DET ER IKKE GREIT Å BEHOLDE GAVER FRA EKSEN

Jeg har såvidt startet med årets julegaver og det er like vanskelig som alltid. Folk har jo alt i dag, inkludert meg selv. Ulrik og jeg har derfor funnet ut at vi gir hverandre ønskelister slik at handlingen blir litt enklere. Da får vi i det minste noe av det vi “trenger”, ønsker å bytte ut eller har minst av fra før. Jeg skal vise dere min ønskeliste når jeg blir ferdig med den. Av en eller annen grunn blir den alltid lenger enn Ulrik sin. Hehe! 

De gavene jeg har fått av Ulrik betyr mye for meg. Smykkene han har gitt meg er faktisk noe av det kjæreste jeg eier. Jeg bærer de med stolthet og tenker alltid på han når jeg tar de på meg. For meg symboliserer de noe vakkert fordi jeg har fått de av nettopp han, nemlig kjærlighet. Det samme vet jeg at Ulrik føler når han tar på seg sine smykker som han har fått av meg  

Dersom det hadde blitt slutt mellom Ulrik og meg hadde jeg ikke bært disse smykkene på samme måte. Det høres kanskje litt rart ut, men jeg hadde ikke følt at de lenger tilhørte meg. Jeg hadde følt at de tilhørte min fortid og derfor ville jeg ha kvittet meg med de på en eller annen verdig måte. Nå har vi heldigvis ingen planer om å gjøre det slutt. Jeg kjenner jeg blir uvell bare av å bruke oss som et eksempel, men gjør det likevel for at dere lesere ikke skal angripe meg ved å kalle meg sjalu og lignende. For dette har ikke noe med sjalusi fra min side å gjøre, heller ikke fra Ulrik sin side. 

Ulrik og jeg traff hverandre da han var 34 og jeg var 24. Vi har naturligvis hver vår fortid som selvsagt innebærer tidligere flammer og kjærester. Noen mer seriøse forhold enn andre. Jeg har ingen problem med å høre gode ord om Ulrik sine ekser eller andre jenter som har betydd mye for Ulrik før han traff meg. Tvert i mot. Men det får bli med ord. Jeg hadde ikke likt at han gikk rundt med et armbånd som han hadde fått av en jente som før stod han nært, eller at han absolutt skulle henge opp et bilde i vår stue som han hadde fått av sin ekskjæreste. Jeg synes rett og slett ikke det er greit å beholde gaver fra eksen. Med gaver mener jeg personlige ting som minner om ekskjæresten og det fine dere to hadde sammen. Det skulle ikke være nødvendig av meg å ramse opp alle disse tingene. Du vet best selv hvilke gaver som ikke bør tas med inn i et nytt forhold.  

SLIK KVITTER DU DEG MED GAVENE FRA EKSEN:

1. Gi det tilbake: Er gaven kostbar, som et dyrt smykke? Tilby han eller henne gjenstanden tilbake.

2. Gi det bort: Dersom han/hun ikke vil ha gaven tilbake kan du gi den bort til noen som ikke har et like nært bånd til din ekskjæreste, eller til organisasjoner som Frelsesarmeen.

3. Selg det: Dersom du mener at gaven er av for stor verdi til å gi bort kan du selge den på finn.no eller andre salgsportaler. Bruk pengene på en opplevelse, noe spiselig eller drikkelig, ikke invester de i en ny gjenstand som kommer til å bety noe for deg i fremtiden.

4. Kast det: Dersom gaven kun har personlig verdi bør du kaste den og komme deg videre. Gamle bilder av dere to, bamser, kort, t-skjorter med trykk som en gang betydde noe for deg osv er gode eksempler på ting du bør kaste.

Hadde du likt at kjæresten din bar et smykke som han eller hun fikk i gave av eksen?

31 kommentarer
    1. Enig med deg 🙂 Uansett hvor fin gjenstanden hadde vært, hadde det føltes helt feil å bruke den om det var en gave fra eksen. Og jeg hadde ikke likt det om min mann brukte smykker etc han fikk fra sin eks.. Heldigvis er det ikke noe problem i vårt ekteskap da vi ser likt på det begge to 🙂

    2. Jeg hadde et gullhjerte jeg fikk fra exen min som jeg gav til min mor. Aner ikke hva hun har gjort med det, og ikke vil jeg vite det heller. Og som du skriver så har jeg nå fått mange fine smykker av min nåværende mann som jeg og bærer med stolthet:)

    3. Moren min smeltet om forlovelsesringen hun hadde fra sin ungdomskjæreste, da hun ble sammen med min pappa. Hun lagde ny ring av den, og ga den til min bestemor (hennes svigermor). I dag er det jeg som har ringen 🙂 Er mye fint man kan gjøre ut av gamle gaver, uten at de blir bortkastet 🙂

    4. merkelig innstilling…hvorfor skal man kaste fortiden? hadde min mann gått fra meg, så ville jeg fortsatt brukt det første smykket jeg fikk, for han var en del av livet mitt som ikke kan erstattes, og som jeg er utrolig takknemlig for.
      Og hvorfor MÅ dere gi hverandre dyre gaver? er det så viktig med det matrialistiske? det er ikke første gang jeg reagerer på at du virker veldig opptatt av dyre, fine ting..
      Hva med å sette inn en lapp på en felles sparekonto, så dere kan spare til noe hyggelig sammen? f.eks bryllupsreisen, eller en annen hyggelig opplevelse..
      er så trist når man får følelsen av at alt handler om penger, og rikdom, istede for kjærlighet

    5. Jeg ser ikke problemet, levd liv er levd liv og hvis man har et problem med at ens kjæreste bruker et smykke de er glade i (uansett hvem giveren var), så er det ens usikkerhet som er problemet, ikke smykkebruken.

    6. Vi har alle en fortid og de aller fleste har ett eller flere forhold bak seg, noen korte og noen lengre. Alle er de en del av en historie.
      Jeg ser ikke helt problemet med å bruke en veske eller sko som du har fått i gave fra en eks. Jeg har brukt en veske jeg likte veldig godt, som jeg fikk av eksen. Selv om jeg brukte veska, så betydde det ikke at jeg tenkte på eksen eller savnet han. Men ringer som jeg har fått bruker jeg ikke, men det ligger jo en historie bak dem – men jeg kunne aldri brukt de ringene eller smykkene igjen. Da smykker og ringer har en større symbolsk signal enn andre type ting, som ett maleri feks, veske , sko eller hva det møtte være. Ser absolutt ikke noen grunn til at det må kastes.
      Men det kan være greit å bygge opp noe sammen som par, og da kan det å ha for mye historie i veggene være ett hinder. Slik at det kan være godt å selge eller pakke vekk gammelt “støv” og begynne på blanke ark og bygge opp noe sammen, uten historier i veggene. Så jeg tror nok at det kan være sundt og fint for ett seriøst forhold å starte på blanke ark og tegne sin egen historie 🙂

    7. Er enig i dette, med forbehold 🙂 Bilder fra ferier o.l har jeg delt opp slik at eksen har fått de med seg og sine, og jeg har beholdt de med meg og mine på, de med oss sammen har jeg kastet/slettet. Derimot har jeg beholdt en gitar jeg fikk av eksen til jul en gang, ettersom den ikke er spesielt “personlig”. Smykker og slikt har jeg heldigvis ikke fått så mye av i tidligere forhold, og det hadde blitt feil å bruke det nå som jeg har samboer, barn og hus. Det eneste smykket jeg har fått av en kjæreste som jeg har beholdt, var fra min ungdomsskolekjæreste som hadde spart og spart for å kjøpe et smykke i sølv til meg. Har aldri brukt det siden, men gjemmer det som et lite minne fra ungdomsårene, dessuten var han en veldig snill og god gutt og forholdet var ganske så ungt og uskyldig 🙂

    8. Hva med oss som glemmer hva vi har fått i julegave? Jeg og eksen fikk feiret 3 juler sammen og jeg husker ærlig talt ikke hva jeg fikk annet enn en klokke. Kun fordi jeg er ekstremt vimsete. For min del har jeg aldri hatt noen følelser for smykker. Men øredobber er en annen sak som jeg føler representerer meg.
      Klokken jeg fikk av eksen og faren til ungen min kommer jeg til å gå med helt til den blir ødelagt. Siden kun den har en verdi i tid for meg. Skjønner deg og de andre som kanskje bryr seg mer om smykker enn det jeg gjør. 🙂 Uansett er jeg enig i at er det noe som har betydd mye for deg og du fikk den av eksen, er jeg enig i at det er litt spesielt med en gjenstand som er store følelser knyttet til personen. 😉

    9. Noen ting har jeg kastet, andre ikke. Det jeg forts har og bruker vet selvfølgelig samboeren min hvor kommer fra. Det har absolutt ingen verdi for meg lengre, ser bare på det som en pen gjenstand. Her er det ikke bare snakk om smykker o.l men jakker og interiør. Samboeren min og jeg har vært sammen i 6 år nå og det har aldri vært et problem – bare viktig å være åpen om det 🙂

    10. Jeg har beholdt alle smykkene fra eksen min. Ikke fordi jeg har tenkt å bruke de, men vi har to døtre som skal få arve de når de blir litt eldre, og så kan de gjøre hva de vil med det. Det er fine diamantsmykker, så det har jo en verdi.

    11. Jeg er helt enig i hva du skriver! Jeg har et armebånd og en ring jeg aldri fikk brukt (han ga den etter det var slutt) som jeg aldri har tenkt til å ta på meg igjen. Jeg vurderer å selge det, eller bare kaste det. Ikke noe jeg vil ta vare på i det hele tatt!

    12. Superteit! I bunn og grunn dreier dette seg om sjalusi! Og louis vuitton og hermes er vel kanskje ikke det 95% av oss andre kaster pengene våres på..

    13. Er vel samme hva de ønsker å bruke penger på? Noen liker ting, andre liker ikke ting. 😉
      Man blir ikke automatisk mer materialistisk hvis man liker dyre ting.

    14. Enig at å bruke smykker evt andre ting man har fått av eksen kan være litt vondt for den andre parten. Men nå har ikke merker som Louis Vuitton vært så aktuelt her da ..

    15. Er nok denne Miss Piggy nesen din som gjør deg så usikker og sjalu. Ta operasjonen du og få deg litt selvtilltt. Slipper du gå rundt med så rare tanker. Du kommer bare til å bli verre med årene, og mer kontrollerende. Før du vet ord av det er du Skilt. Ingen menn orker usikre klagete og kontrollerende damer i lengden. Så for din egen del Fiks Den Stygge Nesa.

    16. Jeg kjenner en som fridde til ei jente, og tok tilbake ringen når det ble slutt, for så å gi den samme ringen da han fridde til sin neste kjæreste! Haha, hvem gjør sånt. Hun det gjelder vet det ikke selv men får nok høre det en dag.

    17. Linda: Det blir noe annet, Linda. Jeg synes bare at det er flott at du velger å gi de videre til døtrene dine. De kommer helt sikkert til å sette stor pris på det 🙂

    18. Helt enig med deg her. Det må være veldig irriterende å se at din partner bruker eksens gaver. Jeg ville tenkt at vedkommende ikke er over eksen.

    19. Jeg har gitt bort eller pakket bort smykker fra eksen min. Ingentig å ta i bruk når man er i nytt forhold.
      Jeg har også fått en del smykker + ringen til mamma da mamma og pappa skilte seg. Det er koselig for meg å ha:) men mamma kan fortsatt spørre etter et par superfine øredobber ho fikk av pappa når ho skal pynte seg. Syns det også er veldig koselig! Nå skal det sies at mamma ikke har ny mann da..hehe 🙂

    20. Nesa de utstråler personligheten din. Hev deg over drittpraten, eller be han/hunlegge ut ansiktsbilde av seg selv, så kan vi jo bedømme den nesa opp mot din. Tror ikke du taper, så vidt jeg kan se. Ser nesten personen for meg, arbeidsledig som han/hun er, med en singlet som var hvit for en uke siden, men numere har antatt en litt gusjegul farge, eller askegrå med sigaretthull i. Dette ynkelige vesenet sitter sikkert fremfor speilet og synes det den ser er helt fantastisk, alt mens det tenker på hvem skal vi ydmyke idag. Stå på du Julianne, du har tross alt skaffet deg et levebrød, som kanskje ikke alle takler.

    21. Nesa de utstråler personligheten din. Hev deg over drittpraten, eller be han/hunlegge ut ansiktsbilde av seg selv, så kan vi jo bedømme den nesa opp mot din. Tror ikke du taper, så vidt jeg kan se. Ser nesten personen for meg, arbeidsledig som han/hun er, med en singlet som var hvit for en uke siden, men numere har antatt en litt gusjegul farge. Dette ynkelige vesenet sitter sikkert fremfor speilet og synes det den ser er helt fantastisk. Stå på du Julianne, du har tross alt skaffet deg et levebrød, som kanskje ikke alle takler.

    22. HC: Takk for støtten. Jeg velger å publisere slike kommentarer slik at dere andre lesere skal få se hvor mye negativt jeg får, nesten hver eneste dag. Heldigvis blir jeg sterkere av dette og bryr meg mindre og mindre med tide som går..

      Ønsker deg en fin uke videre, “HC” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg