NIPLER ER SEXY

Noen av dere forstod poenget mitt med BH-innlegget, mens mange av dere var uenige med meg. Om du virkelig var uenige i det jeg skrev eller om du misforstod meg fordi du kun leste deler av teksten er aldri godt å si..

Jeg er rimelig sikker på at du ikke ville lagt BH-en din hjemme dersom du skulle i et viktig møte, i et jobbintervju, holde et foredrag foran en stor forsamling eller lignende. Jeg tror heller ikke du ville flashet niplene dine foran familien på julaften eller i andre høytidelige middager, med mindre du ammet. For SÅ naturlig er det ikke. Ja, alle kvinner har brystvorter og det er selvsagt opp til hver kvinne å bestemme over sine pupper og resten av kroppen. Jeg synes kvinnekropen er flott og vakker, men noen sosiale antenner burde likevel være tilstedet i forhold til å vise den frem..

Store, små, ekte eller uekte. Det spiller ingen rolle. Nipler er sexy. De fleste menn og kvinner synes det og jeg mener at det er for sexy å gå med synlige nipler i hverdagen. I enkelte settinger passer det å kle seg noe mer utfordrende enn andre, som til fest foreksempel. Disse settingene må man jo klare å vurdere ut ifra type anledning.

Jeg synes absolutt at vi kvinner skal være stolte over kroppen vår uansett hvordan den ser ut. Det er inspirerende å se kvinner i alle aldre som legger litt ekstra energi i klesvalget en vanlig hverdag. Men må vi kle av oss for å føle oss sexy? Jeg oppfatter det som et desperat forsøk. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

19 kommentarer
    1. Kjære, det er da ingen som har sagt at de flasher ut puppene sine. Jeg er jo enig at noen burde dekke seg mer til, men det er ikke min sak å blande meg oppi sånt. Husk at ingen er like, og det finnes ikke noe fasitsvar på dette, men noen ganger burde vi bare holde igjen litt og passe på våre egne saker. Ingen er perfekte;)

    2. Skjer det ingenting i livet ditt. Nipler altså. Du diskuterer med deg selv. Det kan du gjøre foran speilet. Jeg skjønner det er kjedelig å være hjemmeværende uten barn. Men, pokker ta, men noe om noe fornuftig. Eller vask huset i stedet.

    3. Nok en gang viser du til hvordan kvinner skal gjøre ditten og datten, og hvor enkelte ting er “såå provoserende”, som igjen viser hvor inkompetent og gammeldags du er. Om du vil dekke deg til, vaske hus og lage middag for din mann og ellers leve som en kvinne på 1800-tallet; kjør på. Men gjør deg selv en tjeneste å forstå at Norge har komt lengre enn som så, og at det å vise en nippel eller to er ikke verdens undergang.

    4. Jeg er selfølgelig enig i at man ikke skal gå rundt å flashe brystene til enhver anledning, men det gjelder forsåvidt begge kjønn. Det jeg reagerer på, er at det fremstiller det som uanstendig og vulgært å droppe bh’en til tross for at puppene er godt gjemt under klærne? Jeg mener at man skal få gå kledd akkurat slik man finner det mest behagelig, ingen har vel noe med hva naboen har eller ikke har innerst på kroppen?

    5. “Nipler er sexy” Men kjære deg, det er akkurat det som er problematikken! Hvorfor skal kvinner sine brystvorter anses som sexy og noe som bør dekkes til, mens mennene sine blir sett på som noe helt normalt? Det er det som er problemet, seksualiseringen av kroppsdeler på kvinnekroppen som ikke er det i utgangspunktet. Tenk litt på det.

    6. Jeg ser at mange er uenige med deg, men jeg tenker at hvis de ikke er åpene for andre meninger enn sine egne, så kan de lese en annen blogg. Flott at du tar opp sånne emner!

    7. Til anonym over her som kommenterer seksualisering av kvinnekroppen:
      Jeg er for så vidt enig med deg i mye av det du sier, og at dersom kvinner ønsker å vise brystvortene sine er det helt greit. Men hva med de som ønsker at brystene dems skal anses som sexy? Dette gjelder eksempelvis meg. Jeg syns kvinnelige former, kvinnebryster inkludert, er sexy, og at de er en fantastisk del av kvinnekroppen. Jeg ønsker også, for min egen del, at de holdes privat og forblir sexy. Selvom jeg også forstår argumentet ditt, og at noen ønsker å “normalisere” (hvis man kan kalle det det) kvinnelige brystvorter.
      Til pilotfrue:
      Jeg ser noen mener du skriver om meningsløse ting og “diskuterer med deg selv”, men jeg mener et tema som dette er veldig aktuelt! Jeg syns det er viktig at de som kan skape engasjement, slik som du gjør her, bør benytte seg av den stemmen de har for å ytre sin mening. Så lenge man ikke dømmer andre for det valget de tar, men heller legger opp til en diskusjon, er jeg absolutt for å ta opp slike temaer og finner det på ingen måte meningsløst.
      Jeg håper det kommer flere lignende innlegg 🙂

    8. Til Johanne:
      Syns du det er riktig av samfunnet å forskjellsbehandle menn og kvinner fordi du ønsker at noe skal forbli sexy?
      Dersom du ønsker at dine brystvorter i alle situasjoner skal anses sexy, så kan du jo bare dekke dem til. Det er jo ikke noe problem. Akkurat som de jentene som anser sitt eget hår som så sexy at de velger å dekke til dette med feks hijab.
      Problemet er når andre som ønsker større frihet må leve med slike holdninger i samfunnet. Jeg mener at kropp kan være sexy, men at det på ingen måte er noen automatikk i kropp til enhver tid er sexy.
      Noen syns menns sixpack, skjegg eller bicpeps er sexy, men ingen har vel noen gang ment at menn skal skjule dette. Det virker ganske utenkelig. Derfor syns jeg ikke det er holdbart å forvente det samme av kvinner.
      Lurer litt på om du skjuler dine kvinnelige former også, fordi de er sexy?

    9. Til Kristine:
      Jeg setter pris på kommentaren din og spørsmålene du stiller! Det får jo meg til å reflektere over egne meninger.
      Men jeg har jo på ingen måte sagt at det er riktig å forskjellsbehandle menn og kvinner. Det jeg skrev i min kommentar var jo min mening om min egen kropp. Jeg sa i tillegg at dersom kvinner/menn ønsker at kvinnelige brystvorter skal “normaliseres” eller hva man skal si, så er det helt greit for meg. Dropp BH, gå toppløs på stranda eller i andre situasjoner for min del. Jeg sier kun at jeg ikke vil gjøre det, og at mitt syn på saken også må respekteres. Og med det mener jeg også at jeg heller ikke vil rakke ned på andres synspunkter i saken.
      Jeg syns andre kvinnelige former er sexy ja, og sixpack, skjegg og sikkert også noen ganger hår, men for meg blir dette en annerledes type “sexy” enn underliv og bryster. Jeg har tenkt litt gjennom hvorfor jeg føler det på denne måten, og for meg er den åpenbare grunnen oppdragelse. Det er dette mine foreldre har lært meg. Men samtidig, nå som jeg er voksen og kan reflektere over dette selv og for så vidt endre synspunkter og holdninger, vil jeg fortsatt dekke til den delen av kroppen min fordi jeg syns den er privat. Jeg kan forstå at ordet “sexy” kan bli for dumt å bruke når man skal argumentere her, så jeg tror jeg heller vil begrunne valget mitt med at jeg syns mitt underliv og mine bryster er privat. 🙂

    10. Det er greit at man ikke nødvendigvis trenger å kle av seg for å være sexy.. Kan være sexy med heldekkende antrekk også, for all del. Det blir bare litt kjipt for de som anser det som en naturlig greie å ikke dekke til alt til hverdags. Kanskje er de eksentriske “hippier” med en jobb som tillater det liksom.. Men da blir de sett på som, vet ikke.. “løse”? – fordi noen har satt føringer for hva som er rett og galt, når “rett og galt” i tilfeller som dette er ganske relativt..

    11. Er helt enig med alt du skriver. I tillegg bruker jeg bh fordi jeg syntes det gjør dritvondt å gå uten.

    12. I alle tilfeller hvor det er sosialt akseptert at menn viser brystvorter, krever jeg at det skal bli sosialt akseptert at jeg også gjør det. Det er så enkelt som det. Har du tenkt på at når kvinners bryter blir sensurert, er det ofte kun brystvorten? Det er jo den delen av våre bryster som er lik menns! Du kommer ikke unna at dette er undertrykkende uansett hvor mye du vrir og vender på det. Jeg håper for guds skyld at når jeg får en datter så skal hun få gjøre som hun vil på lik linje med menn, uten å bli fortalt av samfunnet at hun burde skamme seg.

    13. Hvis du synes det kan du jo bare droppe å vise brystvortene dine. Det er da vel ikke du som bestemmer hva som er riktig for alle andre. herregud!

    14. Mhm.. Hadde du synes det vært så kult om en av bloggerne du leste fast la ut et inlegg om hvor sykt trashy det er med fransk manikyr? hadde du?…. Poenget mitt er bare at: er det ikke litt unødvendig å herje løs med uttalelser om hvor ille det er med det ene eller andre om det gjelder noe som ikke berører noen? Det skader ikke deg om jeg går uten BH og det skader ikke meg om du har fransk manikys. Så hvorfor ikke heller være litt raus med andre. Kjipt å være 14 år og gå inn på bloggen din og lese at kjønnshår er sykt ekkelt og kvelmende for så å oppdage at selvtilliten din har sunket betraktlig i det en lukker datan.. Så stiger den såklart litt igjen senere.. men likevel.. Hva er poenget. jeg skjønner det ikke. Du som skal bli mamma er vel ikke keen på at barna dine skal gå inn å lese hvor lite raus du er med medmenneskene dine

    15. Tine: Jeg hadde ikke blitt såret eller lei meg om noen valgte å skrive det. Det som hadde såret er om noen hadde vinklet innlegget på meg som person og kalt meg “trashy”. Men neglene mine, håret mitt eller hva som helst annet som jeg styrer med tar jeg ikke personlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg