JA TIL SEX FØR EKTESKAPET

I det siste har det vært en del meninger fra ulike bloggere om hvorvidt sexen skal planlegges eller ikke. Mens noen lever i nuet må andre sette ting i kalenderen for at det skal bli gjennomførbart i en hektisk hverdag med jobb og barn. For min del fungerer en god kombinasjon. Jeg håper ikke at fremtiden som mann og kone og etterhvert familie med barn fører til at enhver romanse må planlegges i forkant. Men jeg er forberedt på mindre frihet. Det er bare en naturlig del av livet og rollene vi etterhvert påtar oss.

Jeg tror at hemmeligheten bak et langt ekteskap er det å ha et godt sexliv. Planlagt eller ikke planlagt. Ofte eller en gang i blandt. Poenget er at det må fungere for begge parter. Derfor bekymrer det meg at det finnes folk som sparer seg til bryllupsnatten. Jeg dømmer ingen, men jeg har problemer med å forstå at noe godt kan komme ut av å tenke såpass “gammeldags” eller å leve såpass trangsynt på grunn av en religion. Hva om paret finner ut at de ikke har en god kjemi i sengen? Da er jo sansynligheten dessverre stor for at de til slutt velger å gå hvert til sitt. Det må da være et større nederlag å skille seg eller å leve ulykkelig enn å gå til sengs før ekteskapet?

Det er klart at det finnes mange andre verdier i et ekteskap som er like viktige for meg som sex. De verdiene har jeg skrevet om flere ganger før.. Jeg setter blant annet utrolig stor pris på Ulrik som den vennen og støttespilleren han er for meg, men han er jo ikke bare en venn. Han er min store kjærlighet og min kommende mann. Derfor er det viktig at vi passer sammen også i sengen.

Så ja til “prøvekjøring”, altså sex før ekteskapet. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå skal jeg komme meg på trening. Jeg er endelig HELT frisk. De 10 dagene som er igjen før bryllupet skal jeg virkelig benytte godt. Ha en fortsatt fin onsdag!

83 kommentarer
    1. Jeg respekterer dem som venter, men jeg skjønner ikke hvorfor de velger det 🙂 Må være greit å få prøvekjørt først tenker jeg :p Samme med det å vente med å flytte sammen til man faktisk er gift – det er greit å ha bodd sammen å sett hverandre på sitt værste før man gifter seg :p

    2. Jeg er helt enig med deg! Men jeg tenker også at det er viktig å ha sex med partneren sin når begge føler seg klar for det, om det er før eller etter bryllup er opp til hvert enkelt par. Men å spare seg til bryllupsnatten vil bare skape et større press og jeg synes ikke man skal planlegge når man har sex første gang for da mister man mye av spenningen som er spesielt viktig første gang ! 😀

    3. HERREGUD! Er du desperat etter lesere nå? Jeg er fast leser og har vært det veldig lenge. Har også stort sett vært positiv til deg og dine tanker, og vi tenker mye likt på ting. Sånn som dette for eksempel. Jeg er også for “prøvekjøring”. Man kjenner hverandre ikke 100% før man også deler sexlivet.
      MEN jeg BEKYMRER meg ikke for at andre vil vente til ekteskapet. Det er ikke noe som påvirker min hverdag. Blir heller ikke berørt av at andre skiller seg. Og folk skiller seg enten de venta til ekteskap eller ikke!
      Det som bekymrer meg, er faktisk DEG og bloggen din, som så mange unge jenter leser. Jeg syns du er en fryktelig dømmende person. Kjempeflott at du vil ha sex med samboeren din før ekteskap. De aller fleste andre gjør også det, inkludert meg selv. Men ta å gi deg med å legge deg opp i alt mulig hele tiden. Har du seriøst så lite bekymringer i livet ditt, at det er dette du må dømme folk på?? Da er du heldig! Folk flest har nok med sine egne liv.
      Nei, jeg må si at du skuffer, Julianne. Håper du kommer ned på jorda igjen, gjerne med begge bena godt planta, før du får barn du skal oppdra!

    4. Jeg er enig med deg, mitt problem er bare at mine foreldre er såpass gammeldags at nå den dagen kommer hvor jeg vil gifte meg, så får jeg ikke lov å gifte meg i hvit brudekjole. Den må enten være kremfarget eller en annen farge, ellers så vil ikke mine foreldre komme i bryllupet. Di mener at hvit kjole representerer renhet. Og siden jeg har bodd med min samboer i over 10 år, så representerer jeg ikke renhet.

    5. Hei!
      Jeg lurer på en ting i forhold til den normale listen man går etter når man drar i bryllup, som å ikke gå i sort, hvitt, for utfordrende osv..
      Jeg er invitert i et bryllup og jeg HAR hatt sex med brudgommen, er det da normalt at jeg kan gå i rødt da? eller blir det feil da også? 🙂

    6. Du dømmer ingen? Men sier, leve såpass trangsynt på grunn av en religion. Det er jo nettopp det du gjør. Jeg opplever deg som veldig dømmende ovenfor mennesker som ikke har samme meninger eller leveregler som deg.

    7. Hvorfor bekymrer det deg? Andres sexliv er andres sexliv, og det påvirker jo overhodet ikke deg!! Finn noe annet å bekymre deg over!

    8. Jeg har ingenting i mot verken det ene eller det andre! Men hvorfor er dette noe å skrive om? Viss verken kvinnen eller mannen ønsker sex før ekteskapet.. Hvorfor skal noen andre ha en mening om det? 2 mennensker skal ha sex når begge to har lyst til det !

    9. Jeg kunne ikke vært mer enig! Eksen min og jeg fungerte ikke sammen i sengen i det hele tatt, og hvis jeg hadde giftet meg med han uten å ha hatt sex først hadde jeg blitt utrolig skuffet!! Han ville gifte seg likevel, men jeg tok heldigvis til fornuft og gjorde det slutt (ikke bare pga sexen). Uten sex hadde det ALDRI funket i lengden uansett..
      Jeg elsker ikke tanken på at min kommende ektemann har hatt seg med andre jenter, men samtidig hadde jeg lurt på hva som var galt med ham om han hadde vært jomfru da vi møttes, da var han 27..

    10. At man har god kjemi i sengen er som regel ikke noe problem så lenge man er tiltrukket av personen man er med. Uansett om man har hatt sex før eller ikke så tar det noen ganger i sengen for å bli ordentlig kjent med hverandres kropp og hva de liker. Så om et par velger å vente gjør absolutt ingenting. Jeg regner med de gifter seg fordi de elsker hverandre og er tiltrukket av hverandre og da vil jeg tro at kjemi i sengen ikke blir et problem.
      Og en fordel med å vente er at man ikke har noen andre å sammenligne med. Har man allerede hatt sex før man finner drømmemannen forstår jeg at folk er mer bekymret for kjemien i sengen – da har man noen å sammenligne med og det kan være at dræmmemannen er dårligere enn en tidligere partner.

    11. Jo ja greit det men du må jo også huske på at mange kan bli sjalu på grunn av fortiden til den andre og det kan gå utover forholdet og jeg syns faktisk det er feil at jenter går på fest for å drikke seg full før å så miste jomfrudommen sin til en vilt fremmed person. Skal ikke den første gangen bety noe,være spesiell? Hvordan Forbilde gir vi barna våres når vi har sånne holdninger til sex egentlig? At det er greit å prøvekjøre før man finner den rette personen? Mange ser også på det som å være løs og må innrømme at jeg ville ikke hatt ei jente som har prøvekjørt mange ganger bare for å ha sex! Vil ha ei stabil jenta som ikke hopper på en hver person hun vil ha sex med. Hvorfor ikke skåne drømmemannen for mange tanker som kan ødelegge forholdet,ja mange menn tenker sikker på at dama sine tidligere sexpartnere og blir sjalu.

    12. Til deg som kommenterer litt lenger oppe: Det er ditt bryllup og det er dine valg, du må ikke la dine foreldre bestemme hva du kan og ikke kan kle deg i ditt eget bryllup, ønsker du å bære hvitt så gjør du det også respekterer dine foreldre ditt valg, som du respekterer valg foreldrene dine tar. Hadde mine foreldre diktert meg den dagen jeg skal gifte meg, hadde jeg ikke invitert dem, så enkelt er det for meg, jeg respekterer og har alltid respektert mine foreldres valg og da ønsker jeg gjensidig respekt.
      Og til innlegget ditt Julianne:
      Jeg respekterer dem som ønsker å vente, og tenker at det er grunner bak som kun angår dem og som ikke andre skal snoke i, jeg vet om par på min egen alder (25 år..) som venter med sex til de er gift og dette er par som har vært sammen lenge, det er ikke noen religiøse grunner bak det, kun at de vil vente, og det er det, vi spør ikke noe mer om det, for det er opptil dem.
      Også kjenner jeg dem som ikke har ventet og er lykkelige med det valget. Det er opptil hver enkelt hva man ønsker og trenger i sitt forhold, akkurat dette temaet har jeg diskutert mange ganger med venninner og vet du hva vi kom frem til? Det finnes ingen fasit, det er kun deg selv som vet hva som er riktig, og som jeg skrev det trenger ikke være verken religiøse eller kulturelle grunner bak. Kun et valg fra din side, og hvis man selv er lykkelig med det ene eller det andre, så er det opp til deg og partneren din, det er tross alt de som lever i forholdet som vet hva som er riktig. Man skal ikke og burde ikke dømme andres valg med å vente, for vi lever ikke i dette forholdet.
      Og egentlig forstår jeg ikke poenget med et slikt innlegg, hvis du oppriktig lurer på slike ting, burde du heller ta det opp med andre, i stedet for å skrive et innlegg, som kanskje ikke er ment nedlatende, men som blir det, fordi du skriver det på en måte, som gjør at du ønsker å provosere, igjen. Du kunne skrevet dette innlegget på en penere måte enn det du har gjort, men du elsker, som vanlig, å provosere.

    13. Hva slags mennesker er det som leser dette???
      Har ikke folk egne liv og meninger mer?
      NEI jeg har ikke lest det. Men fant en omtale av det på NA

    14. Jeg er helt enig med deg, Julianne! Det ligger virkelig noe i utrykket “du prøvekjører bilen før du kjøper den”, litt ift at god kjemi i sengen er utrolig viktig. Sex er en stor del av et ekteskap og noe av det fineste som finnes mellom to mennesker, og ikke minst av stor betydning for et godt ekteskap mener jeg personlig! Samtidig syntes jeg det er viktig at vi respekter andre sine synspunkter på lik linje som vi ønsker at andre skal respektere våre synspunkter.. 🙂

    15. Jeg ble veldig provosert av dette innlegget.
      1. Du dømmer ingen. Men du har problemer med å skjønne at folk venter. Du tror at selv om sex-livet ikke fungerer så bra så kommer de til skille seg.
      2. Det er ikke “gammeldags” eller å leve trangsynt om noen velger å ikke ha sex før ekteskapet. Jeg er personlig kristen og i Bibelen står det at sex er Guds gave til ekteskapet. At det da skal være gammeldags å vente gir ikke mening i mitt hode.
      Hvorfor bryr du deg om andre sitt sexliv og om det fungerer eller ikke? Jeg gleder meg til den dagen jeg skal gifte meg. Da kan jeg dele det mest intime med den jeg har valgt å leve med for resten av livet. Fungerer ikke sex-en så bra, så må man vel bare gjøre litt “justeringer” og finne ut av det da? I et ekteskap handler det om å gi og ta, alt trenger nødvendigvis ikke være perfekt. Intil jeg gifter meg har jeg det fortsatt bra med kjæresten min, selv om vi ikke har sex. Vi lærer å kjenne hverandre og klarer å få uttrykkt kjærligheten med andre ting en sex 🙂
      Hadde vært fint om du ikke DØMMER andre 🙂
      Ha en fin dag videre og lykke til med bryllupet.

    16. Jeg hadde heller ikke valgt å “spare meg” til bryllupsnatta, men synes det er merkelig at akkurat du kaller dette “en gammeldags mening”, når såpass mange av dine ytringer passer godt inn i denne kategorien. Synes at folk skal få avgjøre hva som er best for dem selv, men ser egentlig ingenting positivt ved å vente med sex til bryllupsnatta.

    17. Du er ikke snau. Hva bryr det vel deg hva andre velger å gjøre?? Jeg bekymrer meg ikke for andre menneskers sexliv. Jeg bekymrer meg heller for den bruk-og-kast mentaliteten mange har, også når det gjelder sexpartnere.
      Ja, jeg vet at du liker å provosere med innleggene dine, men særr….dette tar kaka! frekkere enn flatlusa

    18. Jeg liker bloggen din bare mindre og mindre… Du er veldig dømmende, og hva gjør det vel deg noe om noen venter til ekteskapet?
      Hva skjedde med Julianne som skrev om hverdagen sin? Jeg liker bryllupsplanleggings-innleggene, men disse meningsinnleggene dine begynner jeg å bli litt lei av. Du er veldig bastant i meningene dine. Dessuten har det blitt nesten bare meningsinnlegg den siste tiden, du skriver aldri om hverdagslige ting lenger…
      Synes det er synd

    19. Jeg syntes det er en fin ting å vente jeg. Selv venter jeg til jeg blir gift(er det vanskelig i blandt, OH YES). Jeg syntes tanken på at en mann vil vente til han er gift er veldig sjarmerende og utrolig respektfult ovenfor meg. Jeg har ingen forventninger om å ha sex på bryllupsnatten, da jeg har hørt at mange er slitne og orker rett og slett ikke. Selv vil jeg feste hele natten framfor å gå hjem tidlig. Jeg har heller ingen forventninger om at alt “klikker” med en gang. Men jeg tror at når man virkelig elsker hverandre så går det bra til slutt uansett. Det handler jo i bunn og grunn om kommunikasjon og vite hva partneren vil/ikke vil.
      Som kristen mener du kanskje at jeg lever trangsynt og gammeldags, men jeg tror dersom du hadde møtt meg så hadde du møtt en helt annen en fordommene dine 😉

    20. Jeg er enig med deg i det du skriver her, Julianne, men det er ikke enig/uenig i saken denne kommentaren skal handle om. Du skrev et innlegg i går hvor du nevnte noe av det samme, og så kommer du med denne oppfølgeren. Du skrev mange innlegg om bikinifitness og provoserte mange. For min del, når du kommer med oppfølgingsinnlegg når du allerede har provosert, så virker det desperat. Det virker som du har liten selvinnsikt i når du bør stoppe, når du ikke bør hive mer bensin på bålet. Dessuten er bloggen din lite innovativ og du tar opp tema som er diskutert før. Like vel fortsetter og fortsetter og fortsetter du. Jeg skjønner ikke helt hva du vil, og jeg sliter med å se hvordan denne bloggen skal overleve i lengden.

    21. Mitt inntrykk er at du selv lever etter mange gammeldagse tradisjoner og regler. Synes jeg kan huske at noe har skrevet noe sånt som at en mann ikke er en gentleman uten å være handy. Er det ikke litt gammeldags å si at det er menn som skal fikse “ting og tang” i hus og hjem?
      Dessuten synes jeg ikke at du skal legge deg opp i hva andre velger å gjøre i forhold til sex før ekteskap – det får vel være opp til hver enkelt!
      Tror det er du som er trangsynt i dette tilfellet.

    22. Er det først når man har sex, at et par vet om de har seksuell kjemi? Jeg tenker at et kyss kan avsløre like mye.. Det finnes jo også utallige ting å prøve ut, før man har sex med penetrering.

    23. Du er virkelig så sykt desperat etter klikk og du er ufin og dømmende, samt selvfølgelig kjempeglad for at vi klikker oss inn, så du får mer stæsj og sponsede gaver. Tenker du over hva du skriver? Skal du være et forbilde for unge mennesker? Det er selvfølgelig riktig for mange å spare seg til bryllupet! Det er fint, respektfullt og vanvittig sterkt! Jeg digger de som klarer det! Er man forelsket og seksuelt tiltrukket av hverandre kommer man selvfølgelig til å passe i senga! Gleder meg til å grille dine meninger på Hverdagsklikk.no

    24. Jeg har kun hatt sex med mannen min og ALDRI angret på det. Vi har et fantastisk sexliv og jeg elsker tanken på at akkurat den delen ved meg er det kun han som får oppleve ❤️

    25. ååå Herregud, tror du skal tenke på ditt egen liv enn å tenke om hvem gjør hva. Jeg er 24 år gammel og er fortsatt jomfru, det betyr ikke at du er moderne fordi du har ligget med 100menn mens jeg er gammel dags fordi har ikke ligget med noen ennå. Nei dette har ingenting med religion å gjøre men dette har noe med at hva som er riktig. Man skal ikke ligge med alle de man er sammen med, det å ha sex er ikke bare å bli knullet, men at man skal elske den personen så høyt at bare en kyss kan bety verdens heldigste jente. Jeg har følt med din blogg i flere mnd men synes du er sååå vanskelig person og du dommer folk uten å kjenne dem. F.eks det med din bryllup hvem skal ha på hva osv.
      voks opp er du snill 🙂

    26. Jeg er litt enig med noen her. Hvorfor er du så dømmende? Kan ikke folk gjøre det de vil? Du må ha et ekstremt lett og flott liv, som har så lite interessant å skrive om:/ Før fikk jeg inntrykk av at du var en skikkelig snill jente. Men du har jo kun innlegg om at det alle andre enn deg gjør er feil..

    27. Jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert her jeg sitter. Dette er første gang jeg kommenterer på bloggen din!!
      -For det første, tenk litt på hvilke lesere du har på denne bloggen. Tenk på de unge, som gjerne ikke har tatt et slikt valg enda, og sitter og leser det du skriver her.. Vil du virkelig påvirke dem til noe slikt?! Du sitter og sier at en skal ha sex før ekteskapet, og dette er opp til hvert enkelt menneske og bestemme. Ikke noe du skal si hverken ja eller nei til, men si at for deg er dette rette. Så den overskriften der er en overskrift du helst bør endre på!!
      – For det andre. Du er selv ganske gammeldags på diverse områder og mener ganske så spesielle ting… Dette vet du nok selv også. Så det at du skriver dette, blir litt feil. Da du har så mange andre “gammeldagse” holdninger.
      – Du burde endre på hele innlegget og legge det mer opp til at det er helt normalt at mennesker er forskjellige og har forskjellig syn på ting og dermed velger ulike veier i livet, som fører til ulike valg.
      – Og tilslutt vil jeg si at det smarteste valget er å vente med sex til ekteskap. Tenk så fantastisk, og dele det mest intime og vakreste som finnes med en person! en person du elsker så høyt! Det å dele dette med mange personer, er ikke vakkert i mine øyne. Det er bare tull det du sier med at “Ja tenk om han ikke er god nok, tenk om sexen ikke blir bra dersom vi ikke har prøvd det ut osvosv..” DET ER TULL!!! DET blir bra uansett så lenge dere elsker hverandre! det er det viktigste!!! dere blir gode sammen etterhvert uansett. Ingen er gode til noe første gangen, men øvelse gjør mester! Men uansett er det viktigste at dere elsker hverandre, så blir det ikke mer fantastisk enn det!!
      Nå håper jeg på et godt svar til alle punktene!!!

    28. Du skuffer veldig fortiden….liker bloggen din mindre å mindre. Du har blitt så dømmende og desperat etter lesere…

    29. Det trenger ikke bekymmre deg. Folk har sex når de selv er klare for det. Noen er tidligere klar en andre, slik er det bare. Respekter folk sine valg. Ville heller spart meg til bryllypsnatta enn å ha hatt 10+ partnere, men for andre så har ikke antall partnere noe å si. Sex er mellom to personer, så memindre en av personene er deg, så trenger du ikke bry deg 😉

    30. Nei dette var ingen bra oppfordring synes jg. Vi lever i en tid hvor det å ikke etterleve gamle leveregler kan gjøre deg uskikket til å få barn og i verste fall ta livet av deg. Abortstatistikken og salget av angrepiller taler sitt tydelige språk om hva trenden idag er. Det er ikke en oppfordring til mer uttesting vi behøver, men mere enn noen gang å leve i overensstemmelse med eldre generasjoners verdisyn. Om dette innebærer hva du kanskje vil kalle trangsynt religiøsitet bærer grunnholdningen i denne religiøsiteten med seg noe sunt som vil skåne oppvoksende slekter fra noe vondt.

    31. Herregud, noe så tragisk! Andres sexliv er ikke noe du trenger å henge deg opp i. At du bekymrer deg over at enkelte velger å vente er helt på jordet!

    32. Fikk meg kjæreste for fire år siden og hadde sex for første gang omtrent samtidig. Fant fort ut at jeg har en kronisk sykdom, som gjør at jeg ikke kan ha samleie og heller aldri kommer til å kunne det. Det har gått fire år nå, jeg har blitt samboer med samme mannen og vi har forlovet oss. Jeg er utrolig lykkelig. I følge deg så er det kommende ekteskapet vårt dømt til å mislykkes, allerede før det har startet. Synes det er rart at du kan være så sikker på en sak du ikke vet noe om.

    33. Uff, nei nå Julianne er du desperat etter å falle på listen.. Herregud, alt du bare må skrive om for å få klikk.. Skaff deg en skikkelig jobb istede du 😉

    34. Jeg er også en fastleser, men tror jeg ikke har kommentert tidligere. Jeg må innrømme at jeg faktisk begynner å bli lei alle disse “follow up” innleggene dine fra tidligere innlegg. Det virker som du kun er ute etter klikk, og jeg skal si helt ærlig nå at jeg nok ikke kommer til å følge deg lenger enn til etter bryllupet. Er litt nysgjerrig på hvordan det blir, og tviler ikke på at det blir bra. Men jeg vil si at jeg likte bloggen din mye bedre før du startet med kun og prøve å skape diskusjoner over ting som ikke er så farlig eller etter kommentarer du har fått..
      Og svar til innlegget ditt her. Jeg er selv ikke jomfru, så kan ikke akkurat si hva de som venter tenker. Men jeg kan se for meg hvorfor de gjør det.
      De som venter og skal gifte seg har jo allerede kjemi på alle andre plan. Og selvom de venter med sex, så har de nok for eksempel kysset. Kysset sier jo veldig mye om hvordan kjemien er ellers også, gjør det ikke? Jeg tror ikke de som venter har et så stort problem med kjemien i sengen, jeg tror de da allerede har blitt så godt kjent med hverandre at de kan lære hverandre akkurat hva de ønsker for å få det perfekte sexlivet. Det kan selvsagt de som ikke venter til de gifter seg også. Men jeg tror faktisk det er ganske likt mellom venter og de som ikke venter. Og for all del, de som venter opplever i tillegg noe nytt de kun deler med hverandre, så det er jo positivt for de.
      Beklager lang kommentar. Men som jeg sa, så begynner å bli dødslei alt dette tullet med å ta opp saker bare for å provosere. Dette er nok en av mine første kommentarer og vet regelen er “hvis du ikke liker det, så ikke kommenter”. Men jeg vil veldig gjerne fortelle deg som din faste leser at jeg synes at du begynner å gå for langt og blir litt oppbrukt.

    35. Enig med 90 % av kommentarene over. Kjenner egentlig at jeg blir litt flau på dine vegne. Syntes det har kommet mange “slike” innlegg i det siste. For meg virker det som om du er den trangsynte her… Du legger ting fram på en ekstrem hard måte og vi lesere sitter igjen med inntrykket av at du er ekstremt dømmende osv. Har vært fast følger lenge, men i det siste syntes jeg innholdet her har vært dårlig og svært provoserende.

    36. Du dømmer ingen, men syns noen er trangsynte som velger å følge sin religion. Henger ikke helt med her! Og om de finner ut etter å ha gifta seg at de ikke har et godt sexliv. Ja da får de prøve andre måter som er bra for begge parter!

    37. Jeg er ikke fast leser av bloggen din, men hver gang jeg er innom blir jeg imponert. Du tar opp samfunnsaktuelle temaer med en vittig vinkling. Du er en av bloggerne som jeg vil si at fortjener sin plass på topplisten. Ikke missforstå, det er mange gode bloggere, men du vinner lesere for hva du skriver og måten du skriver på – ikke hvor mange barn du fikk før du fylte 20, din deltagelse i et dårlig realityprogram eller ved å legge ut i det vide og brede om puppene dine.
      Jeg følte bare jeg måtte gi deg litt skryt fordi det er så fortjent. Har tatt meg selv i å anbefale bloggen din til venner til og med, og jeg pleier ikke engang å lese blogger.
      Håper du fortsetter å blogge på den måten du gjør og tørr å være annerledes. Godt å se at noen bryter med janteloven. Heier på deg!

    38. Noen sier at Bibelens syn er gammeldags og at det er helt urealistisk å leve etter den i dag. Men tenk over hvor mange skilsmisser,uønskede graviditeter og kjønnssykdommer det er i vår tid. Stod i avisen atmange i Norge kan ha hiv uten å vite det og dagens ungdommer har jo en slapp holdning til kondom som faktisk er en dårlig holdning. Samfunnet i dag har virkelig ikke forutsetninger for å gi råd når det gjelder moral! Er ikke kristen men syns at bibelens moralnormer er faktisk fornuftig. For å illustrere et eksempel: Se for deg at noen gir deg 10.000 kroner i kontanter. Ville du gått opp på et tak og kastet ut pengene, sånn at hvem som helst som gikk forbi kunne forsyne seg av dem? Tror ikke det og du står faktisk egentlig overfor en lignende avgjørelse når det gjelder sex. Jeg har ikke tenkt å kaste bort jomfrudommen min på en jeg kanskje ikke engang kommer til å huske navnet på om noen år. Leser faktisk også at mange jenter angrer på at de drakk seg full for å så miste jomfrudommen sin som de gjorde. Du gir jo de unge som leser bloggen din et veldig dårlig forbilde og det er vi eldre som må lære opp de unge hvordan de skal oppføre seg og de unge ser faktisk opp til de som er voksne! Jeg er glad jeg ikke har masse mislykkede seksuelle forhold bak meg og det føles godt å vite at det ikke er noen mulighet for at jeg har en kjønnssykdom. 🙂

    39. Synes det er flott med mennesker som vil vente til de har gifter seg. Da kan også bruden bære sin hvite brudekjole med stolthet. Noen burde jo strengt tatt ha sort brudekjole….

    40. Enig med at hun skriver det hun gjør bare for å komme høyt på blogglisten. Hun er jo vill dama etter penger og hun gjør sikkert alt for å få det. Julianne har du tenkt på å bare skaffe deg en god jobb der du kan tjene mye penger da. Det er bare å gjøre det. Oppmerksomhetsyk

    41. Syntes det blir litt for lettvint å si at ekteskapet er avhengig av sex for å funke. Jeg er forsåvidt enig i det. Problemet mitt blir da bare at jeg ikke ser hvor grensen går. Skal man være kjærester? Kjærester i hvor mange år? Skal man ha sagt at man elsker hverandre? Eller er det greit bare man har lyst der og da? Grensen er for utydelig.
      Det er flere ting som ligger bak det med å vente. Det handler for noen blant annet om å føle at man virkelig er elsket av personen, og det er man jo når man er blitt lovet evig troskap og kjærlighet som i bryllupet. Mange tenker kjønnssykdommer, man vil være ren og uten smittsomme sykdommer når man har sex med partneren sin. Mange tenker at man ikke vil at kroppen skal være for hvem som helst, at de sparer seg for å vise kjærlighet til partneren og det blir ekstra mye kjærlighet og spenning av det. Det som er greia med “prøvekjøring” er at ingenting er sikkert i øyeblikket. Alenemødre med flere barn med forskjellige fedre. Dømmer ikke på noen måte. Men det blir slik når man har seg med folk man ikke helt har fått løfte fra om å bli værende med. Det svekker familien, og hvis familien svekkes, så svekkes samfunnet. Det blir ingen klar rolle for personer, man er ste, halv, hel, osv. Ønsket for dem som venter er som regel å ta vare og vise respekt for familien. Som meg selv.
      Det som bekymrer meg er at det bekymrer deg at noen tenker annerledes enn deg, uten at det virker som du har lagt så mange tanker i hvorfor noen velger annerledes, og påvirker ungjenter til det samme. Da kan du skrive mer om at da bør man ihvertfall vente til det er ekte kjærlighet og at man faktisk bryr seg om hverandre. Ikke bare mange ons så jenter på 17 år ikke skjønner verdien av kroppen sin og har ligget med 20 personer. Du aner ikke hvor ofte det skjer. Og det er synd.
      Det er også det hvit brukekjole egentlig betyr. At man er ren. En offwhite brukekjole i våre foreldres tid betød at man ikke var urørt. Jeg mener ikke at dette er det vi burde søke etter, men her tar vi i både pose og sekk og blåser i betydningen ting har.
      La folk gjøre det de vil.

    42. Av og til lurer jeg på om folk virkelig leser innleggene dine, for du kommer bare med dine synspunkter; jeg kan ikke se at du hverken dømmer eller “ser ned” på andre som ikke deler dine synspunkter. Du får så mye ufortjent kritikk av den grunn!
      Selvfølgelig kan man diskutere temaet — slik du også åpner for. Men da bør _temaet_ diskuteres, og ikke hvorvidt du dømmer eller har forkastelige meninger(!)

    43. Jeg synes det er trist å se at du skriver trangsynt pga religion. Noen velger å spare det dyreste og fineste de kan gi til en person, til faktisk bare én person og det er den man gifter seg med. Alle passer sammen i sengen, så lenge man fra før av er tiltrukket av hverandre. Man kan ikke dele noe mer intimt enn sex med en person, og dermed mener jeg det er så fint at folk klarer å vente og ønsker å si til den de gifter seg med at jeg har ventet på deg og ønsker å gi hele meg til bare deg.

    44. KOS deg med de siste 10 dagene som bachelorette!! Prøv å drikk grønnsaksjuicer! Press gulrot, rødbet etc, det vil gi en fin glød (ikke at du ikke allerede har det da, men en liten boost skader ikke)

    45. Merkelig at du skal gifte deg i en kirke du som synes at religion er så gammeldags da? Snakk om respektløst å “bruke” kirken på den måten…

    46. Veldig morsomt at du kun svarer på en kommentar her, og det er den ene kommentaren der du ikke får kritikk. Kan du ikke stå opp for meningene dine?

    47. Anonym: Vet du? Jeg satt meg akkurat ned for å svare litt.. Det tar tid med over 100 ubesvarte kommentarer skjønner du. Men godt du passer meg 🙂

    48. Anonym: Jeg har aldri sagt at religion er gammeldags. Hva betyr det egentlig? Men jeg mener at enkelte syn i bibelen foreksempel er for gammeldagse til å leve etter i 2016. Jeg er oppvokst kristen. Faren min var pastor når jeg var liten. Så jeg kan en del om kristendommen og har derfor mer enn nok kunnskap til å reflektere over ting som dette 🙂

    49. Maria: Alle passer sammen i sengen? Nå tror jeg du uttaler deg om noe du ikke har et snev av peiling på dessverre. Jeg respekterer de som velger å spare seg til “den rette”, men jeg forstår det bare ikke. Tror ikke du leste hele blogginnlegget mitt, bare deler av det..

    50. Anonym: Klart jeg vil holde meg i toppen på blogglisten. Jeg lever av å blogge = jeg lever av klikk. Men det betyr ikke at jeg ikke mener det jeg skriver. Jeg deler bare tanker og refleksjoner som alle andre 🙂

    51. Ingrid: Nå skrev jeg også at det er flere verdier i et ekteskap som jeg setter like høyt som sex. Men denne gang valgte jeg å fokusere på dette temaet. Fint hvis du leser hele blogginnlegget når du først skal kommentere 🙂

    52. Anonym: Ja, de som velger å følge en religion til punkt og prikke er trangsynte i mine øyne. Tiden går og verden forandrer seg. Det burde være viktigere å leve lykkelig enn å leve “rett”.

    53. Stine: Jeg har skrevet meningsinnlegg helt fra starten av min “blogg karriere”. Dersom du har vært fast leser så hadde du visst at dette ikke er noe jeg bare har begynt med “i det siste”. Jeg prøver så godt jeg kan å variere innleggene mine. Kom gjerne med tips til hva du vil lese mer om. Jeg respekterer at vi er uenige i innlegget om sex før ekteskap. Kan du respektere det?

      Håper du vil fortsette å følge med til tross for delte meninger 🙂

    54. Julia Sofie: Hei, Julia Sofie. Den dagen du gifter deg så håper jeg at du klarer å være såpass sterk og voksen at det er du som sier ifra til foreldrene dine hvordan DU vil ha det. Ditt bryllup og dine regler. De bør føle seg heldige som blir invitert 🙂

    55. Anonym: Jeg mener at de som lever etter en religion til punkt og prikke er trangsynte ja. Det er ikke noe galt i å være kristen eller i å ha en annen religion. Men de som setter religionens “regler” så høyt at det hindrer de i å leve slik de egentlig ønsker burde åpne øynene for år 2016 snart.

    56. Anonym: Hei, du! Julianne har alltis skrevet en kombinasjon av meningsinnlegg og hverdagsinnlegg. Jeg prøver så godt jeg kan å variere innleggene mine. I det siste har det vært stor fokus på bryllupet og mer blir det. Håper du vil følge med videre på det 🙂

    57. Anita: Når man blogger om noe som engasjerer eller provoserer så er det faktisk helt naturlig å skrive en slags “oppfølger”. Jeg henter mye inspirasjon fra kommentarfeltet når jeg skriver. Det er jo dere leserne som gjør meg oppmerksomme på hva dere bryr dere om.

      Trist at du sliter med å se hvordan denne bloggen skal overleve. Jeg har heldigvis stor tro på tiden videre. Håper du vil fortsette å følge meg. Kom gjerne med forslag du også til hva du ønsker at jeg skal skrive mer om 🙂

    58. Sara: Ligget med 100 menn? Utrolig lite voksen kommentar fra en som ber MEG om å vokse opp?

      Men jeg er helt enig i en ting og det er at at sex handler om kjærlighet og det å faktisk elske hverandre 🙂

    59. Ida: Det er klart at folk kan få gjøre hve de vil. Men kan ikke jeg få mene hva jeg vil? Jeg lar jo alle få si sin mening her i kommentarfeltet.

      Jeg er ikke snill fordi jeg har egne meninger? Dette blir for dumt.

    60. Lise: Det var trist å høre, Lise. Jeg føler meg overhodet ikke desperat, men ja.. Jeg lever av klikk og det vil si at jeg også lever av å ha lesere. MEN det betyr ikke at jeg skriver ting bare for å oppnå det. Jeg deler bare tanker og meninger som alle andre 🙂

      Håper du kan respektere det.

    61. Hei igjen! Jeg er fast leser og har vært det lenge. Jeg refererte til “slike” innlegg, ikke generelle meningsinnlegg. Jeg vet at dette ikke er noe du har startet med nå nylig. Du har en tedens til å legge fram ting med harde kanter, noe som automatisk gjør det mer provoserende. Vi som leser bloggen din kjenner deg jo ikke personlig og vil derfor kun basere våre meninger på måten du skriver og legger ting fram på. Jeg respekterer selvsagt at du har dine meninger og jeg kunne nok uttrykt dette i mine tidligere kommentar. Håper dette ble framstilt som mer konstruktivt.

    62. Stine: Da skjønner jeg ikke helt hva du mener med “slike innlegg”, Stine.. Jeg har nok en tendens til å være litt hard i kantene ja, men det er kun for å få frem hva jeg vrkelig mener.

      Godt å høre at du respekterer at jeg har egne meninger 🙂

    63. Innlegg hvor du tidligere har vært hard, hvor du har provosert en del. Jeg innrømmer åpenbart at jeg er uenig med deg i flere ting, det er jeg tydeligvis ikke alene om. Jeg forstår ofte dine meninger i det du skriver, men det handler om hvordan ting blir lagt fram.
      Du nevnte for meg tidligere at jeg gjerne skulle nevne hva jeg ville lese om på denne bloggen. Jeg vil gjerne høre meninger og syntes ikke du skal slutte å ytre meninger på denne bloggen! Hadde det vært meg så ville jeg kanskje lagt ting fram på en annen måte.
      Som sagt så har jeg fulgt deg lenge, noe jeg også har planer om å fortsette med. Men når du provoserer, så engasjerer du og når du gjør dette vil man legge igjen en kommentar om sine meninger.
      Nå vil jeg ikke at du skal tro at jeg har lagt et kjempe “hat” over bloggen din. Tvert i mot. Jeg likte veldig godt bikinifitness innlegget ditt, som engasjerte mange! Inkludert meg. Også må jeg tilstå at jeg følger spent med på bryllups planleggingen, som snart er slutt da den store dagen er rett rundt hjørnet 🙂

    64. Kjære Julianne. .jeg ønsker å meddele min mening om temaet i ditt innlegg. ..
      For det første vil jeg si at jeg følte meg litt “tråkket på” av det du hadde skrevet . Men jeg tar ikke det så nær likevel.
      Jeg er en religiøs ung dame og har innvandrer bakgrunn. Jeg praktiserer kristendommen like mye som min religion  fordi jeg også er en norsk statsborger bare med innvandrer bakgrunn.
      Jeg tror ikke det er noen religioner som sier at det eer STRENGT FORBUDT Å HA SEX FØR EKTESKAP,  men det er mer det at en jente skal gi hele seg selv (kroppen) til den rette og elskede(altså ektemannen). om man har hatt sex før ekteskapet tolkes det som urent i følge enkelte religioner. 
      Jeg har nylig giftet meg , men for å være helt ærlig har jeg hatt sex med  faktisk 2 menn før jeg giftet meg. Og dette fordi JEG hadde lyst og JEG elsket de begge. Like mye som jeg nå elsker min mann.  Han vet alt min fortid og sexlivet mitt . Og vi har et ærlig forhold. !
      Sex handler ikke om religion.
      Har man lyst, gjør man det bare. Samme om det er før eller etter ekteskap.

    65. Så tråkket på grunnet på grunn av mine personlige verdier når det kommer til sex, ekteskap og religion har jeg aldri før blitt.
      Jeg synes det er sykt at du kan uttale deg om dette så sterkt som å nærmest oppfordre alle til sex før ekteskapet, fordi alt annet er så trangsynt og galt? Tror du i et lite øyeblikk der glemte at du har flere unge og usikre jenter som leser bloggen din….
      Det er helt greit for meg at dere ikke har ventet med det, og at du har vært åpen om dette, og jeg er på ingen måte i mot nettopp dette selv om jeg selv valgte det annerledes. Det som skremmer meg er det at andre ikke skal få lov til å vente, fordi det bekymrer deg??

    66. Jeg skjønner meg forsovet heller ikke på folk som velger og vente. Men det er jo helt opp til dem, og det er jo litt fint også. Men kjemi i senga mener jeg har noe med om man har kjemi ellers også. Hvis man er tiltrukket av personen, og har fryktelig lyst på den så er det jo det som teller. Hvis ikke du hadde trivdes i Ulrik sitt selskap og syntes han var stygg, hadde dere neppe hatt god sex. I tillegg er sex noe man “lærer” seg sammen, det er vel heller sjeldent at noen kan si at første gangen sammen var den beste 🙂

    67. Helt enig! Det er ens eget valg med sex før ekteskap. Jeg trur på og knytte et nært bånd før ekteskap. Og den nærheten er en del av sex livet. Så ja til sex før ekteskap.
      Likte lampen utrolig godt foresten. Hvor er den fra?

    68. Haha ok. Da er jeg trangsynt ifølge deg.
      Og det er jeg egentlig glad for å være. Jeg setter mine standarder altfor høyt til å være intim med en mann utenfor ekteskap. Det er ikke uten grunn at gud ssier det skal være innenfor ekteskap. Kvinnen forebygger å bli utnyttet fysisk og psykisk av menn.
      (Nok av eksempler der menn leker med kvinnens følelser for å få en ting) og ikke minst forebyggende for kjønnsykdommer. Jeg hadde følt meg ganske dårlig
      Om jeg var intim med en mann som ikke engang vet om han vil ha meg I livet sitt på livstid. Folk er forskjellige så respekter det. Om det er noen som er trangsynt så er det deg, som tydeligvis ikke har forståelse for andres synspunkter.

    69. Hvis det er sexen du baserer ditt kommende ekteskap på, er det du som kommer til å slite de neste årene, ikke vi som ikke hadde sex før ekteskap.
      Føler meg utrolig dømt av å sitte å lese dette du skriver med at vi som følger troen vår, som står for noe, er trangsynte og gamledags. Akkurat nå setter jeg deg ansvarlig som ødelegger selvtilliten til andre jenter med de kommentarene du skriver.
      Jeg er kanskje ikke noe bedre som skriver en kvass kommentar til deg, men du har fått ytret din mening, nå er et min tur.

    70. Statistisk sett er det færre skillsmisser der begge har ventet. Da er det ikke noen andre å måle seg med, eller tenke “hun hvis hun/han var bedre” etc, virker både trygt og godt for min del. Skal sies at jeg ikke gjorde det slik, men jeg kjenner fler som har gjort det slik og er ikke noe problem. Snarere tvert i mot. Er jo ofte bare sånn at de ikke går heele veien.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg