TIL DAGENS UNGDOM

I dag opplevde jeg dere på det verste. Jeg håper at det var tilfeldig, men er redd det ikke var det. Det er kanskje galt av meg å dra alle ungdommer under en kam, men for å få fram poenget mitt så velger jeg likevel å gjøre det. Forhåpentligvis når jeg noen av dere det gjelder med dette innlegget..

Jeg kjører endel kollektivt til og fra avtaler i hverdagen og har mange ganger vært inne på tanken om å si ifra om dette før, men lukket øynene og latt det bli med tanken. Nå er det nok. I dag klarte jeg ikke å se en annen vei. Det begynte med at dere stormet inn på t-banen FØR noen av de som skulle av på det stoppet som dere gikk på hadde kommet seg av. Dere skapte masse kaos uten å i det hele tatt beklage dere. Til neste gang: La alle passasjerer som skal av få gå av før du går på. Denne regelen er kjent for de fleste som kjører buss, tog, t-bane, trikk og generelt ellers i sitasjoner det er naturlig å vente på sin tur. 

Videre ble jeg faktisk lei meg over å observere dere da dere oppholdt ekstra seter til vesker og skitne sko, mens eldre mennesker som var dårlige til beins måtte stå. Her viser dere ingen respekt for andre mennesker og bekrefter det jeg fryktet, nemlig mangel på sosiale antenner. Til neste gang: Ikke opphold flere seter enn det du behøver, altså et sete til hver. Vesker og andre ting skal plasseres i fanget eller på gulvet dersom det er kamp om setene. Tilby plassen din til eldre mennesker som ikke har sitteplass og behold beina på gulvet. Med eldre mennesker mener jeg ikke alle som er eldre enn deg, men til damer og menn som ser ut til å behøve sitteplassen mer enn deg. Her må du bruke skjønn. Sko i seter er forbudt. Det er ikke noe hyggelig for personen som kommer etter deg å sette seg på et møkkete sete. Dette trenger man særdeles få hjerneceller for å forstå.

Jeg ble flau over støynivået deres og ikke minst samtaleemnene dere hadde som ingen av oss rundt hadde noe ønske om å høre på. Jeg skal ikke bestemme hva dere skal snakke om, men enkelte temaer som sex foreksempel er ikke passende å snakke om høyt offentlig. Det kan rett og slett bli ubehagelig for folk rundt. Til neste gang: Tenk før du snakker. Innestemme kan også være en fin huskeregel. Den gjelder for alle.

Jeg ble sint over å se at INGEN av dere hjalp damen med barnevogn før jeg som stod i andre enden av vognen rakk å komme bort. Til neste gang: søk opp ordet “medmenneskelighet”. 

Jeg tar mye bilder av meg selv og sender mange snapper når jeg er ute og går, men jeg tar ikke bilder av fremmede mennesker med vilje for å gjøre narr av de fordi de ser annerledes ut enn meg selv. Skjerp dere. Jeg har ikke ord.

Ikke for å dømme dere, men jeg ser for meg at dere også er typene til å høre på litt for høy musikk eller å snakke litt for høyt i telefonen dersom dere ikke er i flokk. Nå var ikke det tilfellet akkurat i dag. Derfor vil jeg bare si ifra til dere på forhånd. Til neste gang dere reiser alene: VIS HENSYN TIL MENNESKENE RUNDT DERE. 

Takk. 

  

82 kommentarer
    1. Vil ikke si at dette bare gjelder ungdom… Synes du kunne skrevet innlegget generelt til folk flest, og ikke bare rettet mot de yngre. Helt enig i alle punkter du skriver om, men synes vinklingen ble urettferdig

    2. Helt enig med Thea ovenfor her. Finnes mennesker I alle aldre som ser ut til å mangle noe oppdragelse eller liknende. Er som 18 åring selv også litt lei av generaliseringen ifht “dagens ungdom” som om vi er så sykt mye verre enn alle andre, sorry, men sånn er det bare ikke. Er helt enig I at de tingene du nevner ikke er ok I det hele tatt, men innlegget kunne vært generelt rettet, for det gjelder flere enn bare “oss ungdom”. Kjedelig å bli sett på som uoppdragne og ille hele tiden sammenliknet med alle andre, og I forhold til folk på vår alder I tidligere tiår… :))

    3. Hei,
      For en stund siden så jeg og min elskede bilder fra bryllupet deres. Kan du fortelle meg hvor dere fikk kjøpt antrekkene? 🙂
      xoxo

    4. Unnskyld meg, men ta å faen skjerp deg. Du skrive de mest unyttige og meningsløse innleggene eg har lest. Du kan ikkje basere dette på ett par hendelser. Eg har sett mennesker på DIN alder oppføre seg like tragisk, det e vitenskapelig bevist at det er den eldre generasjonen som oppføre seg verst i offentlighet. Hvis folk vil snakke om sex i offentlighet så gjør de det. Hørt om ytringsfrihet? Begynn å tenk på logikken i innleggene dine. Eg personlig syns det er spennende å lese din blogg for tidsfordriv om f.eks. Bryllup osv. som tidsfordriv. Slike innlegg fremstille deg som en veldig lite oppegående person
      J16

    5. Dette innlegget får en for snever vinkling da dette dessverre ikke bare gjelder ungdommer. Opplever daglig at både unge og eldre oppfører seg slik når de reiser kollektivt. Jeg er enig med Thea om at denne vinklingen ble urettferdig.

    6. Ungdommer er ikke de verste når det gjelder sånne her ting, skal jeg si deg. Dette er folk generelt, og ikke vits å dra en aldersgruppe under kammen, fordi dette gjelder like mye en på 15 år og en på 60 år..

    7. Jeg er helt enig med deg, sånn oppførsel hører ingen steder hjemme.
      Dessverre er det også veldig mange voskne med sånn drittoppførsel. Ikke med tanke på sexprat og bilder for å gjøre narr(noe som er forkastelig!!!). Men folk i ALLE aldre tvinger seg på buss/bane/trikk før andre får gått av. Og bruker flere seter enn nødvendig til sine dyrebare vesker og handleposer.
      Så det eneste folk reagerer på her er vel at du gir uttrykk for at det kun er ungdom som gjør dette. Det er det nemlig ikke, det gjelder alle aldre.

    8. Anonym: Jeg stod hele veien. Dersom du leser hele teksten så ser du også at hjalp damen med barnevognen. Kanskje jeg formulerte meg litt uklart. Beklager det 🙂

    9. Dette var vel ikke særlig smart skrevet
      Syns du peker litt finger og henger ut ungdom? Vet flere ex på eldre ufyselige uspiselige mennesker
      Så DUMT SKREVET!

    10. Oi, var ikke meningen å kommentere som “anonym”, men det var altså jeg som kommenterte kl 17:18 🙂 Og jeg beklager, jeg klarte ikke helt å få hjernen til å registrere det jeg leste, ser jo nå at du hjalp til. Er forøvrig veldig enig i innlegget ditt, men dessverre er dette typisk i 2016, ikke bare blant ungdom, men andre generasjoner også. Syns man også skal ha i bakhodet at ikke bare eldre kan ha behov for å sitte. Har en far med to kroniske sykdommer, som fører til mye smerter i kroppen, så om man ser noen som virker bevegelseshemmet eller smerte påvirket, burde man være storsinnet nok til å tilby dem en plass.

    11. Er det mulig? Lenge siden jeg tok buss nå (det er ikke trikk her jeg bor), men jeg kan ikke huske at det var så ille da jeg otk buss da jeg var yngre?? Må ha blitt værre nå….

    12. Ville bare si at jeg er en 18 år gammel ungdom som ikke gjør noen av punktene over. Så ja, det blir helt feil å dra alle under samme kam 😀

    13. Som en av dagens ungdom så blir jeg forferdelig trist og skuffet over å lese dette. Mest fordi jeg syns det er vondt å høre hvordan folk ikke klarer å oppføre seg, men også litt fordi disse ødelegger ryktet til så mange andre som faktisk er oppegående mennesker, også på t-banen. Selv opplever jeg i større grad at det er eldre mennesker som er ufyselige mot meg på offentlig transport, og kanskje skyldes dette fordommer de har mot meg som ungdom. Idioter finnes i alle aldersgrupper, og jeg syns ærlig talt ikke vi ungdom fortjener enda flere pekefingre. Som et innlegg rettet mot alle sier jeg meg absolutt enig, men det er trist at noen unge får overskygge alle som bare er flinke og gode.

    14. Så du pratet til ungdommene du nevner om oppførselen ddems eller måtte du bare skrive et innlegg og føle at nå har du gjort noe fornuftig?

    15. Opplever selv dette, men aldri opplevd at ungdommer gjør noe av det du skriver. Jeg kan skjønne at det kan bli ekkelt å kleint at noen går rundt og snakker høyt om sex på et offentlig sted. Vi lever i 2016 og vi har ytringsfrihet. Når vi var små sa alltid foreldrene eller lærerne til oss at “dere trenger ikke le når dere hører ordet sex, det er helt normalt når dere blir eldre”. Trodde det skulle være normalt jeg? Har aldri sett en “ungdom” som du kaller det, ta et sete med baggen, veska, sekken eller hva det enn skulle være. Ser ofte gamle damer og voksne (20+) sette en veske på et sete og sitte og stirre ut av vinduet på toget. Som om de prøver å “ignorere” at det er folk rundt. Du burde ha skrevet hvilken alder disse “ungdommene” du snakker til er. Håper du vet at man er ungdom til man er 18 år. Lurer virkelig på hvor disse ungdommene du snakker om er, for jeg har ikke sett de enda. Viste ikke at ungdommer nå har forandret seg så mye fra da jeg var det selv. Vi lever bare i nyere tid med nyere utvikling og ting er annerledes og det blir de hele tiden. Når du var ungdom syntes sikkert de som var like gamle som du er nå, at dere var de mest ufyselige ungdommene verden noen gang kommer til å se. Du formulerte det litt dumt og rettet det for mye mot ungdommene, som faktisk bare er en brøk del av befolkningen som holder på med det du skriver om. Syntes du burde skrevet konkret i innlegget at du tok ungdommer som et eksempel og ikke at “det er de som er problemet”. Mente ingenting vondt med denne kommentaren, ville bare at du skulle få hode opp litt, følte du ikke klarte det i dette innlegget.
      Mvh J-34 😉

    16. Jeg er for så vidt enig i noen av kommentarene her om at dette ikke gjelder all ungdom og at det gjelder mennesker i alle aldre, desverre. Men likevel er det viktig å påpeke at dette er et reelt og viktig tema! Jeg syns du omtrent på hvert eneste innlegg får minst én kommentar om at “dette var meningsløst”, men jøss..hvis det her et meningsløst innlegg så vet ikke jeg..
      Det er viktig å tenke over sånne hverdagslige problemer som dette også! 🙂

    17. Du har tydeligvis ikke tatt banen fra Nationaltheatret rundt 16 på hverdager. Det er de eldre som er verst på å måke seg vei inn på banen før folk har gått av. Dette innlegget var skivebom!

    18. Syyyyyykt bra innlegg Julianne! Du er så flink å skrive blogg. Skulle ønske jeg var like flink som deg. Du er seriøst mitt forbilde!!
      -Du tar masse smude og råfreshe bilder. Men noen er litt uklare. Men men, samma det.
      -Du har sykt smud klesstil.
      -Smud rompe.
      -Syyyyyykt smud personlighet
      -Sykt smud liv
      Håper du får en fin sommer, når den kommer. Hilsen meg <3 <3 <3 <3

    19. Synes kanskje overskriften burde vært: til dere på bussen. Er ikke så forferdelig hårsår, men skjønner at du har den overskriften du har for å få flest klikk. Blir lei meg når noen voksene ser ned på oss ungdom på grunn av at noen driver med dumme ting. Jeg ser ikke ned på alle utlendingene bare fordi en stjal sykkelen min. Bare et lite tips! Synd uansett det de gjorde
      Hilsen jente, 17

    20. Er ikke bare oss unge som kunne trengt en skjerpings. Selv reiser jeg meg alltid, hjelper til ect. Så heldigvis ikke alle under en kam!

    21. “Til dagens ungdom”?
      I dette innlegget drar du alle under samme kam. Dette innlegget gjelder absolutt ikke alle ungdommer, det gjelder faktiskt flere godt voksne mennesker.
      Jeg oppfører meg ikke slik du beskriver i innlegget og blir faktisk skuffet og personlig såret av hvordan ditt syn på ungommer er. Om mine venner hadde oppført seg slik hadde jeg blitt flau og fått dem til å skjerpe seg.
      Hilsen jente 16 år (UNGDOM)

    22. Jeg er helt ENIG i alt det du skriver, bortsett fra at det kun gjelder ungdom. Men majoriteten er nok den yngre garde. Synes det var et godt og reflektert innlegg!

    23. Syns absolutt ikke dette var dumt skrevet som flere sier ovenfor her. Men er veldig enig i at disse punktene gjelder generelt for veldig mange mennesker i 2016. Kjempetrist egentlig…
      En kan lure på hva slags verdier folk sitter inne med om dagen, og hvilke verdier som blir ført videre.
      Håper denne selvsentrerte trenden snur snart, og at folk begynner å tenke litt mindre “meg”, og mer “oss”.

    24. Husker at jeg leste et innlegg for litt siden hvor du fortalte at Ulrik hjalp en eldre kvinne over veien og stoppet bilen. Hva gjorde du egentlig i den situasjonen? Stod og så på og ble sint på andre som ikke hjalp til. Wow, dobbeltmoralsk.. Akkurat som dette innlegget! Ikke vær pingle og skriv et innlegg når du ikke en gang tørr å si ifra til disse ungdommene at det ikke er greit..

    25. Enig i mye av det du skriver, men dette gjelder så veldig mange flere enn “dagens ungdom”. Det er så utrolig mage av de som kun ser og tenker på seg selv. Dette gleder ALLE aldre. På samme måte som det er mange som er de mest omsorgsfulle mennesker. Dette er også mennesker i alle aldre. Syns ikke det er en god ting når vi driver og katoriserer mennesker . Vi bør se på mennesker som enkelt mennesker og dømme hver enkel og ikke dra alle ned for enkelt menneskers handlinger .
      Ellers liker jeg godt bloggen din. Stå på du er god!

    26. Hvorfor ikke si det til dem? Jeg skjønner ikke hva dey er med folk å ikke tørre å si i fra! Jeg gjør det alltid, på en skikkelig måte. Det føles alltid godt å si i fra og ikke brenne inne med ting. Dessuten tar folk det nesten alltid fint. Så et tips, Julianne; si i fra til de det gjelder! Med en gang en hendelse skjer.

    27. Jeg er en så kalt “ungdom”. Jeg er selv veldig oppmerksom på disse tingene, og har stadig samtaler med venner som er det samme. Veldig misvisende, urettferdig og trangsynt av deg å dra alle ungdommer under en kam, da dette ikke fremmer poenget ditt i det hele tatt. I tillegg er ikke dette et problem hvor alder er en faktor, dette skjer på tross av alder hver dag. Sjekk dine fakta før du spyr ut innlegg som dette.

    28. Camilla: Jeg hoppet over i førersete og fjernet bilden som stoppet hele trafikken.. Dersom du vet hvilken Baker Hansen som denne hendelsen fant sted så vet du også at det ikke er mulig å stanse utenfor det krysset over lengre tid.

    29. ekstremt morsomt. jeg har hatt mange samtaler med mine venniner på 18 og 19 om nettopp hvor ufyselig det er når det er voksne som gjør dette – vi gjør nemlig aldri det. Men gud, hvor mange ganger har jeg sett en buss fylt av 40-åringer som ikke leer en finger for gamle mennesker, før jeg, en jente på 18 i andre side av bussen, har måttet reise meg opp og geleide en eldre person bort til plassen min, hvis ikke den er tatt av en av de middelaldrene mennene på vei hjem fra jobb allerede. for noen uker siden gikk jeg med krykker grunnet en kneskade, og reiste kollektivt. hver gang jeg gikk inn på en stapp full buss ble jeg møtt av stirrende, voksne mennesker som kjapt lot som om de ikke så, for å slippe å reise seg. selv når en annen ståpassasjer på trikken ropte ut at “det er en jente på krykker her, kan noen gi henne plassen sin”, var det ingen som reagerte. dette er ikke et ungdomsproblem, dette er et menneskeproblem. det er så ekstremt mange generaliserende pekefingre rettet mot ungdommer allerede, og du, julianne, har nettopp rettet en til. håper jeg ikke blir så veslevoksen i 20-årene, du er jo tross alt ganske ung selv:)

    30. Hei julianne!
      Lurer på noe ikke-neglrelatert:
      Har du fillers i kinnene dine? ser litt sånn ut på mange av bildene dine, spesielt headeren, hvor kinnene står veldig ut fra resten av ansiktet?
      ble bare litt nyskjerrig 🙂

    31. Synes innlegget var bra skrevet, selv om jeg personlig ville rettet det mot alle brukere av kollektivtransport og ikke spesielt mot ungdommer. Jeg er 17 og ville aldri oppført meg slik.

    32. Vêr du hva jeg gjør i noen av disse tilfellene? 🙂 Når jeg går av t-bane/trikk og noen står MIDT utenfor døren eller er på veg inn, så går jeg rett og slett i dem for å gjøre et poeng utav hvor malplasserte og frekke de er. Dersom noen sitter halvveis på setet ved siden av å SETTER jeg meg rett og slett ned, ofte delvis oppå dem, uten å si et ord 😉 Da skal jeg love deg de blir overrasket! Men vet du hva? Det har jeg all verdens rett til, for de har betalt for ETT sete på t-banen, ikke to.

    33. Teit ting å si noe på , men måååå det siden vi har akkurat hatt denne diskusjonen på skolen: Det heter å ” skjære alle over en kam” jeg trodde også det var slik du skriver det ! Bare søk det opp også ser du det , jeg ble litt sjokkert når jeg fikk vite at jeg alltid hadde tatt feil , og det hadde 99% av de andre i klassen også… Haha
      Også en ting til; synes det blir for dumt at du dømmer alle ungdommer ut ifra det du opplevde. Ikke alle er sånn og det er sletts ikke bare ungdom som gjør slikt , hvartfall ikke som jeg har erfart!! 🙂 HELT enig i det du skriver , men synes det blir så dumt at du vinkler det til ALLE ungdommer ( fordi ja det er slik det virker i innlegget ditt, selvom det muuligens ikke er slik du mener det (?) )
      Men ja , er så absolutt enig i det du skriver! Flott innlegg! ❤️

    34. Synes selv det er den “eldre garden” som er verst på dette. De fleste ungdommer jeg har sett er hyggelige og hjelper til med barnevogner og flytter vesken når de ser at plassen ved siden av må gis til noen andre. Senest for noen timer siden gikk jeg på tbanen og flyttet meg til siden når jeg så folk skulle ut, men fort kom to damer i 50 årene og presset seg midt inn i åpningen. Selvom man er eldre er man ikke fredet for å bruke normal folkeskikk. Så enig med 90% av kommentarene over at dette burde gjelde alle. Selvom det nå sikkert kommer er oppfølgningsinnlegg om at det ikke var ment sånn og sånt. Så ser man at du kanskje skulle formulert deg annerledes, men det forventer jeg at du skriver i oppfølgningsinnlegget til dette som vanlig 🙂

    35. ‘Har opplevd det du skriver, men ALDRI av ungdom’
      ‘Det er vitenskapelig bevist at de eldre oppfører seg verst’
      ‘Vi har ytringsfrihet!! La oss prate om sex offentlig fordi vi er kule’
      Antar alle kommentarene ovenfor kommer fra de under 18. Skjerp dere, og ha litt innsikt. Bare ta banen fra røa når alle kidsa slutter på skolen, så ser dere dette. Barn som ikke eier respekt.
      Når det er sagt, er det selvfølgelig upassende oppførsel hos de som er eldre også. Sier seg jo selv. Problemet er ofte at ungdom kommer i grupper på 5-10, setter på musikk og snakker høylydt om analsex. Dette er ikke bare patetisk å høre på, men også trist. Gjerne gjem dere bak ‘ytringsfrihet’, noe dere tydeligvis ikke vet særskilt mye om. Vi fikk ikke ‘ytringsfrihet’ i Norge sånn at barn kan snakke om intime detaljer på t-banen. Så slutt å gjem dere bak store ord. Sex er ingenting man skal skamme seg over, overhodet ikke, men fåtallet er interessert i å høre om ukjentes sexliv. Selvfølgelig hadde toleransen vært noe høyere, hvis dere kunne begrepet ‘innestemme’.

    36. Her var det mange hårsåre folk gitt. Kanskje de føler seg truffet av det du skrev. Jeg er ivertfall helt enig med deg

    37. Jeg må dessverre si at jeg er enig med deg, Julianne og har opplevd dette selv altfor mange ganger på t-bane og trikk i Oslo. Når jeg leser overnevnte kommentarer, så undrer jeg meg; hva feiler det folk? Hvis man leser nøye gjennom hele innlegget Julianne har skrevet, så skjønner enhver oppegående person at det hun prøver å formidle er det faktum at folk må skjerpe seg! Hun drar ikke alle under en kam, det er det dere som kommenterer som ønsker at hun skal gjøre slik at dere har noe å kritisere henne på.. Dere vet Julianne har rett og det vet jeg også, dessverre! Syntes det er kjempe flott at du belyser dette problemet Julianne, det er så absolutt nødvendig! Stå på! 🙂

    38. Hun skriver for så vidt at hun ikke vil dra alle over en kam, men gjør det for å få fram poenget. Det betyr vel i realiteten at hun vil ha en reaksjon. Overraskende mange hårsåre ungdom her. Synes selv det er artig at folk/ungdom i det hele tatt åpner munnen på buss/trikk etc. Som regel har de nesa i mobilen. Er for såvidt enig med ungdommen at eldre folk ofte kan være både frekkere og ha mer albuer enn de yngre, men de har ikke bena på setene. Det jeg derimot ofte har sett, er såkalt spreke eldre som sitter godt selv om det kommer på en skrøplig høygravid kvinn som derfor må stå. Ytringsfrihet betyr derimot ikke å være teit. F.eks å legge ut privatlivet et sted som ikke er privat, vitner om umodenhet. En annen ting er at man trenger ikke hisse seg opp over noe hvis man ikke føler seg truffet! Hun har dessverre delvis rett, og hvorfor kritisere henne? Da legger du deg på samme nivå, og har defor ingen rett til å føle deg støtt.

    39. Støtter virkelig ikke dette innlegget. Vi finner faktisk like mange voksne som oppfører seg på denne måten.

    40. Blir slengt mye negativt til deg her, men jeg kunne faktisk ikke vært mer enig med deg. Reiser med kollektiv transport her i Bergen og til tider blir jeg rett og slett lang maska på hvordan dagens ungdom oppfører seg ute i sivilisasjonen. Det er kanskje ikke så mange år siden begge vi to var på den alderen, men vi hadde ihvertfall noe som kalles for folkerespekt. Selv den dag idag reiser jeg meg for de eldre, hjelper de av/inn på bussen hvis de trenger det, lar andre få gå ut av bybanen/bussen før jeg stormer den. Ofte får jeg følelsen av at folk er LIVREDD for å miste bussen, fordi noen andre skal gå av før de kommer seg på. Kunne ikke fått det bedre frem enn måten du har!:)

    41. Enig, men det er absolutt ikke bare ungdom som holder på sånn. Snakka til 4 eldre personer en gang som ikke var snille med servitøren. Fikk slengt diverse ord i trynet og er fortsatt den dag i dag overrasket over hvordan de oppførte seg.

    42. Jeg mener at dette var utrolig generalisert. Ja, ungdom kan oppføre seg utrolig upassende i offentlige sammenhenger. Men mange voksne oppfører seg utrolig frekt og overlegent ovenfor andre medmennesker, og da spesielt mot yngre voksne. Jeg har selv opplevd at eldre mennesker oppfører seg krenkende ovenfor meg, ettersom om jeg er ung voksen. Mange av de “gode” ungdommene i dagens samfunn forsvinner i eldre menneskers forventninger til hvordan ungdom alltid oppfører seg dårlig. Respekt kommer begge veier, Uansett alder. Respekterer ikke du meg, respekterer ikke jeg deg.
      Dette var et dårlig innlegg av Pilotfrue. Mistet mye av respekten ovenfor bloggen og din stemme.
      Man skal ikke generalisere eller skrive ut i fra steriotyper.

    43. Så hærlig å lese innleggene dine! Du skriver akkurat det du mener og sir meningen din. Du virker uredd og tøff. Stå på! 🙂

    44. Hei.
      Veldig bra skrevet, men synd du drar alle ungdommene under en kam. Som de fleste har skrevet over her, finnes det folk i alle aldre som mangler både sosial intelligens og folkeskikk. Heldigvis er ikke alle ungdommer slik, men veldig bra at tema kommer frem i lyset. 🙂

    45. Bra innlegg! Heldigvis har folk generelt bedre sans for dette i Sverige! Liten pirk: skjære alle over en kam* 🙂

    46. Du tar virkelig alle under en kam, ja.. Det er som å si at alle bloggere er blærete overlegende snobber. Eller at alle kvinner som er over 30, som deg er grinete kjerringer… Det betyr virkelig ikke at alle er slik. Men du får leve i troen du da… Men det er en dårlig holdning. Ja selvfølgelig er det noen som ikke oppfører seg. Men hvet du hva, det er det mange voksene som heller ikke gjør.

    47. og alle som følte seg truffet var *dagens ungdom* bufrigginghu
      Joda kjerringer har veske på setet inkl meg og håper at ingen gidd sitte med meg, MEN når eg ser det begynner å mangle på seter tar eg vekk vesken min og gir plass..eg resier meg for eldre -selvom eg ofte får kjeft for hva fan de kan stå de er ikkje så gammel får eg ofte høre…
      Eg har ALDRI sko i setet WTF-vil du at eg skal trakke i sofaen din hjemme med sko og så kan du sitte der? Det er det samme….man vikkje sitte i skitt og søle og alt mulig du måtte ha under skolene….Verste setene er der det er to og to mot hverandre..der pleier endel legge bagger i setet og bena på motsatt sete……de tar opp 3-4 seter for en person…….jeeez og dette gjelder veldig sjeldent voksne folk….just saying
      at folk steamer innpå bussen FØR folk går av er et problem som er gjengs og eg sier det høyt og tydelig når eg går av, kan vi få komme ut før dere løper inn?
      snakke høyt….være frekk….slenge dritt…..er sjeldent voksne gjør….noen kanskje en og annen gang,men som oftest er det gjerne en liten gjeng med skoleungdommer eller venner som sitter på ulikeplasser i bussen og roper til hverandre……unøvendig…
      Noen voksne snakker unødvendig høyt i telefonen ,spesielt våre nye landsmenn som eg mistenker tror de må snakke veldig høyt når de ringer hjem..eg hører alt -selvom eg ikkje forstår er ord.
      Ungdommer er egentlig veldig greie de……det er i flokk på bussen de plutselig blir så tøffe og litt uhamslige 🙂

    48. Syntes det er bra at du tar opp hvordan vi er blitt når det kommer til kollektiv trafikk. Men må ærlig innrømme og si det er feil å ta alle ungdommer under samme kam. Jeg har selv barnevogn, men klarer meg kjempefint å komme meg av, selv med bæreposer under, men dersom bussen stopper langt fra kanten, så spør jeg bare pent om noen kan hjelpe til. Tror det dessverre er blitt sånn i dag, at man enten må klare seg selv eller ha guts nok å spørre selv!

    49. Haha, et klassisk eksempel på at den “eldre” generasjonen klager på den yngre generasjonen og deres mangel på respekt. Tipper du også har oppført deg dumt eller barnslig til tider – sånn er det være ung! Og er ikke du 25 år gammel? Det er ikke akkurat så lenge siden du var ungdom heller, noe som betyr at du er ikke er “gammel nok” til rakke ned på de yngre.

    50. Så flott at du ikke er redd for å si meningene dine, men dette innlegget ble nesten litt for usaklig. At du sier at du vil “dra alle ungdommer under samme kam” for å få frem poenget ditt, er litt som hvis jeg møtte en dum person med blondt hår, skulle ha gått rundt å fortalt at alle blonde personer er dumme, kun for at jeg hadde en uheldig hendelse med en blond person. Men ikke nok med at du vil dra alle under samme kam, du legger også til ekstra punkt til listen over “ting disse personene gjorde”. Hvorfor? Å bare anta at dette er personer som også gjør det og det, på grunn av enkle andre ting? Det blir litt som at jeg bare skulle bestemme meg for at du er dum, sykelig dum, kun basert på dette innlegget. – Og det tror jeg ikke. Jeg tror du kan være en smart person. Så vær så snill, bruk hodet neste gang du skriver et slikt innlegg. Ikke bare kom med påstander om en hel generasjon, kun basert på ditt møte med disse. Ja, noen ungdommer er fæle, men helt ærlig; Jeg har møtt flere ille V O K S N E mennesker.
      J21

    51. Ser poenget ditt. Men det er nok feil å ta alle under samme kam, ja.. Og dette gjelder slettes ikke bare ungdommene!

    52. Jeg forstår din frustrasjon.
      Det tror jeg de fleste gjør.
      Men hvis du vil gjøre noe med saken,
      snakk til den det gjelder, der og da!
      Da har det en effekt.
      Å irritere seg over det og skrive om
      det, kommer garantert ikke til å
      endre verden.

    53. Hei, jeg pleier aldri å kommentere på blogginnlegg men dette synes jeg var for drøyt. Greit det med alle “skjønnsnormene”, men det å bare rette det til ungdom generelt? Skjerp deg Julianne. Synes du virkelig at det bare er ungdom som er frekke fordi de tar beina på setet? fordi de snakker om upassende ting som sex? Hvis de vil snakke om sex så gjør de det, da får du heller lære deg å lukke ørene og ikke ha et langøre til andres samtaler, ingen ting er mer irriterende enn folk som deg som bryr deg så sinnsykt mye om hva andre sier! En annen ting er at selv ungdom kan være dårlig til beins og trenger et sted å sitte :)) Kanskje du burde se på “din generasjon” som ikke har et bredt syn og faktisk kan tilpasse dere situasjoner!
      Jeg mener ikke dette for å være frekk, men det at du bare retter deg til ungdommer er veldig lavt og ikke minst diskriminerende. Synes du virkelig burde beklage deg fordi dette blogginnlegget er svært dømmende for ungdommer som kanskje ser opp til deg og du skal bare rakke ned på dem?

    54. Jeg har bodd mange år i oslo men aldri sett slikie ting, men jeg har derimot sett mange ung og voksne med dyre vesker og gjerne en hund som for all del må ha eget sete fordi vesken kostet sååååå mye og derfor trenger den eget sete. Dette er et innlegg Julianne kun for å samle klikk. Redd for dette av topplisten?

    55. Minhau: Det er lettere sagt enn gjort å gripe inn i slike situasjoner. Kanskje jeg var feig, men jeg var ikke alene om å være det.

      Jeg har troen på at det å formidle ting kan ha en virkning. Mener du det at det hjelper mer å holde munn?

    56. Anonym: Det du beskriver er også helt motbydelig oppførsel dersom det er kamp om sitteplassene..

      Hehe! Nei, jeg er ikke så veldig redd for akkurat det altså 🙂

    57. Anonym: Det er tydelig at det var mange flere enn meg som synes at dette var et interessant tema da.. Og du tok deg til og med tid til å legge igjen en kommentar. Ikke verst bare det 😉

    58. Anonym: Takk for det! Har de det? Hva tror du er bakgrunnen til det? Vi har sikkert masse å lære av andre land 🙂

      Det er flere som har kommentert den formuleringen der.. Hehe!

    59. Ida Larssen: Takk for det. Nå skrev jeg jo at det kanskje var galt av meg å dra alle ungdommer under en kam, men likevel valgte å gjøre det for å få frem poenget mitt. Noe det viser seg at jeg fikk til ved bruk av den noe provoserende skrivemåten..

      Jeg vet veldig godt at ikke alle ungdommer er slik. Mest sansynlig og forhåpentligvis representerer dette bare en liten del av de 🙂

    60. Snakk om å skjære alle over samme kam, da. Blant menneskene i min sosiale krets, som da er omkring 17-18 år, er det ytterst få som ville funnet på å oppføre seg så dårlig. Og det tror jeg gjelder ungdom generelt. Det er like mange på din alder som bruker sete ved siden av til vesken eller hunden, som det er ungdom som holder på slik som du beskriver i innlegget. Du har gode poeng, mennesker som oppfører seg slik er motbydelig, men her synes jeg vinklingen din var tåpelig, rett og slett.

    61. Først og fremst vil jeg begynne med å si, at dette slettes ikke bare gjelder ungdom. Jo eldre jeg har blitt, jo mer har jeg sett at det er voksne som generelt er verst. Voksne burde på ingen måte gjøre tingene du har nevnt over, og ikke ungdommer heller, men samtidig så har de en unnskyldning. De er umodne. De er IKKE voksne enda. Om ungdommer gjør disse tingene i steden for å ta dop, ja, da må jeg si meg fornøyd. De slo ikke til noen, og de snek seg ikke på uten å betale. Ungdommer i dag har stort sett flink pike syndromet og sliter mer psykisk en noen gang. Om de gjør disse småtingene du nevner over, så går det bra. Vi som er voksne ta oss av å være ansvarlig, de må bli ansvarlige fort nok de også. Selvom jeg synes de høres frekke og uhøflige ut, så er det overkommelig og ikke nødvendig å nevne på en blogg.

    62. Hei.
      Absolutt ikke bedre å holde munn. Du må for all del sifra, jeg bare sier at det ikke endrer verden. Handlinger gjør endringer. Og de fleste griper dessverre ikke inn (meg inkludert). Men jeg skulle ønske at du gjorde noe og skrev om DET, for det ville vært mer inspirerende enn å høre på at du er frustrert. Tipper at de andre på bussen også var det:/

    63. Minhau: Jeg er litt uenig med deg i at formidling ikke kan ha en virkning. Men jeg er også enig med deg i at handling, som at jeg skulle snakket til disse ungdommene direkte hadde nok hatt en større virkning. Jeg skal ta det som en utfordring til neste gang jeg opplever noe lignende 😉

    64. Håller med dig. Var är respekten och medmännskligheten? Du är otroligt stark som orkar blogga med de påhoppen du får här. Önskar dig ALLT gott.

    65. Nå har jeg vært innom bloggen din 3-4 ganger i min levetid og jeg må innrømme at jeg grøsser hver eneste gang. Jeg kan virkelig ikke tro at en på min alder fnyser etter ungdommer som om du var 50. Ikke bare er beskyldningene så utrolig lite reelle, da det stort sett gjelder mennesker på vår alder og oppover. Selvsagt er ungdommen langt mer høylytt, men det var faen meg vi også. Det er ikke mer enn ca 12 år siden vi kjente en som snakket høyt i skolegården/på bussen/på byen om hvem de hadde rota med på lørdag. Du fremstiller deg selv som en overfladisk, utrolig tørr, fordømmende og jævlig slitsom dame. Jeg vet ikke en gang om jeg tror på at du er slik. Hvem ønsker vell å være 50 år og bedreviter i en alder av 26?
      Du må huske på at du er ung, at du ikke har alle svarene. At du en gang var ungdom, at utseende ditt falmer UANSETT hvor mange sprøyter du tar og grønner drinker du drikker. Om du skal være “den dama” som grynter med nesa nå alerede som 26 åring så vil ikke jeg være i nærheten når du faktisk kommer frem til midten av livet. Jeg har nemmelig ikke fått annet inntrykk av deg enn dine regler for hvordan verden skal være, hvor pen du er og skal bli og hvor forferdelige så mange rundt deg er. Håper ikke du tar dette som hån, og heller som kritikk. Det bør ikke være rett men ikke fei det under teppet som noe galt heller. Selv ville jeg iallefall tittet meg i speilet å stilt spørsmål om hvem det er jeg ønsker å være nå som jeg stiller så høye krav til hvordan andre skal være.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg