EN FAKE CHANEL ER VERDILØS

Hei, dere. Da var jeg hjemme igjen etter en amazing helg i moteparadis. Himmel og hav for et utvalg de har av klær, sko og vesker i Stockholm. Vi har en lang vei å gå her i Norge. Jeg hører rykter om flere kjente merkevarer som skal etablere seg i Oslo nå, så jeg har absolutt troen. Men inntill videre anbefaler jeg Stockholm til deg som vil på en shopping weekend uten å måtte dra så langt avgårde.

Jeg reiste med håndbagasje i helgen og hadde derfor ikke planer om å kjøpe meg noe spesielt, men endte opp med nye sko, jakke, olaskjorte og litt ny sminke. Chanel-posene var dessverre ikke til meg denne gang. Men det var uansett gøy å bli med venninnen min på handelen. Det er ikke lenge siden at Chanel åpnet i Stockholm, så jeg hadde gledet meg til å besøke den. Jeg er jo så heldig at jeg har en Chanel veske i garderoben fra før. Det betyr ikke at jeg ikke ønsker meg flere. Jeg hadde over middels høy puls den lille timen som vi tilbragte i butikken, men klarte heldigvis å dy meg. Ulrik og jeg sparer nemlig til ny bil, så nå må ønskelisten min vente.. Hehe! 

Mange har spurt meg om hvorfor jeg ikke kjøper veskene mine brukt på Finn.no og lignende nettsteder. Grunnen er at jeg er redd for å bli lurt. For ikke lenge siden ble en annen venninne av meg nemlig det og jeg hører dessverre ofte om slike negative opplevelser. Det er mange som livnærer seg av slik svindel for tiden. Jeg vil derfor råde dere til å være våkne dersom dere vurderer å kjøpe en brukt Chanel. Det er selvsagt mulig å gjøre gode kupp i vintageforretninger eller av privatpersoner. Men husk at prisene for Chanel stiger rundt 20 prosent hvert år. Vesken jeg kjøpte meg for 2 år siden kostet ca 32 000 kroner og koster litt over 40 000 kroner i dag. Dersom man tar godt vare på en Chanel-veske så er det egentlig bare plassering av penger. Sykt, men sant.

En pent brukt veske kan selges for nesten samme pris som du kjøpte den for. Derfor bør du stille deg spørsmålet om prisen er for god til å være sann når du søker rundt på nett. Det andre du bør være nøye med er å sjekke om annonsen/selgeren virker seriøs. Her bør telefonnummer være oppgitt og mulighet for å benytte seg av betalingsløsninger, som “finn`s betalingsløsning” og lignende bør være tilstede. Ikke betal en Chanel veske med kontanter. Da er det som regel noe muffins. Sørg også for å få kvitteringen på vesken. Dersom selger ikke har den kan hun/han enkelt få tak i den ved å kontakte butikken som vesken ble kjøpt i. I eksklusive butkker som Chanel og Louis Vuitton registreres alle kjøp online. De kan derfor enkelt gå inn på kjøper ved fullt navn og finne historikken. Det neste du bør sjekke er den modellen av vesken som du ønsker deg. Det er nemlig enkelt å finne ut om vesken i det hele tatt eksisterer, da det står produksjonsår på lappen inni vesken osv. Sømmer og skinn bør også sammenlignes. Jeg anbefaler å søke opp “how to spot a fake chanel bag” på Google og se på videoer som ligger ute. Der får du en masse gode tips og grunndige forklaringer 🙂

Det er tragisk at folk selger falske vesker som ekte. En fake Chanel er jo verdiløs. Jeg får grøsninger av falske Chanel- vesker og andre falske merkevarer. Dersom jeg tråkker noen på tærne ved å si dette så får det bare være. Jeg vet at enkelte også kjøper falske vesker med vilje fordi de ikke har råd til originalen. Det er forståelig at man ikke kan bruke en gjennomsnittlg månedslønn på en veske, men det er ikke forståelig hvorfor man da skal late som om man har råd til det ved å kjøpe en falsk. Det finnes jo mange andre kule vesker til en MYE billigere penge. Kjøp den vesken du har råd til eller spar til den du ønsker deg. Jeg har ingen respekt for falske vesker. Det burde vært forbudt å bruke det.  

25 kommentarer
    1. Flott innlegg! Jeg er så enig i det du skriver:-)
      Haha.. Husker så godt kjøpet av min første LV veske, og hvor lenge jeg hadde spart! Husker jeg bar den med stolthet! Alt handler om prioriteringer. Nå er økonomien på plass, mann, hus og biler, og jeg er snart i mål med sparingen til min egen Chanel! Kommer nok til å bære den med samme stolthet som jeg gjorde med min første LV 🙂
      Ønsker deg en fortsatt fin dag, du er virkelig en solstråle! 🙂

    2. Hahahah, dette er rett og slett lættis. Selve definisjonen på et i-landsproblem. Og det høres ut som at det er blodig alvor. Helt sinnsykt at man bruker så mye penger på en veske. Tenk så mye mer man kunne gjort med 32 000 kroner.

    3. Jeg tenker det er DU som er den latterlige her. Counterfeit handbags eller “falske vesker” som det heter på godt norsk står bak en av bransjens groveste bakside hvor trafficking (menneskehandel), overgrep og grusomme arbeidsforhold råder.
      Dette burde Julianne lagt vekt på istedenfor å hevde at det er “teit og dumt fordi man ikke har spart til en ekte Chanel”.
      Fokus dere!!

    4. Til Anne: Dette var jeg ikke klar over! Selvfølgelig er ikke denne saken du nå viser til lættis, det var åpenbart ikke det jeg mente:-) Men vi er visst enig om innholdet i selve blogginnlegget!

    5. “ingen respekt for falske vesker”, når jeg tenker meg om blir det for dumt å kommentere….
      Du er jo tross alt bare 26, det får være unnskyldningen på dette intetsigende blogginnlegget.

    6. Så mange problemer og utfordringer som man kan være engasjert i i denne verden så velger man å være så engasjert i om noen bruker falske vesker. Hadde det vært at industrien bak disse veskene er råtten så kunne kanskje innlegget forsvares men dette blir så dumt.
      Skrekk og gru at dette er rollemodeller til dagens unge jenter!!!

    7. Er så lei av den skrytinga de av merker, sorry du mistet en leser idag 🙁
      Ikke alle har så mye cash! Og mange ser du ikke forskjell på. Hm vesker er like fine

    8. Jeg har et spørsmål til deg; Du påberoper deg selvstendighet, og da med referanse til hvorfor du valgte å gå opp kirkegulvet alene, uten din far ved din side. Jeg har full respekt for ditt valg, slik at det er sagt.
      Imidlertid så forstår jeg ikke hvorfor du kaller bloggen din for pilotfrue når du skal/vil være selvstendig? Det er jo så selvmotsigende som det er mulig å bli.

    9. Det er desverre slik i dag at plagiater produseres i hopetall! Anten det gjelder vesker, parfymer, klær, interiørgjenstander eller sko. For noen føles det sikkert som et kupp å kjøpe “likedan” (les plagiater/ kopier) ting som “kjendiser” har, til en brøkdel av prisen.
      Så vidt jeg vet er det ikke så lett å få tak i disse plagiatene i Norge, men tollerne er altfor slipphendte når charterturistene lander i Norge med bagasjen full av billige vesker, sko og acessoarer som åpenbart er kopier.
      Det er vel ikke uten grunn at det er ulovlig?! Personlig ville jeg neppe brukt så mye penger på en veske, men jeg klarer meg helt fint uten en kopi også 🙂

    10. Synne: Kalte ikke hun seg Pilotfrue før hun giftet seg også? Jeg ser på navnet som litt sarkastisk. Syns Pilotfruen virker som en selvstendig ung dame med bein i nesa, og som ikke lar seg pille på nesen. Før i tida ble jo konene kalt med tittelen til mannen; Direktørfrue, Legefrue osv. 😀 Så jeg syns det er litt moro at hun har valgt “Pilotfrue” . Hihi..
      Til Anne: Er ikke alle som vet det. Må da kunne gå an å informere henne om det på en litt mer sympatisk måte eller? Makan!
      Pilotfrue: Takk for nyttig informasjon. At Chanel og Louis Vuitton registerer alle kjøp online, visste jeg ikke. Nyttig å vite om man velger å kjøpe brukt. Selv ser jeg ikke poenget med å gå med fake vesker i merker som Chanel, Louis Vuitton, Hermes, Birkin and you name it. Da er jeg heller uten, noe jeg da også er. 😀

    11. Disse dyre veskene skaper bare et skille i samfunnet mellom de som tjener mye og de som tjener normalt/mindre. Ingen vanlig sykepleier, politi, butikkarbeider, tømrer osv har penger til sette av på en enkel veske til 40 000kr. Jeg syns folk som går rundt med dyre chanel, LV, celine vesker er harry. Det fins så mange fine vesker i ekte skinn og bra kvalitet til under 5000kr. Likevel tyr dere bloggere til disse dyre designer veskene. Virker som at det bare er for å vise verden at dere har penger og det blir ikke mer harry enn det i mine øyne.

    12. Jeg må si meg enig med Kristina. Jeg og min mann har en meget god inntekt, til sammen over 3 mill. Jeg kunne aldri tenkt meg å lesse meg ned merker i alt som jeg har på/ med meg,det er meget harry. Og viser at det er noen har savnet pga dårlig økonomi tidligere..slik at man vektlegger det istedet for det som virkelig er viktig i livet.

    13. Oi, dette må du forklare nærmere.. Gjennom mange skoleår med deg så blir det litt ironisk at du skriver dette. Du har jo selv skrevet at du kjøpte din første merkeveske med ditt første studiestipend OG at du ikke kommer fra en veldig velstående familie da moren din blant annet valgte å studere i voksen alder. Hvordan kan du da forklare alle de Louis Vuitton-veskene og Louis Vuitton-skjerfene du flottet deg med gjennom ungdomsskolen og videregående? Jeg kan ikke forstå noe annet enn at alt dette var falsk. Stemmer det? Er det først nå i voksen alder du synes det er så fælt? Du synes ikke det var fælt da du selv brukte falske varer? Du skapte et enormt press hos medelever rundt deg, og så viser det seg at alt var fake? Det er vel det jeg kaller for dårlig moral..

    14. Anonym over her: å skryte av hvor mye du og mannen din tjener er minst like harry. Gratulerer, 3 millioner dere i mellom. Dere må være skikkelig lykkelige :)))

    15. En såpass dyr veske er ofte, som Julianne sier, en investering. Moren min kjøpte sin første LV reiseveske for snart 15år siden. Den betalte hun rundt 11 000kr for. Det vil altså si mindre enn 1 000kr i året, om du fordeler det på årene hun har hatt den. Den vesken har jeg, mamma og søsteren min brukt regelmessig. Har selvsagt kjøpt andre vesker, både dyre og billige, innimellom, men vesker under 1 000kr holder sjeldent mer enn én sesong.

    16. Anonym: Jeg har aldri gått rundt med verken falske skjerf eller vesker. Det stemmer at jeg kjøpte min første Louis Vuitton veske med stipend. De jeg fikk før den tid arvet jeg eller lånte av moren min 🙂

    17. Jeg er så sinnsykt lei av at folk skal lage et så utrolig stort nummer ut av at noen vil bruke 40 000 kroner på en veske. Alt handler om prioriteringer og interesser. Noen menn (eller kvinner) velger å bruke 200 000 på en klokke, noen velger å kjøpe et maleri til 100 000, noen velger å kjøpe mesteparten av garderoben sin på HM, noen bruker 10 000 på en kveld på byen og noen bruker penger på en skikkelig bra symaskin. Vi er alle forskjellige, med forskjellige interesser. Ingen av eksemplene over er rett eller galt!
      Jeg er også interessert i mote og alt som hører til, om jeg velger å spare så mye penger så jeg kan kjøpe meg en veske jeg virkelig ønsker meg, så la nå meg gjøre det. Ja jeg kunne sendt alle pengene til barn i nød, ja jeg kunne gitt det til en uteligger, ja jeg kunne donert det til veledighet.
      Men i bunn og grunn er det JEG som avgjør hva jeg vil bruke MINE egne penger på. Og jeg er helt enig med Julianne her. En fin ting, som man har spart til og ønsket seg over lengere tid får et lite spesielt forhold til. Kan man ikke hvis ikke man har muligheten til å bruke de summene en ekte merkeveske koster gå på f. eks zara og kjøpe en rimligere en? De har super mange fine vesker.
      Ja dette ble jo veldig langt. Kjente jeg bare måtte legge igjen en kommentar.

    18. ” respekt for falske vesker ”
      En veske er en veske , den fake er da laget i sammme materiale som den orginale. Om noen vil ha en fake Mk veske .. Javel deres valg! Det er en VESKE .. No big deal!
      Og selge noe uten att det er det opprinnelige merket er dermed en annen sak , og selvsagt ikke greit.
      Men folk får da bruke de klær , vesker og stash de vil , fake eller ei , ofte laget på samme stedet uansett , og av svært dårlig betalte arbeidere. Så ikke så mye og være stolt av uansett!!
      Det er jo egentlig sykt og bruke masse penger kun for en liten logo på ett plagg , slike ting betyr egentlig intet i det store og hele , men vi bor i ett land med mye overfladiskhet og og uten fokus på det som egentlig er viktig !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg