5 GYLNE REGLER FOR BRYLLUPSGJESTER

Jeg har hatt mange samtaler med familie og venner om hva de skal ha på seg i bryllupet. Nå er jo dette et temabryllup som i tillegg går over en helg, så jeg var forberedt på litt ekstra spørsmål. Men det er jo noen regler som gjelder i alle bryllup uavhengig tema og årstid. Under har jeg skrevet opp 5 punkter som jeg mener at alle bryllupsgjester bør følge på den store dagen, med mindre noe annet er spesifisert av brudeparet selv..

1. Ikke overgå bruden: Du skal pynte deg, men et sted går grensen. Overdreven bruk av paljetter, glitter og annen stæsj kan føre til at du stjeler oppmerksomhet fra bruden. Nå er jo jeg spesielt glad i å pynte meg og det vet jeg at de aller fleste av gjestene mine er klar over så jeg tror ikke dette skal bli noe problem hos oss, da det skal veldig mye til for å overgå kjolen og stylingen min. Men i bryllup hvor bruden er mer casual bør du som gjest tone deg ned av respekt for brudeparet.

2. Ikke kle deg i hvitt, sort, eller rødt: I følge gammel etikette er hvit brudens farge, sort sorgens farge og rødt forførerens farge. Lenge leve gammel etikette 

Bruden skal være alene om hvit kjole i lokalet. Dersom du er i tvil om kjolen din er for lys bør du spørre bruden selv. For alt du vet kan det hende at bruden ikke har gått for hvitt, men valgt en brudekjole i en annen dus farge. Da er det helt krise om du kommer i en beige/kremhvit kjole. 

Sort er som sagt en farge som symboliserer sorg. Til deg som elsker sort: Gå for en mørk blå eller grå kjole i stedet. Menn i sort dress eller smoking er noe annet. Det er bare flott. Ja, det er lettere å være gjest som mann i et bryllup. Spør du meg så har menn det generelt lettere i forhold til klesvalg i alle settinger.

SE HER, JENTER: Fargen rød er også helt forbudt som kvinnelig gjest i et bryllup. Dersom en av jentene dukker opp i rød kjole betyr det at hun har hatt sex med brudgommen. Dessuten er fargen rød en farge som tar mye oppmerksomhet. Jeg trenger vel ikke si mer?

3. Ikke kle deg for utfordrende: Det er greit å vise noe hud, men vis respekt for brudeparet og ikke minst den høytidelige stunden i kirken. En trang minikjole med utrigning og dyp rygg er ikke greit. I vår invitasjon skrev vi “antrekk: Lang kjole og dress” Du kan se litt av invitasjonen på bildet under.  

4. Legg tid og energi i stylingen: Du trenger ikke å gå til frisøren eller betale mange hundrelapper til en sminkør for å bli “fin nok”, men sett av god tid på badet. Husk at dette er en stor dag for brudeparet, ikke bare en “vanlig” fest. Det er gøy om du utfordrer deg selv ved å gå for en annen look en den du har til hverdags.

5. Følg brudeparets ønsker: I vårt tilfellet blir det å følge temaet for helgen. I andre bryllup kan det være at brudeparet ønsker at gjestene følger en spesiell fargekode eller annen stil. Invitasjonene blir som regel sendt ut i god tid før den store dagen. Dermed har du INGEN unnskyldning som gjest dersom du ikke har noe passende å ha på deg den store dagen. Tips: Dersom du ikke har råd til å kjøpe deg en ny kjole så kan du høre med venninnene dine om de har en kjole som du kan låne.  

Les også:

Tre nøtter til Julianne

En icebreaker

 

94 kommentarer
    1. Jeg forstår at svart kan være litt deprimerende, men ærlig talt, rødt? Da har man hatt sex med brudgommen? Så latterlig. Synes mange av punktene dine var latterlige. Unnskyld meg, men ditt bryllup ville ikke jeg komt i selv om jeg var invitert.

    2. For en teit kommentar over her, jeg hadde gjerne kommet i ditt bryllup. Det er din dag og du bestemmer hvordan det skal være. Men jeg visste faktisk ikke at røde kjole hadde en betydning..

    3. Anonym: Er det viktigere for deg at du får kle deg i rødt enn å respektere brudeparets ønsker for den store dagen? Det høres for meg veldig egoistisk ut.

    4. Nei selvfølgelig ville jeg respektert ønskene til brudeparet, men er ikke dette litt for strenge regler? Om noen har en fin rød kjole de vil bruke, så kan de ikke det fordi da har man hatt sex? Forstår ikke helt logikken.

    5. Anonym: Hvorfor skal bruden bry seg om hva du vil ha på deg på hennes store dag? Den røde kjolen kan du jo bruke i ALLE andre settinger. Fargen rød er en forførende farge som tar mye oppmerksomhet og er derfor upassende i et bryllup.

    6. Om en jente har hatt sex med brudgommen, spiller det vel liten rolle hvilke farge hun har på kjolen.. 😉

    7. For noen regler.
      I følge planen deres skulle man tro at dere var kongelige… Ja du får leve i håpet å tro det.
      Håper noen av gjestene bruker flotte sterke farger. Og ikke bruke sort??? Hva hvis noen skal ha smoking, eller sjakett? Herregud, dere er rett og slett patetiske…

    8. Hmmm hvilken farge er brylup kjolen din? Den kan jo for all del ikke være hvit/lys i fargen, siden du tydligvis ikke lenger er jomfru. Gleder meg til å se farge valget.

    9. Hva slags farge ville du hatt på din kjole i et sommerbryllup?:-) syntes sånt er så vanskelig og vil være fresh og fin men samtidig ikke såre noen med feil valg…men liksom hva syntes du hadde vært fint?? Liker stilen din så godt! Ps! Ikke svar grønn eller lilla da…. Hehe syntes de fargene er litt harry

    10. Da min beste venninne giftet seg så hadde jeg en temmelig drøy utrigning..men jeg var brudepike og det var hun som hadde plukket ut kjolen så jeg følte meg unnskyldt 🙂 hyggelig å treffe på dere igjen i går. 🙂

    11. Dette er veldig gammeldagse skikk og bruk regler. Jeg er 40 år og har vært i ihvertfall 20/30 bryllup, hvor flesteparten både har gått i sort og også vært sexy. Rødt har det også vært. Kledde ikke selveste dronning Margrethe av Danmark seg i rødt i ett kongelig bryllup?
      Og, jeg er fra Vinderen jeg også😉

    12. Haha, haters gonna hate. Synes det er fint at dere går for tradisjoner, og at dere har et så gjennomført bryllup. Dette er jo deres dag, ingen andres. Jeg tipper at de som er invitert ønsker dere alt godt, og ikke har noen problemer med “reglene” deres. Må være kjedelig å få så mye negative kommentarer på bryllupet, men forhåpentligvis bryr du deg nok ikke så mye om hva de skriver. Gleder meg til å se hvordan bryllupet blir, masse lykke til! 🙂

    13. For noe sure kommentarer! De punktene som du skrev ned er jo allmen skikk og bruk. De aller fleste vet vel at rødt betyr at du har hatt sex med brudgommen, at sort er hører mer til begravelser enn bryllup og at man skal unngå hvit kjole i bryllup. Og jo, Vilde; Margrethe kledde seg i rødt, men det betyr ikke at rødt er populært i bryllup selv om hun brukte det. Det er jo bare å se hva som ble skrevet om hennes klesvalg i diverse magasiner. Men det er mulig Margrethe spurte bruden først om det var greit for alt vi vet:)
      Nei, dette er ikke noe stengt regime, som jeg ser noen kaller det, men noe alle som skal i bryllup som gjest bør vite om for å ikke fornærme brudeparet. Spørr bruden før du har tenkt å bruke en kjole i nevnte farger i et bryllup.
      Jeg syns i allefall alle som er invitert i deres bryllup er heldig, for det virker som det er litt av et eventyrbryllup dere skal ha! 🙂

    14. Jeg skjønner jo hvorfor du vil ha regler, eller rettere sagt “kleskode”… men har aldri hørt om at hvis man går med rødt har man hatt sex med brudgommen? Jeg skal selv i bryllup til sommeren som gjest, og tenker å kle meg i noe grått/blått.. Men jeg hadde ikke kledd meg i rødt eller sort i et bryllup uansett, fordi det er jo farger som trekker oppmerksomhet ved første øyekast.. så jeg er enig med deg der 🙂 det er jo såkalt brudens dag! 🙂

    15. Dette er jo eldre skikk og bruk regler, og jeg er som Julianne, vil helst at ingen bruker disse fargene i bryllupet mitt. Vil heller ikke at noen skal kle seg for utfordrende, det er jo burdeparets dag og ingen andres. De andre er der for å støtte brudeparet og for å dele den store dagen med dem, ikke for å få oppmerksomhet.
      Folk er forskjellige og har forskjellige ønsker, skjønner ikke hvorfor folk bare kan respektere det og la være å komme med spydige kommentarer.

    16. Jeg er enig i de fleste av reglene, men man skal passe seg for et par ting når man forholder seg strengt til regler og setter krav i sitt bryllup:
      1. Forhold deg til de samme reglene når du deltar i andres bryllup. En venninne av meg ble bridezilla i sine krav, men tror du ikke at første bryllup hun var gjest i, møtte hun opp i lårkort, sort kjole med røde detaljer. Hvis du ikke har tenkt å oppføre deg etter etikette i andres bryllup, kan du ikke kreve det i ditt eget
      2. Kjempekult med temabryllup, men la gjestene få god tid til å finne kostyme eller antrekk. 2 måneder er for kort tid! Da må man fort gå for en dyr variant, og det kan bli krevende for enkelte gjester
      3. Sett pris på at folk gjør en innsats for at dagen din skal bli perfekt. Kjører de temaet helt ut, så si at du syns det er stas. Om du ikke rekker det på selve dagen, si i ettertid at du satte pris på at de engasjerte seg og tok temaet helt ut
      Jeg tror så klart ikke at du vil begå noen av de feilene, men utifra kommentarfeltet virker det som om noen trenger å få både det ene og det andre inn med teskje; )

    17. Jeg må innrømme jeg hadde vært redd for å deltatt i ditt bryllup. Er jo så sykt mange regler og ting man skal følge om hvordan gjøre ting og ikke gjøre ting. Skulle trodd du er kongelig og følger bare gamle tradisjoner. Regner med du er jomfru siden du velger hvitt? Hadde jo heller vært bra at de som ikke har hatt sex med Ulrik går med rødt, så kan du se hvor få/mange det er 😉 men nå er vel ikke alle hans venninner hans venninner mer eller hva?
      Selv om det er din dag så vil du vel at gjestene også skal nyte dagen? Er ikke bare dine minner, er minner for de fleste. Men jeg skjønner jo du lager litt regler, venninne dine er super sexy og nice, så skjønner du er redd de skal ta all oppmerksomheten.. men gjett hva? det gjør de alt når du har bilder av de her inne 😉

    18. Raudt, kvitt og svart er jo sjølvsagt. Einkvan som googler “dresskode bryllup” finn dette ut ganske kjapt. Ein kan jo diskutere om dette gjeld alle bryllaup og brudar, men det luraste er jo som du seier, å høyre med bruden sjølv. Eg ville sjølv blitt glad dersom nokon kom i desse fargane, spesielt raudt og kvitt, då eg har sett dømer på dette i bryllaup der bl.a. søstera overgjekk bruden… Her var kjolen godkjent av bruden på førehand og alt, men bruden undervurderte nok søstera.
      At de har eit tema på bryllaupet er jo spennande, men personleg ville eg ikkje hatt det mtp at gjestane skal få gå i noko dei kanskje har frå før av. Her må ein jo berre sjå an kva gjestar ein har invitert, men i nokre familier er det ikkje vanleg å ha mykje finkle. Då er det lurt å ikkje sette ein for streng dresskode.
      Til dei som ikkje forstår at dresskode er naudsynt: Dette er heilt opp til brudeparet å bestemme! Eg ville aldri hatt eit bryllaup der folk kom både i dongeribukse, dress, smoking, lårkorte kjolar, lange kjolar og diverse anna. Då er det lett for at folk følar seg over-/underpynta og det ser jo også ikkje så bra ut på bileta. Som gjest syntast eg det er viktig med ein dresskode, for då veit eg kva eg kan gå med. Eg var invitert i eit bryllaup der dei ikkje skreiv dresskode i invitasjonen, rett og slett fordi dei gløymde det. Då spurte eg berre bruden, og mtp at ho skulle ha ein ganske overdådig kjole fekk eg beskjed om at eg kunne gå med “det eg ville”. Då er det jo lett, men som Julianne skriv hadde det vore krise om eg kom meir pynta enn bruden…
      Lykke til 🙂

    19. Har dere sett filmen, if not, try google it? Mulig dere prøver å fremstå humoristiske, men for meg virker dere utrolig arrogante :p og temafest på bryllupsdagen, det var da voldsomt

    20. Jeg forstår du har regler. Men ting jeg stusser litt borti er det “If not, try google it” Jeg syns ikke det var morsomt, jeg syns det var “strengt” på en måte, og hvorfor engelsk? Jeg syns ikke sånt skal være på en invitasjon.
      Og rødt betyr ikke man har hatt sex med brudgommen, hm? Tror ikke du ville invitert en av de heller, såå

    21. Jeg var forlover for litt siden og gikk i en svart og hvit kjole. Funket helt perfekt =)
      Når skal dere ta bilder på lørdag?

    22. Huff, stakkars dine gjester! Et verre bryllupsregime har jeg aldri sett. Hva skjer med at dette er for å feire kjærligheten? Er det ikke det, deres kjærlighet til hverandre som skal være i fokus, og ikke alt dette andre tullet? Virker for meg som om du prøver å dekke over noe.

    23. Helt enig med de over her, det ser ut som det er noe du vill dekke over… Nesten sånn at jeg håper noen dukker opp i rødt mtp oppfatningen din av RØDT i bryllup

    24. Huff:( her tror jeg at jeg hadde kommet på en eller annen viktig “unnskyldning” for å slippe å gå i dette bryllupet .. Har lest bloggen din litt sporadisk, må si du virker å ha forandret deg? Du er da ikke bedre en “alle” andre? Nei på tide å ned fra ” den høye hest”

    25. Dagen deres blir nok flott 🙂 Ikke lenge igjen nå 🙂
      men i forhold til farger så har ikke hvitt alltid vært brudens farge. “i gamle dager” var det sort som ble brukt til brudekjoler. sort regnes ikke som en “farge” for sorg over alt. andre steder i verden er det hvitt som blir brukt til sorg.
      tror nok heller det er viktigere at brudeparet selv er klare på dress-code for deres bryllup og at det blir formidlet til gjestene i en invitasjon.
      bare en liten utblåsning til alle som kommenterer “AMEN”, som om det skal liksom sette et ekstra punktum bak noe dere mener er godt sagt: dere vet at AMEN betyr “la det skje” og ikke “godt sagt”?

    26. Virkelig? Alle de bryllup innleggene dine tyder jo på hvor usikker du er på deg selv. Helt fra du ikke gå med faren din til de 5 reglene du har laget. Rød farge betyr hatt sex med brudgommen? Min søster hadde rød kjole i min forlovelse fest, hva skal det bety ifølge deg da?
      Som en brud bør du være så sikker på deg selv at du ikke trenger å komme med sånne beskjeder. LOL

    27. Dette må da bli voldsomt dyrt for gjestene å delta i, om alle skal kjøpe inn forskjellige nye antrekk? Vanligvis vil man da bruke fine kjoler/dresser man har fra før! Nei, jeg hadde vært temmelig nervøs for å komme i dette bryllupet selv.
      Greit med normene rundt farger, men dette tar helt overhånd.

    28. Her var det mange sure mennesker samlet i ett kommentarfelt.
      Hverken regel nummer 1, 2 eller 3 er funnet opp av Julianne, dette er helt ordinære relger som gjelder for bryllupsetikette. Hvis man søker på “kleskode” og “bryllup” på nettet kommer man over alle disse punktene. At man ikke skal kle seg i hvitt, sort eller rødt er en gammel tradisjon for kirkebryllup, og en regel innen kleskoden jeg tror de fleste brudepar setter pris på om gjestene følger.
      At man ikke skal overgå bruden med kjolen sin eller kle seg for utfordrende sier seg vel selv, eller synes dere som reagerer på dette at det er helt greit å ta oppmerksomheten bort fra brudeparet? Det er deres dag, de skal være i sentrum.
      Uansett så koker det hele ned til at man bør følge kleskoden som er skrevet på invitasjonen, og så kan man jo alltids høre med brudeparet om man er i tvil om antrekket man tenker å bruke er ok eller ikke 🙂

    29. Haha, tror dere virkelig at Julianne er redd for at noen vil dukke opp i rødt fordi folk da vil tro at personen har hatt sex med brudgommen?? Det var jo bare en fun fact! Det er allmennkunnskap at kvinner ikke skal gå med hvitt, rødt eller svart i bryllup, det er absolutt ikke et “strengt regime”. Det virker som mange er misunnelige fordi noen har penger og guts til å feire på en litt annen måte enn dem selv.

    30. Håper du får ett fint bryllup … Har vært i mange . Aldri med noen kleskode , heldigvis ..Når en skal i bryllup vil vel alle pynte seg som best de kan .. Det må vel være bra nok . HADDE JEG FÅTT EN SLIK INVITASJON HADDE JEG IKKE KOMMET .

    31. Jeg har selv respektert de som skal gifte seg i et bryllup, men tydeligvis stoppet det aldri noen fra og si at jeg var så fin osv. Nå hadde jeg kjoler som var dekkende, og ikke i fargene, rød,hvitt og sort. Jeg fikk utrolig mye oppmerksomhet. Du vil nok aldri kunne stjele mer oppmerksomhet bare fordi du går med lettkledde klær og de fargene som ikke er lov.
      Alle kan stjele oppmerksomhet uansett, bare gjør det riktig. Har vært mange ganger midtpunktet, pga at jeg klarer det, uten å bryte regler.
      Uansett, så er det ikke du som skal skylde på andre sitt antrekk, bare fordi du tydelivis ikke klarer å komme frem selv på din dag.

    32. Jeg hadde en rød kjole som forlover men dette var bruden sitt ønske. I tilegne var det ett 60 talls inspirert bryllup og hun hadde mye rødt på seg derfor ble det sånn. Men nå visste vi ikke hvorfor man ikke bruker rødt som gjest, så dette har jeg og hun jeg var forlover for ledd godt av I ettertid og jeg kommer aldri til og bruke det igjen.

    33. Når jeg skal gifte meg, skal folk få ha på det de vil… Det er ikke mitt valg. Tror nok ikke det kommer til å skorte på oppmerksomheten til noen brud eller brudgom i deres eget bryllup, da vil det i så fall være på grunn av uhøflige gjester, ikke fordi noen kler seg feil. Hadde nok blitt litt skeptisk om jeg ble tilsendt denne invitasjonen, ja, ahah:)
      Jaja, du får gjøre som du vil, om dette er standard i din vennegjeng synes vel folk det er helt greit å bli diktert og overstyrt på denne måten i forhold til antrekk:)

    34. Så mange negative og stygge kommentarer! Jeg synes dere er modige som setter standarden for hvordan dere ønsker at dagen skal bli. Det er jo tross alt deres dag. Tror ikke så mange hadde gått med rød kjole uansett i et bryllup, så kommentarene over er nok mest for å provosere. Lykke til i helgen. Heia Kjærligheten:-)

    35. Jeg ble bedt i bryllup for første gang i fjor sommer, og på invitasjonen stod det “rene klær.” Veldig ålreit, ettersom jeg ikke har mye penger og veldig dårlig selvtillit.. Jeg er veldig for at man må pynte seg veldig i bryllup, men så strengt det skal være i deres, hadde jeg aldri turt å dratt:/ Hadde følt et enormt pengepress, og utseendepress. Kjedelig at det er det som skal prege dagen.

    36. Ta en kikk på disse bildene:
      http://www.kk.no/mote/kronprinsesse-victoria-var-den-flotteste-gjesten-33834
      Selv i et kongelig bryllup kan man bære en rød kjole. Og jeg har googlet flere kongelige bryllup hvor fargen rødt er tilstede. Du hadde vel kastet opp om du hadde sett det eller beordret vedkommende til å kle av seg kjolen og velge en annen farge. Reglene du har er latterlige. Jeg digger heller dem som tør å velge utradisjonelt i bryllup.
      Det finnes også bunader som har mye rødt i seg, hvordan stiller du deg til det foreksempel? Ville du ha nektet det også? Utifra reglene du har satt, virker det faktisk sånn og det blir bare latterlig å diktere hva andre skal kle seg i.
      Jeg forstår at fargen hvitt er tabu, og det er ok, men fargen rød, nei, fytterakkern. Der ryker toleransen min, hvis man ikke kan diktere en dronning, skal man faen ikke diktere andre heller, kan en dronning, kan vi også. Og du, skjerp deg og ikke dikter andre.

    37. Seriøst, kødder du?
      For noen krav! Og du lurer på hvorfor folk henger seg i det du skriver, her er svaret fordi du virker PROVOSERENDE. Alle er ikke enige med deg og dine krav, og det må du leve med. Lykke til med bryllupet, håper det blir en minnerik dag både for deg og gjestene.

    38. okei…så om.rødt betyr at man har logge med brudgommen så har jeg da logge med min stefar…men så feil kunne du faktisk ta

    39. selv om invitasjoner blir sendt ut god tid i forveien er det ikke alle som har mulighet til å ta seg råd til å kjøpe seg nytt. Spesielt ikke når dere ber gjester om å kle seg i noe de aldri kommer til å få bruke igjen. Ikke akkurat mange som har barokk kjoler eller jegerantrekk slengende som man kan låne heller..
      Respekter deres valg av bryllup, og dere får nok en fantastisk dag! Tenk på hvor heldige dere og deres familie og venner er som har velstand nok til å feire på denne måten. Bare ikke rakk ned på alle de som ikke har den muligheten. Det viktigste er å feire kjærligheten, ikke hva folk har på seg

    40. Så mange dumme kommentarer! De “reglene” deres er vanlig sunn fornuft ved bryllup og noe de fleste voksne vet. De som kommenterer negativt kan umulig skjønt etiketten ved bryllup!

    41. Leser bloggen din innimellom, og nå kjente jeg for å kommentere. Riktig at man ikke skulle bruke hvite, røde eller svarte farger på kjoler før ref. gammel etikette. Slik er det sjelden nå. Selvfølgelig bruker man ikke hvit kjole, men man har faktisk lov og mulighet til å bruke rød og svart. Går man i begravelser ser man også at kleskoden har blitt “slappere” nå bruker man mer farger det ser man også på kransene som har blomster i ofte sterke farger. Selvfølgelig kan man bruke den gamle etiketten, men synes ikke man kan bestemme hva gjestene skal bruke. De bruker faktisk penger og tid for å feire deres store dag.

    42. Synes det er så slemt av folk å si at de er glade for at de ikke er invitert/ikke ville kommet i bryllupet. Jeg blir lei meg på hennes vegne, for det er så innmari stygt sagt. Jeg er SEKSTEN år og syns det er flaut at flere voksne folk kan skrive noe så stygt. Det er like barnslig og slemt som når barn sier at de ikke vil komme i bursdagen til noen. For det første er det teit sagt, for det andre er det veldig slemt mot og sårt for bursdagsbarnet. Jeg går ut fra at leserne hennes ikke er SEKSÅRINGER, så slutt å oppføre dere som dem. At jeg har mer folkeskikk enn folka over her er faktisk ganske dårlig og flaut, da flere av dem sikkert er endel eldre enn meg. Og btw. Det er faktisk allmennkunnskap, nesten alt det hun skriver…
      Og Julianne kan ha et så kongelig bryllup hun bare vil! Jeg hadde gjerne kommet:)

    43. Anonym: Det står ingenting her om at man ikke kan bruke kjoler som man har fra før. Det eneste det står er “Lang kjole og dress”. Resten av informasjonen er som du ser bare forslag for å gjøre det enklere for gjestene dersom de vil prøve å følge temaet 🙂

      Dag 1 er noe annet. Det er en temafest. Med litt kreativitet kan du fint få til en antrekk under 500-lappen. De fleste jenter i dag har en skinnbukse eller tights, pelsvest eller noe i den duren. Det handler om å bruke hodet 😉

    44. May Iren: Hei, May Iren! I ditt tilfellet var jo fargevalget et ønske av bruden selv. Det blir jo noe helt annet 🙂

      Morsom historie da! Hehe!

    45. Hege: TAKK, Hege. Godt flere har skjønt det 🙂

      Det er jo helt utrolig at såpass mange reagerer negativt på noe som kun handler om respekt for brudeparet og deres dag..

    46. Maria: Hvordan mener du at jeg har forandret meg? Interessant å høre 🙂

      Jeg har aldri sagt at jeg er bedre enn noen. Men respekt for andre brudepar har jeg og det forventer jeg også tilbake.

    47. Nora: Dersom bruden godkjente det så gjør det jo ingenting. Det handler bare om å høre på brudeparets ønsker 🙂

      Hva mener du med bilder på lørdag?

    48. magetopp?: Den kvelden du sikter til er et godt eksempel på at brudeparet ønsket seg noe annet enn meg, nemlig en mer casual fest. Vielsen og festen var heller ikke på sammen dag.

    49. For all del, dette er ikke ment som hån på noen måte (slikt er jeg for gammel til) Jeg lurer på om en slik kleskode gjelder bare under middagen, eller om den gjelder for hele festen etterpå også (i forhold til bruk av farger og sid kjole)? Jeg er nemlig bedt i bryllup med lignende kleskode men er så heldig at jeg har bunad.Når jeg bruker den kan jeg ta et glass vin til maten, men jeg drikker aldri drinker o l med bunaden på. Derfor skifter jeg alltid før festen starter. Er det da forventet at jeg skifter til sid kjole? Eventuelt hvilke farger kan man bruke? (Som sagt har ikke J “funnet på” disse reglene, men de er nok ikke så ofte i bruk )
      På forhånd takk for svar
      -klem-

    50. Oi oi oi, her koker det i kommentarfeltet! Har fra tidenes morgen hørt disse reglene om bryllup og antrekk 🙂
      Men Julianne… Lurer på hva du sier eller gjør hvis noen dukker opp i hvitt, sort eller rødt? Kommer du til å kommentere det, eller si fra etterpå?
      Nå tror jeg gjestene dine vil respektere dine ønsker… Men hvis det skulle skje. Hvis det hadde vært mine ønsker som ble trosset, aner jeg virkelig ikke hva jeg hadde gjort!

    51. Mange krasse kommentarer her hehe
      Trodde det med fargene var allmenn kjent jeg;) selv om disse reglene ikke er så strikte lenger:) selv synes jeg at sort kan være stilig i ett bryllupp hvis man gjør litt ut av det og ikke velger en traus begravelses kjole:)
      Gleder meg til å se bryllupskjolen din, tror den er magisk😊

    52. Jeg er faktisk helt enig med deg, Julianne. Jeg skal gifte meg selv i august, og håper virkelig ingen dukker opp i så korte kjoler at man omtrent kan se rumpa. Jeg kommer ikke til å bli direkte sur om noen dukker opp i rødt, men har gitt beskjed om at det ikke er noe vi ønsker. Dette er jo den ene dagen der man selv får være i fokus, og da vil jeg ikke at noen skal ta fra meg det 🙂

    53. Hadde noen kommet i mitt bryllup og vært et blikkfang som stjal oppmerksomheten vekk fra meg som brud eller min mann så hadde jeg klikka. Man gifter seg ikke hver helg, men en kort, kort kjole med en skrikende farge kan man faktisk bruke når som helst.
      Sist jeg var i bryllup fikk vi bare beskjed om å kle oss sommerlig og jeg er ikke glad i å gå i kjole og eier vel kanskje tre litt pene kjoler. Jeg valgte en lys lilla med kaljetter/pynt på “korsett” delen og var livredd for at det skulle bli feil i forhold til bruden. Heldigvis gikk det greit.
      Så, jeg er enig med deg!

    54. Er det mulig og kommentere så mye negativt og dritt?
      Det er hennes bryllup ikke ditt. Det er hun og sin mann som bestemmer hvordan dagen deres skal være ikke du. Du kan mene noe helt annet enn det Julianne mener, men det er virkelig ikke nødvendig og komme med så ufordragelige kommentarer. Respekter andre mennesker sine meninger og sine ønsker. Så kan du holde dine meninger for deg sjølv. Jeg hadde gjerne kommet i hennes bryllup selvom jeg ikke fikk gå i rød, svart eller tidens glitter kjole. Selvom jeg kanskje hadde ønsket å gå i en rød kjole for.eks. Fordi jeg hadde respektert Julianne og hennes mann sine valg når det gjeld deres dag! Jeg vil kalle deg for egoist om du ikke kunne ha respektert brudeparet SIN DAG, EN DAG i ditt liv og DERES liv. Og folk som sier det er redd for å komme i hennes bryllup, hvorfor? Hun sier jo at de kan kontakte henne om man er usikker og hun har til og med laget en liste. Kor vanskelig kan det være å følge desse punktet for KUN EN DAG. Ikke vanskelig spør du meg. Håper dere får et fantastisk bryllup og at alt går som forventet! Dette er en dag dere sent vil glemme og så må dere gjøre denne spesielle dagen akkurat som dere vil. Og til dere som er så sjalue, jeg tror Julianne og hennes mann kommer til å få tidens bryllup 😉

    55. Noen av kravene dine var litt latterlige, men så er det jo ditt bryllup da, så du bestemmer. Men så må du også vise respekt for gjestene dine, for de er vel ikke tjenerene .

    56. Mye av dette er jo vanlig, gammel tradisjon og etikette (på lik linje som å gifte seg i det hele tatt). De aller fleste er klar over fargekodene i et bryllupp! Jeg hadde aldri stilt i rødt, uavhelngi av hva en eller annen dronning har kledd seg tidligere. Dette handler om respekt og hvordan du vil oppfattes av andre. Nei, Julianne forstår nok selv at vedkomne som hadde kledd seg i rødt ikke har liggi med hennes (snart) mann, dette handler om å ville bevare en tradisjon, er det det bruden ønsker, så respekter det. Hvor. Vanskelig. Kan. Det. Være? Heldigvis for dere er dere heller ikke invitert og slipper å måtte kjøpe nye klær fordi alt dere eier er rødt.

    57. Lenge leve gammel etikette? Da skal du jo ikke ha hvit brudekjole siden du ikke er jomfru. Må jo bruke rød du da 🙂

    58. At kun bruden skal bære hvitt er helt korrekt.
      Men at svart er upassende I bryllup har jeg aldri hørt om eller tenkt på…korte kjoler og dype utrigninger er heller ikke ok som gjest…

    59. Jeg er veldig enig i alt du sier! 100% av oppmerksomheten skal være på dere som et brudepar, og jeg ser ikke noe poeng å prøve å ta denne oppmerksomheten fra dere. Jeg øsnker dere alt godt, og masse masse lykke til 🙂

    60. Det aller viktigste når det kommer til å kle seg for et bryllup, er å aldri overstråle bruden. Da sier det seg selv at man ikke skal velge en kjole som er hvit. Tradisjonelt sett skal man heller ikke kle seg i rødt da dette er en farge som tilstrekker seg mye oppmerksomhet, og heller ikke sort fordi det er noe man bærer i begravelser. Jeg ser ikke noe poeng i å ikke følge disse regelene når man skal i et bryllup.
      Man skal IKKE ta på seg noe som kan virke vulgært, som korte kjoler eller utringning!!

    61. Du virker veldig usikker. Er du så redd for at andre skal stjele oppmerksomheten din? Selv om det er din dag handler ikke alt om deg, hvis det hadde gjort det så hvorfor invitere noen så ingen andre kan få oppmerksomhet fra din forlovede? Du virker VELDIG usikker. Det går fint om gjestene kan se på andre mennesker også, la de bruke det de vil!

    62. Jeg blir blir så oppgitt av disse kommentarene!! Hva har skjedd med etiketten i dette landet? Det er faktisk ikke greit å gå i rødt på krigsskoleball engang!! Det betyr ikke at folk ikke gjør det. Det eneste det betyr er at de som gjør det driter seg ut.
      Til dere som kommenterer at dere ikke hadde deltatt i bryllupet, hvorfor gidder dere det? Det er jo et ikke-problem! DERE ER IKKE INVITERT!
      Det handler faktisk ikke om respekt for brudeparet, det handler om å vite hvordan man skal oppføre seg som voksent menneske i høytidelige anledninger. Noe mange av dere ikke klarer. Jeg har en mann som er offiser derfor har jeg måttet følge disse reglene i mange anledninger. Her kommer et bonustpis: har du fått høytidelig invitasjon til et arrangement kan du ikke gå i kjoler som er kortere enn til rett under kneet.

    63. Jeg er enig i det meste, utenom det med rød kjole. Jeg hadde på meg rød kjole i min onkels bryllup – det samme hadde min mamma. Det vil da ikke si at jeg har sex med min onkel eller at mamma har hatt sex med sin bror?
      Jeg ser ikke helt logikken her. Rød er en fin og populær farge, uavhenging av hva den kanskje symboliserte for mangehundre år siden?
      Aldri har jeg hørt om denne skikken heller, hvor har du lest dette?

    64. Jeg hadde ELSKET å være gjest i det bryllupet! Syns det er greit med regler/retningslinjer fordi da vet jeg hva jeg har å forholde meg til, trenger ikke å lure og være usikker! Kan du ikke la en leser få bli med!!!! ha ha! F eks meg!!

    65. Hei Julianne! Fulgt med litt sporadisk på bloggen din og virker som dere har lagt mye tid/energi/penger i dette. Synes faktisk det er MYE lettere å være gjest i et bryllup når retningslinjene er så klare! Tommel opp for det.
      Verste som er må være å møte opp i et antrekk som viser at man IKKE respekterer anledningen.
      Hvorfor skal uinviterte henge seg opp i hva disse to ikke vil folk skal kle seg i? Det finnes så mye andre farger enn hvit/beige, rødt og sort der ute. Til en rimelig penge!
      Virker som folk ikke forstår at dette er brudeparets dag. De bestemmer og er du familie/venner og invitert respekterer man helt sikkert deres ønsker! 🙂
      Lykke til med den store dagen og gleder meg til å se bilder fremover!!

    66. Vilde: Denne festen som du sikter til var ikke på selve bryllupsdagen, da brudeparet ønsket seg en casual sommerlig fest i
      ettertid istedet 🙂

    67. Herregud så mye negativitet. Hvem er det som gidder å skrive en kommentar I kommentarfeltet kun for å meddele at en ikke ønsker å komme I et bryllup en ikke er bedt i? Folk trenger mer å finne på!
      Alle disse 5 reglene er gamle og tradisjonelle regler, og jeg forstår ikke hva det er å reagere på. En kommer langt ved å bruke skjønn! Synes ikke du stiller noen urimelige krav, Julianne, og synes bloggen din er underholdende. Stå på og lykke til med bryllupet! Husk at haters gonna hate!

    68. Spennende med bryllup !!! Forstår at dere har spes ønsker på dagen/e deres. De aller aller fleste har jo det. I varierende grad, betyr ikke at noen er bedre eller verre enn andre. Jeg er selv en del år eldre enn deg, har vært i mange bryllup og desverre sett en del skilsmisser. Vårt eget bryllup var svært avslappet, vårt ønske var at alle skulle hygge seg, at dette skulle være en kveld vi som par husket og vi ønsket også at våre gjester skulle ha gode minner! Noe jeg tror vi klarte, gjestene virket svært glade, avslappet og gøy hadde vi det ! Var også i et bryllup , sitt motsatt av var vi selv hadde, har var det mange regle, bla alle skulle kle seg i hvitt ! Yepp, alle gjestene og paret selv! Jeg var litt svett før dette hvite bryllupet. MEN du verden så gøy!!! Etter min mening av dette “hvite” bryllupet like gøy og uhøytidlige som vårt eget, men det var et annet bryllup . Fantastisk flott med en kirke der ALLE var kledd i hvitt ! Gjør det til deres eget, men glem ikke å ha det gøy ! Lykke til ❤️❤️😊

    69. Spennende med bryllup !!! Forstår at dere har spes ønsker på dagen/e deres. De aller aller fleste har jo det. I varierende grad, betyr ikke at noen er bedre eller verre enn andre. Jeg er selv en del år eldre enn deg, har vært i mange bryllup og desverre sett en del skilsmisser. Vårt eget bryllup var svært avslappet, vårt ønske var at alle skulle hygge seg, at dette skulle være en kveld vi som par husket og vi ønsket også at våre gjester skulle ha gode minner! Noe jeg tror vi klarte, gjestene virket svært glade, avslappet og gøy hadde vi det ! Var også i et bryllup , sitt motsatt av var vi selv hadde, har var det mange regle, bla alle skulle kle seg i hvitt ! Yepp, alle gjestene og paret selv! Jeg var litt svett før dette hvite bryllupet. MEN du verden så gøy!!! Etter min mening av dette “hvite” bryllupet like gøy og uhøytidlige som vårt eget, men det var et annet bryllup . Fantastisk flott med en kirke der ALLE var kledd i hvitt ! Gjør det til deres eget, men glem ikke å ha det gøy ! Lykke til ❤️❤️😊

    70. skikkelig prinsesse fakter her ;p kan jo såklart ikke bli annet enn et nydelig bryllup, men antar også at du har mange tilbøyelige gjester som bukker og neier i både pels og barokk. Og at dere ikke forventer store gaver når man må bruke så mye på nye klær og accesoires..

    71. Dette er jo helt vanlige regler, som er “gamle” (før brukte bruden sort kjole, og sort var ikke en sorgfarge). Ingenting å hisse seg opp over. En annen sak er at sort og rødt ikke er så ille lenger, og at mange aksepterer det i dagens samfunn. Det koker selvsagt ned til hva brudeparet selv mener er greit eller ikke. Her jeg kommer fra er bunad også helt vanlig.

    72. Dette skriver jeg med all respekt for at vi alle har ulike ønsker og verdier, men jeg er nysgjerrig og vil stille spm.tegn ved fokuset du gir dette. Jeg forstår at det finnes noen uskrevne føringer; det sier seg selv at du ikke skal komme i et bryllup i en kjole så utfordrende eller så spektakulær at du overgår bruden, men å legge så konkrete føringer for hva du ønsker at gjestene dine skal ha på seg høres ikke helt sunt ut. Det du gjør med dette er å skape så mye usikkerhet blant gjestene dine at de fleste antakelig vil være supernervøse for dagen din i frykt for å ikke ha en passende eller flott nok bekledning, og er det noe å ønske seg for din store dag? Ja, festen i sin helhet vil fremstå som estetisk gjennomført, men hva med gjestenes trivsel? Det er en selvfølge at alt fokus skal ligge på brudeparet, men gjestene er der for å feire dere, med all respekt – ikke hedre og forgude dere. Det kan virke som om du på et vis glemmer å sette pris på at du i det hele tatt har mange som ønsker å feire deg. Jeg har full respekt for at et brudepar gjør alt for sitt drømmebryllup, men som leser stusser jeg over hvilke verdiger som frontes? Hvor kommer kjærligheten inn for eksempel?

    73. “Try Google It” – Seriøst?? Snakk om å være arrogant og nedverdigende. Styggeste jeg har sett i en bryllupsinvitasjon noen gang. Litt av ei megge du er! Stakkars Ulrik…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg