BEKLAGER

Noen ganger når jeg skriver går ting litt fort. Ja, jeg står for alt som blir publisert på denne bloggen, men velger likevel å beklage gårsdagens uttalelse om at det ikke finnes noe eklere enn en voksen mann med uren hud. Det jeg mente med det er at jeg synes det er trist å se at voksne menn ikke gidder eller ikke bryr seg om å ta vare på huden sin. Det er ikke annet enn latskap i mitt hodet. Jeg mener ikke at man skal bruke to timer foran speilet hver morgen, men å rense huden sin morgen og kveld, bruke en fuktighetskrem som er tilpasset hudtypen og investere i behandlinger dersom man sliter med urenheter synes jeg alle burde gjøre. Dere kan ikke mene at det er ufint av meg å oppfordre menn til å ta vare på seg selv? De fleste menn krever jo det samme av oss jenter.. 

Jeg er klar over at det finnes mange der ute som sliter med diverse hudsykdommer og det er veldig leit. Selv har jeg faktisk en sjelden hudsykdom (PCT), som jeg har opplevd sjenerende. Heldigvis finnes det så mye gode produkter og medisiner i dag at jeg stort sett klarer å holde den i sjakk. Det handler mye om innstilling. De mennene jeg siktet til er gjerne de som ikke en gang orker å smøre seg med solkrem om sommeren fordi de er "for barske" til det. Jeg kjenner noen slike menn og de har fått høre hva jeg mener om slike holdninger til eget utseendet. 

Jeg mente ikke å såre noen med min kommentar om at uren hud er ekkelt. Dere har rett. Det var ikke noe pent sagt. Jeg synes bare at det er flaut at det finnes så mange menn i 2016 ikke tar bedre vare på utseendet sitt. Det er viktig å huske at vi skal leve med denne huden et helt liv, og da burde det også være naturlig å forstå at den trenger pleie som alt annet. 

Btw så våknet jeg med en kvise på haken i dag. Karma is a bitch! Den fortjente jeg vel kanskje.. Men vet dere? Med en god rens og ansiktsmaske så blir ikke dette noe problem. Jeg legger meg ikke ned å gråter for det, men gjør noe med ubehaget. Kanskje den ikke blir helt borte til den store dagen, men med litt pleie så føler jeg meg i hvertfall MYE bedre 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg må også beklage denne litt sene oppdateringen. Dagen i dag har gått i et fra 07.00. Trening, negltime med mamma, kjoleprøving med mamma, lunsj med mamma og Ulrik, organisering av rom til gjestene på slottet, intervju med Demokraten (kommer ut på torsdag), telefonmøter og diverse planlegging av alt som skal hentes og fikses fredag morgen før avreise til Sverige.. Ja, bare hyggelige ting på timeplanen, men alt tar tid. Derfor har bloggen blitt nedprioritert. Nå er jeg stup trøtt og er fortsatt ikke ferdig med alt som skal gjøres før jeg tar kvelden.

I morgen skal jeg på kjoleprøving med svigermor og videre til Maria på Head Frisør i Hegdehausveien for fiksing av vipper, bryn og hår. Tipper jeg blir værende i salongen frem til langt på kveld.. Fin skal jeg bli! Hehe! 

Og nei.. Kvisen på haken synes ikke på bildet. Den er godt gjemt under sminken.. Vi blogges og snappes fra frisørstolen i morgen. God natt til deg som leser 

45 kommentarer
    1. Du trenger ikke forsvare deg mot noe som helst. De som ikke skjønte hva du mente burde finne seg en hobby… Alltid må noen klage. Du er pen uansett om du har kvise eller ikke, hehehhh

    2. Så voksent og ålreit av deg å beklage:) Men samtidig er det ikke bare bare å bli kvitt uren hud. Selv med grundige hudpleierutiner hver dag kan uren hud sitte dypt og lenge, og det er nok meget sjenerende for den det gjelder. De er nok klare over det:) Men, fint innlegg fra deg her. God natt:)

    3. Halloo 🙂 Jeg ville bare si at jeg synes du har sett ekstra frisk og glødende ut i det siste! Altså jeg synes alltid at du ser bra ut, men nå ser du bare enda bedre ut:)
      Kanskje når du får tid om du kan skrive litt mer om hudpleierutinene dine, hvordan produkter du bruker og hvordan hudtype du har?

    4. Jeg er ei jente på 20 og har slitt med uren hud (alvorlig akne) siden jeg var 11. Jeg bruker masse tid og penger på å holde det i sjakk med behandlinger og hudpleie, i tillegg til mye sminke. Men her er jeg enig. Kviser blir aldri en del av skjønnhetsidealet og man kan få gjort mye med det med riktig behandling. Det er kjipt, noe jeg vet alt om, men det betyr ikke at man må være så innmari hårsår. Kviser definerer jo ikke en person, noe voksne mennesker burde forstå. Hva en blogger sier burde derfor ikke være noe man må bry seg om i det hele tatt hvis man absolutt føler at kviser ikke er så ille som det bloggeren skal ha det til. Og nei, jeg er ingen blodfan av bloggen, men det finnes jo grenser for hvor nærtagende man kan være når man oppholder seg på internett. Noe som slo meg i innlegget ditt var: “De fleste menn krever jo det samme av oss jenter.. “, noe som faktisk er helt sant. Hvorfor er det sånn at jeg, ei jente på 20 og student, er forventet å få bukt med problemet og være perfekt på alle måter, men en voksen mann blir støtt fordi noen nevner at uren hud ikke er attraktivt?

    5. Fint at du beklager, neste gang bør du kanskje tenkte deg om 2 ganger før du publiserer.
      Men jeg lurer på en ting, tåler du ikke negativ kritikk? Hver gang noen kommenterer noe negativt så skriver du bare at de trenger ikke lese bloggen din. Burde du ikke heller ta det til deg for å gjøre bloggen bedre? Eller bryr du deg kun om penger.

    6. Veldig fint at du beklager, Julianne. Men jeg må få lov å si at jeg er helt enig med deg. Alle burde ta vare på huden sin, ikke bare kvinner. Folk skal være så hårsåre ovenfor visse ting! Selv når jeg leste innlegget fikk jeg ikke det inntrykket av at det ikke finnes noe eklere enn en voksen mann med uren hud, men at det er trist at ikke flere prøver å ta vare på huden sin og sitt ytre i tillegg til sitt indre. Som du sier, vi er tross alt i 2016.

    7. Kjære gode ærlige Julianne! DU er ikke ute etter å såre noen,,, det er vi som leser som må lære oss å “lese riktig”! Hadde bare de som alltid må kritisere, latt være å lese “neste gang”. Noen er bare ute etter å finne feil! Hadde de som kritiserer deg, lest alt du legger ut, hadde de forstått at du aldri er ute etter å såre! Stå på! Masse lykke til med bryllupet deres! Dere er 2 nydelige mennesker som jeg ønsker ALT godt! Varme klemmer fra voksen sunnmørssørlening 😀😀

    8. Det er ikke fint med uren hud, men det er absolutt ikke enkelt å fjerne det! Jeg har atopisk eksem, noe som gjør at sminke og diverse hudprodukter gjør alt verre. Medisiner fungerer heller ikke.. Å vite at folk, som eksempelvis deg, føler det er ekkelt å se på, hjelper ikke akkurat på den allerede dårlige selvtilitten. Fint at du beklager, men dette ødela dagen min..

    9. Greien er vel at det er ikke alltid det hjelper med kremer og renser man får kjøpt i butikk, acne er jo en hudsykdom som kan være nærmest umulig for enkelte og bli kvitt, desverre. Og acne og renslighet henger faktisk ganske sjeldent hånd i hånd.. Men bra at du unskyld er deg, det står det respekt av:)

    10. Blir tomme ord. Du har fortsatt samme holdning og mening om det. Er ikke alle som har penger, eller mulighet til å prioritere slikt. Blir for dumt og si at det er ekkelt, latskap osv. Opp til hver enkel og lese bloggen din, men håper virkelig de som er usikre på seg selv klarer og se forbi sånne kommentarer som du kommer med og ikke føle seg ekkel og stygg, for en vet aldri hvordan den personen har det. Uren hud kan faktisk skyldes stress osv og, så er kansje ikke alltid grunnen er latskap 😉

    11. Er enig i det du sier om at alle bør ta vare på huden, uavhengig om man er mann eller kvinne. Hud er hud. Likevel er det ikke alltid grunnet latskap at huden er dårlig, for det er mye som har noe å si om hvordan huden er.

    12. Herregud..er det noen som ikke syns det er ekkelt med uren hud og kviser? Er jo ingen som vil ha det!! hvorfor blir folk lei seg av å lese det? Selvom det er kjipt for dem med hudsykdommer så er det jo ingen grunn til å bli personlig indignert.

    13. Ekstremt overfladisk holdning rundt et medisinsk problem… Forsvaret ditt lyser fremdeles at du ikke förstår hva du sier. Men håper du finner viktigere ting å tenke på i fremtiden, enn hvordan andre håndterer sine hudproblemer.

    14. Bra du unnskylder deg, men alikevell føler jeg det blir for dumt. Jeg bor faktisk sammen med en som sliter med acne, der er så å si alt prøvd. Alt fra medisiner, ulike former for hudpleie (jeg er selv hudpleier, så vet litt hva jeg driver med) endret kosthold. Ja, det meste. Nå skal siste utvei prøves, altså en kur som kan gi deg en helvetes tid med bivirkninger. Og du sitter der på prinsesse stolen din og mener de er ekle? Jeg forstår det med de som er for barske for å bruke solkrem, men hovedsak av disse ekle menneskene du prater om, har nok prøvd mye som lommeboka tillater. Og du trykker de lengre ned ved slikt utsagn. Hvorfor skrive det i det hele tatt? Hva med å la folk være folk, også ser du heller en annen vei. Sikkert mange som gjør det når de ser deg, meg eller en annen type mennesker de ikke liker…

    15. Normalt kommenterer jeg ikke på blogger, men denne gangen må jeg.
      Til hårsåre mennesker der ute, det er forskjell på uren hud som følge av dårlig hygiene og “uren hud” (som ikke er uren, men har en tilstand) forårsaket av hudtilstander som akne, rosea, perioral dermatitt, psoriasis eller atopisk eksem… God hygiene og pleie av huden er viktig uansett om man har en hudlidelse eller ikke. Jeg tolker at bloggeren her mener uren hud som følge av dårlig hygiene, er det hun misliker. Ikke hudlidelser.
      Dog ville jeg prioritert huden fordi den er kroppens største organ og den første barrieren mot bakterier og forurensning, ikke først og fremst på grunn av det estetiske. Når det er sagt, sunn hud er ofte pen hud.
      Og til dere med hudlidelser, It’s a bitch, but it’s not the end of the world.
      Hilsen hun med atopisk eksem, tørr hud og perioral dermatitt, men som ikke lot seg støte av at noen synes god hygiene er bra.

    16. Å beklage er vel og bra, det. Imidlertid fremstår beklagelsen lite troverdig. Det jeg trekker ut av disse to innleggene (inkl. kommentarene dine) er at du faktisk synes alle med tilsynelatende “uren” hud er ekle. At dette var en formuleringsfeil tror jeg ikke er sekund på. Du gjentok jo følgende i en kommentar: “Det verste jeg vet er menn og damer som stikker henna i lomma og lever med en holdning om at “dette må vi bare leve med”, når det finnes masse alternativer der ute..”.
      Det jeg derimot tror er at du oppriktig har trodd at slike hudproblemer enten skyldes eller kan fikses av hygiene/livsstil. Og det er unnskyldelig. Det er ikke noe galt i å ikke vite alt. I så fall ville en beklagelse om å trekke slutninger uten all fakta være mer på sin plass. Ikke en beklagelse om at du ikke mente det du sa – når du sa det samme opptil flere ganger.

    17. Selv har jeg eksem som jeg kommer til å leve med hele livet, og det er vanskelig å prioritere kreming og sånt, men jeg er enig i at NOEN menner (og kvinner da) kan passe på huden sin mer, hvis de kan det da!

    18. Det er vel bare slik at for de fleste er det snakk om prioriteringer. Ikke alle har råd til dyre behandlinger eller får det sponset. Jeg bruker heller lønnen min på å ha eget hus og fremkomstmiddel, fremfor en plettfri hud uten hudormer…..

    19. Nok er nok altså! Nå får du se å slutte å skulle provosere så voldsomt hele forbanna tiden. Er det ikke sånn at du og de fleste bloggere syns det er unødvendig og kanskje litt vondt når lesere kommenterer om ditt utseende og deg som person på en negativ måte? Hvorfor skal det da være greit at du som styrer en såpass stor blogg skal kunne uttale deg på denne måten? her er det ikke snakk om å ikke lese bloggen din om man ikke vil, her handler det rett og slett om at enkelte meninger får du holde for deg selv. Dette innlegget var ingen beklagelse i mine øyne, kun de samme ordene bare i nye setninger. Det er aldri feil å slette et innlegg, og hadde jeg vært deg ville jeg slettet dette og det forrige! Fysj og fysj, så ufint av deg dette var.

    20. Himmel….
      OK, tenk hvis “nyere” tanker var litt mer mainstream. Stygg nese og munn = yikes! Hva hvis fremmede mennesker ble uvel naar de saa deg, men den store munnen og innsunkende oyne, og sier “kvinner som har det utseende burde ta plastisk operasjon…” ?!

    21. alle har ikke råd til å ta disse hudbehandlingene du skryter sånn av..
      Men ofc helt enig i at de kan PRØVE å ta vare på seg selv i by og ne.. Du skriver veldig mye uten å tenke deg om og når du får så mye pepper fra andre om ditt eget utseendet så burde du jo tenke deg om to ganger før du trykker publiser..

    22. De fleste voksne menn sliter ikke med hudproblemer hvis de ikke har spesielle grunner for det, så du kommer igjen med utspill som vitner om uvitenhet og lite sensivitet.
      Vet ikke om de turene til hudpleier har så stort utslag for mannen din, for fin hud har han langt fra. Ganske dype rynker til å være en mann på 37. Solskader, for han er brun hele året?? Sol er noe av det mest skadelige man kan utsette huden sin for!

    23. Jeg er helt enig med deg, og synes ikke du burde beklage i det hele tatt! Dette er en selvfølge. Dessuten er det som du sier at det finnes behandlinger for det meste i dag. Har selv slitt med mye akne opp igjennom årene, selv om jeg har hatt gode hudpleie-rutiner. Jeg gikk til legen som henviste meg til hudlege, og dermed er jeg nå bekvitt problemet for evig og alltid:)

    24. Virkelig?? To hele blogginnlegg om hvordan du tar deg nær av om hvorvidt andre mennesker steller huden sin på den ene eller den andre måten? Trist… Det er bare trist. Jeg håper du en dag våkner opp og spør deg selv: Spiller dette egentlig noen rolle?!

    25. Virkelig? Jeg sliter med uren hud, gode rutiner morgen og kveld. Uren hud kan være så ren og pleid som bare det! Dessuten ikke alle som har råd til dyre produkter/behandlinger, heller!!

    26. Gud hjelpe meg, nå må du bare bli ferdig med det bryllupet ditt og finne deg noe annet å tjene penger på! At vi skal være nødt til å få opp dine innlegg når vi skal lese nettavisen er meget irriterende! Pakk sammen bloggen og legg den i veskene dine, og finn deg arbeid før du går på en smell. Hvordan i all verden tror du det blir den dagen du skal finne deg noe ordentlig å gjøre på og arbeidsgiver googler deg………? Du er sikkert et flott menneske, men å bruke så mye tid på å rakke ned på andre bør du spare deg! Det er vel ikke første innlegget ditt hvor du har gått på en smell! Innse at vi ikke alle er like, og uttal deg heller om ti år når du har fått litt mer erfaring på baken!!

    27. altså….jeg sliter selv med alvorlig cystisk akne, og selv etter tusenvis av kroner, månedtlig gravidtest på sykehuset, tørr og ødelagt hud, ustabil psyke, er kvisene tilbake etter en 6 måneders lang behandling. jeg har ikke råd til å gjennomføre det igjen. renser huden gjør jeg hver morgen og kveld, bruker alle kremer jeg får anbefalt, og likevel. enkelte ting går bare ikke bort, uansett hvor hardt man prøver. så akkurat her synes jeg du bare skal gi deg. det er trist nok i seg selv å la livet bli ødelagt av hvordan man selv føler seg angående huden, men når man skal få bekreftet hvor ekkel og lat man er fra andre, da..

    28. Hvorfor er det vits i å kategorisere menn? Noen steller huden andre ikke. Men å sette mennesker i bås ut i fra hvordan hud de har, det er bare slemt! Har slitt mye med huden selv og er utdannet og jobber med hud. Å fakta er noe helt annet enn hva du skriver her, produkter og behandling hjelper ikke på alle og mye av dette er veldig kostbart, for de av oss som har en normal inntekt så er det i lengden umulig å ha råd til disse type behandlingene. Vil jeg ha kviser skal jeg kunne ha det, jeg syntes det er skremmende at du som voksen tenker slike stygge ting om andre. Ikke bry deg borti andre menneske hele tiden.

    29. Virke litt teit at hvorfor jenter er så opptatt av å gjøre alt for å bli penere og operere seg ,mens mannfolk gjøre nesten ikke en dritt med utseende ,sikkert flere jenter som bruke en formue på utseeende enn mannfolka hvorfor er det viktigere at jenter ser bra ut men ikke mannfolk? Folk er mer opptatt av det,jenter er vel like opptatt av at mannfolk skal se bra ut som mannfolk er med jentene håper jeg

    30. Jeg har aldri hatt en kvise før jeg begynte på en medisin jeg er avhengig av å ta. Jeg må ta den, ellers blir jeg alvorlig syk og i verste fall dør jeg. Hver dag gruer jeg meg for å gå ut, jeg ligger om kvelden og tenker så det knaker om jeg kan få utsatt diverse gjøremål til det er mørkt, jeg har svidd av tusenvis av kroner på alt fra hudprodukter til dyr sminke til laserbehandling og diverse “vidundermiddel” som liksom skal hjelpe. Jeg har prøvd dyre medisiner, men noen kan jeg ikke få pga de ikke kan taes med sykdommer jeg har f. eks.
      Jeg er (var) relativt pen, jeg er ung (23 år) og jeg har alltid stelt godt med huden min, men hva en medisin gjør med meg kan jeg ikke gjøre så mye med… Eller kanskje jeg bare burde dø siden jeg er så ekkel? Det verste er at det tenker jeg av og til. Og noen ganger har jeg ikke lyst til å gå ut for jeg er redd for å ødelegge andres dag. Jeg føler jeg burde si unnskyld til alle som ser meg og dekker meg så godt jeg kan med sminke osv… Når jeg ser på andre så ser jeg jo også at i forhold til de er gjerne ikke min akne så ille (nå er det bare arr, men i noen perioder kan jeg få noen kviser i tillegg) og da lurer jeg bare på hvordan de må føle seg.. Spesielt når de leser ting som dette.
      Det er heller ikke sånn at alle faktisk har råd til å bruke evinnelig mye penger på noe som hjelper, noen er avhengige av en medisin eller annet som gjør at problemet vedvarer og noen kan ikke ta medisiner som hjelper eller gjøre ting som kan fikse det fordi de ikke tåler det, f. eks. pga sykdom eller allergier. Jeg er selv ufør og har lånt penger av mine foreldre for å kjøpe hudprodukter… Det sier jo litt om hvordan jeg allerede føler meg, mener jeg.

    31. Jeg sliter selv med uren hud, hovedsakelig som følge av stress. Renser, spiser sunt, går jevnlig til hudpleie. Får også oppfølging av hudlege, uten å bli helt bra. Men vet du hva? Jeg bærer huden min med stolthet. Stresset skyldes at jeg er politikvinne med daglig ansvar for andres liv og helse og helse. Da lever jeg godt med at du synes jeg er ekkel.

    32. Jeg håper barna dine får uren hud og at de aldri kommer til å finne noe som hjelper, slik som mange av oss lever hver dag.
      Våkner opp og aner ikke hvordan man kommer til å se ut og gruer seg til å telle kvisene man har fått i løpet av natten fordi sånne som deg sprer et falskt budskap om at kviser er stygt og ekkelt og betyr at man er lat og uhygenisk. Det er feil. Jeg håper barna dine får kviser og at du da innser hvilken verden du var med å bidra til at de måtte vokse opp i.
      Om man ikke orker å dekke huden full av sminke pga kvisene sine så er det helt ok. Jeg har faktisk aldri sett på en persons kviser og tenkt over det i mer enn noen få sekunder. Folk flest driter langt oppi hvordan andre ser ut, det er hva den personen fikk deg til å føle som man sitter igjen med i ettertid.
      JEG HÅPER BARNA DINE FÅR HUD PROBLEMER!!!

    33. Dette er det flaueste jeg har lest. At det er mulig å ha så fordomsfulle tanker om andre. Det er en ting å tenkte dette, men det å faktisk få seg til å skrive ikke bare et, men to innlegg som begge er like tragiske. På samme tid så klarer du virkelig å tråkke i salaten ved å problematisere den ene kvisen du har på haken..På tide å våkne opp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg