MER OM FITNESS DEBATTEN

Tekst hentet fra Adresseavisen. Les hele saken HER.


Bloggeren Pilotfrue skrev at fitness bør forbys i Norge. Det reagerer trønderske fitness-utøvere og bloggere sterkt på.

«Det burde bli forbudt å stille i bikinifitness i Norge. Maken til dårlige forbilder skal du lete lenge etter. Jeg vet ikke med dere, men jeg har forsatt til gode å se at noen blir helt friske og får et normalt forhold til mat igjen etter å ha stilt i bikinifitness». Det skrev Julianne Nilsen, bak bloggen Pilotfrue, i et innlegg tirsdag.

Pilotfrue er på topplisten blant norske bloggere, og hun er selv utdannet personlig trener. I sitt innlegg argumentet hun for at fitness ikke er så sunt som utøverne selv skal ha det til, og hevder at utøvere ikke er et godt forbilde for unge jenter. Hele innlegget til Julianne Nilsen kan du lese her.

– Sverter sporten

Hennes kritikk har ikke falt i god jord hos fitness-miljøet i Trondheim.

– Jeg synes det er synd og trist at noen som åpenbart ikke har inngående kunnskap om sporten uttaler seg på en sånn måte. Det er med på å sverte sporten og skaper et uriktig bilde, mener 24 år gamle Nathalie Marie Dahl Naalsund fra Trondheim.

Hun har deltatt i NM i bodyfitness, og har holdt på med sporten i tre år. På sin egen blogg har hun kommet med et tilsvar på Pilotfrues kritikk, som hun mener ikke holder mål.

– Når hun samler alle fitnessutøvene under ett og sier at det vi gjør ikke er forsvarlig, reagerer jeg. For å være med på fitness må du gjennom et laguttak som tilsier at man kan komme i sceneform på en helsemessig forsvarlig måte. Jeg vet også veldig godt hva jeg prater om da jeg snart er er ferdig med en bachelor i ernæring, sier Naalsund.

Det er ikke første gang at Nathalie snakker om kritikk i fitness. Hun har tidligere blitt kalt stygg på grunn av dette bildet.

– Noen kan selvfølgelig slite litt i etterkant

Også Nora Mathisen, bak bloggen FitnessNora, har kastet seg inn i debatten. I dag har den høygravide PT-en skrevet et blogginnlegg der hun kommer med svar til Pilotfrue.

– Det er lov å være kritisk til fitness, men å være så bastant, så svart/hvitt synes jeg ikke er greit. For hvordan kan man kalle tusenvis av jenter en aldri har møtt for dårlige forbilder, selv om vi har stilt i bikinifitness? skriver Mathisen på bloggen sin.

Mathisen trekker også frem noen negative aspekter ved idretten sin.

– Noen kan selvfølgelig slite litt i etterkant, som jeg selv har gjort tidligere. Fitness er ikke en idrett for alle – men det gjelder også alle andre idretter, skriver Mathisen.

Nora har tidligere sagt til trd.by at hun akter å trene helt til fødestua.

Hun skriver videre hun ikke har deltatt i konkurranser på over to år, men hun har lyst til å delta i Athletic Fitness i fremtiden.

– Det kommer jeg til å gjøre med hodet hevet høyt, uten en eneste tanke om at jeg er et dårlig forbilde av den grunn, skriver Mathisen.

Trd.by har forsøkt å kontakte Nora Mathisen, uten å lyktes.

– Jeg står for det jeg har skrevet

Trd.by har snakket med Julianne Nilsen, og hun sier hun står for det hun har skrevet i innlegget på bloggen.

– Jeg er ingen ekspert på området, men jeg er utdannet personlig trener og føler jeg kan en god del om dette. Jeg synes fortsatt at fitnessutøvere blir dårlige forbilder for unge, på samme måte som jeg mener catwalk-modeller også er det, sier Nilsen.

– Mener du fortsatt at sporten bør forbys?

– Man kan ikke forby alt som ikke er bra, men jeg synes at det burde vært mye strengere regler for å delta i en sport som i mine øyne er usunn, sier Nilsen.

20 kommentarer
    1. Er vel forsåvidt enig med hva du skriver, men synes det var litt dumt at du bare fokuserer på bikinifitness og jenter, for tror like mange gutter sliter med å være opptatt av å alltid få mer muskler og spise “riktig” hele tiden.

    2. Føler du ikke at du har dratt denne bikinifitness debatten, litt langt nå? 3 innlegg om samme tema, er ganske kjedelig. Bedre å si alt man ønsker og mener i ett innlegg, så er det gjort og ferdig 🙂 Er ikke super begeistra for hvordan disse utøverne ser ut når de stiller, men man kan heller ikke hindre folk i å gjøre noe de liker og får en mestringsfølelse av.

    3. Er narsissistiske, overfladiske og materialistiske bloggere gode forbilder? Jeg bare lurer.
      Jeg tror folk som lever av å flashe sitt rosa liv på nett gjør større skade for ungdom enn fitnessutøvere gjør. Kanskje du skal ta en titt på egen bransje?

    4. Jeg har sett innom bloggen din to ganger den gangen du liksom ble dopa ned på amfetamin og nå og dinner den like kjedlig. Du virker som en prippen kjerring som er dobbelt moralsk.

    5. Du er så bra assa👌. Må skrive det på den måten jeg ville sagt det😜. Digger at du fortsatt står inne for det. Fortsett å ta opp ting du har sterke meninger om. Det er din fulle rett. Måtte du aldri slutte å blogge. Ha en fin dag:)
      Klem

    6. Hei! Jeg er så enig med deg. Det er én måte og få dette ut og inn hos folk på, og det er å skrive det rett ut- svart på hvitt. Synes derimot det er veldig rart at alle kritiserer og kaster ut spydigheter, men ikke kan fortelle én eneste helsefordel ved å drive med denne “sporten”. Stå på! Synes du er flink jeg:)

    7. Jeg har selv drevet med fitness… Har stilt 2 ganger… Det fleste jeg kjenner fra miljøet har brukt noe… Enten anavar, clenbutherol, efedrin, veksthormon, winestrol, tbol, deca, primobolan etc.
      Kanskje er det NOEN som stiller som med hånda på hjertet kan si at de ALDRI har rørt noe som helst for å komme i form…. Men innerst inne vet nok folk i miljøet hva som skjer bak fasaden… 😀
      Hvis en utenfor miljøet spør en Fitnessutøver om han/hun er rein eller om han/hun har brukt noen form for tilskudd, vil man få nei til svar. Garantert. Dette fra mann i +100kg klassen. INGEN bruker noe!!! 😉
      Men det er jo ikke rart det er slik… Det er jo ulovlig å bruke. Hvem vil innrømme at de gjørn noe ulovlig????

    8. Tusen takk, Julianne. Hilsen en som holder på å bli frisk fra en “sunnhets” relatert spiseforstyrrelse

    9. Stor klapp til deg Julianne. Du er en av få bloggere som tørr å være ærlig, og klarer å stå gjennom stormen av kritikk uten å spille offer.
      Selv om jeg ikke alltid er like enig med det du mener, så syns jeg bloggen din er herlig 🙂 Stå på!

    10. V: Godt å høre at du er enig. Det er nok ikke så rart at vi ikke hører mer om fordelene ettersom at de ikke finnes .. Det er flott at man trener, spiser sunt og holder seg i form. Men denne sporten drar alt til det ekstreme. Ikke for å bli sterke og sunne, men for å se bra ut på en scene EN dag.. Helt sykt.

      Takk! Stå på videre du også 🙂

    11. Anonym: Mobbing: “Det er mobbing når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting og lignende. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg.” Hentet fra Wikipedia..

      Det jeg driver med er ikke mobbing. Jeg informerer og opplyser om en idrett som er usunn.

    12. Dette som du tar opp syns jeg er veldig bra! Ingen andre som har tatt det opp på denne måten før. Bikinifitness er ikke sunt nei, selv om man spiser bare sunne ting. Du får en alt for lav fettprosent og et feil kroppsbilde.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg