HAR VI BLITT GJERRIGE PÅ LIKES?

Jeg tar meg i det flere ganger der jeg sitter og vurderer om jeg skal like et bilde eller ikke. Tenk å i det hele tatt bruke tid på å vurdere noe sånt. Dersom bildet har vekket såpass mye opmerksomhet hos oss at vi stopper opp og ser på det i noen sekunder eller klikker oss videre inn på det så fortjener det jo en tommel opp. Er dere ikke enige?

Det er kanskje enda tydeligere for meg å se denne utviklingen som lever av klikk, delinger og likes enn dere som kun legger ut bilder på ferier og lignende. Jeg føler i hvert fall at det skal mer og mer til for at noen liker et bilde eller en oppdatering i dag enn det var for bare et par år siden. Og ja, jeg har nok fått noen “haters” etter at jeg begynte å blogge, men sååå mange har jeg ikke. Jeg tror vi rett og slett har blitt gjerrige på likes hele gjengen. 

Jeg har lyst til å bruke mine sosiale medier som eksempel. Her på bloggen har jeg et gjennomsnitt på 10 000 lesere om dagen. På Snapchat er det litt over 8000 brukere som ser snapstoryen min, på Instagram nærmer jeg meg 5000 følgere og på facebooksiden “pilotfrue” er det bare et par hundre som liker siden min. Sansynligheten er liten for at de litt over 8000 som ser snapstoryen min hver eneste dag ikke sjekker instagramkontoen min jevnlig. Men å trykke “følg” sitter langt inne hos oss, for ikke å snakke om denne “liker” knappen. 

Jeg synes det er gøy med den nye funksjonen Instagram har fått ved publisering av videoer. For da får man et mer reelt tall på hvor mange som faktisk har sett den. Jeg fikk 3129 visninger eller noe sånt på min forrige video. På bildet før har jeg 93 “likes” og på bildet etter har jeg 43 “likes”. Hehe! Skjønner dere hvor jeg vil? Poenget mitt er ikke å klage på dere. Jeg synes bare det er interessant å vite hvor mye som skal til for at nettopp DU liker et bilde, en video eller en annen oppdatering på sosiale medier? 

For min del skal det litt til. Jeg innrømmer det. På Facebook foreksempel MÅ det være noen jeg kjenner/bekjente av meg for at jeg skal like noe som blir delt. Men på Instagram er jeg mer åpen for å like inspirasjonsbilder eller morsome quotes av brukere jeg ikke en gang vet hvem er. Når det kommer til snapchatstoryene til folk så følger jeg de som er morsomme, mye ute og reiser og de som tar bra bilder av outfits. Jeg har jo tidligere skrevet om de jeg ikke liker å følge på Snapchat, så det trenger jeg ikke å repetere..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ellers vil jeg bare få ønske dere en riktig god start på helgen med disse nydelige blomstene i stuen 

 

15 kommentarer
    1. …eller kanskje folk har blitt mer voksen og opptatt av andre ting 😉 jeg liker deg, altså, julianne, men dette er bare noe fjortenåringer bryr seg om 😉

    2. Helt enig med kommentaren over meg her… Greit nok at du “lever” av likes men det blogginnlegget her er rett og slett patetisk og noe en fjortis kunne ha skrevet ja. Ønsker deg en god helg og håper at du innser snart at hele livet handler ikke om sosiale media

    3. Ingen tvil om at man har blitt mer gjerrige med likes. Men jeg merker også at jeg personlig (kan så klart bare være meg) har flyttet oppmerksomheten min veldig når det gjelder de ulike sosiale medieplatformene. Før var facebook og instagram noe jeg sjekket gjevnlig, mens nå følger jeg nesten kun med på snapchat. For samtidig som vi har blitt mer gjerrige på likes, har vi også begynt å sile mer hva vi legger ut på de mer permanente sidene som facebook og instagram. Da syns jeg også at det blir mindre ekte og upersonlig, og det interesserer meg mindre. Snapchat er ofte mer impulsivt og levende, noe som gjør at jeg velger å titte innom der mye oftere. Men kanskje jeg skal droppe innom instagram og følge deg!
      Ha en god helg, du er tøff som greier å se forbi alle haterne som kommenterer så gjevnlig på bloggen din <3

    4. Jeg leser din blogg daglig, og endel andre blogger også. Noen ganger søker jeg deg eller noen av de andre bloggerne opp på Facebook eller Instagram for å se hva dere legger ut der. Grunnen til at jeg aldri trykker “like” eller følger dere på sosiale medier er at det er “flaut” å vise andre at jeg leser blogger :p

    5. Jeg tror Trine over har et poeng. For meg er det slik – jeg vil ikke at andre skal vite at jeg leser et par blogger daglig. Og om jeg trykker liker, så får jo andre se det. I min krets har alle mellom 5-10 års høyere utdanning. For oss anses nok blogging sammenholdt med mer “sofistikert” lesestoff som “juggel”. Jeg liker bloggen din, jeg snakker bare ikke høyt om det – til noen 😛

    6. Gooood helg Julianne 🙂 lurer på om du vet hvor de selger sånne reisesett/ reisekit ? Skal bort snart, og gidder ikke å drasse på store flasker og bokser :/ helst til en grei penge 🙂

    7. Til Hanne over:
      På VITA selges det små gjennomsiktige toalettmapper med både tomme pumper og krukker, (som også er innafor hva du kan ta med deg som håndbagasje) koster 50-60 kroner eller noe 😀

    8. Hei! Har spurt om dette før, men fikk ikke svar. så prøver igjen:
      For en tid tilbake hadde VG en artikkel om bloggere og plastisk kirurgi. Da sto det at du hadde tatt fillers, så jeg lurte på hvor du har tatt fillers?
      Kanskje et dumt spørsmål, men jeg kan så lite om sånt.. så jeg vet ikke hvor det er vanlig å ta.
      Tusen takk

    9. Jeg tror det handler om at vi blir bombadert med bilder og selfies overalt. Det skal mye til for at man ser noe “nytt” i Facebook-feeden eller instagram. Som regel blar jeg meg bare nedover lang den endeløse strømmen av bilder og selfies og nye profilbilder. IG er jeg nesten aldri innom lengre. Men om det dukker opp et spennende eller morsomt bilde, eller et nytt profilbilde av en god venninne så liker jeg det. Jeg tror bare at folk er ganske lei av å se det samme hele tiden, og derfor blir det mindre likes også. “Se fjelltoppen jeg er på”, “se den gode maten/kaffen, vi koser oss på kafé/restaurant”, “se, jeg drikker en god drink på fest”, “endelig fredag og noe godt i glasset”, “se ungen min”, “se hva jeg har baket”, “se hvor langt jeg har løpt på mølla”, “se den nye selfien min”. Poenget er at det i løpet av en dag popper opp mange bilder av disse temaene. Og man blir ganske lei tilslutt.

    10. …eller kanskje folk har blitt mer voksen og opptatt av andre ting…
      og bloggen har ikke mer enn 423 følgere på fb…du er vel i den aldersgruppen hvor folk begynner å bry seg mer med hus,mann,barn,jobb og aktiviterer, enn selfier og likes.

    11. Alan og den anonyme over: Jeg synes ikke dette var et “fjortis-innlegg” og noe kun fjortenåringer bryr seg om. Synes det er filosofisk tenkt, haha! Liksom, “hvorfor er det slik?”

    12. Kunne aldri i livet tenkt meg å like noen av dine innlegg, men du har en form for underholdningsverdi, det må innrømmes.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg