MIN STØRSTE SKATTESMELL

Ja, dere leste riktig. Jeg har nå fått min største skattesmell noensinne. Vanligvis pleier jeg å få igjen en beskjeden sum på skatten. Summen har aldri vært noe å hoppe i taket av eller gjort sommerferien min noe bedre, men jeg har likevel aldri blitt skyldig store beløp i skatt. Denne gangen går det altså andre veien, hele 40 000 kroner feil vei. Hehe! Sånn kan det gå. Jeg smiler likevel. Vet dere hvorfor? Det finnes jo noe positivt i dette, og det er at jeg har tjent mer enn jeg regnet med å tjene. Jeg undervurderte meg selv. Altså, jeg har “vunnet” likevel 😉

Det er klart at det er kjipt å måtte ut med alle disse tusenlappene samlet nå som jeg sparer til ny bil og greier. Jeg skulle jo heller ønske at jeg hadde beregnet dette litt bedre. Men det er jo ganske vanlig at det skjer slik første året man driver for seg selv. Er det ikke? Jeg har i hvertfall hørt om verre tilfeller. Heldigvis er jeg smart nok til å bruke en regnskapsfører. For tall er ikke min sterke side. Verken regnskapsføreren min eller jeg hadde peiling på hvor mye jeg kom til å omsette for første året med eget foretak. Det er jo umulig å vite i min bransje, spesielt i starten..  

Kvitteringene under har egentlig ikke noe med smellen å gjøre. Jeg sitter bare å sorterer bilagene mine som jeg skal levere til regnskapsfører asap.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fikk du igjen på skatten i år eller hvordan gikk det med deg? Det er alltid gøy å høre hvordan andre har klart seg 🙂

20 kommentarer
    1. Jeg fikk igjen litt, men ikke sånn supermye. Heldigvis så slapp jeg baksmellen, men kan man se endelig skatteoppgjør nå etter at man har fylt i selvangivelsen? Følger ikke helt med på det der jeg…

    2. Ja dette med skatt når man driver for seg selv er ikke alltid så lett å beregne. I år var jeg veldig skjelven når jeg skulle åpne selvangivelsen min. Jeg ble overrassket med mer en 20 000 kr tilbake på skatten. Men mannen derimot, driver for seg selv og omsatte for omtrent 1 million mer enn forespeilet, så da ble det jo en forventet baksmell deretter.

    3. Da bør det jo lyse en varsellampe, frøken smart ? Økonomi er noe de fleste har litt kunnskap om – og hvis ikke; få mannen din/evnt en revisor til å hjelpe deg!

    4. En skattesmell er enkelt å forutse, men om du har en regnskapsfører, så burde virkelig vedkommende sett den komme, og da forhindret den? Skjønner ikke folk som sier “jeg fikk heldigvis ikke skattesmell” det er en enkel beregning…
      En annen ting som overrasker meg, sånt rent generelt, ikke rettet mot deg denne altså, hvorfor er det ok å si hva man fikk igjen evnt baksmellen man fikk, men man prater ikke om hva man har i lån eller inntekt?

    5. Selg to-tre vesker, så er du i mål. Jeg driver også for meg selv. Første året mitt nå og får tilbake 24 000. Forberedelser tror jeg det heter..
      Det går forøvrig an å justere forventet inntekt underveis, så med mindre du VILLE ha den smellen kun for å bevise for deg selv at du har tjent mer enn du trodde, så kunne du unngått det 🙂

    6. Jeg driver også for meg selv, og fikk baksmell i fjor på 50000. Det er kjipt, men da har man lært 🙂 Jeg betaler inn forskuddsskatt pr kvartal, altså 4 ganger i året, og halvveis inn i året går jeg over omsetning og inntekt fra foretaket, for å se hvordan jeg ligger ann. Så kan man bare justere skatten ned eller opp, veldig lettvint inne på skatteetaten sin side 🙂 Lite tips bare 🙂

    7. Jeg er 19 år, student og fikk igjen 7000, det følger godt med det for å si det sånn 🙂 BSU here we go

    8. Merker jeg blir litt irritert av folk. Det er folk som har jobbet i mange år i høye posisjoner som likevel får skattesmell pga uforutsette bonuser og lignende.Det er ikke alle som har fast lønn hver måned, og det er derfor ikke bestandig så lett å forutse!
      Selv fikk jeg tilbake 12 000, men om noen år er det kanskje 12 000 i smell 😉

    9. Får igjen 25 000. Godt det, men irriterer meg litt at jeg ikke har gjort leksene mine bedre og fulgt med underveis…Heller 2000 ekstra ut i mnd enn å få 25 000 til sommeren året etter. Jaja, har justert meg nå og få håpe jeg treffer nærmere 0 neste år.
      Utrolig at du får baksmell på 40 000 når du har regnskapsfører. Kan umulig ha gjort jobben sin skikkelig. Får håpe for din del at du ikke har brukt opp all lønna underveis 🙂

    10. Jeg er en av de som betaler min skatt “med glede”. Jeg elsker å bo i et land der barn får gå på en god skole og foreldre får pleie og stell når de blir gamle uavhengig av inntekt. For ikke å snakke om sikkerhetsnettet vi har hvis vi blir syke, både i form av behandling og sykepenger fra staten. Norge er et fint land å bo i og betale skatt til!
      Men selv om jeg mener dette, er og blir det hyggeligere å få igjen på skatten enn å få baksmell 🙂
      Personlig tar jeg alltid litt godt i når jeg beregner skatten og gleder meg over å få penger tilbake. Du kan vel si jeg ser på det som en slags sparing 🙂
      Men en ting man lærer av med en skikkelig baksmell er å sette av mer penger til skatt neste år 🙂 Stå på videre med bloggingen!!

    11. Det er sure penger..men hva skal jeg si at 40 er lite.. når En som jobber sammens me min bror i et stor firma i norge fikk smell på 265000kr jepp leste riktig.. 265000kr (han er da innleid fra utlande). Hadde daua hadde det vert meg..

    12. Ibsen, Jeg tror det at barna boer ta vare paa sine foreldre naar de blir gamle, ikke sende dem til gamlehjem. Det er umenneskelig.

    13. Jeg skatter for mye med vilje, det er så digg å få en stor sum på sommeren 😛 Føles som gratis penger selv om det egentlig har vært mine hele tiden haha… Jeg får 30 000 igjen i år 😀

    14. Irmina: Jeg og min far forsøkte å ta vare på bestemoren min så lenge som mulig, dessverre ble hun faktisk så syk og skrøpelig av å bo hjemme, at vi måtte få henne inn på sykehjem. Hun klarte ikke å holde maten nede, alt hun spiste kom ut i begge ender og det holdt ikke med hjemmesykepleie 4 ganger daglig. Da hun kom inn på sykehjem fikk hun mer tilsyn og levde mest sannsynlig 8 måneder ekstra grunnet dette.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg