EN AVHENGIGHET

I dag har jeg vært hos frisøren og tatt av meg løshåret. Vi rakk ikke å farge mitt naturlige hår som var planen, men vi tok ut alle festene, gredde ut alt limet, kuret håret mitt og klippet bort alle de slitte tuppene. Det var virkelig på tide med en runde hos frisøren min igjen nå. I morgen tidlig skal jeg tilbake til henne for farging og forhåpentligvis nytt hår. Det er som dere skjønner litt av en jobb med dette “falske” håret. Hehe! Men den jobben er det verdt. Jeg skal vise dere ordentlige før- og etterbilder på facebooksiden min når vi har satt inn håret igjen. I mellomtiden bruker jeg clips. Jeg føler meg rett og slett naken uten extension. En forferdelig følelse når jeg er andre steder enn her hjemme.

Det er rart hvor mye lengden og tykkelsen på håret mitt skal ha å si på selvtiliten min. Dere skulle sett meg på trikken i stad, eller kanskje ikke.. Jeg går vanligvis med hodet hevet og er alltid spandabel med smil til de jeg ser. I dag var jeg nok ikke til å kjenne igjen der jeg gikk og anstrengte meg for ikke å møte et eneste blikk. Jeg så ut som tidenes mest usikre jente, med en unaturlig og overlegen holdning. Beklager det. Jeg føler meg bare ikke vel uten extension og det har jeg dessverre ikke gjort på mange år. Det ekstra håret har blitt en avhengighet.    

Jeg får høre at jeg kler kort hår, at håret mitt er langt nok og tykt nok som det er og at jeg burde slutte med extension. Det er hyggelig at dere gir meg komplimenter. Jeg setter pris på det, men det spiller likevel ingen rolle hva dere mener når jeg selv ikke er fornøyd. Jeg hater håret mitt uten extension. Det har forresten ingenting med min dyktige frisør å gjøre. Kun meg og mitt syn på meg selv.

Jeg har vært avhengig av å sette på hår siden jeg var bare 16 år gammel. Det nærmer seg 10 hele år med lim og spenner festet til hodebunnen min. Teknikkene har heldigvis blitt bedre. Kvaliteten på håret er heller ikke til å sammenligne fra den gang jeg startet med dette til i dag. Takk gud for det. Ellers hadde jeg nok ikke hatt noe hår igjen på hodet.. 

Jeg kommer aldri til å slutte med hair extensions. I hvertfall ikke før jeg blir skikkelig gammel. Men i dag har jeg altså en liten pause. Si “Hei” til Julianne UTEN extension: 

22 kommentarer
    1. Synes du er rett og slett nydelig uten extensions. Har selv vært avhengig i flere år, helt til høsten for to år siden da jeg mistet over halvparten av håret mitt etter å ha tatt ut tape-extensions, ennå frisøren min var superdyktig og fulgte opp hele prosessen. Jeg hadde råttehale i flere måneder, og det ble supeprkort og slitt på toppen avd et hele. Nå er det over to år siden jeg tok de ut og håret mitt er blitt både mye tykkere, lengere og friskere og jeg føler meg endelig nesten 100% komfortabel med meg selv uten, selv om tanken frister en gang i blant å sette på nytt, langt og fyldig hår hehe. Men ja, som sagt, skjønner deg utrolig godt, og skjønner at uansett hvor fin andre synes at du er, så føler du deg ikke helt som deg selv uten extensions. Been there 🙂 Men bare for å si det en gang til – du er kjempepen både med og uten, fine Julianne!

    2. Synes du var skikkelig søt og fin uten extensions jeg 🙂 Men jeg synes også at du kler veldig godt lengre hår for synes du klarer å skape volum i håret på en bra måte og det er kjempefint! 🙂
      Jeg føler meg ikke så vel med langt hår, men tror det er mest fordi jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal style det fordi jeg er så vant til å ha litt kortere hår som bare er helt rett! tror kanskje jeg også ser litt mer voksen ut når jeg har håret til rett over skuldrene eller noe 🙂 Men ett spørsmål er extensionsene du pleier å ha fra ekte hår eller er det syntetisk? det ser hvertfall veldig ekte og god kvalitet ut!

    3. Stine Elize: Tusen takk for det, Stine. Hehe! Godt det er flere av oss. Føles i hvertfall litt bedre for meg 🙂

      Ha en flott uke du også <3

    4. Siren: Takk for det, Siren <3

      Det er selvsagt ekte hår. Ellers kunne jeg ikke brukt varme på det, som rettetang osv. Håret er fra Tape it. Setter det på hos Beauty House Oslo 🙂

    5. Så pen du var uten de! Så mye mer voksen ut. Synes virkelig du kledde det og du trenger ikke å gå meg hodet ned uten dem. 🙂

    6. Det er ikke ofte jeg kommenterer blogger, skroller bare igjennom og leser kjapt som tidsfordriv før jobb sånn som nå…. men, nå må jeg bare kommentere:
      Herreguuuuud så fin du var uten extentions!! Du har jo nydelig hår naturlig! Riktig så søt og fin er du 🙂
      Ha en fin tirsdag!
      Klem fra sykepleier som straks skal kreke seg ut i vintermorgenen og på jobb 🙂

    7. Sofie: Hei, Sofie! Så snill du er! Tusen takk for at du sier det 🙂 🙂

      Ha en fin tirsdag du også!

      Sender en varm klem til deg på jobb <3

    8. Jeg hadde alltid hatt langt og tykt hår, før jeg en dag fant ut at jeg skulle klippe meg bob. Husker fortsatt angeren jeg følte rett etter at det lange håret var klippet av… Uff. På grunn av dette fant jeg fort ut at jeg ønsket å begynne med extensions. Dette brukte jeg en god stund, men jeg ble så lei av “styret” med extensionet – kostnadene og ikke minst hvordan det slet på mitt ekte hår. Så, etter en god stund, bestemte jeg meg rett og slett for å kutte ut extensionet, tross i at jeg følte meg skikkelig dårlig, ja rett og slett stygg, med kort hår. Men jeg visste jo at håret _ville_ vokse ut igjen hvis jeg bare var veeldig tålmodig og tok vare på det. Og det gjorde jeg! Det tok flere år, det skal sies, men for hver måned som gikk, jo bedre følte jeg meg og jo friskere ble håret! Det skal nevnes at jeg aldri har farget håret og brukte (og bruker) sjelden slettetang o.l. Det var en skikkelig seig prosess, men jeg er så glad for at jeg gjorde det! Nå har nok håret mitt kommet under katogorien “kjempelangt” og jeg er veldig glad for det. Det er ikke det at jeg synes at langt hår er det fineste, men det handler vel mer om det jeg føler meg vel i! Vil tro du kjenner deg igjen i det 🙂 Uansett, jeg synes du er kjempefin både med og uten extensionet, men om du egentlig har lyst til å slutte å bruke det, så kan jeg si deg at det blir verdt det i lengden! 🙂

    9. Så fin uten løshår! Men jeg forstår deg godt, jeg er superglad i masse hår selv. Sluttet med clip in extentions for noen år siden, og det er faktisk veldig deilig å slippe å ha noe annet i hodebunnen enn sitt eget hår. Du blir vant til det. 😉

    10. Hilde: Jeg hører du sier det, men vet ikke om det samme kommer til å skje meg noen gang .. Hehe! Veldig fint at du har klart å slutte og trives med ditt eget hår da 🙂

    11. Skjønner deg veldig godt! Har selv hadd denne avhengigheten. Klarte å venne meg av det i 2 år og fikk kjempelangt og tykt naturlig hår. Så skjedde det plutselig noe rart og jeg mistet nesten alt hår (gjorde ikke så mye siden det var så sinnsykt tykt) og det ble plutselig veldig slitt. Nå har jeg måttet klippet det og startet fra skratch. Nå er jeg på utkikk etter ekstension igjen. Hvilken type liker du best?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg