MED MANNEN PÅ JOBB IGJEN

Da var vi fremme i Ålesund på hotellet som vi skal bo på frem til søndag. For en innflyvning vi hadde! Det var mye flott å se fra cockpit på vei inn til Ålesund. Jeg knipset som vanlig som en galing med både kameraet og mobilen. Ulrik er jo vandt til det og heldigvis for meg var det greit for han andre piloten også. For dere som er interesserte i fly bør se snapstoryen min fra i dag (pilotfrue). Til og med Ulrik ble imponert over alt jeg fikk med meg. Hehe! Jeg vet ikke med dere, men jeg synes at fjell og natur ser spesielt vakkert ut fra luften. Det beste med å sitte i cockpit er jo utsikten. På bildene under ser dere noen glimt fra flyturen..

Nå skal vi ut og få oss noe mat. Ulrik har fri frem til lørdag morgen. Vi har altså god tid sammen selvom han er på jobb. Resten av crewet blir også med for en matbit, så dette blir en hyggelig kveld. Vi blogges mer fra denne fine byen i morgen     

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

37 kommentarer
    1. Ålesund er en flott by. Dere bør gå trappene opp på Aksla. Litt trim og flott utsikt over byen.

    2. Kunne du ikke blogget om flyskrekk? Eller om mannen din kunne kommet med et innlegg om dette? Hadde vært supert!

    3. Kos dere i Norges fineste by 🙂 btw til deg som lurer på om man ikke må være av wifi ved takeoff og landing, jo, men om hun filmer offline lagrer det seg på storyen, men blir ikke skikkelig lagt ut før hun kobler til nettet igjen.

    4. Synes det er helt uansvarlig og ta med fremmede inn i cockpiten . Utrulig at dette faktisk er lov ennå . Det går jo på sikkerheten til alle andre i flyet !!!! Det er en grunn til låsen på alle fly !!! Håper for oss alle det snart kommer ett klart forbud mot kjente , folk på ID bilett inne i cockpiten – det er jo faktisk direkte uansvarlig !!!!

    5. Hvorfor tillater Norwegian at det blir tatt bilder i cockpiten i forhold til sikkerhet? Har du godkjenning til å ta bilder?

    6. Ojj, da så my kritikk! En anelse misunnelige eller bare veldig morgengretne?? Jeg går ut i fra at Julianne og Ulrik vet hva de gjør og har lov til akkurat det. Og jeg synes det er veldig fint at de har lov å ha med seg folk inn i cockpiten, for det er nettop det jeg selv drømmer om å oppleve under en flyvning en gang. Elsker å fly og vil mer enn gjerne nyte den panoramautsikten på flere tusen fots høyde! 🙂 Og går ut i fra at det med besøkende i cockpiten finnes begrensninger på, slik at de på samme tid kan ivareta sikkerheten til de andre reisende ombord i flyet.

    7. Jeg vet det ikke det er lov og sitte og filme og skravle under take offentlig og landing.Ulykken i Torghatten sjedde nettopp pga en på friend andre family bilett satt inn cockpiten Og crewet var opptatt med og prate. Skummelt😨 når man vet at det foregår ennå.Har ikke noe med misunnelse og Gjøre. Er jo bare og sjekke opp dette med luftfartsverket. 😉

    8. Hedda: Det er jo ikke hvem som helst som sitter der. Hun er ikke fremmed når mannen som hun er gift med er piloten. Snakk om sjalusi 🙂 Hvem drømmer ikke om å få sitte der og se hva de gjør på jobben sin, og ikke minst den fantastiske utsikten de har? For meg er dette et fascinerende yrke, og jeg hadde hoppet i taket om jeg hadde fått tilbudet. Tipper du hadde sagt ja du også.

    9. Fint med Ålesundtur! Klarer ikke å se hva som er “feil” på bildene. Veldig mye gjetting og antagelser over her, ja. Om man har ID-billett, kan man sitte i cockpit om den som er satt opp som kaptein om bord har gitt lov til det. Andre ansatte med reisefølge, bør spørre i god tid før turen, da det kan vise seg at flere av de ansatte har et familiemedlem som de har gått i forbønn for.. Man kan også reise på ID-billett alene, som familiemedlem. (Mange regler om forrang og ikke her, bl.a. handler det om ansiennitet, hvor mange % man har betalt for denne bill. osv. I visse luftrom, f.eks det britiske, er det ulovlig å sitte i cockpit. Dresscode for ID-passasjer er fremdeles viktig i flyselskapene(kle seg nøytralt,men pent, ikke skille seg for mye ut, aldri reise i jeans eller sportstøy.Kanskje merkelig og gammeldags, sett utenfra, men slik er det.) Ansatte har egne skriv om dette.

    10. Kan lov dæ at det e alt annet enn sjalusi. Kunne aldri tenkt meg og sitte i cockpit. Vet at de er gift :O) Vet alt dette om ID billett og mener fortsatt at det er en fare for sikkerheten for alle oss som sitter på flyet. Det burde forbyes- Ett sekunds forstyrrelser kan få katastrofale følger…Sånn er det bare. Og ja – jeg liker ikke og fly men flyr mye / flydd mye både i jobb sammenheng og ferie. Og står fast med min mening – Ingen utenom flygere har noe og gjøre der- om de er koner, ektemenn venner bekjente og lignende ( ansatte på ID billett ) – De utgjør en fare for alle oss andre !!!!!

    11. I all verden! Helt sjokkert at et så kjent flyselskap som Norwegain aksepterer å ha med fremmede inne i cockpiten! Det går da virkelig på sikkerheten??
      SJOKKERT, og fatter ikke at du legger ut dette som om det er “ok” og riktig.
      Vet ikke om det er sånn i andre selskaper også, men det blir hvert fall ikke noe mer Norwegian på meg. Hadde heller aldri akseptert som kaptein at styrmannen hadde med seg “pilotfruen” sin inn i cockpit for å knipse bilder som en galing. Etter alt som har skjedde med luftfart i det siste, synes jeg det er ekstremt undrende at sikkerheten ikke taes på alvor. Hadde forventet mye mer av Norwegian! Merkelig, reagerte veldig med en gang.

    12. Herregud, sjokkert over en ekstra person i cockpit? Sitter dere limt til rattet, uten radio på og har alle passasjerer i baksetet i bilen dere da? Slappa’ litt’a!

    13. Victoria: Dumt du slenger ut “misunnelse” som en grunn til at folk reagerer. Jeg personlig syns ikke dette er så ille, men jeg kan forstå at folk reagerer. Med tanke på hvordan samfunnet er i dag så føles det nok ikke så trygt for de som allerede har flyskrekk, at noen andre enn crewet slippes inn i cockpiten. Så kanskje du skal ta hensyn til at det mest sannsynlig er mange med flyskrekk der ute som reagerer, før du anklager folk for misunnelse og grettenhet.

    14. Her var det jammen meg mange som vet hva som er lov eller ikke.I cockpiten er der både kaptein og styrmann og de kan vel loven bedre enn de fleste her inne. Her er det mye smålighet og misunnelse. Ingen tvil om det.

    15. Elisabeth : saken er ikke at jeg ( vi ) ikke tror de ikke vet hva som er lov og ikke lov . Men at jeg mener at dette er svært uforsvarlig og burde vært forbudt . Som sagt 1 sekunds forstyrrelser er nok til styrte flyet !!!! La oss håpe at ikke du eller Evt dine barn er ombord da !!! Det er det vi vil til livs – jeg ønsker og vite at kun de som flyr flyet og crewet har avgang dit – håper noen snart gjør noe med dette før ulykken skjer igjen – for ja det har skjedd før …..

    16. Herregud! Slapp av.. Det er ikke en militær operasjon dette her.. Hvorfor skulle ikke Norwegian tillate bilder egentlig? De bruker jo de ofte i kampanjer. Skal man virkelig være så redd i denne verden for alt forbanna mulig?! Flyet flyr stortsett på autopilot, ta å knepp igjen. Julianne er KONA, fremmed person?! Misunnelse ødelegger fryktelig mye. Alt skal sees ned på og kritiseres. Det gjør mer skade enn noe annet.

    17. Slapp av litt da, ta å kos dere med påskeegget deres nå og la roen senke seg over heimen. Skal mer til enn som så for at to piloter skal bli så forstyrret at de glemmer årevis med trening. Hvis du kjenner at det rykker i tommelen og en spydig kommentar kverner rundt oppe i nøtta. Vent 10 sekunder med å poste og spør degselv om det virkelig er verdt det. For alle andres skyld håper jeg svaret blir nei. Riktig god påske.

    18. Herregud !!! Er jo ingen som er misunnelig !!!! – men vi er redd for livene vårres . Jeg mener at ingen uten om crew og flygere skal inn i cockpiten . Er ikke værre enn det … Jeg digger Julianne men mener likevel det jeg mener – det har ingen ting med misunnelse eller sjalusi og gjøre . Og jeg gjentar : håper at det blir i Norge snart ( og resten av verden ) som over Britisk luftrom – ikke tillatt !!!

    19. Mannen din har en viktig jobb, skjønner ikke at du fikk sitte der å ta bilder??? PS jeg har flyskrekk

    20. Ett sekundsforstyrrelse er nok til å styrte flyet….. Teiteste jeg har hørt. 😉 nå får folk roe ned på kommentarene her, flyet går på autopilot nesten hele ferden 🙂

    21. Nå må jeg nesten le, elsker kommentarene om at livene til passasjerene er i fare! Noen har tydeligvis ikke forståelse for virkeligheten what so ever:) Har selv sitter i copit flere ganger i både et SAS og Widerø fly, så når jeg hører fra dere at Norwegian ikke tenker på sikkerheten til passasjerene får det meg litt til å lure på hva som sitter mellom ørene på folk! Ta dere alle en bolle folkens, lær dere hvordan ting fungerer før dere i de hele tatt opner kjeften.
      Å sitte i copit med innflytning til Vigra (Ålesund) er foresten noe av de fineste som er, spesielt dersom været er på din side 🙂 Håper du har likt byen, selv om den ikke er så stor:D

    22. Hedda: Jeg har bestemt meg for kun å svare på en av disse kommentarene som handler om cockpit og siden du har engasjert deg flere ganger valgte jeg deg..

      Jeg har lov til å sitte i cockpit og følger de reglene som gjelder i Norwegian i forhold til bruk av sosiale medier.

    23. Julianne : Jeg vet at du har lov- men jeg mener det er feil. Det burde ikke vært lov. Men jeg legger herved saken død da det ikke er din feil men de som lager reglene.

    24. men er det ikke gubben din som er andrepiloten, altså styrmannen? ser ikke ut som om han er pilot, siden han sitter til venstre? styrmannfrue?

    25. Ditte e nokke av det beste e har lest og sett. Korsen va innflyginga til Ålesund, va ikkje det mye vind? Det så e på oversiktene iallfall. Ka gjor dokke på i Ålesund? Har mannen din en blogg om det å vær pilot? Sorry for mange spørsmål, men e elska flyging!

    26. Til alle dere som er så kritiske til “fremmede” i cockpit:
      Det er som sagt kapteinen som er fartøyssjef som bestemmer, og det er ikke hvem som helst som får sitte der. Er man med sin mann/slektning/venn på tur får man dessuten klare instruksjoner på når man har lov å prate/forstyrre og ikke, samt en rekke sikkerhetsinstrukser i tilfelle noe skulle skje. Det er derfor på ingen måter uansvarlig. Det har utover det blitt utrolig restriktivt på besøk inn og ut av cockpit under flyvningen (med passasjerer ombord), så sikkerheten er naturligvis førsteprioritet for flyselskapene.
      Jeg må dessuten få påpeke at både styrmann og kaptein BEGGE er piloter! Så selv om Ulrik er styrmann er han da så visst en pilot.
      Hilsen nok en Pilotkone 🙂

    27. Hege: Takk for god info, Hege. Håper alle som stilte seg kritiske til sikkerheten i Norwegian leser denne kommentaren 🙂

      Fortsatt god uke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg