PÅ BESØK I TV 2 NYHETSKANALEN

Hei, dere! Dagen i dag startet litt annerledes med et hyggelig besøk i TV 2 Nyhetskanalen. Grunnen til at jeg var invitert til sending var på bakgrunn av mitt valg om å gå alene opp kirkegulvet, som jeg jo har fått en del negative tilbakemeldinger på. Jeg mistenker som sagt at mange jenter føler de ikke har et valg om hvordan dette skal foregå og mener at dette dessverre ofte er knyttet til følelser og forventninger. Flere fedre burde legge sine følelser til side på brudens og brudeparets store dag. Jeg ser på denne tradisjonen i dag (om at far følger datter opp kirkegulvet) mer som en gammeldags forventning enn en fin tradisjon, spesielt i tilfeller som i mitt eget bryllup hvor dette overhodet ikke hadde vært en naturlig del av sermonien. Jeg er en voksen og selvstendig jente som har bodd uten mine foreldre siden jeg var 17 år. De to siste årene har jeg vært samboer med Ulrik. Steget var allerede tatt..

Det er forresten 3 måneder siden vi giftet oss i dag. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å gjennomføre dagen slik jeg ønsket og slik som passet best for både Ulrik, meg og i vår tid. Jeg råder alle kommende bruder og brudepar til å ta dette valget helt selv uavhengig av familiens forventninger eller andres følelser. Pappa skrev det så fint i sitt gjesteinnlegg i går: “Jeg er storfornøyd og mer opptatt av hvem som fulgte Julianne ned igjen. Nemlig en fantastisk mann”.

Heldigvis så var ikke Hanne Elstrøm (Prest i Ris menighet ved Holmenkollen kapell) uenig i mitt valg. Hun roste meg for valget jeg tok og var egentlig mest opptatt av at alle kommende bruder skulle få velge selv om de vil gå alene, sammen med far, sammen med brudgom eller bli ført opp av noen andre. Hanne så ikke på tradisjonen som et utdatert kvinnesyn og var heller ikke mot brudeoverlevering, men hun sa også at hun ville rådet bruden til “noe annet”. Hanne var forresten en utrolig koselig dame som jeg virkelig fikk sansen for 🙂

Klippet har allerede gått et par ganger på TV 2 Nyhetskanalen i dag. Jeg ble fortalt at det kom til å bli vist flere ganger i løpet av dagen. Ellers kan dere gjøre som meg å se det på TV 2 Sumo..




 

23 kommentarer
    1. Hei! Bra du kjemper for det som engasjerer DEG!:-) for min del kunne jeg ikke ha engasjert meg i akkurat dette. Hvem bryr seg om hvem man går de tyve meterne med liksom? Poenget er vel som faren din sier: hvem som står i andre enden.
      Det jeg syntes er spennende er det at dere turte å gifte dere etter bare to år. De to første årene er som kjent glansårene, hvordan vet dere at dere klarer å være gift et helt liv når dere ikke vet om dere takler skikkelig motgang ennå? Eks sexlysten daler, store krangler, osvosv
      God helg, du er en dyktig skribent!

    2. Glad på dine vegne for at du tok ditt eget valg. Ingenting er galt eller riktig når det kommer til slike ting, tenker jeg. Det er hva man mener er best for seg selv som er det viktigste! Fint du setter ord på det, sikkert mange som kanskje ikke tør å styre ut av den gamle vanen og “tradisjonen”.
      Også har jeg en helt annen ting å spørre deg om, jeg vet jo at du er gift med en pilot. Og jeg har helt sinnsykt flyskrekk, kanskje du har noen tips til en med flyskrekk? Vet du har hatt et innlegg om det tidligere der du selv skriver at du også har vært redd for å fly. Men hadde vært veldig fint hvis du kunne skrevet noe punktvis om du har noen forslag til hvordan man kan takle redselen.
      Hilsen Andrea 🙂

    3. Synes du er tøff jeg som står for det du selv ønsker og mener, mange tørr jo ikke velge sånn eller sånn i fare for og såre eller att andre også bestemmer over hva som er riktig. Selv så jeg ett par som gikk opp sammen det synes jeg var fint, og siden jeg allerede har barn og sånn så synes jeg det hadde passet bra og gå opp kirkegulvet som en familie. Ønsker deg en god helg.

    4. Flott, Julianne! Jeg syntes det er kjempe bra at det settes fokus på dette, bra intiativ! Du er en flott dame! 🙂

    5. Tradisjon eller ei, et brudepar velger selv hvordan de vil ha sin vielse. Min venninne giftet seg for 13 år siden og valgte å gå opp til alteret selv. Faren hennes satt blant de andre gjestene. Fatter ikke at folk skal blåse opp valget ditt i media kun pga at du valgte å gå til alteret selv.

    6. Men hvis ikke far skal følge opp, hvorfor gå opp kirkegulvet i det hele tatt? Steget er jo allerede tatt som du sier- så hvorfor overlevere seg selv? Jeg har ingen mening om dette, jeg bare lurer. Respekterer valget ditt Julianne, et bryllup skal jo være brudeparets dag! Og da kan et bryllup være akkurat så tradisjonelt eller crazy som bare det, så lenge brudeparet får sin drømmedag oppfylt:)

    7. I Norge er det ikke tradisjon at bruden følges av far, men at brudeparet går opp til alteret sammen. Dette med at far følger er en skikk hentet ifra bla England og USA. Når det er sagt, så burde folk bry seg og kommentere mindre hva de mener om hva andre folk gjør privat. Deres bryllup er deres valg, og vielsen et valg med presten.
      Ha en fin dag videre😊

    8. Nei, du Karoline! Der tar du grundig feil. Jeg nedstammer fra en gammel norsk bondefamilie med tradisjoner i mange hundreår bakover i tid. I min familie følger alltid far (eller mor) bruden opp til alteret. Derimot sier ikke presten noe om “å gi bort bruden”. Det er amerikansk!

    9. Jeg trodde det var gammeldags å bli fulgt opp. Både Victoria og Madelen av Sverigw gikk til altere alene for eksempel. Og er det virkelig fedre som drømmer om å gi bort jenta si? Mine foreldre vil uansett aldri gi slipp, omså de hadde “liksom” gjort det foran en prest 😉

    10. Malin: Kjipt å ha foreldre som aldri vil gi slipp da..betyr jo ikke at man ikke er glad i barna sine, men en vakker dag må man nok gi slipp. Man blir voksne og stifter egen familie. Nå er ikke jeg gift, men jeg gleder meg til å bli fulgt opp midtgangen av pappa likevel. Og det blir ikke sånn at han endelig gir slipp på meg, for det har både mamma pappa gjort for lenge siden da jeg valgte å stifte egen familie..men de er da like glad i meg for det!

    11. Jeg har ikke noe problem å forstå at det å bli fulgt opp kirkegulvet av sin far er gammeldags, men hvis du mener at du er så selvstendig at du ikke ønsket å gjøre det, er det et paradoks at du bruker din manns jobbtittel som bloggnavn og du tok ditt manns etternavn. Det må si jeg synes det er rart. Gikk du opp kirkegulvet fordi du ønsket den fulle oppmerksomhet alene i det øyeblikket, virker det mer forståelig, men ikke basert på selvstendighet.

    12. Hei, Tante Agnethe. Det kan så være i din familie, for selvfølgelig har dette også blitt gjort på ulike måter oppgjennom.
      Den gamle kirkelige måten å gjøre det på, i følge Den Norske Kirke var: “Noen steder er det tradisjon at brudeparet går inn sammen. Dette er den gamle kirkelige ordningen og et uttrykk for at de to selv kommer til kirken for å ordne det formelle ved å stifte egen familie.”
      Og slik har det da vært i min familie som også er en gammel(gjesp) bondefamile som også nedstammer ganske langt. Kanskje det har noe med at vi kommer fra langt oppi nord, og som de gamle stabeisene her sier: “Vi ordna det no faen mæ sjøl.” Haha, kanskje ikke, men det var vell forskjellig før som det er forskjellig nå.

    13. Syns du er tøff som tar dine egne valg og står for dine egne meninger 🙂 Syns det er et veldig godt argument det du kommer med. Tror altfor mange avgjørelser og valg i hverdagen og i situasjoner som dette, har en tendens til å gjøres ukritisk på bakgrunn av selvsagte tradisjoner. Man har jo faktisk et valg 🙂
      Klem til deg <3

    14. Syns det er utrolig tøft at du gikk alene. For meg er også valget enkelt. Jeg er 28 og har en far som alltid har hvert fraværende. Blir ikke riktig at han som aldri har brydd seg skal gi meg bort når jeg skal gifte meg. Klart meg selv hele livet så jeg skal gå alene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg