DET DU IKKE SKAL SI TIL HUN SOM PRØVER Å BLI GRAVID

Som de fleste vet ønsker Ulrik og jeg oss barn. Vi har det ikke travelt, men vi håper jo at det skjer i nærmeste fremtid. Det er ikke mer enn et par måneder siden jeg sluttet på p-piller, så vi har ikke akkurat prøvd lenge. Likevel føles det fort lenge når man får de samme spørsmålene og historiene igjen og igjen av venner og bekjente, som forteller om egne erfaringer rundt graviditet. I denne sammenheng har jeg laget en liten liste over de tingene du ikke bør si til en kvinne som prøver å bli gravid. Ikke fordi jeg er spesielt sårbar rundt dette temaet (jeg har heldigvis ikke kommet dit enda), men fordi jeg blir lei av å høre på denne masingen og vet at det er flere jenter enn meg som er i samme situasjon og føler det på samme måte..

5 TING DU IKKE SKAL FORTELLE TIL HUN SOM PRØVER Å BLI GRAVID:

1. Irriterende klisjeer: “Bare slapp av, så skjer det.” Den samme gjelder forsåvidt også i kjærlighetslivet. “Du treffer han når du minst venter det”. Det stemmer kanskje ofte, men det er lite motiverende å høre både for hun som ønsker å bli mamma og for hun som leter etter kjærligheten. Jeg traff Ulrik en kveld jeg virkelig ikke hadde forventet å treffe mannen i mitt liv. Jeg hadde vært “på jakt” etter drømmemannen lenge og hatet derfor når venninner av meg som var i seriøse forhold serverte meg slike klisjeer. 

2. Skrekkhistorier: Hvorfor skal vi skremme hverandre med triste historier om noe så fantastisk som graviditet? Fortell heller om miraklene og la henne drømme videre, uansett hva legene sier eller hva oddsene er. Jeg har fortalt legen min at jeg ønsker å bli gravid, men han bare fniste da jeg fortalte han om “hvor lenge” vi har prøvd og det skjønner jeg. Hehe! Men fra spøk til alvor. Jeg kjenner flere som har fått triste beskjeder av legen sin. Ikke grav og spør for mye. Vær positiv, lytt til henne og for guds skyld ikke fortell disse triste beskjedene videre til andre jenter eller par som ønsker å få barn.

3. Skrytehistorier: Selv om du og din mann fikk barn på første forsøk eller bare har solskinnshistorier å fortelle om det å få barn, så er det ikke noe vits i å dele disse med hun som prøver å bli gravid. I hvert fall ikke hun som sliter med å bli gravid (Fy!), med mindre hun spør da. Jeg unner ALLE kvinner å bli gravide og har ingen problem med å glede meg over magebilder, fødsler eller nybakte foreldre. Men det er ikke alle som takler dette like bra som meg og jeg vet heller ikke hvordan jeg hadde taklet det dersom jeg hadde prøvd å bli gravid over lang tid uten hell.

4. Kjerringråd: “La mannen ha utløsning først”, “pute under rumpa”, “spis gulrøtter”, “drikk grapefrutjuice”, “lån en baby” osv.. Ikke gidd. Jeg har internett jeg også. 

5. Hvordan hun skal leve: “Ikke spis ditt, ikke drikk datt”. Jeg har ikke tenkt til å slutte å leve bare fordi jeg ønsker å bli gravid. Dersom det skulle vise seg at jeg har vanskelig for å bli gravid og får diverse råd av leger, så kommer jeg selfølgelig til å følge de rådene. I mellomtiden lever jeg helt normalt. Det er min måte å ta ting med ro på.

Nå kom akkurat Ulrik hjem fra jobb. Vi skal bare kose oss hjemme sammen i kveld, ettersom at han skal tildig på jobb igjen i morgen og jeg skal i familiebursdag i Vikersund. Men før jeg tar meg ordentlig helg skal jeg en tur til på posten. Jeg føler at jeg ikke har gjort noe annet enn å sende pakker de siste dagene. Men nå er heldigvis alle klærne solgt. Håper alle som har handlet av meg er og blir fornøyde med plaggene! 

40 kommentarer
    1. Gode råd du kommer med der!
      Stille fra Ulrik på snap, har han slutta? Savner oppdateringene hans! <3
      God helg til dere begge.

    2. Håper dere lykkes snart. Jeg har kommet til det stadiet der jeg ikke vil fortelle folk om at vi prøver. Har forsøkt siden januar for 2 år siden og har 2 kanskje 3 spontanaborter. Men jeg har 4 barn fra før og føler at jeg ikke tørr si at vi vil ha en egen liten en. Så nå begynner vår utredning så får vi se hva som skjer. Litt usikker på om jeg tørr å skrive ut det på bloggen men.. klem til deg 🙂

    3. Jeg er så enig i punkt 1! (Med tanke på å finne drømmemannen.) “Slapp av så skjer det!” Min mor på snart 50 fikk seg akkurat kjæreste uten å prøve, og jeg har lett i flere måneder. Kjenner akkurat den setningen irriterer meg grenseløst.

    4. Krysser fingrene for at dere lykkes, og gleder meg til den dagen jeg får en liten på vei 🙂 Ønsker deg en kjempefin kveld og riktig god helg videre!

    5. Det tok 10 år før jeg ble gravid. Trur nok du vil på spørsmål og gode råd når du er så åpen om det på bloggen

    6. Enig med deg! Foreslår noe som kanskje ikke hjelper i forhold til å få barn, men som er viktig for at baby-jag ikke skal ødelegge forholdet: vær glade i hverandre, kos dere i hverandres selskap og ha det gøy! Dere virker så søte sammen, og håper dere får ønsket om barn oppfylt! Stor klem

    7. Anonym: tar sånn tid???? Ho slutta på pilla i januar! Det er faktisk helt normalt at det tar opp til 1 år å bli gravide selvom begge er friske. Ærlig talt da.
      Men er jo nysgjerrig på hvorfor du sitter med graviditetstest på bildene..tester du hver mnd?

    8. Hei. Du har rett i mye av det du skriver, men jeg hadde vel kanskje avstått fra alkohol, hadde jeg vært deg? Klem

    9. Folk har mye meninger og råd, velmenende, men irriterende. Her gikk det til slutt etter 9 måneder og nå sitter vi med en skjønn liten skapning. Husk at det er litt vanskeligere for dere når Ulrik er borte flere dager av gangen. Det skjer når det skjer, men i mellomtiden er spenningen før og skuffelsen når mensen kommer er ganske kjip! Og jeg stemmer for å leve helt normalt (inkludert en fest nå og da, og med fokus på sunt og allsidig kosthold og tilskudd av folsyre), ellers tar prøving helt overhånd og man blir deprimert i tillegg.

    10. Det beste tenker jeg – når man er prøver, er å holde det for seg selv. Så slipper man dette ytre presset.

    11. Kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag avskyr när folk frågar oss när/om vi ska ha barn. Det är så otroligt okänsligt. Folk har ju ingen aning om ifall man redan försöker. Hursomhelst, håller tummarna för att ni plussar snart:)

    12. Hvorfor forteller du så mye om at du prøver å bli gravid når du ikke vil ha spørsmål om hvordan det går? Du ber jo om slike spørsmål.

    13. Var ikke punkt to og tre litt selvmotsigende…? Fortell om mirakler i punkt to, men ikke fortell solskinnshistorier i punkt tre? Men ellers er jeg enig i at andre ofte tråkker over i grenser i jakten på å stille egen nysgjerrighet. “Du måbare sette i gang før det er forsent!” Hva vet man vel om andres skjulte sorger og prøvelser…

    14. jeg skjønner veldig godt det med at du skal leve livet ditt før du blir gravid. Men har sett på snapchat at du drikker alkohol. Det er i de første ukene alkohol kan ha størst skade på fosteret. Mye av grunnen til dette er fordi det er da celledelingen skjer når det skal bli laget et foster. (og alkohol er skadelig resten av svangerskapet også) men det vet du nok 🙂
      Så spis hva du vil, drikk hva du vil, kos deg og nyt livet. Men å holde seg unna alkohol er kanskje lurt.
      og det gjelder også Ulrik med sædkvaliteten.
      hvis du lurer på hvor jeg har fått kildene mine fra så er min mor helsesøter for småbarn, og jeg har hørt utallige mange historer om dette. og her er en kilde for å backe dette opp https://helsenorge.no/gravid/gravid-og-alkohol
      uansett Julianne, kos deg og nyt livet. men siden du prøver å bli gravid som du sier, så tenk på alkoholen også.
      Bare et råd fra meg. <3 du er best og digger bloggen din

    15. Helt enig i at man ikke trenger å grave og spørre om alt mulig, men om jeg hadde vært din venninne og lest denne listen hadde jeg vært skikkelig usikker på hva jeg i det hele tatt skulle si til deg. Det kan være sårt i venteperioder, uansett hva det er man venter på. Man gjør lurt i å huske at folk flest (av venner og familie i hvert fall) gir velmenende råd fordi de bryr seg om deg og vil at du skal føle deg bra. Å sette fullt av regler for hva man kan og ikke kan si, utover normal folkeskikk får det helt ærlig til å høres usympatisk ut. Et vennskap går to veier. Det er jo ikke verre enn å føre samtalen over på noe annet, eller si rett ut at du egentlig ikke har så lyst til å prate om det og så vil nok de fleste forstå. I steden for å lage lister med NEI-tema. Har selv vært i en situasjon der jeg fikk utrolig mange råd jeg aldri hadde bedt om, de aller fleste tok jeg med et smil og valgte heller og sile ut hva jeg tok til meg og hva jeg overhørte. Ikke nødvendig å være ufyselig mot andre som vil deg vel.

    16. Men man legger et veldig press på seg selv når man har en blogg og man beskriver seg selv som prøver. Nettopp dette presset er vel det dummeste man kan utsette seg for. Jo mer press, jo mindre barn blir det. Tanta mi prøvde i ti år, ga opp, kjøpte seg hund og bestemte seg for å adoptere en jente fra korea. Tok 3,5 år før hun kom til landet. To mnd etterpå ble hun gravid på egenhånd, etter 14 år altså som prøvede. Ene og alene fordi presset var borte, mener hun selv.

    17. Enig med Victoria her. Men Julianne har jo regler for det meste. Hva man ikke kan ha på eller skal ha på i bryllupet, hva kjæresten får lov til og ikke.. Var vel som forventa dette, hehe. Men man ber vel om at folk spør og graver når man skriver sååå mye om prøving.

    18. Har prøvd å få barn i 2 år og er veldig enig i mange av punktene dine. Verste er faktisk de som bare “vi ble gravide med en gang jeg slutta på p piller vi” well, good for you. Siste man vil høre. Men kanskje lurt å avstå litt fra alkohol når dere prøver? For begges del med tanke på sædkvalitet osv. Masse lykke til og håper dere lykkes snart. Vi er igang med prøverør og det er ingen dans på roser.

    19. Man burde absolutt ikke spørre om graviditet,det er svært så personlig.Å gi hverandre privatliv er viktig,men å skape en egen private sfære er også viktig. Så alt man velger å dele åpent får man naturlig nok spørsmål og råd om.Selv om man i utgangspunktet ikke skal gi råd om man ikke blir spurt.

    20. Hvis hun sluttet på pillen i januar så synes jeg det har tatt lang tid med tanke på at vi nå er i mai, og hun er såpass ung. Burde jo være veldig fruktbar. Men kanskje ikke svømmerne til mannen er like raske mer

    21. Anonym: Jeg sluttet i slutten av februar. Så nå har det gått to måneder uten p-piller som jeg har gått på i mange år.. Som sagt så lo legen min av meg da jeg mente at jeg hadde prøvd en stund og jeg tar poenget hans 😉

    22. Hanne: Foreløpig velger jeg å ta meg en fest når jeg har lyst til det. Litt uenig i at man skal leve som om man er gravid før man blir gravid..

      Klem tilbake 🙂

    23. Anonym: Nå har jeg vært gravid tidligere. Jeg har vært åpen om aborten her på bloggen, så det er ingen hemmelighet.

      Og hva mener du med “sånn tid”? Jeg sluttet på p-piller for bare to måneder siden. Det er mange som prøver å flere år, så jeg kan vel ikke klage ennå akkurat..

    24. En bloggers eneste verktøy er språket. Den du snakker til er objekt og blir HENNE. Stopp maltrakteringen av norsk.

    25. ove: Språk og bilder er det vi jobber med ja.. Men mener du at det skulle stått: “Det du ikke skal si til henne som ønsker å bli gravid”? Det høres helt feil ut i mine ører.

    26. Har du prøvd natural cycles? Det er en app hvor du leser inn kroppstemperaturen hver morgen før du står opp. Kroppstemperaturen varierer ut i fra hvor i syklusen du er. Så registrer du når du har mensen i tillegg. Her finner du lettere de fruktbare dagene. Kan jo være en idé å prøve? 🙂 Jeg bruker den samme appen for å finne de dagene jeg ikke er fruktbar på, i stede for p-piller. (hadde aldri turt å brukt denne om det var krise å blitt gravid, da..)
      Lykke til <3

    27. Hei!
      Likte innlegget ditt. Er helt enig med deg.
      Jeg og samboeren har prøvd i 4 år. Har diagnosen Endometriose, noe som gjør det vanskeligere å bli gravid. Mange venner som sier ”prøv ditt, prøv datt”… Men tror de ikke vi har prøvd?
      Jeg har vært gravid 3 ganger som endte i 2 spontanaborter og en missed abortion. Nå er det 2 år siden sist jeg var gravid. Legene sier også: ”Du har jo vært gravid, så vi vet jo at du kan, så dere kan prøve selv litt til.” Nå har jeg kommet til det stadiet hvor jeg på en måte har fått for meg at jeg ikke kan bli gravid så vi skal nå bli fosterforeldre for noen barn som trenger et trygt og godt hjem. Kanskje det skjer et mirakel etter det? Hvem vet?
      Så grunnen til at jeg forteller dette er at under disse 4 årene er det venner, familie, leger ++ som kommer med tips, solskinnshistorier osv, og det er så fjernt for meg, det får meg til å føle meg mindre kvinnelig og syns det er urettferdig. For eksempel folk som er ute på et ”one-night stand” og blir gravide. Folk som har vært sammen i 2-3 måneder eller bare noen uker!!
      Og ja, jeg er også enig med at at de kan gjerne fortelle ”mirakel historier” for det er med på å gi oss som prøver håp på en måte?
      Hilsen en frustrert jente som skulle ønske hun kunne gi mannen sin ihvertfall ett biologisk barn..

    28. Det er dessverre slik at vi har så lett for å komme med ” gode råd”, i stedet for bare å lytte når noen er åpne om det de sliter med. Du/dere er modige som deler, for dette er nok et tabu – område for mange.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg