EN ICEBREAKER

Som mange av dere vet holder Ulrik og jeg på å arrangere et temabryllup for vår store dag. Bryllupet holdes i Sverige over en helg med alle våre gjester på Thorskog slott. Temaet for bryllupshelgen er filmen: “Tre nøtter til Askepott”, med jegerfest på fredag og barokkball på lørdag. Jeg er veldig glad for at vi har valgt å gjennomføre et temabryllup, noe som stort sett blir for mye for de fleste trauste nordmenn. Unnskyld språkbruket, men det er jo faktisk sant.

Jeg har aldri selv vært i et temabryllup. Det er ikke så vanlig å arrangere det her i Norge. Etter reaksjonene vi har fått var dette også nytt for de fleste gjestene. Det har stormet inn med spørsmål rundt antrekk. Heldigvis tar de fleste temaet med smil. Noen synes nok dette er mer gøy enn andre, men sånn vil det alltid være. Jeg tipper at de unge gjestene kommer til å dra kleskoden lengst, men hva vet jeg? Håper jeg blir overrasket. 

Tanken bak det å arrangere et temabryllup var å skape en avslappet stemning. Det er mange av gjestene som aldri før har truffet hverandre. Det er mye av grunnen til at vi også valgte å holde bryllupet over flere dager. Nemlig for at gjestene skal bli bedre kjent. Dersom vi hadde startet helgen med å invitere gjestene til en stiv middag i lang kjole og dress tror jeg at stemningen fort kan bli mer overfladsik. Med morsomme og komfortable antrekk, live musikk, buffet til middag, langbord og fri bordplassering, blir det garantert en hyggelig kveld for alle. 


Forslag til antrekk fredag kveld er: Hatt, pil & bue. Semsket skinn, pels og tights. Det blir som en slags icebreaker. Uansett hvem man blir stående med har personene noe å snakke om. Jeg er ikke stresset for at gjestene mine skal kjede seg eller noe, men alle har da opplevd å bli stående sammen med en eller annen person som man har lite til felles med? Det er jo en typisk klisje i et bryllup. Den pinlige stillheten.. Jeg har mange pinlige historier rundt dette. Vurderer å dele en med dere senere. Men nok om det.. I en setting med skilte foreldre, nye foreldre og nær familie som ikke har mye kontakt er det beste å legge opp til en kveld som umulig kan bli klein eller ubehagelig for noen. Jeg føler meg veldig heldig fordi jeg har en såpass “unorsk” familie og nok av venner som tar seg så lite høytidelig at de faktisk blir med på dette. Gjestelisten er som dere skjønner en god blanding av morsomme mennesker, som betyr mye for Ulrik og meg

Forslag til antrekk den store dagen: Blonder, brokader og lange ermer. Her har vi sagt at dress og smoking er greit til menn, da vårt barokktema kan være noe vanskeligere for de enn for oss jenter. Ellers vil jeg at alle jentene og damene har lang kjole, da det passer til temaet og til vinterbryllup generelt. Som dere ser på innbydelsen over skrev vi at vi blir veldig glade om antrekkene er inspirerte av barokken. Frivillig tvang, kaller jeg det. Hehe!

Jeg tror vi kommer til å se en del temabryllup i Norge fremover, da flere skjønner hvor genialt dette faktisk er, ikke minst hvor unik selve dagen blir for både brudeparet og alle gjestene. Et temabryllup er en undervurdert icebreaker  

 

Les også: 

Tre nøtter til Julianne 

 Her skal vi gifte oss

 Derfor skal bryllupet vare over flere dager

26 kommentarer
    1. “If not, try to google it” ……. Ødela hele teksten.. Gikk fra formelt og fint, til fjortiss språk og “kul”..

    2. Jeg liker konseptet med å feire over flere dager, det kommer nok vi til å gjøre når vi gifter oss også! Kult med temabryllup også, men jeg synes det blir litt fjollete med kostymer i et bryllup.

    3. Liker tanken bak et temabryllup -men jeg tenker at dette må bli dyrt for gjestene deres? Reise, to overnattinger, 2 antrekk (regner ikke med det fleste har barokkostymer liggende), gave…
      Ellers virker alt så gjennomført, så er helt sikker på at det blir en fin opplevelse. Gleder meg til å se bilder! Hva er forresten budsjettet deres for hele bryllupet?

    4. Jeg var brudepike til min bestevenninnes bryllupp for to år siden, og hun laget et “matche” bord… det vil si at det var kun to single veldig kjekke menn som var invitert, og derfor plasserte hun de på bord med meg og en annen singel venninne av henne, i tillegg til broren hennes som er utrolig god til å lage god stemning om det går litt tregt med praten. og det ble full klaff både for meg og hun andre single venninnen med de to kjekke mennene. 🙂 ( Det skjedde faktisk mye mellom meg og han ene allerede kvelden før vi delte bord , hihi )

    5. Hilde: Hei, Hilde. Nå står Ulrik og jeg for det meste av kostnadene, så det blir heldigvis ikke dyrt for våre gjester.

      Jeg har aldri sagt noe om kostyme? Gøy om gjestene kommer i det, men de fleste jeg har snakket med har noe i skapet til jegerfesten. Det er jo bare å slenge på seg en tights, noen støvletter, en høyhalset genser med pelsvest utenfor og evt en hatt. Når det gjelder lørdagen så har også de aller fleste en lang kjole med lange ermer eller mulighet for å låne seg noe lignende 🙂

      Jeg ønsker ikke å fortelle hvor mye vi planlegger å bruke på bryllupet. Det er vel det eneste som holdes helt privat. Hyggelig at du gleder deg til å se bilder, for det blir det masse av! Videoer også 🙂

    6. For et fantastisk opplegg- dette så gøy ut! Så flink du (dere, hehe😉) har vært! Dette bryllupet tror jeg blir både morsomt, fint, romantisk og annerledes 🙂 stå på i innspurten:)

    7. Hei 🙂
      Hvordan kommer man seg til slottet hvis man ikke kjører bil? Må man ta buss/taxi etter fly/tog?
      Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har lyst til å ta med meg min kjære dit i sommer 🙂
      Ha en fin dag 🙂

    8. Sikkert herlig å feire over flere dager! 🙂 Personlig syns jeg temabryllup med “kostymer” er ganske harry. Blir liksom ikke like elegant og stilfult som et bryllup skal være, i mine øyne.

    9. Hvor mye får du sponset til bryllupet og er hår transplantasjonen til Ulrik sponset eller delvis sponset? Pleier du å spørre firmaer om å sponse deg mot at du blogger om det?

    10. Er fast leser og har alltid likt bloggen din veldig godt. Men det eneste jeg syns har blitt litt “trist” er at jeg syns du prøver å fremstå som bedre enn alle andre. Det er liksom deg og ditt og dine ideer som er det riktige, og at andre løsninger ikke er like bra. Jeg håper og tror at du mener det som at DU syns dette er best. Men dessverre fremstår det som at det er du som har fasiten.
      Det at du også fremstår som veldig materalistisk syns jeg er leit. Du har lesere i mange aldersgrupper og som er i ulike situasjoner. Derfor syns jeg det er litt leit at du, som ellers virker veldig jordnær og naturlig, legger så mye vekt på at ting skal være dyrt, ellers er det ikke bra nok.
      Syns det er gøy å lese om bryllupsplanleggingen, men det legger en demper på det når du skriver at “for de fleste nordmenn er dette for mye” osv osv. Vet ikke om det er et bevisst valg for at du vil føle deg bedre og “høyere oppe” eller om du faktisk ikke tenker over det på den måten selv.
      Uansett, så tror jeg bryllupet deres kommer til å bli kjempeflott og minnerikt for mange. Og jeg ønsker dere all lykke. Gleder meg til å følge meg videre, men ønsker meg kanskje litt mindre fokus på hvor dyrt og flott dere skal ha det 🙂

    11. Dette høres så utrolig flott ut! Morsomt og kreativt med tema bryllup som varer over flere dager. Blir spennende å se mange fine bilder 🙂

    12. Hei
      Kan du svare på de kritiske innleggene du får også. Eneste du svarer på er å takke de positive.
      Jeg lurte på dette med sponsor avtaler og om du bruker det aktivt. Altså spørr etter sponsorer til deg og din kommende mann.

    13. Sponsor: Hei, du. Jeg pleier å svare på det aller meste, men det krever mer tid å svare på enkelte spørsmål og kommentarer enn andre. Derfor hender det at det hoper seg opp med noe ubesvarte kommentarer.

      Det er ikke slik jeg jobber nei. Jeg får utdelt annoner av Nettavisen som jeg kan velge å takke ja eller nei til. De innleggene merkes med annonse øverst i innlegget. I tillegg er det mange som henvender seg direkte til meg, men disse avtalene går også gjennom Nettavisen pga min kontrakt med de. Det er sjelden snakk om spons, da jeg tar betalt for å skrive om produkter og tjenester.

      Når det kommer til behandlinger til hud, hår og negler har jeg den siste tiden blitt sponset av Beauty House Oslo. Her har vi en egen avtale ettersom at behandlingene er såpass kostbare. Jeg må skatte av alt jeg får. Ingenting er gratis. Derfor gidder jeg ikke å ta i mot alt mulig.

    14. Anonym: Hei. Vi betaler bryllupet selv. Jeg får sponset frisørtjenester og lignende i forkant, men det er det. I og med at bryllupet er i Sverige og denne bloggen stort sett leses av nordmenn, så har ikke sponsing vært aktuelt til nå.

      Nei, den er ikke sponset. Jeg merker alle innleggene mine øverst dersom innlegget er en annonse, inneholder annonselenker, reklame eller sponsede produkter og tjenester.

      Jeg samarbeider med enkelte salonger som sponser meg. Men jeg tar ikke imot andre sponsede produkter og lignende mot blogginnlegg. Det er dårlig business for meg. Jeg tar betalt for å skrive om produkter og tjenester da et blogginnlegg hos meg har såppas stor markedsverdi. Dette er jobben min. “Gratis” klær og sminke betaler ikke regningene mine. Dessuten må jeg skatte av alt jeg får, derfor blir man heldigvis selektiv.

    15. Jeg syns hele opplegget med temabryllup virker veldig romantisk, spesielt med temaet dere har:) Har egentlig aldri hørt om det i Norge før, men veldig koselig om dette blir trend her også! Håper du tar mange bilder av bryllupshelgen:) Ikke dumt å ha det over flere dager, da blir jo flere bedre kjent. Jeg har kun vært i bryllup som holdes en dag, og da blir det ofte sånn at de som allerede kjenner hverandre holder mest sammen også.

    16. Hei Julianne.
      Jeg er en av dine mange faste lesere av bloggen, men jeg har aldri kommentert før nå. Jeg vil bare si at jeg blir veldig inspirert av mye av det du skriver, og når jeg leste dette innlegget må jeg bare si at jeg syntes det virker så utrolig vakkert å gifte seg på vinteren. Selv har jeg et ønske om å gifte meg i fremtiden, men alltid var det i tankene at det i såfall skal være et sommerbryllup. Nå tenker jeg mer på vinteren som en aktuell årstid. Jeg syntes det er nydelig at dere velger “Tre nøtter til askepott” som tema – det er søtt og aldri noe jeg har hørt noen andre velge som inspirasjon til sitt bryllup. Ønsker deg og Ulrik lykke til videre med bryllupsplanlegging og selvsagt den store dagen i februar! Det høres fantastisk ut 🙂 ha en fin dag!
      Hilsen Karoline

    17. Jeg synes dette høres ut som et knall bryllup! Det er nesten så jeg kunne ønske jeg var invitert. Vanligvis er jeg ikke fan av utkledningpartyer, men “tre nøtter til Askepott” er jo bare herlig! Det høres ut som om en morsom og fantastisk helg. Og jeg er helt uenig med den over her som mener det er harry. Hvorvidt noe blir harry eller ikke, har ofte med personlighetene til vedkommende å gjøre. Dette her blir bra! 🙂

    18. Therese: Hehe! Så morsomt at du sier det. Jeg er vanligvis ikke fan av utkledningsfester selv, men klarte ikke dy meg..

      Jeg bryr meg ikke om andre mener at dette er harry. I mitt hodet blir det stilfullt og gøy 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg