litt om det på nett 🙂 ble gravid med en gang, å nå er 3 paret jeg annbefalt dette til gravid 🙂 lykke til videre i ventetiden mot en familie ❤️

    26. du skal være glad du har fått igjen mensen etter pilleslutt, jeg har enda ikke fått tilbake mensen etter å ha vært pillefri i 11 mnd..

    27. Å så herlig med oppdateringer fra deres private. kan du ikke legge ut en melding når det løsner og når den går opp?

    28. Er uendelig glad for at du deler slike personlige ting med oss! Er helt sikkert i lignende situasjon og setter kjempe pris på å kunne følge deg og ha noen man kan relatere seg med 🙂 gleder meg i hvertfall kjempe mye til å følge disse innleggene videre <3

    29. Hei,første gang jeg kommenterer, men nå måtte jeg bare. Takk for at du deler!! Jeg håper det kommer flere slike innlegg fremover. Selvfølgelig også at det kommer en positiv nyhet snart, men enn så lenge er det mange som er i samme situasjon som deg og som får mye igjen for å lese om andres tanker og følelser rundt prosessen. Det er så mye som er hysj hysj rundt det å være gravid/ikke bli gravid/miste og det gjør det egentlig bare enda verre for de som ikke sitter med solskinnshistoriene. Ønsker deg masse lykke til, det går til slutt! Har forresten også hørt at det kan ta litt tid etter pilleslutt så ikke vær bekymret.

    30. Så bra dere deler deres historie.vi slet i nesten 4 år og etter innsett av et fryst embryo fikk vi endelig full klaff.var først når jeg gikk gravid at jeg ble mer åpen rundt prøverør.alltid skal alt være så hemmelig bestandig.jeg “lærte” meg å si at vi ikke skulle ha barn når folk spurte.jeg synes det var frekt når folk spurte,fordi det var så sårt.kanskje hadde der føltes lettere hvis temaet ble mindre tabu?

    31. Veldig fint at du er åpen om dette! Håper du får oppfylt babydrømmen fort 🙂 Haha, håper på en bra unnfangelseshistorie om at du hopper på neste fly til der Ulrik er og får det gjort 😉 Haha neida 😀

    32. Fantastisk at du vil bidra til å gjøre disse tingene mindre tabu! Du er modig og tøff som tør å være så åpen. Selv brukte vi tre måneder på å bli gravide første gang, og selv om det ikke var lenge husker jeg veldig godt hvor altoppslukende denne prosessen var. Jeg forstår at du kan bli utålmodig, men husk at det kan fort gå et halvt år før du i det hele tatt får eggløsning. Og nå som jeg er gravid med nummer to, sliten hele veien og har en liten, aktiv pjokk på 18 mnd, så kan jeg bare si: NYT sommeren, kos deg et glass vin, grilling og deilig nattesøvn. Når du først blir gravid er det ingen vei tilbake 😉 Masse lykke til videre!

    33. Det skal hjelpe å gå på folat 🙂 Det er uansett anbefalt da det er noe man begynner på når man finner ut at man er gravid 🙂

    34. Synes åpenhet er helt supert:)
      Jeg gikk også på cerazette. Gikk inn i regelmessig syklus med en gang. Likevel tok det 8 mnd før spiren satt, stresset lite rundt det. Spiren er i dag en nydelig liten jente på 9 måneder som babler i vei og fyker rundt på gulvet her:) Det skjer garantert når tiden er inne. Du er fortsatt ung:)

    35. Lykke til med den spennende tiden fremover 😃 Se bort i fra de tåpelige kommentarene!!! Forstår ikke at de gidder å skrive noe som helst, om de syns bloggen og innholdet er for dumt! Lykke til fremover. Kos dere 💃🏼😅

    36. Jeg lover deg at spiren kommer den dagen dere slutter å tenke på det og bare nyter dagene som de er uten baby i tankene <3 GLEDER meg til dere får ei lita <3

    37. Fint du er åpen om dette for all del, men tror du fosteret har godt av alkohol de første par ukene i mors liv? Alkohol er mest skadelig i løpet av fosterets første måneder. Graviditetstester er ikke 100% sikre i starten og du kan skade fosteret før du i det hele tatt vet du er gravid…
      Jeg synes du burde slutte å drikke mens du prøver å bli gravid, både med tanke på egen glede, men spesielt med tanke på babyens helse. Barnet ditt kan få alvorlige hjerne-/og/eller ryggradsskader som følge av alkoholkonsum i tidlig svangerskap.

    38. Lykke til i tiden fremover!
      Anbefaler Klinikk Fjeld på Majorstuen v/ Vibeke Fjeld( akupunktur klinikk) . De er spesialister på barnløshet, graviditet osv . Prøvde dette etter 8 mnd med prøving.
      Gikk 1 – 2 ganger i uken før eggløsning. Etter 6 uker var jeg gravid. Vet ikke om det var akupunkturen som hjalp, men jeg ble hvertfall mer avslappet og mindre stressa i kroppen. Noe som er positivt i prøveperioden.
      Jeg heier på dere😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg