JEG HAR SLUTTET Å SNUSE

Jeg kan ikke annet enn å beklage for lite blogging de siste dagene. Denne mandagen har jeg tilbragt i sengen. Jeg trodde jeg skulle komme sterkere tilbake etter en lang natt søvn. Der tok jeg feil. Jeg har jeg rett og slett ikke hatt krefter til annet enn meg selv før nå i kveld. En sengeliggende dag som dette er grusomt kjedelig, men også helt nødvendig når kroppen trenger det. Forhåpentligvis er jeg bedre i morgen når Ulrik kommer hjem igjen..

Mens jeg har lagt her og daffet, så kom jeg på en liten nyhet som jeg har glemt å fortelle dere. Denne nyheten er jeg faktisk litt stolt over. Jeg har sluttet å snuse! Det er noe å rope hurra for. Nå hadde ikke jeg et stort forbruk av snus, da jeg kun snuste på fest. Jeg har aldri vært avhengig av nikotin, men fikk et slags sug etter det i forbindelse med inntak av alkohol. Nå er jeg ferdig med dette tullet. Ja, for det er jo egentlig veldig tullete å snuse. I hvert fall for meg som kun gjorde det for “moro skyld”. 

6 GRUNNER TIL AT JEG SLUTTET MED SNUS

1. Det er helseskadelig: Alle vet at snus og røyk ikke er bra for helsen. Det er mange snusere som mener at røyken er farligere enn snusen og bruker det som en slags unnskyldning. Jeg skal være ærlig og innrømme at jeg har brukt denne unnskyldningen selv. Dessverre er det bevist at man får helseskader av snus. Kroppen utsettes for mye av de samme skadene ved snus som ved røyk. Etter å ha lest mye om dette så ble jeg helt uvell bare av tanken på å fortsette. 

2. Det kan svekke fruktbarheten: Som dere vet så prøver jeg å bli gravid. Snusing kan svekke fruktbarheten og er farlig for fosteret i graviditeten. I og med at jeg ikke en gang har vært avhengig av denne teite boksen, så er det like greit å slutte med det samme. Det gjør heldigvis ingen forskjell i mitt liv å slutte med snus. Motivasjonen ble også stor av å lese om hvilke risikoer snusing i svangerskapet forbindes med.   

3. Jeg får gule tenner av det: Det er ingen hemmelighet at tenner og tannkjøtt påvirkes negativt av snus. Jeg har fått gulere tenner etter at jeg begynte med denne festsnusingen og tannlegen min har derfor anbefalt meg å slutte, også på grunn av tannkjøttet mitt som har tatt skade av “moroa”. Det er ofte jeg får kommentarer på at jeg har gule tenner av leserne mine og det har ført til at jeg har fått komplekser med det, noe som er veldig leit for meg som ELSKER å smile bredt og vise tenner. Nå ønsker jeg å gjøre noe med dette ubehaget. Første steg er tatt, nemlig å slutte med snusen. 

4. Jeg ser mindre attraktiv ut: Det er ikke pent å snuse. Jeg har alltid tatt ut snusen på fest før bilder og prøvd å skjule det i “finere” anledninger. Husker dere hva Ulrik tenkte om meg første gang vi møttes? Ulrik: “Hun smilte veldig skjevt. Eg var litt usikker på om hun hadde en lammelse i ansiktet. Det var pga at hun hadde snus. Det hender at hun ser slik ut fortsatt når hun snuser på byen.” Haha! Jeg som ellers er over middels opptatt av hvordan jeg ser ut burde aldri ha begynt å snuse i det hele tatt.

5. Jeg sparer penger: Snus er ikke billig, spesielt ikke i Norge. Jeg kjøpte gjerne to bokser med forskjellige smaker i forkant av en fest, ga bort til alle som ville ha og kastet det som var igjen etter festen (ca en hel boks i søpla). I løpet av et år så blir dette ganske mye penger, nærmere 10 000 kroner i året. 

6. Det gjør meg til et dårlig forbilde: Jeg angrer på at jeg “frontet” en snusboks på Mystory denne våren. Det var flere av leserne mine som regaerte negativt på bildet og det forstår jeg godt. Det var lite gjennomtenkt av meg å legge ut et bilde på Snapchat av en snus nyhet, som om det skulle være noe kult og fresht. Unnskyld. Jeg støtter at det er ulovlig med reklame for snus og røyk i Norge. 

♡ Ulrik, mamma, storesøster og min beste venninne Pia, har oppfordret meg til å slutte med snus i lang tid. Selv om jeg skriver om dette som et selvstendig valg, så har nok disse menneskene påvirket meg mer enn både jeg og de tror. Derfor benytter jeg anledningen til å takke for hjelpen.

Bildet over er av forloveren min (Pia) og jeg fra bryllupet. Jeg rørte ikke en eneste snus i løpet av den store dagen fordi jeg var livredd for at det skulle synes på noen av bildene i ettertid. Det var etter denne helgen jeg fikk ordentlig lyst til å slutte. Grunnen var at jeg ikke savnet det. Likevel tok jeg med meg flere bokser på bryllupsreise og stoppet ikke med denne galskapen før i starten av juni. Nå har jeg vært snusfri i over en måned. HURRA for det 

Jeg har funnet endel informasjon på helsenorge.no om snus og anbefaler dere som snuser og gjøre det samme 🙂

19 kommentarer
    1. Det er vel ingen sak å slutte å snuse hvis du ikke er avhengig? Herregud altså. Hadde snusa i 7 år, slutta i januar nå når jeg ble gravid.
      Veldig bra at du ikke snuser mer altså, men vil du seriøst ha applaus for å “slutte med snus” når du bare gjør det for gøy??

    2. Anonym: Selv om jeg ikke var direkte avhengig så kjente jeg som sagt er sug etter det ved inntak av alkohol. Derfor er jeg stolt av meg selv som har sluttet med festsnusingen. Men jeg ber ikke om applaus. Jeg ønsker bare at flere gjør som meg og slutter med disse teite boksene..

    3. Jada, er veldig bra at du ikke festsnuser mer!:) men er bare måten du går fram på. du ønsker jo stort sett at folk skal gjøre og mene det samme som deg. Om det meste.

    4. Gratulerer 👏🏻 Skulle ønske jeg kunne slutte å røyke så lett. Selv om jeg “bare” har røyket i to år er jeg HELT avhengig. Verden går liksom under hvis jeg ikke har røyk. Triste greier.

    5. Hei!
      Så flott at du har sluttet å snuse, særlig nå som du ønsker å bli gravid! Vil dog gjerne korrigere en av opplysningene dine: “Kroppen utsettes for mye av de samme skadene ved snus som ved røyk.” Dette er ikke helt riktig. Det er godt dokumentert at snus er ca. 90 % mindre farlig enn røyk, selv om det på ingen måte er et sunt produkt. Når det gjelder gravide som snuser er situasjonen en helt annen. Da gir snus risiko for mange av de samme komplikasjonene som røyk i svangerskapet. Så alle gode grunner til å slutte når det planlegges barn! 🙂

    6. Så flott at du har klart å slutte med festsnusingen! Tommel opp! Angående å bli gravid; jeg anbefaler eggløsningstester på det sterkeste. Er en nettside som heter Billigetester.no, der har jeg kjøpt masse EL-tester når jeg har prøvd å bli gravid! Koffein nedsetter fruktbarheten nokså mye også. Ønsker deg masse lykke til videre med prøvingen 🙂

    7. Innlegget burde heller hete “Hvorfor jeg ikke snuser”. Det er litt diskriminerende mot oss som faktisk ER avhengig at du skryter over hvordan du har sluttet med noe du ikke er avhengig av. Som om jeg skulle skrevet “En alkoholikers bekjennelser” fordi jeg har drukket en flaske cava på fest… Unnskyld meg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg