TIL DERE SOM KUN LESER OVERSKIFTER

Hver eneste gang som jeg deler en eller annen mening her på bloggen så blir jeg bombandert av dere som kun leser overskriften min. Har dere dårlig tid eller hva er greia? For min del har jeg vunnet allerde i det du klikker deg inn på denne bloggen. Men for din egen del bør du kanskje lese resten. Hvorfor? Fordi jeg har et poeng. Vi er kanskje uenige, men før du lar deg provosere så voldsomt bør du sette deg bedre inn i saken. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har aldri sagt at alle navere er late. Det mener jeg ikke heller. Jeg har sagt at late navere fortjener å høre at de er late. Med denne setningen drar jeg ikke alle under en kam. Jeg forstår ikke hvordan dere kan mene det? En lat arbeidstaker fortjener også å høre at han eller hun er lat dersom det er tilfellet. På samme måte fortjener jeg å høre at jeg er lat dersom jeg oppdaterer bloggen sjelden eller ikke gjør den jobben jeg skal. Men om jeg vil ligge på sofaen og late meg så går det heldigvis ikke utover andre enn meg selv. Det at late mennesker som er friske og fungerer bra i hverdagen snylter på NAV fordi de ikke gidder eller ikke “orker”  er noe annet. Det går ut over en masse stakkars mennesker som virkelig trenger denne hjelpen og disse pengene. Dette men er jeg er utrolig urettferdig og trist.

Jeg må jobbe for hver eneste krone som jeg får inn på kontoen min. Ikke kom her å kall meg lat. En som lever av å blogge er ikke lat. Heldig kanskje, men ikke lat. I min verden er ingenting gratis. Ja, jeg får sponsede produkter og tjenester slengt etter meg, men jeg må skatte av alt jeg “får”, dermed er faktisk ingenting gratis og det bør det heller ikke være. Mitt bidrag til staten i skatt er jeg stolt av. Jeg er glad for at jeg har skapt meg min egen arbeidsplass og at jeg med den kan bidra til det velferdsamfunnet vi lever i. Dersom jeg noen gang skulle bli skikkelig syk eller uføre av en eller annen grunn, så er det trygt å vite at hjelpen finnes. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå skal jeg på julebord med med verdens beste jenter og stenge ut kommentarfeltet i noen timer. Husk: LES MER enn bare overskriften.

Kjolen min er forresten fra Pinkyswear 

30 kommentarer
    1. Syntes du er flink, og er så enig med deg. Kjenner også til folk som utnytter Nav fordi det er “enkelt”. Her var nok mange som følte seg truffet tenker jeg. det var da aldri snakk om at folk som mister jobben sin pga av vanskelige tider eller er syke, ikke får jobb selv pom de søker. Men de som faktisk ikke gidder jobbe eller lete etter jobb. Det er nok altfor enkelt for mange å få enkle penger rett på konto. Og så ufine folk blir når de lar seg provosere, det slutter aldri å overraske meg.

    2. Lese berre overskrifta avogtil, fordi eg ikkje er så glad i og lese, men som oftast lese eg allt❤️❤️

    3. ikke tenk på det, ikke alle har noe imot deg. Du virker som en utrolig snill og grei jente, med et utrolig fint smil. Husk at det er ofte de som er negative som kommenterer på sånne ting. Syns Ulrik er heldig som får deg. Ikke lesbisk ment altså, haha. Stå på! Jeg digger bloggen din, og deg!

    4. Så utrolig forfriskende å lese en blogg med noen som har og tørr å skrive meningene sine. Det er akkurat derfor denne bloggen er mye mer interessant å lese enn de fleste andre blogger. Digger deg!

    5. Jeg har lest flere ganger gjennom teksten din og jeg mener jeg forstår den godt.
      Hele premisset ditt om at late navere fortjener å høre at de er late er tuftet på steinkasting i glasshus i og med at disse systematiske latsabbene er promiller i forhold til den store majoriteten av berettigede mottagere. Teksten din egnes kun til stigma for reelle mottagere, som lever av 2/3 deler av det de egentlig er værdt rent økonomisk og som gjerne er i en vanskelig situasjon helsemessig, familiemessig, økonomisk, sosialt og ikke minst jobbmessig.
      Du treffer ikke de du sikter på. Hvis de promillene som snylter med overlegg som du skriver leser teksten din, tror du virkelig DE bryr seg? Det du derimot gjør er å skaffe deg klikk og kommentarer og dette vet du selvsagt. Bra for DIN business selvsagt.
      Siste avsnittet ditt skriver du om at du vet såpass at blandt annet syke unngår å bli friske for å fortsatt motta stønad. Dette synes jeg du skal presisere og gjerne dokumentere.
      Til slutt vil jeg si at det JEG får ut av hele teksten er at jeg leser en forfatter som kynisk spekulerer i klikk og generering trafikk. At du inndirekte stigmatiserer og mistenkeliggjør samtlige som mottar ytelser fra NAV, vel enten forstår du det ikke eller så driter du en lang f*** i det.

    6. Legit spørsmål siden jeg er veldig interest i business siden av blogging, da jeg ser du skriver at du tjener på at vi klikker oss inn på bloggen, jeg er klar over at pga. kontrakt og sånt er det ikke alt verden du kan si, men antar også at dere er klar over at mange bruke adblock så du tjener ikke all verden av reklame på sidene lenger. Lurte på om du kunne si noe om den effekten du kanskje har merket av det eller om du tjener mest på andre aspekter som reklame innlegg du selv skriver eller faktisk bare lesertall?

    7. Tilfeldig at jeg kom inn på denne ufattelig teite bloggen her, og du får jo da dessverre et klikk. Hvor gammel er du? Ser ut som 14 år. Og sånn høres innleggene dine ut og. Kjedelig og kynisk, kaldt og beregnende. Ja du må ha lykke til i din rosa verden. OMG så trist. Og, helt korrekt, navprosessene har du ikke greie på…

    8. Bra skrevet !
      Men ikke føl behov for og forsvare deg eller komme med en forklaring… Noen må bare skrive noe negativt ! Og det er synd… Stå på videre 😀

    9. Jeg hadde forventet at da du er utdannet journalist, så ville du ha satt deg godt inn i en sak før du skriver et innlegg om det. Du skriver selv at du ikke vet nok om prosessene i NAV, og da kunne du valgt å skaffet deg den kunnskapen du trengte for å skrive et velinformert ang NAV og “navere”. Men jeg går også ut fra at siden du klarer å livnære deg av bloggen så vet du også meget godt hvordan du skaper interesse for bloggen din og dermed tjener mer penger på den.
      Og sist jeg sjekka så var vel ikke Wikipedia den mest troverdige siden for fakta og definisjoner..
      Ønsker deg ellers en hyggelig jul og et godt nytt år.

    10. Jeg må bare legge igjen en liten kommentar til alle dere som mener at alle blir dradd under samme kam. Vellm jeg går på NAV (eller det vil si jeg GIKK på NAVfør jeg gikk over til AAP – arbeidsavklaringspenger) og jeg som er en tideligere NAVER følte meg overhode ikke truffet slik mange nok gjorde. Dette er fordi jeg ikke er en snylter selv om ja, jeg fikk livsopphold fra NAV og får AAP nå. Min grunn til å NAVE er en hard og vanskelig oppvekst med både fosterhjem og mye rusmiddel fra jeg var en liten jente.
      Hvordan noen kan mene at alle blir dradd under samme kam her fatter jeg ikke, LES FOR FAEN BUDSKAPET/MENINGEN I INNLEGGENE FØR DERE begynner ,ed netthets!!!!
      Stå på videre, du har di siste mnd vært en blogg jeg daglig går innom for inspirasjon. Du vokser som bloggernog jeg beundrer pågangsmltet ditt ♡☆ hilsen en “NAVER”

    11. All PR er god PR for en rosablogger som kun tenker penger i egen lomme. Get a life Julianne, så skal du se at du blir litt mere ydmyk for hva livet kan bringe på godt og vondt.At du viser respekt for mennesker som har det vanskelig er vel ikke så mye å be om.

    12. Hei,
      Det som blir for dumt er ikke at du kaller de som får ytelser fra NAV (nekter kalle de navere) late, men som du presiserer nederst i innlegget: DETTE VET DU LITE OM.
      Jeg vet heller ikke mye om hvordan NAV’s system fungerer, annet enn at jeg vet NAV stiller en masse krav til sine klienter for å faktisk utbetale de penger. Det kan være så utrolig mange grunner til at folk får hjelp fra NAV, og etter å ha skrevet at du har venner/bekjente som er late og ikke gidder se rundt seg etter jobb, er det vel tvilsomt at de vil la deg komme under huden på dem så du faktisk kan forstå.
      Vær så snill og idet minste prøv å lese deg opp, prøve å forstå systemet eller hva enn du kritiserer, før du skriver et blogginnlegg om det. Jeg sier ikke at man må ha en doktorgrad i alt man skal ha en mening om, men et par søk på google hadde vel ikke skadet? Å skrive om noe man vet lite om, blir som alle nettrollene på kommentarfeltet til Nettavisen: deres meninger bunner i deres egne fordommer… som igjen bunner i avisoverskrifter og andre nettrolls kommentarer på facebook. Også lurer jeg på: hvorfor var det så viktig å sparke ned på disse “naverne” som du så pent kaller de? Hvilken hensikt hadde det, hva fikk du egentlig ut av det, annet enn klikk og høyere lesertall?
      Når du til og med skriver i innlegget ditt at dette er noe du kan lite om, så les deg iallefall opp på det før du skriver om det. Du mister også troverdigheten din når du skal poengtere dette, samt komme med 1-2 oppfølgingsinnlegg hvor du forklarer enda mer.
      Gjør mer research, les, skriv gjerne et blogginnlegg – og stå så inne for det. Hva er vitsen med innlegget om du skal skrive 100 unnskyldninger i slutten av innlegget og i ettertid?
      Det virker også bare enda mer tvilsomt med tanke på hvordan bloggere higer etter klikk.
      Synes for all del ikke bloggere er en dum greie, Sophie Elise har virkelig bevist hvilken viktig rolle en blogger faktisk kan ha.
      Takk for meg,
      god jul

    13. Er så enig! Helt klart at mange ikke et snyltere om de går på NAV. Men de som går på nav fordi de lever godt nok på trygden og ikke gidder å jobbe har jeg lite til overs for.. Alle dere som hisser dere, har tydeligvis ikke lest hva hun skriver og er kun ute etter å skrive dritt. Kanskje en smule sjalusi? Få dere noe annet å gjøre enn å sitte bak skjermen og snakk dritt om folk!

    14. Og vips så var du på 3. plassen på bloggtopplista… Jeg er forresten helt enig med deg og jeg kjenner dessverre flere som bevisst naver istedenfor å skaffe seg en jobb eller utdannelse. Latskap, faktisk! Jeg har ingen jobb sånn egentlig, men jobber 100 % og vel så det likevel som vikar flere plasser. Kunne ikke falt meg inn å leve på dagpenger f.eks. De som vil jobbe får seg jobb tenker jeg. Men mange har dessverre vondt i både viljen og orken. Stå på og ha ei fin jul Julianne.

    15. Hei, du fine Julianne! Jeg vil si at du på ingen måte trakker på NOEN med NAV-innlegget ditt! Selvfølgelig (for de fleste!) ønsker vi at snyltere lukes ut. Folk som er syke kan med god samvittighet motta sine penger. Det gjør jeg og. Den som ikke forstår hva du sier, trenger bare å lese en gang til! Klem 🙂

    16. Alle som går på NAV betaler også skatt av de pengene de får utbetalt, så dette faller på sin urimelighet. De bidrar like mye som det du gjør når du skatter av en gratis sjampoflaske, så da kan de også være stolte over sitt bidrag til staten, “late” eller ei.
      Det er tydelig at dette ikke er et tema du har satt deg inn i, og da burde du holde deg for god til å blogge om det før kunnskapen er på plass.

    17. Tror veldig mange på ta 100 skritt tilbake, puste dypt i 20 min og lese gjennom innlegget en gang til. var det så vanskelig å forstå budskapet med at de som KAN, men ikke GIDDER å jobbe, og heller går på NAV for å få penger, er de Julianne sikter til??? Ikke de som er rammet av oljestreik og søker på alle jobber de kan, ikke de som er fysisk eller psykisk uføre, ikke de som gjør så godt de kan og prøver å finne noe??? DE SOM IKKE GIDDER, DE SOM IKKE PRØVER, DE SOM KUNNE JOBBET MEN HELLER GÅR PÅ NAV!!! MAKAN til trege typer! Man trenger ikke kunnskap om ALLE skjemaene NAV vil du skal fylle ut, for å vite at det dessverre er noen som på en eller annen måte enkelt klarer å snylte, som gir feilinformasjon for å få mer penger, og misbruker velferdsstaten for alt det er verdt. Det er DISSE Julianne prater i sitt tidligere innlegg. Herrefred.

    18. Bravo Ingeborg rett over her (kl 1506). Bedre kan det ikke sies med få ord. Artikkelen til Julianne handlet om akkurat det du sier, ikke om håret til Ulrik, eller som en eller annen noksagt skrev, nemlig at Julianne’s jobb var å være pen. (Hva er forresten galt med å være pen og attpåtil tjene penger på det?)
      Så stå på Julianne, syng ut din ærlige mening om det du har en mening om. La ikke disse nettrollene dirigere dine meninger.
      Til Ulrik vil jeg bare si at bak en velykket kvinne, står det en meget stolt mann. (Håper du kjenner deg igjen i utsagnet. )

    19. 1. Jeg hevder at det kun er promiller som bevisst “naver” fordi de er for late til å gjøre noe. Derfor mener jeg hele premisset for Pilotfrues tekst er unødvendig da den ikke treffer sitt mål, men heller skyter på en hel gruppe mennesker med forskjellige og sammensatte problemer.
      2. Pilotfrue skriver at dette ikke gjelder syke personer, men i avslutningsavsnittet skriver hun om syke som “lar vær å bli friske” fordi de fortsatt skal få penger fra NAV. Dette er dobbeltkommunikasjon og hun stigmatiserer inndirekte alle syke brukere, og hun har ingen dokumentasjon på denne påstanden. Påstår hun at legene i landet ikke gjør jobben sin?
      3. Til Hege som sier at du kjenner flere som kynisk utnytter systemet. Er du HELT sikker på at disse personene er late, eller kan det være ting i livet deres som du ikke vet noe om? Hvordan er økonomien til disse personene, har de noe å rutte med? Hva vet du om disse personenes nåværende lykkenivå? Har disse personene gått lenge på NAV, eller er de ferske mottagere. Vil gjerne at du utdyper litt, uten selvsagt å nevne navnet til de det gjelder.
      4. Siri, har man hatt en lavt betalt jobb, som mange som havner i alle fall i lengre tid på NAV har hatt, vil man få utbetalt 11-12000 fra NAV. Regner man 6000 i boutgifter (som egentlig er urealistisk lavt) vil disse personene sitte igjen med omlag 200 kr dagen som da skal dekke mat, klær, helsetjenester og alt annet. Mener du 200 kr dagen er et beløp som fører til et trivelig liv?
      5. Ann Sissel, jeg har forstått budskapet i teksten minst like godt som deg, men du mener kanskje du er litt smartere enn mange andre? Pilotfrue gjemmer seg bak billige retoriske triks og til deg henviser jeg til punkt to.
      6. Ingeborg, Pilotfrue skriver ingenting om personer som gir feilinformasjon for å få mer penger. Hun skriver om “late”mennesker. Å gi feilinformasjon til NAV er ulovlig og straffbart, og dessverre et økende problem. Det er forøvrig ikke noe “oljestreik” som du skriver, derimot er det store nedskjæringer i hele oljebransjen pga ulønnsomhet grunnet synkende oljepris, og dette har allerede begynt å gi store ringvirkninger i andre bransjer og vil i 2016 eskalere.

    20. Gullfisk: Ja det har du helt rett i, det gikk hardt for seg på tastaturet i ren frustrasjon! Nedskjæringer i mange forskjellige bransjer gjør det vanskeligere for for folk, og det er jo ikke de Julianne mener. De som tidligere har hatt en god jobb, som de har blitt avskjediget fra, og prøver å finne noe nytt, hva som helst, står det respekt av. Julianne henvender seg til de “late”, som du sier. Ergo, de som kunne jobbet og brukt sin tid og sine ressurser på å bidra, men som heller velger å gå på NAV. De som kan, men ikke gidder. det er DE hun prater om. Promille eller ei, det er alltid noen som misbruker velferdsstaten, og det er de hun sikter til, ikke de andre som ærlig talt fortjener hjelp, støtte og det nettverket NAV og velferdsstaten skal være. Det spesifiserer hun også, ergo er det utrolig mange som leser: “folk som naver er teite og late og snyltere” mens Julianne skrev klart og tydelig: de som ikke gidder å prøve å finne noe annet bare for å få lettjente penger inn på kontoen”. Det er store forskjeller mellom de gruppene, og innlegget hennes var helt på sin plass.

    21. Hei Juliane.
      Jeg synes du skal ha ros for at du tørr å sette ord på dette, og jeg er faktisk enig med deg. De aller fleste har nok en god grunn til å motta støtte, men det finnes dessverre flere “late” som du kaller det. Jeg vet om to jenter som var med på er krevende reality reise program der de måtte grytidlig opp og deltok i fysisk og psykisk krevende konkurranser. Disse to var med på programmet i flere uker og gjorde det veldig bra. Ironien i dette er at ingen av dem er friske nok til å jobbe! Det er slike late Navere som ødelegger for de som trenger det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg