10 TEGN PÅ AT JEG HAR BLITT VOKSEN

Hei, dere! Det ble en lang og fuktig kveld med mamma og søsteren min i går. Vi koste oss til langt på natt med god mat og mer enn nok bobler. Det er så hyggelig med slike kvelder hvor man rett og slett blåser i klokken og bare skravler om alt mulig. Det burde være obligatorisk å ha en slik jentekveld litt oftere. Men nok om det.. Jeg har i det siste begynt å føle meg veldig voksen. Det høres kanskje veslevoksent ut, men sannheten er den at det har skjedd noe med meg i løpet av det siste året. Jeg har ikke bare blitt eldre, men også voksen. I mine øyne har ikke alder og det å bli voksen nødvendigvis noe med hverandre å gjøre, selv om det selvsagt burde ha det.. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

HER ER TEGNENE PÅ AT JEG HAR BLITT VOKSEN: 

1. Jeg er fyllesyk en hel dag: Før hadde jeg ingen problem med å feste i tre dager på rad. Jeg ble ikke spesielt sliten og det var også sjelden at jeg ble dårlig dagen derpå. Nå i dag holder det lenge med en hjemmekveld som i går. Jeg kjenner meg fortsatt redusert og vet at jeg ikke blir helt meg selv igjen før i morgen. 

2. Jeg får dårlig samvittighet av å sove lenge: I og med at jeg hadde endel å gjøre i dag kom jeg meg heldigvis opp tidlig nok. Kroppen og hodet mitt hadde lyst til å bli i sengen, men samvittigheten sa nei. Før kunne jeg ligge rett ut en hel dag uten å føle noe som helst på det. I dag er det ekstemt viktig for meg å få noe ut av dagen, ellers blir jeg litt deprimert. Rutiner har blitt viktigere for meg etter at jeg ble min egen sjef. Godt er det. Ellers hadde livet gitt meg lite mening.  

3. Jeg bruker ikke opp lønningen min før jeg faktisk får den: Jeg har som sagt aldri vært spesielt fornuftig eller flink med penger, så forbedringspotensialet var stort. Hehe! Før brukte jeg nesten alltid opp hele lønningen min på nettshopping før pengene stod på konto. Jeg var ivrig på mastercardet og hadde så vidt penger igjen når regningene skulle betales. Jeg klarte meg merkeligvis og heldigvis godt. Men den livsstilen jeg hadde var utrolig slitsom.

4. Jeg følger med på det som skjer i nyhetsbildet: Med å følge med på nyhetsbildet så mener jeg ikke å være oppdatert på kjendisfronten eller i bloggosfæren, men å få med seg de viktige hendelsene som skjer rundt i verden og som preger mange mennesker på godt og vondt. Det hender jeg tar meg selv i å se de samme nyhetene flere ganger, da jeg ofte har TV 2 Nyhetskanalen i bakgrunnen her hjemme. Før var det kun lyden av musikk rundt meg. 

5. Jeg er i stand til å ha ting i kjøleskapet uten å kaste meg over det: Dette har Ulrik lært meg. Før kunne jeg verken ha godteri eller andre fristelser i huset uten at de skulle nytes samme dag. Nå er ikke det noe problem lenger. Jeg klarer fint å skille mellom hverdag og helg kostholdsmessig uten å anstrenge meg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6. Jeg elsker rolige helger: Dette er kanskje et tegn på at man begynner å bli gammel også? For meg føles i hvert fall ingenting bedre enn rolige helger sammen med de jeg er glad i. Før var jeg eksremt rastløs. En hel helg uten fest og moro gjorde meg gal. Jeg trivdes best de ukene hvor helgen startet allerede på onsdag. 

7. Jeg bruker masse penger på blomster: Blomster er dyrt, spesielt hvis du skal ha friske blomster stående fremme til enhver tid som jeg liker å ha. Før så jeg på det å bruke penger på levende blomster som sløsing. I dag vet jeg ikke om noe hyggeligere enn å kjøpe buketter til stuebordet på en grå regnværsdag som dette.

8. Jeg går til tannlegen to ganger i året: Jeg husker at jeg himlet med øynene av mamma den gangen hun fortalte meg at det var lurt å gå til tannlegen en gang i halvåret. Selv var jeg student og hadde ikke vært hos tannlegen på 4 år. Det er klart at jeg har bedre råd i dag til å ta vare på meg selv enn hva jeg hadde da jeg var student. Men som mamma sa den gangen og som jeg er helt enig i nå er at det ikke er billigere å utsette tannlegebesøkene. Med gjevnlige besøk hos tannlegen vil du naturligvis ikke betale like mye hver gang, du holder tennene i sjakk og får en bedre opplevelse av det hele.

– Det å bli mer fokusert på å ta vare på helsen generelt burde nesten vært et eget punkt.. Et eksempel: Før trente jeg KUN for å bli tynn og pen. I dag trener jeg også for å holde meg frisk og rask, altså for helsens skyld. 

9. Jeg investerer i typiske “basisplagg” fremfor å kjøpe det som er mest trendy: De gangene jeg er kikker i klesbutikker eller klikker meg rundt i diverse nettbutikker så faller jeg oftere for klassiske basisplagg. I nærmeste fremtid skal jeg gjennom en liten stilforandring og selge ut store deler av garderoben min på bloppis sammen med 3 andre herlige jenter. Det kommer masse godbiter for salg, så følg med.

10. Jeg ønsker meg barn: Det vet dere, men dette punktet måtte bare være med. Det å ønske seg barn er jo et sikkert tegn på at man er eller begynner å bli voksen. Vi skal ikke lang tid tilbake før jeg så på “familielivet” som noe helt fjernt. Nå drømmer jeg om å bygge en familie hver dag og gleder meg til fremtiden som mor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kan du nevne noen andre tegn på at man begynner å bli voksen?

24 kommentarer
    1. Herlig innlegg, med masse bra punkter! Haha, hvis det å bli voksen innebærer at man ikke kaster seg over alt i kjøleskapet så må jeg nok se lenge etter voksen-tittelen! Eier ikke den viljestyrken foreløpig, iallefall 🙂 Ønsker deg en fortsatt fin dag!

    2. Artig innlegg, liker innlegg med ulike lister sånn som dette. Har det akkurat likt på de fleste punkter selv, bortsett fra punktet om å kaste seg over alt i kjøleskapet. Får bare ikke til å slutte, holder på å kutte ut godsaker i ukedagene nå, og det er fysisk vondt… Kjøper heller ikke blomster, og barn har jeg ikke tid til helt ennå, da 🙂
      Hilsen jente20

    3. Hehe, her kjente jeg meg veldig igjen! Er 25 år og fredagene er hellige: nekter å gjøre noe annet enn å ligge i sofaen med kjæresten. Syns det er godt å ikke være så avhengig av fest og morro lenger 🙂 jeg er ikke helt klar for punkt 10 da, men veldig klar for å forlove meg. Bryllupet deres var skikkelig til inspirasjon <3

    4. Blir du sjalu når ulrik sender snap av at han er med andre jenter? Det er jo veldig mange pene flyvertinner 🙂

    5. Anonym: Dette har jeg kommentert mange ganger tidligere. Jeg kommer ikke til å slutte å leve bare fordi jeg ønsker meg barn. Dersom det skulle vise seg å være vanskelig for meg å bli gravid så er det klart at jeg kommer til å ta mer hensyn. Men de aller fleste lever jo som normalt før de blir gravide og det har jeg tenkt til også. Legen min rådet meg også til akkurat det 🙂

    6. Thea Brosstad: Så gøy at du sier det! Hehe! Den gjelder nok ikke for alle. Derfor jeg skev at dette var tegnene på at JEG har bltt voksen, ikke generelle tegn for alle. Men tipper det er mange som kjenner seg igjen i noe 🙂

    7. https://helsenorge.no/gravid/gravid-og-alkohol
      “Du bør alltid unngå alkohol mens du er gravid og gjerne mens du prøver å bli det”
      https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/24/Alkohol-og-graviditet-hva-er-farlig-for-fosteret-hvordan-forebygge-og-behandle-IS-1284.pdf
      “Sum: alkohol nedsetter evnen til å bli gravid, og man mistenker at tidlig spontanabort er årsaken til dette. Forskningen kan gi råd om å unngå alkohol også nmens du prøver å bli gravid”
      http://www.vg.no/nyheter/innenriks/alkohol-kan-skade-s
      vaert-unge-fostre/a/10145774/
      Les hele artikkelen!
      Det at du lar være å drikke alkohol som prøver, betyr ikke at du ikke “lever normalt”!
      Lykke til med prøvingen!

    8. Hei! Er det lov å si at jeg ikke syns cover-bildet ditt er det beste av deg? Du er så sykt vakker på f eks bilder fra bryllupet ditt hvor du bare stråler og er nydelig. Kan du ikke bruke et av de?

    9. Linn: Det er fullt lov å si. Men jeg liker det selv og har tenkt til å bruke det en stund til 🙂

      Vi får se hva det blir til neste gang. Det er slettes ingen dum ide å bruke noe fra bryllupet.

    10. Anonym: Takk for info. Foreløpig tar jeg meg noen glass vin når jeg får lyst til det. Men dersom det skulle vise seg at jeg har vanskelig for å bli gravid så tar jeg nok mer hensyn 🙂

    11. Jeg tenker på det samme for tiden, på hva det vil si å være voksen. I tillegg til det du skriver så vil jeg legge til ting som jeg selv tenker viser modenhet:
      – Å ta ansvar for seg selv og sitt liv, i stedet for å skylde på situasjonen eller folk rundt deg
      – Å få til å sette andres behov foran egne ønsker
      – Å klare å se seg selv utenfra og andre innenfra

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg