#SYKLEMEDHJELMTINGVOLL

I forrige uke ble jeg kontaktet av 4 herlige avgangselever fra Tingvoll Barne- og ungdsomsskole som lurte på om jeg kunne hjelpe de med et lite prosjekt. Oppgaven var å få flere unge til å bruke hjelm når de sykler. De ønsket å sette fokus på dette ved å bruke kjendiser som frontet den geniale hashtaggen deres: #syklemedhjelmtingvoll 

Her er mitt bidrag 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg får ofte mailer fra skoleelever som skriver bachelor eller som ønsker å bruke meg som kilde i forhold til produktplassering og andre ting som har med markedsføring å gjøre. Det er hyggelig å bli spurt uansett hva det gjelder, men jeg kan ikke stille opp på alt. Som oftest kommer alle mailene på likt, nemlig i en eksamensperiode. Derfor må jeg velge ut noen. Men spørsmål som dette tar jeg meg gledelig tid til. Det er ingenting som er viktigere enn å påvirke unge jenter og gutter til å beskytte seg i trafikken. Jeg husker selv da jeg var yngre og syklet til og fra skolen. Da var det ikke kult å bruke hjem. Jeg følte meg dum med den klossen på hodet. I dag virker det som om det er stikk motsatt og det gjør meg VELDIG glad. I dag er det inn å være smart og de smarte bruker hjelm 🙂

Jeg er ikke så ofte ute å sykler lenger, men om jeg tar meg en sykkeltur så bruker jeg ALLTID hjelm. Vi bor i et område hvor det sykler masse mennesker forbi til og fra skole og jobb hver eneste dag. Det er sjelden jeg ser noen uten hjelm suse forbi. Dersom Ulrik og jeg står på ski bruker vi også ALLTID hjelm. Det tror jeg at dere har lagt til merke.  

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viktig og skremmende informasjon hentet fra tryggtrafikk.no:

“Hvert år må nesten 5000 personer få legebehandling etter sykkelskader. De fleste skadene er mindre alvorlige, men de alvorligste skadene som oftest gir varige plager er skader på hode/ansikt og på nakke/skulder.

Når syklister skader hodet, er det panne og tinning som er mest utsatt. Selv forholdsvis små hodeskader kan gi varige plager som hodeverk, svimmelhet, konsentrasjonsvansker og overømfintlighet for lys.

Hjelmen fungerer støtdempende og fordeler også kraften i slaget over en større flate, slik at ikke hele belastningen rammer hodet på et punkt. Å bruke sykkelhjelm reduserer risikoen for hodeskader med 60-80 prosent.”  Les mer om bruk av sykkelhjelm her. 

TOMMEL OPP FOR DISSE GODE FORBILDENE FRA TINGVOLL: 


 

Bruker du hjelm når du sykler?

22 kommentarer
    1. Er nok lurt da også å informere om at sykkelhjelmen bør sitte i pannen (slik du gjør og jenten i rosa) for å beskytte best mulig ved uhell. 🙂 Viktig budskap!

    2. Det er også viktig å passe på at hjelmen sitter riktig på og er godt kneppet. Ikke helt på plass på ene jenta på bilde. Ellers tommel opp for hjelm!

    3. Hahahaha, folk henger seg opp i så mye rart, blir stadig overrasket over hva folk gidder å kommentere.. Men utrolig kult av deg at du fronter en så viktig kampanje! Det er kult og bra at du bruker bloggmakten din på en så bra og viktig sak:)

    4. Haha.. Dere anonyme.. ENTEN har dere et skikkelig stusselig liv som ikke har annet å gjøre enn å være barnslige på kommentarfeltet.. ELLER, så er pilotfrue en slags kjendis.. Ellers hadde dere vel ikke giddet å lese bloggen?!? Utover det, hjelm er flott ☺️

    5. Så utrolig bra av deg og stille opp slik:) Håper flere bruker hjelm og forstår hvor viktig det er med hjelm selv på sykkel. Selv bruker både jeg og min mann hjelm hver gang vier er ute å sykler, er like viktig som å bruke hjelm på scooter eller bilbelte i bil:)

    6. For en kjempeflott sak å fronte på bloggen din, det skal du jaggu ha! *Klapper i hendene*.
      Hadde vært ekstra kult hvis jenten til venstre hadde gitt blanke i det nyføna håret og faktisk tatt bilde med hjelmen riktig plassert på hodet (les; ned mot pannen) samt stramt under haken.. Det der så jo bare passe teit ut..
      Du scorer utrolig mange plusspoeng hos meg og min leseinteresse for tiden! 😀

    7. Så utrolig flott gjort av deg å fronte en slik sak, Julianne, det trengs! *tommelopp* Håper de fleste leser faktaene du har listet opp og at flere forstår hvor viktig det er å bruke sykkelhjelm når man er ute å sykler!

    8. Tommel opp 🙂 Ser alt for mange som sykler uten hjelm, spesielt voksne. Og gjerne i trafikken. Jeg håper ungdommen i dag er flinkere til å bruke hjelm enn hva vi var da jeg var ungdom.

    9. Tøft av deg å fronte noe så kontroversielt. Neste gang kan temaer som “krig er dumt” og “kriminalitet er ikke bra” noe du bør fronte. Stå på ogg gjør verden til et bedre sted!

    10. Bra sak! Jeg sykler bestandig med hjelm etter at broren til en venninne av meg var i en stygg ulykke. Han syklet forsiktig, men plutselig åpnet noen en bildør rett forran sykkelen og han landet med hodet først. Han lå i kunstig koma og familien fikk beskjed om at om han mot alle odds overlevde så ville han likevel bli hjerneskadd og svært handikappet… Utrolig nok overlevde han og ble helt frisk uten varige skader. Men tanken på hvor ille det faktisk kan gå gjør at jeg bestandig har på meg hjelm når jeg tar meg en sykkeltur

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg