JEG FØLER MEG UBRUKELIG

Etter å ha sett på “Norske helter”, som må være et av de beste programmene som noen gang har blitt vist på norsk TV, så føler jeg meg nesten litt ubrukelig. Er jeg alene om å sitte igjen med en klump i magen og en slags skyldfølelse av at jeg burde gjort så mye mer for andre?

Jeg vil tro at det er flere enn meg som sank dypt ned i sofaen av skam under dette programmet. Heldigvis er ikke alle som oss. Det er tydelig at det også er mange som bryr seg der ute. Det er helt fantastisk å se både store og små ofre seg for andre. Jeg har ikke ord for hvor rørende det var å bli kjent med årets helter. Her i stuen fikk de stående applaus av både Ulrik og meg. Men tenk så mange andre der ute som også fortjener oppmerksomhet for det fine de gjør og bidrar med i hverdagen.. Jeg synes vi skal klappe litt for de også

Jeg er ung, jeg er frisk, jeg har tid og jeg har lyst til å hjelpe mennesker som trenger det. Jeg har ikke et mål om å bli en helt. Det er det bare noen få som har i seg. De menneskene venter ikke så lenge som meg. De venter ikke helt til den dårlige samvittigheten kommer.

Men jeg har bestemt meg for å gjøre noe med denne dårlige samvittigheten. Først og fremst for andre, men også litt for meg selv. Jeg vil føle på det å bidra til noe positivt der det trengs. For jeg er jo ikke ubrukelig. Det er bare en følelse jeg har fordi jeg ikke bidrar nok. Ingen har godt av å føle seg ubrukelig. Derfor har jeg satt meg et nyttårsforsett. Det beste og mest givende nyttårsforsettet jeg noen gang har hatt. Jeg skal engasjere meg i hjelpearbeid og bruke mye mer tid på andre mennesker som trenger det enn hva jeg gjør i dag. Året 2016 skal mer av tiden min og ressursene mine brukes på de som trenger det mest. Jeg skal også benytte den fantastiske muligheten jeg har gjennom bloggen til å nå ut til såpass mange mennesker med flere viktigere budskap enn hva jeg har gjort til nå.  

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kan jeg få lov til å smitte deg med dette nyttårsforsettet? Norge trenger flere hverdagshelter ♥

17 kommentarer
    1. “Bidra positivt der det trengs”? Var det derfor du ikke godkjente kommentaren min tidligere i uken, angående hvordan UGGs og selsskinnsko egentlig blir til?
      Nei, du får ikke “lov” å smitte meg med ditt nyttårsforsett, ettersom min saklige kommentar angående at du burde tenke deg bedre om angående din egen konsumeristiske holdning til verden ikke fikk lov til å passere kommentarfeltssensuren, samtidig som kommentarer som hevder at du har “grisenese” og gud vet hva annet får lov til å passere. Det fremstår som både feigt og barnslig å ikke la en saklig kommentar angående din bevissthet i forhold til konsumerisme og forbrukermarkedet passere.
      Jeg kritiserte aldri deg som person direkte, men stilte meg kritisk til at du tilsynelatende aldri hadde tenkt på hvordan produktene du ønsket deg til jul bidrar til å minske det biologiske mangfoldet, før du ønsket deg noe som så “lekkert” ut i butikkvinduet, men som i virkeligheten er laget av mangel for respekt for liv og smerte. Jeg håper virkelig ikke bloggen din når ut til noen, når du tydeligvis ikke er voksen nok til å la en kommentar som dette stå i ditt kommentarfelt, men i stedet velger å la kommentarer som går direkte på ditt eget utseende stå slik at du senere kan sutre over disse. Jeg har fulgt bloggen din så langt, men nå takker jeg for meg. Det er helt åpenbart for min del at du ikke er interessert i å bedre verden på noen måte, men er interessert i å bedre egne lesertall via å love en endring som jeg tviler sterkt på at noensinne kommer til å skje hos en såpass egoistisk person som deg.
      Farvel.

    2. Fint skrevet! Alle positive bidrag gjør verden til et bedre sted, uansett hvor små eller store de er. Men du, hvor har du kjøpt den jakka/hoodie’n? Prøver å finne en fin julegave til kjæresten min som også er pilot. Hvis det finnes noe lignende i gutteversjon hadde jo det vært perfekt 🙂

    3. “I begynnelsen tenkte jeg at det var jeg som skulle hjelpe dem. Men nå vet jeg ikke helt hvem som hjelper hvem lenger”
      Det kommer du også til å merke, at ved å gi får man det dobbelte tilbake. Bra nyttårsforsett!

    4. I alle dager, at du skriver et slikt innlegg, du som er så opptatt av dyre merkevare ting. LV vesker, dyrt bryllup, og alt det materialistiske. Er så rart du må se et program som norske helter for å innse at du er ubrukelig, altså ubrukelig for samfunnet. Sikkert veldig brukelig for deg og din PILOTmann, for det er jo kjempe vikitig å nevne i alle sammenhenger at han er en pilot… Samfunnet får ikke noe hjelp av en blogger som tror hun tjener penger til livets opphold ved å skrive og tro hun er best. Jeg er enig i at positive bidrag er bra, men fra deg så er sånne innlegg som dette falske.. jeg klarer ikke stole på deg at dette kommer fra hjerte, men at det kommer fra hode for å få klikk.

    5. Hei igjen Julianne 🙂 utrolig bra nyttårsforsett! Alt er bedre enn ingenting sier jeg alltid. Bruker selv tid og penger på å hjelpe mishandlede dyr i Spania (som det dessverre er altfor mange av) Hund, hest og esel er fokuset mitt. Til dere som sier at det nesten er “uhørt” av Julianne å skrive at hun vil gi en hjelpene hånd til de som trenger det, fordi hun kjøper dyre vesker, sko, bryllup osv..Alle har lov til å velge selv hva de vil kjøpe og bruke penger på!!!! Så hvorfor skal dere kritisere hun som har valgt og gå ut offentlig på en blogg og si at hun vil gi noe tilbake?
      Det og opplyse folk om hvor tingene våre kommer fra, er positivt uten tvil. Men hva de selv velger og gjøre etterpå er DERES valg. Støtt de som sier de vil hjelpe! Da kommer det kanskje EN hjelpene hånd til!
      Som jeg forstår, kjenner ingen av dere Julianne og ingen av dere vil noensinne vite om hun faktisk kommer til å hjelpe. Ikke jeg heller. (hvis hun ikke lager ett innlegg om det senere)
      Så det og skrive at hun gjør dette for å få klikk på bloggen og at dere på toppen av det hele ikke “stoler på henne?” “tviler sterkt på at det noensinne kommer til å skje hos en såpass egoistisk person som deg” REALLY? Dere “kjenner” henne ved å lese en blogg! (som er sykt bra btw) GET A LIFE.
      Stå på Julianne.

    6. Syns det var et veldig fint nyttårsforsett:) Og du er ikke ubrukelig, syns f.eks. Du tar opp mange viktige temaer på bloggen!

    7. Hvorfor vente på et nyttårsforsett, du kan starte i dag. Ser mer på dette som et in-tema fra (rosa)blogg verdenen.

    8. Hei Julianne, for et flott nyttårsforsett! Ikke hør på de ignorante menneskene over her, at du i det hele tatt har et ønske om å bidra er absolutt mer enn nok. Jeg kan anbefale deg å bli besøksvenn gjennom Røde Kors. Da får du “tildelt” en person som er ensom, og du besøker vedkommende 2 timer annenhver uke. Dette tar ikke mye tid, men er fantastisk givende. Jeg har besøkt min 65 år eldre venninne i over 2 år, og hun har virkelig blitt som et familiemedlem. Det koster ingenting annet enn 4 timer i måneden.
      Det er så godt å la et vilt fremmed menneske bli kjent med deg, og ikke minst at man selv blir kjent med et menneske man aldri ellers ville blitt kjent med. Jeg er sikker på at jeg har fått like mye, om ikke mer igjen for denne ordningen. “Den beste medisin for et menneske er et annet menneske”. Anbefales på det sterkeste!
      Stå på, du er flink i jobben din! Heia heia 🙂

    9. Vibeke: Hei, Vibeke! Det var en god ide. Jeg har absolutt 4 timer til overs i måneden 🙂

      Hyggelig at du heier på meg! Ønsker deg en fortsatt god helg 🙂

    10. Inger: Du har helt rett. Det er ikke noe å vente med. Men jeg satt det som et nyttårsforsett for å i det minste ha et givende mål å leve etter i 2016 🙂

    11. Men ditt bidrag til verden ER jo helt ubrukelig. Du er med i heiajengen til de fleste ting som vi absolutt ikke har mer bruk for her i verden. – Kjøp mer ting! – Fokuser mer på hvordan du ser ut! – Klikk mer på det populistiske rælet jeg sender ut i verden for penger, penger, penger!
      Ditt bidrag til verden er ikke bare ubrukelig. Det er farlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg