ER DET TABU Å ØNSKE SEG JENTE ELLER GUTT?

Jeg har hele tiden vært klar på at jeg ønsker meg en liten jente den gangen jeg blir gravid. I de tilfellene jeg har sagt eller skrevet det så har det resultert i en masse negative tilbakemeldinger. Det er tydelig at mange synes jeg ikke burde si ønsket mitt høyt..

Det viktigste for alle kommende foreldre er jo å få beskjeden om at barnet er friskt, ikke hva kjønnet blir. Selvfølgelig er det aller viktigst for meg også. Likevel står jeg ved at jeg ønsker meg en jente. Det betyr ikke at jeg blir skuffet om jeg får en gutt, men det betyr at jeg blir skuffet om jeg ALDRI får en jente. 

Jeg er sikker på at når jeg blir gravid så kommer jeg til å bli så lykkelig at jeg ikke tenker like mye over kjønnet som jeg gjør i dag. Men ønsket om en liten jente kommer aldri til å forsvinne. Jeg ønsker meg en mini me i rosa tøy, som jeg etterhvert kan pynte og stelle med. Sånn er det bare. 

Når det er sagt så er drømmen om begge kjønn like stor. Drømmen om å få både en jente og en gutt. Tenk så fantastisk 

Min far fikk tre jenter og foreldrene til Ulrik fikk to gutter. Helsøsteren min har fått en gutt til nå og broren til Ulrik har fått tre jenter.. Man kan aldri vite eller bestemme hvordan søskenflokken ender opp. Det er jo egentlig bare veldig spennende..

 

42 kommentarer
    1. Haha, hva folk skal legge seg bort i! Jeg har bestandig sagt at jeg ønsker meg tre gutter, mens kjæreste min derimot ønsker seg en jente og en gutt. Man vet jo uansett ikke hva man får, og blir jo så klart like glad uansett:)
      Sjekk ut interiørbloggen min iNederland: homeinholland.blogg.no

    2. Dummeste jeg hører når folk skal bry seg om hva en ønsker. SElv har jeg ønsket meg jenter hver bidige gang jeg har vært gravid, men er jaggu like glad for de fire gutta som jeg har 🙂
      ER lov å ønske!

    3. Jeg ønsket meg gutt begge gangene mine, å ble ganske skuffet første gang, andre gang begynte jeg å gråte av skuffelse… Men er ufattelig glad i begge mine flotte jenter å ville aldri vært foruten noen av dem.
      Forstår ikke hvorfor det er så ille å ønske seg det ene fremfor det andre, at man ønsker seg et friskt barn burde være en selvfølge. Ingen ønsket seg jo et sykt. Men må jo absolutt være lov å ønske seg gutt eller jente, de fleste oppegående mennesker ville aldri elsket barnet mindre bare fordi det ikke var det du ønsket deg de første 18 ukene…

    4. Da jeg ble gravid ønsket jeg meg sååå en gutt! Var helt utenkelig for meg å bli jentemamma, da jeg alltid har gått best overens med gutter.. Hadde to venninner som var noen uker foran meg i svangerskapet, og dermed fikk vite kjønnet på sine babyer før meg – og begge ventet gutter, så jeg ble såå skuffet over oddsen for at jeg skulle få gutt! Men jammen fikk jeg gutt jeg også💙 Helt greit å ønske seg, og jeg tror en eventuell skuffelse over å få motsatt kjønn enn ønsket vil gå veeeldig fort over heldigvis 🙂 jeg turte ikke å si til noen hvor stort ønske jeg hadde om en gutt da, nettopp fordi folk mener det er så tabu 😉

    5. Selvfølgelig er det lov å håpe mer på en jente enn på en gutt, man blir jo ikke mindre glad i barnet bare fordi det ikke ble kjønnet man ønska seg. Hvis jeg skal få barn en dag håper jeg at førstefødte blir gutt.

    6. Vil tro at det er mer normalt å ha et ønske om kjønn, enn å ikke ha det. Det har vært fryktelig tabu å si at man prefererer et kjønn fremfor et annet, men heldigvis føles det som det blir mer tillatt å prate om følelsen og kjenne litt på den umiddelbare skuffelsen. Det er flere som tar opp tema, og det er jo nettopp som du sier at du blir ikke skuffet over å få gutt – men skuffet over å evt. aldri få en jente. Skuffelsen er uansett kortvarig og det er lov å ha flere følelser på én gang 🙂

    7. Du skal få lov til å ønske deg hva du vil! Men det jeg derimot ikke synes du skal, er å gå ut fra at om du får ei jente, så vil hun elske rosa og å pynte seg, men at om du får en gutt så vil han ikke gjøre det? Er så sykt lei av foreldre som har så kjempestore forventninger til at barna skal følge det “tradisjonelle” kjønnsmønsteret. Det er med på å få barn som ikke liker alt det deres kjønn er forventet til å like, til å føle seg annerledes og feil.

    8. Jeg tror alle ønsker ett kjønn litt mer enn det andre.. Jeg får selv vite kjønn om ca 2 uker og jeg ønsker meg en gutt, men blir like 100% glad for en jente 🙂

    9. Det er alltid lov å ønske seg, men en bør ikke bli skuffet om en ikke får det en ønsker seg. Etter tre jenter ble min mann veldig glad for en gutt;) Nå har vi tre jenter og to gutter:)

    10. Enig med Tora. Jeg også syns det er tragisk å forvente at hvis man får jente så skal hun elske rosa og prinsesser.

    11. Nå følte jeg for å kommentere. Jeg er selv gravid og har nettopp fått vite at det ligger en liten gutt i magen min. Jeg har selv hatt veldig lyst på jente, men jeg har samtidig veldig lyst på gutt. Min mann hadde lyst på en gutt, men ville også få ei lita jente som sin kone.
      Jeg tror det er helt normalt at man gjerne ønsker seg et barn av samme kjønn som seg selv, hva det er vet jeg ikke. Men jeg kan si som så, hører man at barnet er friskt og fint og ingenting er galt spiller det ingen rolle hvilket kjønn det blir. Men drømmen om ei lita jente kommer jeg nok alltid til å ha 😊

    12. Bare ikke glem spørsmålsrunden med deg og Ulrik :I) nei, det er ikke tabu å ønske seg et kjønn, bare det er liksom at det ikke blir det du vil osv…mange tenker nok at man ikke klarer å bli fornøyd.

    13. Tror vel at de fleste som skal bli mor ønsker seg en liten jentebaby ja. Det er jo så mye fint til jenter og rosa er jo så nydelig. Og masse fint til håret o.l. Har selv to jenter og det ønsket jeg meg begge gangene💜 men nå kunne jeg gjerne fått en gutt💜

    14. Det er helt greit å ønske det ene kjønnet fremfor det andre, men man blir like glad i barnet sitt uansett kjønn. Når det kommer til den mini me fantasien din, så må jeg bare si at det kan hende du blir skuffet selv om det blir en jente. Jeg har ei på 2,5 år og hun nekter å ha ha kliper, strikk og alt som heter hårpynt i håret sitt. River det ut med en gang. Når det kommer til klær så finner jeg fram de jeg vil hun skal gå med, men hun har som oftest helt andre favoritter. Så selv om du får en jente, så betyr ikke det at du får dollet og pyntet henne noe særlig.

    15. Det er lov å ønske seg akkurat hva man vil, men jeg tror faktisk at jeg leste et eller annet sted at det er større sjanse for at man får en gutt ettersom det blir født flere gutter enn jenter. Derimot så er både jeg og søsteren min jenter, så man vet jo aldri 🙂

    16. Jeg tror alle ønsker seg mest en av skjønnene. Men likevell sier ikke folk det høyt fordi at det å få barn ikke er en selfølge. Når man først får et barn er man så opptatt av at det skal friskt at hele skjønnsfokuset blir mindre viktig. Typisk at når du ønsker deg sååå mye en jente at du ender opp som “guttemamma”. 😃

    17. Er ønsket ditt på jente så stort hvis du får en jente som ikke bryr seg om rosa? Ikke vil leke med barbie men med biler? Ikke bryr seg om klær, vil gå i det hun selv liker? Når man blir foreldre vet man aldri hvordan barna deres blir, alle er ulike og må respekteres for dem de er.

    18. Om du vil ha jente så får du prøve å følge kinesisk fødselskart 🙂 har funket for noen. Google det. Jeg fikk en gutt (ble gravid 3 måneder etter P-pilleslutt) og ønsker en av hver, men kan ikke få fler barn om bekkenet ikke blir bedre fra forrige graviditet. Synes man skal få lov å ønske seg det kjønnet man vil, idiotisk av andre å legge seg opp i det! Noen hat sikkert nevnt det til deg før, men du burde begynne med folat, bra for normal foster utvikling og minske risikoen for ryggmargsbrokk hos foster. Lykke til! 🙂

    19. Det eneste du bør ønske deg er at barnet er frisk, DET er ingen selvfølge!
      Man tar det for gitt, men får man ett barn som ikke er frisk så kan jeg love deg at tanken på gutt/jente er urelevant.

    20. Vel, har hatt 2 svangerskap bak meg, begge gangene har jeg hatt ett mikrohåp om jente, men vi har 2 flotte gutter som betyr hele verden for oss. I vår familie er det slik, pappa har fått 3 jenter, tanta mi på pappas side har 2 jenter, tante på mammas side har 1 jente, og på samboerens side har han en bror, som igjen har 2 jenter, og samboeren min har også 2 fettere. Husker godt da jeg fortalte besteforeldrene mine om at jeg var gravid med eldste, da spøkte bestefar med at ” nå kommer vel gutten ” og jada, 1 gutt kom. Så kom jammen gutt 2 også. Også søsteren min fikk gutt.

    21. Jeg var barnløs i 8 år.. Prøvde og bli gravid i 8 år før det endelig lykkes.. Det var selvfølgelig likegyldig for meg hvilket kjønn det ble da. Jeg fikk først en gutt og så en jente med hjelp av prøverørsbehandling:) Vi hadde 9 prøverørsbehandlinger tilsammen, og var så utrolig heldige og få en av hver:)

    22. Det er nok ikke så uvanlig å se for seg og ønske seg et kjønn, spesielt at damer ønsker døtre, både fordi de kan mest om eget kjønn, og det kan føles tryggere på en måte. Jeg følte nok også litt på det. Samtidig er det noe med det man ikke vet, og det man erfarer på veien. At man klarer å være realistisk, ellers kan man faktisk få en form for skyldfølelse i etterkant. For kommer det en gutt, så vil du garantert tenke at det det skulle ikke vært noen andre enn han. At det var sånn det skulle være. Hormoner og følelser kan være tøffe etter et svangerskap. Så ikke heng deg for mye opp i det, tenker jeg. Det er normalt å se for seg ting, men akkurat på dette området så blir aldri ting helt som man hadde trodd, og tar man høyde for det så slipper man kanskje å føle på det i etterkant.

    23. Hei, fine Julianne 😍 Jeg har også alltid ønsket meg jente, da jeg ble gravid ønsket jeg såå at det gjemte seg en liten jente i magen min. Før UL sa alle at det trodde det var gutt, tilslutt trodde jeg det selv, med en blandet følelse. Når det viste seg at det var ei prinsesse der inne var jeg så glad! Mens mannen tror jeg nok var litt skuffet. Er ofte sånn, jenter ønsker jenter å gutter ønsker gutter. Men skal sies at det tok ikke lang tid før han var like glad som meg. Er lov å ønske! Neste gang ønsker jeg meg gutt, en av hver! Men blir heller ikke skuffet for en liten jente til. Lykke til med prøvingen, så håper jeg den sitter snart 😉 Barn er den største gleden i verden, å du vil ikke tro hvor tuffsette du blir av å være mamma. Vår lille er 7 mnd å gjør livet vårt helt komplett ❤️ Det er bare å glede seg! Ha en fin helg ☀️ Klem

    24. Jeg tror veldig mange har et ønske om kjønn, men når noen spør så sier det type “samme for meg, bare barnet er friskt”, fordi det er det “riktige” å si. Så du har nok rett, det er ikke helt greit å ønske seg kjønn i vårt samfunn.
      Jeg ønsket meg jente, og fikk jente, men jeg ville blitt like glad for en gutt også. Selv om man ønsker seg noe betyr jo ikke det at man blir noe mindre glad for noe annet. Man kan bli litt skuffet akkurat der og da, men så blir man like i ekstase, spesielt når man får resultatet. Og det vet egentlig folk flest, men jeg tror at en del folk har valgt å misforstå deg med vilje når du har skrevet at du ønsker deg jente, bare for å ha noe å ta deg på.
      En annen ting jeg har hørt folk har opplevd, spesielt kvinner med 2 eller flere gutter, som får en gutt også neste gang er at andre kvinner rundt dem blir skuffet på “deres” vegne. Som går rundt dem og jatter og maser om hvor trist det var at de ikke fikk jente denne gangen. Det må være ganske trist for den personen som sitter der med det de selv tenker som verdens beste baby.

    25. Første gang ønsket jeg meg inderlig en gutt, og andre gangen ønsket jeg av hele mitt hjerte en jente, fordi vi har bestemt at vi kun skal ha to barn. Fikk ønskene mine oppfylt hver gang 🙂 det er ikke galt å ønske seg en gutt eller en jente.. det som virkelig er galt er og ikke akseptere det man får, og bli bitter. Finnes nok mange slike, men heldigvis blir man evig glad i de barna man får, om det er gutter eller jenter.

    26. Det er jo så mye bedre med en storebror enn en storesøster. Ønsker meg gutt først, også ei jente 🙂

    27. Jeg har värt gravid 5 ganger,men har 2 barn. 2 fantastiske gutter. Har aldrig hatt ett önske om kjönn bare hatt ett önske om barn. Hvorfor tror du at det er bedre med en jente? Enn en gutt?Viktigst er at barnet er frisk.

    28. Må være lov å ønske/håpe☺️ Selv håper jeg på jente første gangen (ble gutt). Det var plutselig en selvfølge at “såklart måtte det bare bli han”, og ingen annen. Så ble jeg velsignet med 2små jenter etter det☺️ Alle like høyt elsket og velkommen😊 Masse lykke til i prøvingen💕

    29. Jeg synes ofte du har en litt snever tankegang om ting. Du er helt sikkert en nydelig og snill jente, men på visse ting får du meg til å lure på hvilket boble du lever i.
      Det viktigste i livet er at de rundt seg er friske- og det burde holde i massevis også når det gjelder å få barn. Samme hvilket kjønn det er vel, og ønske eller ikke ønske om kjønn- så burde ønsket om at det er friskt og fint være det eneste ønske akkurat da. Sånn samfunnet har blitt nå så kandu jo faktisk reise til USA og “designe” din egen baby. Da kan du og velge kjønn…. Høres helt horribelt ut spør du meg …. Men jeg tenker nå at uansett burde man være takknemlig for at man for det første kan bli gravid, og for det andre, at hun/han er frisk:)

    30. Første gang jeg ble gravid ønsket jeg meg gutt og fikk jente. Andre gangen ønsket jeg meg jente og fikk gutt. Er ikke unormalt å ønske seg når det kommer til kjønn. Skuffelsen over å få det andre kjønnet Man ikke har ønsket seg er ikke stor uansett..min sønn ble desverre ikke født like frisk som jeg hadde forestilt meg,og da Han lå der syk og liten på sykehuset,DA fikk jeg dårlig samvittighet over i hele tatt ønsket meg noe som helst av kjønn. For det finnes viktigere ting enn mote og dall på små barn. Men mange,inkludert meg selv,ser ikke dette like godt før mamma hormonene er på plass..

    31. S: Det vet jeg godt og det har jeg heller aldri sagt. Dersom du hadde lest hele teksten og fulgt meg daglig så hadde du ikke skrevet det du skriver nå.

    32. Jeg ønsket meg mest jente, men da jeg var på første ultralyd og fikk se dette fantastiske mennesket inni magen min, så glemte jeg alt om kjønn. Det var en så utrolig opplevelse, jeg hadde en frisk liten baby i magen. Og siden tenkte jeg overhode ikke på kjønn, det var helt det samme hva det ble 😀

    33. Hei!
      Nå som dere prøver å bli gravide håper jeg du har begynt å ta Folat (forebygger ryggmargsbrokk). Nå er det slik at det er sædcellen som bestemmer kjønnet på fosteret, så det er uvesentlig å se på kjønnsfordelingen i din familie. Det er “småtrolla” til Ulrik som bestemmer kjønnet 😉

    34. Kan du lage et innlegg om hvordan det går med prøvingen deres ? Jeg fant akkurat ut at jeg er gravid, uten å ha prøvd i det hele tatt.
      Hadd sex en dag etter mensen… Og det var alt som skulle til.
      Hadde vært gøy å følge en blogg der noen var omtrent samme lengde gravid som meg selv.
      Termin på julaften her!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg