FØRSTE JUL HOS SVIGERS

Ulrik og jeg har vært å spist årets første julemiddag ute i dag. Det ble pinnekjøtt på oss begge. Pinnekjøtt er det beste jeg får av julemat. Jeg er ikke vant med det fra jeg var liten, men etter at jeg ble introdusert til det i voksen alder har jeg elsket det. Familien min er jo fra Østfold. Der spiser vi “svineribbe” på julaften. Mens familien til Ulrik er fra Måløy. Der spiser de pinnekjøtt på julaften. Heldige meg skal feire min første jul hos svigers i Måløy i år. Jeg gleder meg masse, men jeg er også litt spent. Spent på nye juletradisjoner med min nye familie. 


Jeg har et veldig godt forhold til mine svigerforeldre og resten av svigerfamilien min. Bildene ble tatt hjemme hos oss på julefrokost 2. juledag i fjor. En skikkelig hyggelig formiddag. I år skal vi tilbringe flere formiddager, ettermiddager, kvelder, netter og morgener sammen. Jeg har som sagt aldri feiret julaften med svigers før, men jeg har gjort meg noen tanker etter den lille smakebiten jeg fikk i fjor..

 

10 TIPS TIL DEG SOM SKAL FEIRE JUL HOS SVIGERS:

♥ Vær åpen for nye tradisjoner

♥ Bidra sosialt

♥ Spis alltid opp den maten du forsyner deg med

♥ Hjelp til på kjøkkenet

♥ Vær forsiktig med alkohol

♥ Engasjer deg i historiene som blir fortalt

♥ Gi personlige gaver 

♥ Lek med barna i huset 

♥ Hold orden på gjesterommet

♥ Gi ærlige komplimenter

 Hva er ditt tips til første julefeiring hos svigers?

18 kommentarer
    1. Det var gode tips, og så fint at forholdet med Ulrik’s familie er så godt! Jeg skal også feire min første jul med svigers i år, men jeg synes det er litt småskummelt, jeg! Hehe. Det er jo de som har invitert meg, men allikevel føler jeg på det å “trenge seg på”… Tenk om noen liker å vandre rundt i pysjamasen hele julen f.eks, så tør de ikke om jeg er der! Haha, da føler jeg at jeg ødelegger noens tradisjoner. (Nå skal det sies at ingen der går rundt i pysjamasen og slike ting da, haha)

    2. May: Skal du? Så gøy at du deler det med meg. Sånt er jo litt småskummelt, men jeg er sikker på at du kommer ti å få det kjempe hyggelig. Dersom de har invitert deg så har de jo lyst til å ha deg der 🙂

      Vær deg selv, så går alt bra. Masse lykke til!

    3. Så gode tips 🙂 Har feiret jul med svigerfamilie tidligere, veldig rart første gangen, men det er veldig koselig 🙂 Viktig å bli ” en av dem også ” . En ting, hvor gammel er du? Jeg har alltid lurt på det 🙂

    4. Hei igjen Julianne. Idag får’n si du hadde kloke ord på lager. Min kone og jeg er fra to forskjellige landsdeler, med to vidt forskjellige tradisjoner. Hun er vant med torsk på julaften, jeg med lutefisk. Hun kan ikke fordra lutefisk, jeg spiser begge deler og våre barn er altetende. Etter som tradisjonene er forskjellige og det er jeg som er kokken i huset, begynner jeg å sondere terrenget først i desember, dette etter å ha fått beskjed om hvem av våre barn som skal tilbringe høytiden med “oss gamle”, sammen med sine respektive. Jeg vet etter års erfaring hva hver enkelt foretrekker, og har i god tid før jul tatt ett valg for både juleaften, 1. og 2. Juledag. Til dags dato har jeg heldigvis ikke “bommet”, ei heller møtt motbør i mine valg. Juleaften spiser vi enten favoritten til de fleste, nemlig pinnekjøtt, evt svineribbe. Da må det være familieribbe med kotelettkam pga “de unge” som er opptatt av magert kjøtt. Vi gæmmlissene liker jo gjerne litt fett på ribben og foretrekker den andre delen. 1. Juledag pleier vi å være veldig få her i huset, og de som er her tar i plenum en ad hock avgjørelse, dvs enkelt men dog med en touch av julens mattradisjoner. 2.Juledag er det igjen tid for familiemiddag med “svigers, svågers, rågers and you name it”, mao ganske så fullt i vårt ringe hjem. Riktig trivelig middag uten stress. Menyen her er også bestemt stort seg av meg og fruen, da vi etter mange års erfaring vet hva som blir satt pris på av hver enkelt. Pga av at jeg sitter rullestol, blir det til at mye av det familiære foregår her. Jeg setter stor ære i, og pris på at jeg gudskjelov klarer å traktere ganske mange, seff med god hjelp av henne og de andre. Høres kanskje litt patriarkalsk ut, det er ikke meningen, men i vår matglade familie har systemet fungert utmerket i alle år. Phuu, dette ble en lang kommentar, men har problemer med å fatte meg i korthet når det er noe jeg vil poengtere. Beklager.

    5. HC: Hei, igjen ja! Så hyggelig at du likte innlegget. Det gjør meg veldig glad 😀

      Hehe! Morsomt å høre om deres tradisjoner i forhold til mat. Litt av en miks. Masse lykke til med årets juleforberedelser!

    6. Hei igjen Julianne. Begynner å bli en vane å bare måtte kommentere deg og dine meninger. Etter å ha lest dine råd ad besøk hos Svigers har jeg jo seff en liten kommentar til disse også. Hvis alle hadde fulgt dine råd ad disse besøkene, og brukt de i alle besøkssammenhenger hadde vår verden vært vidunderlig å leve i. Desverre er det ikke slik. Her tenkte jeg å dra en historie som “en venn” av meg hadde opplevd, men etter å ha tenkt meg om fant jeg ut at dette er feigt. Historien er selvopplevd dessverre, for å være ærlig. Følgende skjer hos oss ett par ganger i året: I det daglige er det bare oss to “gæmmlissene” igjen vårt ringe hjem. Våre barn er voksne og flyttet ut, som jo vanen er. Gleden av å få helgebesøk burde derfor vært stor, men dengang ei. I vår familie har vi en konstellasjon med en annen familie, hvor 2 står meg veldig nær. Den 3. har alltid vært en outsider med store problemer til å forholde seg til andre familiers system i sitt hjem. Fra min side resulterer det i meget stor frustrasjon når ett av disse helgebesøkene nærmer seg. Min kone er litt mer rund i kantene heldighvis. Grunnen er så enkel som at outsideren okkuperer 3 seteren i hele sin lengde, tar tak i fjernkontrollen og okkuperer den som den største selvfølgelighet helgen gjennom. Når vi har besøk er TV’n det siste vi ønsker skal stå på å “dundre”. Denne personen ligger å svitsjer mellom det som måtte være av tilgjengelige kanaler hele helgen til ende, uten å ta hensyn til det som er hensikten med besøket, nemlig “de gode samtaler”. I tillegg “kødder” han slik med fjernkontrollen, at det er ett svare strev med å finne tilbake til kanalene, uten å måtte finne bruksanvisningen å starte fra “skrætsj” med innstillingene. Dette gjelder forsåvidt alt av brytere og andre duppeditter som etthvert hjem har flust av. De fleste hjem har vel en bryter eller annet som ikke fungerer og som man bør vite konsekvensene av å skru på. Det kan være en ekstra varmtvannstank el som ikke fungerer og som kanskje ikke skal slåes på. Alle dine 10 råd for god oppførsel blir brutt i løpet av første kvelden, vår tålmodighet settes kraftig på prøve mao. Selv mener jeg at jeg har blitt en tålmodig mann på mine eldre dager, men her kjenner jeg at den blir satt kraftig på prøve. Vi har funnet ut at alt av sosiale antenner er fraværende hos han. Vi og våre barn er oppdratt etter disse reglene “dine”. Det er jo tydeligvis du også, all ære til dine opphav for det. Jeg vet ikke om dette er rett fora å diskutere omkring dette, men evnet du tar opp er blitt viktigere og viktigere i dagens samfunn. Disse reglene er en selvfølgelighet i mitt lille rare gamle hode. Hadde jo vært morsomt å få lese flere kommentarer til 10, i mine øyne, meget fornuftige regler for normal og god oppførsel

    7. Hei Julianne 🙂 Tror du kommer til og kose deg masse i jula 🙂
      Det blir jo sikkert spennene med nye tradisjoner! jeg misunner alle dem som har tradisjoner i jula. Etter jeg fylte 18 år har jeg vært på jobb, men i fjor var jeg hjemme og lå for det meste, blir vel det samme i år etter som jeg ikke kan sitte oppreist mer enn 15 minutter 🙁 men men jul blir det 🙂

    8. Kristin Rollstad: Hei, Kristin! Det tror jeg også! Jeg er overhodet ikke bekymret, bare litt spent 🙂

      Wow! Er det sant? Du virket som en skikkelig stå-på-jente. Vi skulle nok hatt flere av deg.. Ønsker deg en flott førjulstid og ikke minst julefeiring når den tid kommer <3

    9. HC: Hei, du! Det er bare hyggelig at du engasjerer deg 🙂

      Han høres ut som en jeg kjenner. En egoistisk tulling. De eier ikke sosiale antenner nei.. Jeg klikker av sånne mennesker! Prøv å konforntere han ved det du føler. Mest sansynlig blir han flau. Hvis ikke må du bare sette han på plass og fortelle han hvordan ting skal være.

      Du virker som en veldig tolmodig person ja.. Men hallo? Et sted går vel grensen for deg også?

      Ønsker deg en fin dag og uke videre 🙂

    10. Jeg jobber på aldershjem og liker svært godt og være der på julaften 🙂 i 2013 reiste jeg helt alene ned til Sri Lanka og jobbe som frivillig hver eneste dag i hele desember. Det var en helt spesiell opplevelse 🙂
      Tusen takk for fine ord Julianne <3 Setter stor pris på det du skriver 🙂
      Ønsker deg også en helt fantastisk jul når den tid kommer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg