DESIGNERVAGINA

Jeg vil tro at det er ganske mange som har fått med seg innlegget til Maria Høili om at hun har fikset på sitt mest intime. For de av dere som ikke har sett dette innlegget kan lese det her. Grunnen til at jeg også velger å ta opp et såpass tabubelagt tema er fordi jeg selv snakket med min lege om akkurat det samme for nå en uke siden. Ikke fordi jeg har planer om å gjøre inngrepet, men fordi jeg er nysgjerrig. Jeg er nysgjerrig på mulighetene jeg har i fremtiden.

Nå har det seg slik at legen min er faktisk den legen i Norge som har utført flest slike kirurgiske inngrep i underlivet. Legen jeg går til heter Halfdan Vier Simensen og holder til på Aviva, som ligger her på Vinderen. Halfdan er plastikkirurg og har over 20 års erfaring innenfor kirurgi. Han har også drevet med hjertekirurgi, noe som jeg synes er svært spennende å høre om og ikke minst imponerende.

Aviva er som dere sikkert skjønner ikke et vanlig legekontor, men en spesialklinikk for kosmetisk og plastisk kirurgi, laser- og skjønnhetsbehandlinger. Jeg går dit av to grunner, nemlig botox og filler. Det er ingen hemmelighet at jeg har tatt botox og filler i ansiktet for å bli kvitt de linjene jeg har og for å forebygge rynker fremover. Det har jeg jo fortalt dere før..

Jeg anbefaler ingen unge jenter å forandre på verken det ene eller det andre ved utseendet, men jeg råder de som allerede har bestemt seg for å ta foreksempel botox eller filler i fremtiden om å oppsøke en spesialist, ikke kaste seg på første og beste tilbud i en tilfeldig “frisørsalong” på Frogner. Det er da det kan gå galt. Virkelig galt. Hvorfor? Fordi regelverket i Norge for hvem som kan sprøyte botox og fillere i ansiktet på folk ikke er strengt nok. Det er rett og slett skremmende løst.

Tilbake til poenget og overskriften.. Jeg er enig med Maria om at det er greit å fikse på seg selv for å få et bedre selvbildet, sålenge det valget som tas blir tatt av deg personlig og ingen andre. Men om du faktisk får noe bedre selvbilde av kosmetisk og plastisk kirurgi kan jeg ikke svare på. 

Jeg vet at det å ta botox og filler ikke gjør meg til norges beste forbilde. Men nå sikter ikke jeg akkurat etter en slik tittel heller. Målet mitt er å være så godt forbilde som mulig gjennom å være ærlig. For meg handler alt om hvordan slike tabubelagte temaer fremstilles. Jeg fremstiller ikke det fokuset jeg har på skjønnhet som et sunt fokus. Jeg fremstiller bare et fokus som mange i dag har gjennom å være åpen. Jeg har aldri vært mot plastisk og kosmetisk kirurgi. Men jeg har mine grenser og håper at du har dine. 

Illustrasjonsfoto

Er det greit at kvinner fikser vaginaen etter fødsel for å føle seg mer attraktiv eller har vi gått for langt?

40 kommentarer
    1. Godt skrevet. Og som svar på det siste spørsmålet ditt; ja, det synes jeg er greit. Man kan gjøre hva man vil med sin egen kropp, det bestemmer man selv mener jeg 🙂

    2. Vet du egentlig hva botox er? Jeg pleide å bruke det før jeg også, helt til vi fikk grundig informasjon om hva det faktisk er på skolen. INGEN kan gi deg sikkerheten om at det er trygt, for det er ikke blitt brukt i mange år. Du vet at det er en nervegift? Er du villig til å risikere helsen for å se “bra” ut?

    3. “Som ligger HER på Vinderen” Du kunne fint ha skrevet “Som ligger på Vinderen” men du må poengtere det hver gang anledningen byr seg. Slitsomt! Hvorfor har du så sykt behov for å skrive at du bor der? Det er jo hele tiden. Hadde du skrevet det samme om du bodde på Grorud? Tydelig en wannabe vestkant frue, er selv fra oslo vest, men det er ikke noe som må poengteres! Du er ikke derfra en gang. Slutt med det. Du bor i et rekkehus og ikke i noe palass!

    4. Hei!
      Nei, jeg er imot plastikk kirurgi. Av en helt enkel grunn, fordi i dagens samfunn har perfeksjonisme blitt en alt for stor prioritet. Noe som igjen fører til dårligere selvbilde for unge.
      Skjønner disse som har alvorlige medfødte skader osv i ansiktet eller som har måttet fjerne brystet pga brystkreft osv. Har faktisk innerst inne lyst å fikse puppene da jeg har ammet en unge og de er ikke like faste. Men hvorfor klager jeg, mange synes de er faste og små/store nok. Så selv om jeg aldri hadde tatt slike operasjoner har jeg tenkt tanken selv om man faktisk er fornøyd med kroppen sin. Eneste jeg skulle bytta ut var håret mitt. 😉
      Uansett, om du velger å fikse underlivet ditt. Så vær så god. Jeg skal iallefall aldri nekte andre å gjøre ting mot sin egen kropp. Som er din egen personlige eiendom! Oi Oi, nå kom FrP politikeren frem her. 🙂

    5. Dette er heldigvis og takk og lov kvinners valg!
      Botox og fillers og alt annet jeg ikke vet navnet på har jeg nada greie på!

    6. Hei. Vil bare nevne alle oss mammaer som får skader i underlivet som følge av fødsler. Håper ikke folk mener det er galt å operere av den grunn.

    7. Cathrine: utrlolig gøy at du lar deg provosere av ordet “her”. Skjerpings..om noe så lite irriterer deg foreslår jeg at du logger av nettet og tar deg en go gammaldags skogstur! stå på Julianne! Hilsen jente på 17 år som ikke fatter at voksene mennesker gidder å bruke livet sitt på drittslenging på nett

    8. Hei, folk må få lov å gjøre hva enn de vil med sin kropp! 🙂
      Hilsen en som bor på Stovner i Oslo

    9. Jeg synes at man skal få gjøre akkurat som
      Man vil med sitt utseendet, det skader jo ingen andre. Jeg hadde store komplekser for nesen min, og valgte og operere den for et par år siden. Har ikke angret 🙂

    10. Hei du Julianne som kommer fra plankebyen og som har gjort deg selv til en wannabe vestkantfrue som er veldig opptatt av hvordan andre ser ut, hår under armene, bikinifitness, det ene og det andre, er det et bedre forbilde at en jente på 25 går å tar botox for å ordne ansiktet enn jenter som trener og står på fordi de selv ønsker å stille i en konkurranse? Jeg er veldig spent på godkveld Norge i morgen og se hvordan du svarer for deg. Du snakker mye svada, og det som er litt morsomt er at ofte så går det i “hørt om hun derre pilotfruen?” hehe. Og da tenker jeg er dette en blogg som kommer til å gå ut på dato fordi du er så opptatt av oppmerksomhet eller er det en blogg som vil vare. Jeg tror det første, du brenner broer her og der. Du kan skrive alt du vil, du kan gjøre alt du vil, og du kan bli respektert for alt det du gjør og står for, men da må du også gjøre det tilbake til andre.
      Du skriver at din venninne som stiller har god kontroll på det hun gjør osv, er det mer greit?

    11. cathrine. Det er bare de som innbiller seg at de er bedre enn andre,som er fra vestkanten,som reagerer på skrivemåten. Det var jo å poengtere du nettop selv gjorde,det å rakke ned på Julianne fordi hun bor i rekkehus, det sier en del om deg. Snobbete kanskje? De fra vestkanten trenger ikke hverken ha bedre råd eller bedre boliger enn veldig mange andre steder i Oslo eller rundt om. Så ro ned.

    12. Ja, ja, jeg syntes dette bra tiltaket for kvinne. Det er fiktig å kunne gjøre Bra også der nede, ikke bare andre steder

    13. Jeg tror neppe jeg vil ta plastisk kirugi selv, men er prinsipielt åpen for det!
      Dette er uber-pirkete, men angående overskriften virker det som om du driver og designer (liksom lager) vagina(!) Altså glemte du bindestrek, slik at det blir designer-vagina! 🙂

    14. Jeg synes det er greit å fikse på underlivet etter en fødsel- ofte kan en fødsel føre til rifter og store skader av ulike grader. Det kan også føre til slappere muskler i bekkenet og føre til problemer i samlivet. Skader og slappe bekkenmuskler tror jeg kan føre til at kvinner ikke får ett godt samliv. Det handler om å kunne ha en god livskvalitet.
      Jeg har lest om mange kvinner som plages med urinlekkasje og slapp bekkenbunn, og som lider pga det og som ikke blir hørt eller tatt på alvor av leger. Jeg synes det er unødvendig at kvinner skal gå rundt med slike plager og det bør bli større fokus på det og det er definitivt på tide at de kvinnene som plages taes på alvor og får den hjelpen de kan få. I mine øyne handler ikke det å fikse på underlivet etter en fødsel om å se bra ut der nede, men om å få tilbake livskvaliteten sin og å ha det bra.
      Jeg har to fødsler bak meg og det har heldigvis gått bra for meg – tross en vanskelig fødsel. Jeg har hverken sydd eller fått noen rupturer og heller ikke vært plaget med slappe muskler i underlivet på den måten at det har påvirket samlivet og livskvaliteten. Jeg synes allikevel at dette er en problemstilling som bør settes mer fokus på og som jeg tror mange kvinner går rundt å plages med uten at de får den hjelpen de kan få.

    15. Hvorfor i helvete skal vi fikse på ting etter at vi har født?? Hva tror du kommer til å skje med vaginaen rent utseendemessig liksom? Man blir jo sydd dersom nødvendig på fødestua.

    16. Det som fikses heter ikke vagina, men vulva, som inkluderer kjønnsleppene. Vagina er det samme som fødselskanalen. Den kan knapt ses utefra. Er det ikke på tide at kvinner lærer navnet på de ulike delene av sine kjønnsorganer?

    17. Tøft av deg å skrive om dette temaet. Jeg ser mange er opptatt av underlivet og sexlivet etter man har født barn, og jeg synes det er synd det bare er “skrekkhistoriene” som dominerer.
      Selvsagt skjer det endringer når man han født barn. Men jeg må si, at etter selv å ha født to barn på 4 kg vaginalt, med sting og det hele, har jeg aldri hatt et bedre sexliv. Estetisk er det ikke store forskjellen og jeg har aldri hatt så lett for å få orgasme som nå. Jeg har flere venninner som synes det samme som meg.
      Jeg har selvfølgelig også hørt om det motsatte. Et annet problem jeg har hørt flere klage over, er at de har blitt sydd for stramt, og må opereres for i det hele tatt klare å ha sex etterpå.
      Uansett hva som måtte være problemet tenker jeg at funksjon tross alt er det aller viktigste, og det er viktig at kvinner som har fysiske plager eller sliter med fysiske problemer i selxlivet bør få bedre og raskere hjelp i det offentlige helsevesenet. Jeg er prinsippielt for at folk må få gjøre hva de vil med kroppen sin. Men å endre på underlivet av estetiske grunner høres helt vilt ut i mine ører.
      Når jeg tar meg selv i å tenke at det å bruke kirurgi osv for å fikse på utseende er helt greit, tenker jeg på hvor dårlig forelder jeg hadde følt meg dersom min datter hadde hatt de samme tankene om sin kropp, den dagen hun blir eldre.
      Noen ganger er vi jenter så utrolig selvopptatte, hva angår vårt eget utseende. Vi er vår egen værste fiende hva angår kroppshysteri, og vi anklager “dårlige forbilder” når vi ikke er 100% fornøyd med oss selv.
      Vi jenter (meg selv inkludert) må skjerpe oss..

    18. Hei Julianne 🙂
      Gjør det du har lyst til, det er din kropp og om noen kritiserer at du tar botox
      og filler, så ikke la det gå inpå deg. Det er opptil hver og enkelt hva man velger
      å gjøre:). Synes det er bra du anbefaler å gå til en profesjonell innen for faget da
      der er mange useriøse aktører. Ser på et program som heter “Kirurgiske katastrofer”, et interresant program der det er 2 dyktige kirurger i Beverly Hills som hjelper klienter som har tatt plastiske operasjoner andre steder som var katastrofale og ga dem problemer i ettertid.
      Selv har jeg aldri tatt botox, men ser ikke ned på de som gjør det. Hvorfor skulle jeg det? Vi skal respektere hverandre:). Ser du får en kommentar her inne fordi du har skrevet “Her på Vindern”…. herlighet, skjønner ikke enkelte kan henge seg opp i noe sånt. Du bor jo på Vindern og da er det vel naturlig å skrive “Her på….”. Jeg har hørt om dette vestkant og østkant fenomenet i Oslo, i mine øyne spiller det ingen rolle hvilken kant av Oslo man kommer fra, det er hvordan personen er som er viktigst:).
      Ønsker deg ei god helg 🙂
      Klem fra meg på vestlandet hvor der blåser stikker og strå i dag 🙂

    19. Det er kun sykepleiere, tannleger og leger som kan sette injeksjoner som botox og restylane 😀
      (men hvis man er spl må man få delegering fra en ansvarlig lege).
      Klem 🙂

    20. Henriette: Det er litt interessant det du sier om sykepleiere som har delegering fra en ansvarlig lege.

      Hvor er han eller hun dersom det skjer noe i kjelleren på Frogner? Og så vidt jeg vet så har ikke denne legen noe plikt til å følge opp sykepleierne underveis.

      Jeg prøver ikke å være frekk mot deg. Jeg ble bare veldig skremt da jeg snakket med min nåværende lege, som er kirurg om dette.

      Klem tilbake 🙂

    21. Tove: Hei, Tove 🙂 Takk for at du sier det. Jeg vet det er mitt valg, men siden jeg blogger så må jeg forsvare alt jeg gjør på en eller annen måte. I denne sammenheng anbefaler jeg INGEN til å gjøre som jeg gjør, men heller gjøre som jeg sier. Hehe! Det er nok lettere sagt en gjort, men jeg velger uansett å være ærlig og åpen om det.

      Jeg har også sett på det programmet fra Beverly Hills. Utrolig skremmende og ikke minst en vekker.

      Ja, det hender jeg skriver “Her på Vinderen”, men det er ikke for å provosere. Det er kun for å informere..

      Ønsker deg en riktig god helg også. Håper du ikke blåser bort 🙂

      Stor klem fra meg!

    22. En annen pilotfrue: Jeg er helt enig med deg i at vi er for selvopptatte til tider.. Men synes likevel at hver kvinne bør få bestemme over sin egen kropp og sitt eget utseende. Men det blir jo en slags ond sirkel. For vi påvirkes jo av hverandre, så skjønner hva du tenker..

      Ønsker deg en god helg videre 🙂

    23. Linn: Det har ikke vært snakk om noe tvang her, Linn. Men mange kvinner ønsker å fikse på ting etter fødsel for å føle seg mer attraktiv. Heldigvis er det opp til hver enkelt kvinne å bestemme 🙂

    24. Anonym: Det her var mye kritikk på en gang. Det eneste jeg gidder å svare på her er at jeg aldri har lagt skjul på hvor jeg kommer fra. Fredrikstad er en flott by. Jeg kommer nok aldri til å flytte tilbake. Det fordi jeg har endret meg mye på disse 6 årene og stortrives i Oslo 🙂

    25. Stine: Godt å høre at du er enig, Stine 🙂

      Det visste jeg ikke. Jeg er glad for du er fornøyd med resultatet og står for det du har gjort 🙂

      Du er vakker!

    26. mamma: Hei du. Nå var spørsmålet om det er greit at kvinner velger å opperere seg i underlivet etter fødsel KUN for å føle seg mer attraktiv. Ikke pga plager/skader som må gjøres noe med.

    27. Du tar opp bra tema 🙂 Digger at du er så ærlig og åpen ! Ikke legger skjul på noe 🙂 Heia Julianne ! Ha en fin lørdag <3

    28. cathrine: Går du virkelig rundt og irriterer deg over dette, Cathrine? Da anbefaler jeg deg å skaffe deg en hobby eller en eller annen form for tidsfordriv i hverdagen.

    29. Jeg er bare 20 år så regner med det er en del år til jeg blir gravid og skal føde, men leste saken likevel. Det jeg ikke forstår er at så mange menn er kritiske, da det ikke berører dem på noen måte! Kjenner det provoserer meg litt, da de aldri vil gå igjennom en fødsel og de “skadene” det gir. Når det er sagt mener jeg selv det er helt greit. Noen revner/blir klippet svært mye, og selv om det ikke er mange som ser det der nede så handler det om å føle seg vel med seg selv. Dette er noe som er opp til hva hver enkelt ønsker, og ikke noe man burde kritisere andre for. Synes faktisk poenget hun hadde om brukket nese i kommentarfeltet var ganske bra, man ville jo gjort den normal igjen, så hvorfor ikke gjøre vaginaen lik som den var i utgangspunktet?

    30. Morsomt at så mange reagerte på at jeg skrev den kommentaren til henne, men jeg står fremdeles for den. Jeg synes bare det er unødvendig og hele tiden skulle “skryte” av at man bor på Vinderen. Det er vel hun da som skal ønske å fremstå som en rik vestkantfrue, som jo ikke er tilfellet. Og Pilotfrue: jeg har nok å holde på med jeg, så en hoppy er absolutt ikke nødvendig 😉 Jeg delte en mening, og når det er nevnt flere ganger i uken at du bor der, så reagerer jeg litt for jeg ser ikke poenget! Jeg ler jo uansett bare av deg, så tenkte det var greit å skrive det. Nå blir jeg egentlig ganske sliten av deg og bloggen din, og at du hele tiden skal skrive om ting for å få PR, så kos deg!

    31. “Jeg er enig med Maria om at det er greit å fikse på seg selv for å få et bedre selvbildet” skriver du.
      Hvis selvbildet ditt er knyttet opp mot utseende, er det kanskje en bedre løsning å gå inn i seg selv og jobbe med å bygge opp et selvbilde som er knyttet til hvem du er som person, dine evner og egenskaper?
      At en kroppsdel ikke passer inn i et uoppnåelig skjønnhetsideal er bare et problem hvis man gjør det til et problem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg