FORDELENE VED Å VÆRE I ET FORHOLD

Jeg leste en artikkel på Side 2 her om dagen hvor de ramset opp fordelene ved å være singel. Da tenkte jeg at det var på sin plass å ramse opp fordelene ved å være i et forhold, slik jeg ser det. Jeg tror nemlig at vi mennesker er skapt for å være to, ikke alene. Om man velger å være kjærester eller samboere hele livet, eller om man tar steget videre med forlovelse og giftemål har ikke så mye med saken å gjøre. Nå tenker jeg for det første på hvorfor singellivet ikke er best i lengden. Jeg tror at det finnes en partner der ute for alle, uansett om du liker jenter eller gutter. Under har jeg derfor ramset opp de største fordelene jeg ser ved å være to, forutsatt at forholdet fungerer bra, at partnerne har tilitt til hverdandre og er trofaste mot hverandre selvfølgelig..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
(Bildet er fra bryllupsreisen vår i Phuket)
 

FORDELENE VED Å VÆRE I ET FAST FORHOLD:

♥ Det er bedre økonomisk: Jeg velger å begynne med dette punktet da det er en av de største forskjellene fra singellivet. To personer har som regel bedre råd enn en person alene og dette påvirker helt klart livskvaliteten. Bosituasjon, muligheter i hverdagen, ferier og mye mer avhenger som alle vet av økonomi.

♥ Dere kan dele på oppgavene i hverdagen: Det er stort sett alltid en fordel å være to om ting som må gjøres. Disse fordelene blir såklart større når man bor sammen enn når man “bare” er kjærester. Det var Ulrik som kom på dette punktet, men han brukte ikke ordet “oppgaver”. Han sa det slik: “Den største fordelen jeg har ved å leve sammen med deg er at jeg slipper å vaske klærne mine selv”. Haha! Med det så mener han jo at vi deler på oppgavene i hverdagen. Jeg kunne foreksempel aldri flyttet inn i et nytt hus alene uten handymannen min Ulrik som tar seg av alt det tekniske. Det hadde heller ikke blitt noe båt på oss hvis ikke det hadde vært for Ulrik. Jeg kan ikke en gang knyte en båtknute (flaut, men sant).

♥ Det er sosialt og trygt på samme tid: Du er aldri alene, uansett hva det gjelder. Det er trygt å vite at du har en person som støtter deg og er der for deg. Det er også godt å vite at du er en person som betyr mye for en annen. Vi mennesker trenger å føle oss betydlingsfulle.

Livet i et fast forhold er så sosialt man gjør det til. I de beste forholdene er partnerene både venner og kjærester, som Ulrik og jeg. Det sosiale livet i singeltilværelsen er såklart noe friere, men det gir ikke den samme tryggheten man har i et fast forhold som jeg og mange føler oss komfortable med.

♥ Muligheten til å skape en familie: Finnes det noe mer givende her i livet enn å bygge en familie sammen med en du elsker? Det er i hvert fall min drøm for fremtiden. Jeg er sikker på at jeg deler den drømmen med mange 🙂

♥ Du blir tatt mer seriøst: Jeg vet ikke hvorfor, men av en eller annen grunn har jeg erfart at jeg har blitt tatt mer seriøst de gangene jeg har vært i faste forhold, og spesielt etter at jeg giftet meg. Det virker som om livet mitt oppfattes mer stabilt i de fleste situasjoner, som er mitt neste punkt på denne listen.

♥ Livet blir mer stabilt: Med en fast partner så blir ofte livet mer stabilt enn om du kun har deg selv å ta hensyn til. I perioder kan det spontane og uansvarlige singellivet virke behagelig og gøy. Jeg har selv hatt perioder i livet hvor jeg trivdes bra alene, men jeg tror ikke vi mennesker har godt av å være alene hele livet. Jeg tror at vi har godt av å ha en og ta hensyn til. Mennesker som velger å leve alene er i mine øyne egoistiske. Jeg håper ikke noen tar seg nær av dette, for det er lov “å være egoistisk” når det ikke går utover noen andre enn deg selv. Jeg tror bare at vi blir bedre mennesker av å leve sammen to og to som et utgangspunkt for livet. Jeg tror rett og slett ikke vi har godt av å leve i en hverdag hvor ALT handler om en selv. Det blir såklart noe annet dersom forholdet tar slutt og man er ferdige med “familielivet”. Da forstår jeg at man kanskje ikke ønsker å starte på nytt. For det er nok ikke for alle. Livet har flere faser, men en av fasene bør etter min mening inneholde et fast forhold..

(Bildet er fra bryllupet)

Er du i et fast forhold eller er du singel? Det hadde vært interessant å høre om din sivile status og hvordan du trives i den 🙂

 

54 kommentarer
    1. Hvorfor mener du at mennesker som velger å leve alene er egoistiske? Men setningen etter sier du det mosatte? Hilsen gift i ti år 🙂

    2. Jeg er i ett fast forhold 🙂 vi er forlovet og skulle gifte oss til høsten men så venter vi en liten en så da er det bedre for oss å vente til baby er kommet <3 vi trives veldig godt sammen og gleder oss kjempe masse til å bli tre <3

    3. Jeg tror at det blir skrevet artikler med fordeler om å være singel, for å gjøre det lettere å akseptere det. For å hjelpe folk med å se positive ting med singellivet.
      Veldig mange single lengter etter en kjæreste, det gjør i hvert fall jeg. Jeg er 25 år og har aldri vært i et forhold. Jeg har aldri møtt noen som syns jeg er bra nok til at de vil bli bedre kjent og får følelser. Og det er så vanvittig sårt. Jeg vil jo så klart helt finne en å dele livet med. Er så utrolig ensom og gråter mye over at ingen finner meg bra nok, selv om jeg prøver å være et godt menneske. Så for meg er slike artikler som viser positive ting ved singellivet, gode å lese

    4. Lykkelig gift med mannen i mitt liv på 8 året 🙂 er også heldig og har 4 flotte barn sammen 🙂

    5. Jeg er singel og syns ikke det er å være egoistisk. Jeg føler jeg har mere tid som singel til å kunne f.eks hjelpe andre mennesker. Når jeg tidligere var i et forhold følte jeg ikke det, fordi da ble tiden brukt på oss..

    6. Det er fordeler og ulemper med både å være single og å være i et parforhold. Jeg er single, men har et langt ekteskap bak meg – og et par kjæresteforhold i etterkant av skilsmissen. (Ikke samboerforhold).Det er i alle fall bedre enn å være alene enn i et parforhold som fungerer dårlig. Jevnt over får man bedre økonomi når man har to inntekter, men det avhenger av at begge er i stand til å holde noenlunde styr på penger. Klarer man å samarbeide og fordele ansvar og plikter på en god måte – samt vise hverandre gjensidig respekt og omtanke – da er det ingen tvil om at det kan være godt å være i et parforhold! 😀

    7. Hei, kan du forklare hvor du får inntekter som blogger fra? Jeg ser ikke at du har så mye av linker feks til produkter man kan kjøpe.

    8. Tenker du noen gang over at du sårer andre mennesker med dine bastante meninger. Les innlegget fra anonym om å ikke føle seg bra nok for noen!!! Jeg er selv gift på 9.året, men mine venner som er single er absolutt ikke egoister. Voks opp!

    9. Jeg kommenterer vanligvis ikke blogger, men denne gangen må jeg bare uttrykke hvor lite nyansert innlegget ditt fremstår. Det er en personlig blogg så at kun din side av saken står i fokus er forståelig, men mangelen på nyanse er slående dog ikke overraskende.

    10. Dette var utrolig deprimerende å lese for en som er singel, men virkelig ikke ønsker det… Veldig enig med “anonym” lengre opp i kommentarfeltet!

    11. Ønsker du virkelig å sette så mange mennesker i en bås slik du gjør? Vet du i det hele tatt hvor mange mennesker dette er snakk om? Og hvorfor vil du generelt kategorisere noen?! Du skriver til mange mennesker i forskjellige situasjoner… Ekstremt umodent og lite gjennomtenkt skriving fra din side

    12. K: Ønsker du at Julianne skal gjøre noe med livet ditt som singel? Siden det er så trist og leit? Eller kanskje du selv skal gjøre noe med det, og slutte å la det gå ut over andre at du ikke klarer å finne deg en mann. At det går an å klage på at noen andre har det fint i et forhold. Verden handler ikke om deg. Mrn det som er sikkert er at denne bloggen handler om Julianne, og enter dere liker det eller ei, så er hun i et lykkelig parforhold, og får da lov til å skrive om de positive tingene rundt det.

    13. At du blir tatt mer seriøst har først og fremst med hvem du er som person. Kanskje du har forandret deg etter du kom i forhold? Jeg har aldri hatt problemer med å bli tatt seriøst, fordi jeg ikke er i et forhold..

    14. Skjønner at det har vært litt lite klikk på bloggen sin den siste tiden, og at du nå trengte ett litt provoserende innlegg. Men det kan være lurt å tenke litt over hva du skriver. Er klikk så viktig at du er villig til å gå over grensen for å såre noen?
      Greit at det er din blogg og du kan skrive hva du vil, men når man aktivitet går inn for å skrive ett innlegg som man vet vil såre andre, bare for å provosere for å få klikk, synes jeg du har fått litt langt. Alle kan provosere med en tekst og få klikk, men det er de færreste bloggere som han skrive gode innlegg som resulterer i klikk.
      Husk en ting! Når du senere om mange år skal se tilbake på din jobbkarriere, ønsker du da at du har kommet dit på egenhånd, med hardt arbeid og dyktighet (godt skrevne tekster) eller har du fusket deg til plassen ved å provosere og lyve?
      En annen ting med disse provoserende innleggene er at du kan prøve å snu det på hodet. Tenk om noen hadde skrevet innlegg om din livssituasjon. At noen hadde skrevet ett langt innlegg om at det er egoistisk og lavstatus å være gift men ikke ha barn. Du eg jo gift men dere sliter jo med å få barn. La oss være ærlige, dere har prøv ganske så lenge uten å gå deg til. Hvordan føles det å få få trykt dette oppi trynet av meg som er både gift, har barn, hus og en meget god økonomi. Ditt drømmeliv kanskje? Ikke særlig godt regner jeg med.
      Poenget mitt er altså tenkt over hva du skriver om. Skjønner at du lever av klikk, men å selge din moral og såre andre for å få klikk, er å gå litt langt.
      Prøv heller å skriv gode innlegg, så får du også mange klikk.
      Klarer du ikke å holde en blogg gående ved hjelp av gode og interessante tekster, så er du kanskje ikke dyktig nok i jobben din. Får ikke en butikk nok kunder, så går de fleste konkurs og legger ned før de begynner med kriminalitet ( i ditt tilfelle sårende tekster).

    15. Dersom man er voksen og gift, dvs over 30 år så vil jeg forstå hva du mener med at
      Man fremstår mer stabil. Men i 20 årene og gift? Jeg tenker automatisk da at man muligens er ekstremt kristen eller noe annet litt sært. Beklager men det er blitt sånn i dag at de fleste venter med slike voksne valg til de har levd ferdig 20 årene sine. Enten de er i et forhold eller ei. Jeg kjenner flere par som sparer giftemålet til de er nådd tretti årene og vel så det. Så husk at alle har ulike syn på hva som er stabilt. For meg personlig virker det en ustabilt å velge å gifte seg og ta en såpass voksen rolle som det er å være noen sin mann eller kone når folk fortsatt tror du er 20 år. Jeg vet ikke hvorfor, men det fremstår mer useriøst.

    16. Du som lurer på hvordan Julianne får inntekter: nettopp pga sånne idiotiske innlegg som dette. At vi er så dumme at vi må gå inn og lese på denne vrangforestilte bloggen her. Det irriterer meg like mye hver gang jeg klikker meg inn her, for jeg vet at om jeg og alle andre som syns ho er en skikkelig amøbe hadde slutta å lese, så hadde bloggen til slutt dødd ut.
      Julianne er en stakkarslig desperat ungjente som sliter så sterkt med seg selv og må derfor tråkke andre ned i dritten med slike innlegg.
      Forøvrig kan jeg ikke fatte at Ulrik orker å være gift med et kvinnemenneske som deg. Bitter og grinete! Makan!

    17. Kan en skrive om fordelene i sitt forhold uten at andre blir sykt følsomme eller fornærmet over at vedkommende er lykkelige?.

    18. Hvordan klarer noen å kritisere Julianne for dette innlegget også?? Altså, her viser hun bare til fordeler ved å være i et forhold. Hun nevner ikke noe om at hun ser ned på de som velger å være alene. Jeg er så heldig at jeg får være kjæreste med min aller beste venn, noe tydeligvis Julianne også er. Folkens; ro ned litt. Ikke alt må kritiseres, ikke alt handler om hver enkelt. Dette er hennes egen blogg, hvor hun skriver om det hun selv vil. Keep going Pilotfrue 🙂 !!

    19. Kristin: du skriver ar Julianne prøver å såre noen med sitt innlegg…hva med deg som kommer med nedsettende kommentarer om henne. Blir helt målløs her. JA, hun er heldig og har funnet kjærligheten og ønsker å skriver sine tanker rundt dette i sin egen blogg. Du kommer med kommentarer om at de sliter med å få barn. Hvor lite opplyst er du da? Man sliter ikke med å få barn hvis man bare har prøvd å blir gravid i 4 måneder. Noen er frivillige single og noen ønsker å finne kjærligheten og være i et parforhold. Man kan helt sikkert skrive om negative ting ved å være i et forhold, men som nygift så ønsket hun å fokusere på det positive. Man kan ikke skrive en blogg hvis man hele tiden skal sitte å gruble om et innlegg kan støte noe, må være veldig slitsomt hvis man skal tenke sånn og samtidig ødelegge diverse ideer man har i prosessen med å tenke ut nye innlegg.

    20. Hmmmm… Mye rart som dukker opp i dette kommentarfeltet. Er jo underholdning i seg selv, men det er også mye drittslenging fra folk. Folk må da ha alvorlige fritidsproblemer som kan lire av seg både krenkende ord og forutinntatte meninger.. Vel.. Til det du spurte om; nå skal jeg være ærlig og si det som det er.. Jeg bor alene på Oslos vestkant. Jeg har vært i to lange forhold på henholdsvis 4 og 6 år. Etter disse årene er jeg psykisk nedbrutt. Giftermål får meg til å kjenne på en slags kvelningsfornemmelse. Jeg har i tillegg hatt en tøff barndom som jeg for øvrig ikke skal gå inn på her. Men de sårene jeg har fått har vel gjort meg litt kald og avventende. Er skeptisk til nye mennesker og føler meg verre enn alle andre. Føler meg utilpass i større menneskemengder. Jeg har for tiden to elskere som jeg liker på hver sin måte. Jeg får mettet sexlysten og føler meg bra etterpå. Kan kanskje virke litt overflatisk og arrogant på andre, men det finnes et hjerte på innsiden 🙂 Er innerst inne sårbar og usikker. Oj, dette ble langt.. Ha en fin dag, Julianne 🙂

    21. Jeg er i et fast forhold. Vi har vært samboere i 2 år snart, og kjøpte leilighet sammen i Desmeber, nå håper jeg neste steget er at han frir. Hihi 🙂

    22. Mennesker som velger å leve alene er egoistiske? Det som er egoistisk er å absolutt skulle få barn for egen glede i en allerede overbefolket verden. Sier ikke at man ikke skal få barn, men å få det er faktisk mye mer egoistisk satt i verdensperspektiv i forhold til å velge å leve alene.

    23. At noen blir støtt av Juliannes meninger sier mer om vedkommende enn om henne. Det virker snart som man ikke kan berøre noen tema i det hele tatt, det er alltid noen som klarer å finne det støtende. -Og slike mennesker lærer visst aldri, men oppsøker igjen og igjen steder hvor de kan komme til å lese noe som ikke passer helt til deres situasjon… 😉
      Jeg er godt voksen, singel, og har tenkt å forbli det. (Og selvfølgelig kan jeg være mer egoistisk enn om jeg hadde hatt samboer! Bortsett fra arbeidstiden så kan jeg gjøre akkurat som jeg vil 🙂

    24. janne: Takk, Janne 🙂

      Jeg er glad for å høre at du trives som singel og ikke følte deg truffet av innlegget mitt. Det er alltid noen som drar noe negativt ut av det jeg skriver. Begynner å bli ganske lei av det..

      Ønsker deg en fin sommer videre 🙂

    25. Siri: Jeg er helt enig i at man ikke skal få barn dersom man ikke er i stand til å ta vare på det eller dersom man ønsker det av helt feil gunner. Nå handlet ikke innlegget mitt om dette, men om å leve sammen med en kjæreste, samboer eller som et gift par 🙂

    26. Karianne: Takk for støtten, Karianne. Det er rart hvordan folk lar seg provosere av ALT jeg skriver. Hyggelig å høre at du også har en flott kjæreste <3

      Fortsatt god sommer til dere!

    27. K: Det var ikke meningen at det skulle være deprimerende lesestoff. Nå skrev jeg de som VELGER å være alene, ikke de som ønsker noe annet. Men beklager at du tok det slik. Håper du treffer den rette i nærmeste fremtid 🙂

    28. Helene: Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at jeg setter mennesker i bås ved dette innlegget. Kanskje du skal lese det en gang til? Det var i hvert fall ikke ment negativt mot de som lever singellivet.

    29. Kristin: Det går egentlig ganske bra med tallene mine. De pleier å ligge litt lavere i sommermånedene, men det er likt for alle bloggere.

      Jeg forstår ikke hvodan noen kan la seg såre av dette innlegget? Da burde man ikke ha tilgang til internett i det hele tatt. Det er måte på hvor mye hensyn jeg skal ta når jeg skriver. Dette innlegget var IKKE ment negativt mot single mennesker.

      Det gjør meg bare glad å høre at du er fornøyd med alt du har oppnådd i livet. Jeg har inge problem med å unne andre godt. Det kan nok tenkes at det har mye å gjøre med at jeg er veldig fornøyd med mitt eget liv 🙂

      Resten av kommentaren din velger jeg å overse.

    30. Anonym: Jeg tjener penger på annonser, klikk og annonselenker. Annonser er når jeg omtaler et produkt på bloggen (her tjener jeg mest). Klikk tjener jeg penger på ved at mine faste lesere klikker seg inn flere ganger om dagen (en god “fast” sum i måneden). Annonselenker er det du ser lite av på denne bloggen. Det hender jeg lenker til klær, men jeg ønsker ikke at bloggen min KUN skal bestå av reklame. Derfor er jeg forsiktig med dette 🙂

    31. Jeg er i et fast forhold. Vi har leilighet sammen og vært forlovet i 2 år. Jeg har aldri vært mer lykkelig og tilfreds i hele mitt liv:-) Føler meg som en forelsket tenåringsjente mange ganger.

    32. Fin liste. Jeg liker uten tvil best å være i et forhold. Selvom jeg nå har vært i et fast forhold siden jeg var 16, og er nå 24. Vet vel snaut hva singellivet betyr lengre, hehe. Elsker tryggheten ved det.

    33. Egoistisk fordi man er single? Jeg er single og ser ikke at jeg er egoistisk…jeg setter familie og venner foran meg selv, og har mye mer tid til dem enn om jeg hadde hatt kjæreste.

    34. Kjære Julianne!
      Jeg tror ikke du mener å provosere når du skriver dette innlegget, men jeg tror enkelte kan kan oppfatte dette som sårende og provoserende. Jeg er selv i et lykkelig forhold,og mener selv at jeg har det bedre i et forhold, enn det jeg hadde som singel.
      Likevel mener jeg at man ikke burde dømme andre når de tar et valg over sitt eget liv..Merker jeg blir skuffet over å lese dette..
      Å si at andre er egoistiske, fordi de ikke velger samme liv stil som deg, eller meg, er fullstendig galt…

    35. Må bare komme med en kommentar☺jeg er lykkelig gift nåpå I 14 årt samboere I 8 før det. Vi har 3 fine barn som vi har ofret all tid til I mange år, nå er de store og vi kan endelig starte å tenke på oss selv igjen☺og det er godt.Er super fornøyd med å være 2 og å ha noen å dele livet med😀
      klem Elisabeth

    36. Kjæreste i snart 6 år, samboer i 3 år, og nå har vi nettopp kjøpt oss tomt sammen 😊! Gleder med til husbygging 😁😁

    37. Er vel ikke alltid man velger å være singel….skulle gjerne vært i et fast forhold, men jeg vil heller ha et fantastisk liv som singel enn å sitte i feil forhold for å tilfredsstille samfunnets krav om at jeg er i gifteklar alder.

    38. Karoline: Nei, det er ikke alle som velger å være singel, men jeg skrev om de som velger det i dette innlegget 🙂

      Flott at du ikke slår det til ro med noe halvveis. Jeg håper likevel at du finner den rette en dag!

    39. Har vært singel i alle mine 25 år. Er nå i en periode i livet hvor jeg aldri har vært lykkeligere. Jeg har en “partner” som jeg ser et par ganger i uken, men ikke noe mer. Jeg har ikke behov for mer, ei heller tid. Forhold kan defineres på mange forskjellige måter.
      Visste du forresten at i dyreverden så er monogami svært sjeldent, og at det er mest vanlig med polygyny eller polyandry? Forskere har også kommet frem til at grunne til at mennesker er monogame er en sosial norm som stammer fra at urmenneskene fant ut at det var lettere med en fast partner for å hindre smitte av kjønnssykdommer. Så det å være i et forhold er så absolutt ikke “naturlig”, men mer en sosial norm. 🙂

    40. Hadde du byttet ut “du” med “jeg” i innlegget, og skrevet hvorfor du trives best i forhold hadde d vært et skikkelig koslig og positivt innlegg! Sånn som d er nå fremstilles d som om man blir en annen person og får er helt annet liv når man går inn i et forhold (man blir tatt mer seriøs: er man lege som singel blir man vel ikke tatt mindre seriøs…?), og d blir litt unyansert!

    41. Tror dette er første innlegget jeg har sett som viser fordelene med et forhold vs å være singel! Veldig fint 🙂 Selv er jeg singel, men jeg trives veldig godt med å være bare meg. Går ikke på dater eller noe slikt heller, da jeg ikke føler for det 🙂 Enda i alle fall..

    42. Jeg er så enig i alt du skriver her!:)
      Jeg er 23 år, og har vært gift nå i 1 år. (Mannen min og jeg har vært kjærester i 4 år)
      Vi ventet faktisk med å flytte inn sammen til vi ble gift, how about that?! 😀 Ja, slike mennesker finnes fortsatt, hehe. Det har faktisk gått veldig fint – det ble liksom en veldig fin og naturlig ting, tross at vi begge hadde bodd “hjemme” til vi var 22.
      Det er utrolig godt å alltid ha noen å krype inntil om natten, ha en person å snakke med til alle tider, og vite at man ikke er alene. og ja, ting er lettere/tryggere økonomisk, uten tvil! 🙂
      Hos oss har vi ên vims og en ordensfreak, så dermed utfyller vi hverandre godt og kan gi og ta av hverandre 🙂

    43. Hva i helvete egoistisk? Altså hva om du har dårlig selvtillit da å ikke klarer å følge ditt eget hjerte. Da får du jo ikke dame da, og spesielt ikke den du vil ha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg