10 TING DU IKKE VISSTE OM VÅRT FORHOLD

(Bildet er fra mottakelsen på slottet etter vielsen)

Ulrik er den av oss som liker å planlegge alt, mens jeg er den spontane som liker å ta ting som det kommer: Jeg er sikker på at en miks av planlegging og åpenhet for spontanitet er en god levemåte. Derfor utfyller vi hverandre godt.

Både Ulrik og jeg HATER å se sport på TV: Jeg har aldri likt å se fotball, håndball, ski eller annen sport på TV, og trodde nesten ikke det var sant da jeg fant en mann som heller ikke liker det. Derimot synes vi begge det er gøy å dra på arrangementer og se sport i virkeligheten. Dere har kanskje lagt merke til at vi pleier å dra på skiflyvning om vinteren? Det synes vi begge er gøy å se og oppleve live.

Vi hadde aldri klart oss uten vaskehjelp: Jeg liker å rydde, pynte og holde det i orden her hjemme, men å vaske bad, gulver, vinduer osv er noe jeg virkelig ikke foretrekker. Ettersom at Ulrik heller ikke ønsker å bruke fritiden sin på det så ble vi fort enige om å leie inn en vaskehjelp. Jeg tror ærlig talt at det er nøkkelen til mindre krangling og mer kos i forholdet.

Hvis vi krangler/er uenige om noe så er Ulrik den som “kjefter” og jeg den som gir “silent treatment”: Ulrik er den som hever stemmen først i vårt forhold. Han har nok litt kortere lunte enn meg på forskjellige ting (selv om han ikke vil innrømme det), mens jeg er den som tar lettest til tårene eller blir stille. Det fine med at han bruker stemmen sin er at han aldri er vanskelig å forstå. Her unngår vi mange misforståelser. Jeg derimot er vanskeligere å forstå når jeg er misfornøyd med noe.

Vi sover alltid i skje: Ulrik ligger alltid bak meg “i skje” når vi sovner på kvelden, mens jeg ligger nesten alltid bak han “i skje” når vi våkner om morgenen. Det er den beste sovestillingen i verden, etter vår mening 🙂  

(Bildet er fra bryllupsnatten på Thorskog slott)

Når Ulrik er på jobb snakker vi sammen minst 4 ganger om dagen: Tidligere i dag kjørte jeg Ulrik avgårde til flytoget. Nå skal han være på stopp (sove på hotell) i 5 dager. Han jobber som sagt turnus med 4 dager fri og 5 dager på jobb. Det er ikke ofte han sover borte alle dagene han er på jobb, men nå i sommer hvor det har vært mangel på piloter har han mange perioder hvor han kun sover borte. På dager som dette snakker vi sammen på telefonen, sender hverandre hyggelige tekstmeldinger og bilder på sms, sender bilder og videosnutter på Snapchat og “chatter” på messenger via Facebook gjennom hele dagen når han har pauser.  

Vi har begge et spesielt godt forholdt til hverandres familier: Senest i går var Ulrik i Fredrikstad hos moren min. De var først ute og spiste sammen, før han hjalp henne med noe apple-TV greier til sent på natt. Jeg var her hjemme i Oslo sammen med Stella. 

Ulrik er den mest romantiske av oss: Ofte er det kvinnen i forholdet som er mest romantisk. Her er det omvendt. Jeg elsker at Ulrik er romantisk og føler meg heldig som har en mann som han. Jeg trodde jeg var veldig romantisk helt til jeg møtte Ulrik, og skjønte fort at jeg måtte ta i et tak for å gi tilbake av meg selv.

Jeg er den mest positive av oss: Jeg ser lyst på det meste og tenker alltid at ting ordner seg. Ulrik har en noe mer negativ holdning til ting, eller er han kanskje bare mer realistisk? Hehe! Vi utfyller i hvert fall hverandre godt her også.   

Vi motiverer og hjelper hverandre hver eneste dag: Ulrik er min største støttespiller og jeg vet at han føler det samme tilbake. Dersom ting er tungt eller vanskelig i hverdagen så gir vi hverandre alltid gode råd og støtte <3

(Bildet er fra brudeskålen på slottet)

19 kommentarer
    1. På din tale i bryllupet, så sier du jo at du liker og planlegge, men ikke han ( sikker ikke helt ordrett) men du skal frem til at han kan lene seg tilbake og nyte det samtidig skal du fikse alt. Du nevner også at dere henger langt bak skjema.

    2. Anonym: Gøy at du følger med 🙂

      Jeg elsker å planlegge fester (som bryllupet) eller å legge “planer” for fremtiden. Men jeg planlegger ikke mye i hverdagen. Med “langt bak skjemaet” mente jeg litt humoristisk, siden alt har gått så fort med oss i forhold til både samboerskap, giftemål osv. Det er det jeg som har vært mest pådriver for 🙂

    3. Hvis ikke forholdet deres overlever vasking, så er dere ikke mye å satse på. Liksom, litt kjedelige rutiner og forholdet deres går i tusen knas. Skikkelig drømmeforhold, haha 🙂

    4. Du som har så mye tid til overs (fikk hvertfall det inntrykket i en av dine forrige innlegg der du skildret en “vanlig dag” hos deg)- jeg kan ikke fatte og begripe at du ikke klarer å vaske ditt eget hjem engang? Jeg mener.. både jeg og mannen tjener over 1 mill hver i året, men likevel har vi ikke vaskehjelp- for DER går grensen for stoltheten min..! En kvinne som ikke klarer å vaske engang, er ikke en moden kvinne mener jeg! Kunne aldri tenke meg å spørre mannen min om han orket det, for her i heimen er jeg en kvinne og han er mann. Vi er vel “gammeldagse” , men vi er begge enige i at det er sånn vi vil leve, og vi opplever aldri krangler på sånne ting da vi begge vet hvilke oppgaver vi har hver. Så jeg tviler på at Ulrik er særlig imponert over at du er så lat på å være kvinnen i huset, og du som i tillegg er hjemme hver dag og står opp når det selv passer deg… Nei vettu hva, skjerp deg altså!

    5. Hvordan kan du ikke ha tid til rengjøring når du ikke har jobb og kun blogger ett lite innlegg om dagen?

    6. Jeg skjønner ikke hvorfor folk må slenge dritt og sier at du må skjerpe deg. Må alle være like? Er din stolthet akkurat lik min? For noen er vaske hus gøy- for andre ikke. Mange har vaskehjelp både fordi de KAN og fordi de VIL. Skjønner godt at dere ikke vil bruke så mye tid på husvask når dere KAN betale noen for å gjøre det. Ganske vanlig i dag det, kjøpe tjenester. Jeg heier masse på pilotfruen og piloten. Bloggen er jobben og om det er en time eller 9 timer hver dag…samma det vel. Nydelig ektepar synes jeg.

    7. DETTE merker jeg irriterer meg. Kommentarfeltet altså. Stolthet i å vaske gulvet, liksom. Det skal sies at jeg før så på det som fy-fy å ha vaskehjelp (med mindre man hadde fysiske grunner til det), men så innså jeg; hvorfor er det greit å sette bort alle “mannejobbene”, som å hogge ved, vaske bilen, skifte dekk osv, mens kvinneoppgavene, nei gud forby at DE settes bort!
      Ulike ting passer for ulike mennesker, heldigvis. Jeg er så GLAD for at ikke alle er like, men det hadde vært deilig om folk kunne starte å si at “jaja, det ville aldri jeg gjort, men fint at de har funnet en løsning som passer for dem”. Gah. Det var dagens utblåsning.
      Ha så mye vaskehjelp dere bare vil, også håper jeg dere begge får en fin dag og koser dere masse i solen, selv om dere er på ulike steder 🙂 <3

    8. Herlighet, hva er det med visse kvinnfolk!!! Mannen min tjener litt mere enn gjennomsnittet og jeg tjener “normalt”. Det siste som ryker på våres månedbudsjett hvis det kniper en mnd, er vaskehjelpa. De pengene jeg bruker på henne, er den regninga jeg betaler med glede… Finnes ingen bedre følelse enn å komme hjem til rent hus. Så kan vi heller bruke tiden på barna og hverandre.

    9. Anne27 – Det er den innstillingen om at det er en kvinnes arbeid å vaske hjemme som er hele grunnen til at kvinner aldri kommer til å bli likestilte i arbeidslivet. Så kvinner og menn skal ha like lange arbeidsdager, like store arbeidsoppgaver, men i tillegg skal kvinner være pliktige til å vaske hus i tillegg, mens mannen “endelig” får seg fri? Please. Jeg jobber heller 1 time overtid om dagen og betaler noen for det – fordi jeg får SÅ mye mer ut av å jobbe enn å vaske huset. Mannen min er hjertelig velkommen til å gjøre det selv dersom det er ønsket, men INGEN normer skal tvinge meg til å vaske. Vi lever i 2016, kvinner skal ha mulighet til jobbe på samme linje som menn, de skal ikke bli tvunget til å dra fra jobb bare for å ha overskudd til å vaske.

    10. Jeg blir trist når jeg leser kommentarer slik som Anna 27 sin her. I 2016 kan man levere bilen for å vaske den og skifte dekk, vi kan leie inn håndtverkere til å male huset og mye annet, men vaske huset? Det går på stoltheten løs å sette bort? Hva i all verden er galt med det? Hvis man liker å vaske eller ikke vil ta seg råd til vaskehjelp det så er jo det helt greit, men hvis man synes det å vaske hus er noe av det kjipeste man gjør så er det da ingenting galt med å sette det bort så lenge man betaler hvitt. Hvorfor er husvask den tingen det er ugreit å leie inn hjelp til mens vi på så mange andre områder har blitt helt vanlig? Ingen ville vel hevet et øyenbryn om man leverte bilen for å skifte dekk, mens det er vel da kanskje en oppgave en hver mann eller kvinne med litt stolthet skulle fikset selv?
      Jeg blir så provosert! Skjerp dere! Slutt og si at husvask er en kvinneoppgave og slutt og hetse folk for å bruke pengene sine som de vil.

    11. Kjenner jeg blir provosert av kommentarfeltet. Jeg er selv hjemme hele dagen, og det handler ikke om hva man orker eller ikke, det handler om hva man faktisk gjør. Jeg skulle gjerne vært den som vasket opp, men det gjør jeg bare ikke. Løsning? Oppvaskmaskin. Vasker man ikke gulv? Vaskehjelp.

    12. Anne27: og du er perfekt? Jeg er sikker på at hvis vi fikk iaktta deg på en blogg var det mye vi kunne ” ta” deg på… slik du gjør her, angriper. Er du klar over at du høres ut som ei sur og sjalu kjerring? Jeg hater å vaske.. hater det.. og jeg er 30 år.. Er jeg umoden? Dum? Lat? Er du selvutnevnt dommer på vegne av andres liv? Så lag en blogg selv om perfekte deg.. du er et klassisk eksempel på ei som ikke ser bjelken i eget øye, mer opptatt av flisen i andres..

    13. Ja, Linda du er umoden, dum og lat hvis du ikke klarer å vaske huset ditt!! Det er jo en selvfølge at man vasker sitt eget hus, skjerp deg!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg