PAPPA FORTELLER OM SINE TANKER RUNDT BRYLLUPET

Selvfølgelig var det litt rart å ikke følge Julianne opp kirkegulvet. Jeg har selv vært pastor og viet mange brudepar. I de fleste vielsene har bruden blitt fulgt opp av sin far.

Det er heller ikke uproblematisk med slike begivenheter. Med dine, mine og våre. I en tid hvor sammensatte og tildels kompliserte familiekonstellasjoner er normalen. Det nytter ikke lenger å gjøre som min gamle, kjære mor. Når skilsmissene begynte å melde seg, strevde hun med hvilke brudebilder som skulle henge på veggen. Noen ble hengt opp, mens andre ble plukket ned – avhengig av hvem som var på besøk.

Til slutt måtte hun gi opp, for med min generasjon ble familielivet forandret, og de nye storfamiliene var kommet for å bli. Det måtte vi alle akseptere og leve med. Dette ble også Juliannes virkelighet i oppveksten. Mamma, pappa, stepappa, eksen til stepappa, søsken, stesøsken, og mange andre. En stor mengde mennesker som kom til å bety mye for henne, og alle var de der – i Askepottbrylluppet.

Jeg hadde nok ikke likt at stepappa fikk oppgaven, på bekostning av meg. Husker jeg så filmen “Last Chance Harvey” hvor Dustin Hoffman spiller en far som skal i sin datters bryllup. Glemmer aldri scenen hvor hun forteller faren at stefaren skal føre henne opp kirkegulvet. Harvey Shine, som faren heter i filmen, klarte å ta seg sammen, på en måte.

Det hadde ikke jeg klart. Da hadde jeg følt meg utenfor og nedprioritert. Selv om stepappaen til Julianne er en kjernekar, og kunne vært et stødig følge opp kirkegulvet. Men å unngå å såre ham, var nok neppe bakgrunnen for hennes avgjørelse om å gå alene. Like lite som å såre meg på noen måte. Nei, jeg tror på hennes intensjon.

Dette var en del av “Askepott-drømmen”. Hennes drøm. En eventyrlig helg, skapt etter en mal, med mange gamle ærverdige tradisjoner, blandet med nytenking og originalitet. Så jeg er storfornøyd og mer opptatt av hvem som fulgte Julianne ned igjen. Nemlig en fantastisk mann. Dette var deres dag. Julianne og Ulrik`s dag. Jeg er bare utrolig takknemlig for å ha fått overvære dette.

12 kommentarer
    1. For en skjønn far du har. Han ser deg, setter sitt ego til side akkurat slik en far skal. Vakkert å lese:)

    2. pelselskeren og dyrplageren juliane.. Bar stolt pels i bryllupet sitt.. Enkelt for denne bloggeren å se glatt forbi streifedyr som lever hele sitt liv i bur, så lenge hun får eksponert seg og tjener penger basert på folks fråtseri i andres ( kjedelige) og uinteressante liv. Denne bloggen er for meg personlig så svekket for all fornuft og empatisk tankegang at det burde vært forbudt for folk under 18 å lese den.. Semsur. Bare min mening.. Selv Gandhi sa han ikke stolte på folk som manglet empati m dyr
      Pelsbruk er uten tvil synonymt m dyrplager. Trodde alle under 40 holdt seg unna i disse opplyste tider

    3. Og her måtte du Linda, bruke tid og energi på å forpeste et ellers nydelig skrevet innlegg om en fars tanker rundt Julianne og Ulriks bryllup. Det er greit du har dine meninger rundt pelsbruk, men vær såppas voksen at du adresserer problemet der det hører hjemme, ikke i et innlegg som verken inneholder ord eller bilder om pels.
      Skal du først legge igjen dine meninger rundt bruk av pels og pelsdyroppdrett, bør du i det minste holde deg saklig i dine uttalelser… Kanskje du da får frem poenget ditt bedre.

    4. Så fint skrevet av pappaen din 🙂 Forstår godt valget ditt jeg, man må få gjøre det man ønsker i sitt eget bryllup. Min pappa fulgte ikke meg heller, men av andre årsaker sådan 🙂 Likevel valgte jeg en løsning som mange av gjestene syntes var det mest rørende med hele bryllupet.. Så selv om det kanskje er litt annerledes at du gikk alene, så er det overhodet ikke feil 🙂 og tror nok pappen din vet at du er like glad i Jan uansett. Ikke bry deg om de negative, stygge kommentarene om dette 🙂
      Er pappen din fremdeles pastor forresten? 🙂

    5. Amen til det! Du har en klok far. Og jeg synes det er modig å gå opp kirkegulvet alene. Det viser selvstendighet og at du våger å velge din egen vei i livet! Hurra for deg Julianne!

    6. Kjempefint skrevet. <3
      Blir dog forbauset og oppgitt over alt folk skal legge seg oppi.. Hold nå kjeft om dere ikke har noe pent å si.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg