DET ER GØY Å PROVOSERE

 

La meg gjøre en ting klinkende klart for dere: Jeg sitter ikke hjemme å klør meg i hodet hver dag for å klekke ut et nytt og provoserende tema her på bloggen. Innleggene jeg skriver kommer helt av seg selv. De kommer av ting jeg gjør (som å planlegge bryllup), ting jeg bryr meg om, tanker jeg tenker, meninger jeg har og valg jeg tar. Jeg skriver ikke kun for å provosere, som jeg stadig vekk får høre. Men det at noen av meningene mine blir oppfattet provoserende er bare gøy. Det er rart hvor forskjellige vi mennesker er og hvor lett vi lar oss provosere. Jeg vet hvilke type innlegg som får mer oppmerksomhet enn andre. Det er da ingen hemmelighet. Men de reaksjonene jeg får er som oftest større enn ventet. 

Alle de store bloggerne provoserer på sin måte. Man trenger nødvendigvis ikke si så mye for å provosere. Noen provoserer med ord, mens andre provoserer med utseende, med penger, med for stort helsefokus, som unge foreldre, som realitydeltakere eller i andre roller som er ukjent for mannen i gata. Du er ikke slem fordi du provoserer, men du er kanskje annerledes. I mine øyne er annerledes bra. Tenk så kjedelig om alle hadde vært helt like..

18 kommentarer
    1. Hei Julianne 🙂
      Du har en veldig bra blogg, det er virkelig gøy å lese innleggene dine da de er varierende. Synes det er bra du skriver fra hjerte, fortsett med det:). Det viser bare hvor jordnær du er.
      Ha en fin kveld 🙂
      Klem <3

    2. Tove: Hei, Tove! Hyggelig å høre fra deg igjen. Jeg lover deg å fortsette med akkurat det. Ha en fin kveld du også!

      Sender en stor og varm klem tilbake <3

    3. Utrolig inspirerende å lese innleggene dine! Du virker som en utrolig intelligent jente og er bare alldeles nydelig! 🙂

    4. Det jeg reagerer på er ikke at du har dine egne meninger: det har du all rett til å ha. Men du legger frem dine meninger på en provoserende måte som får det til å høres ut som om din mening er “fasiten” og at man som leser gjør noe feil dersom man viker unna det du mener er best. “Barn har ingenting å gjøre i et bryllup” skriver du, uten å ta høyde for at de to delene i brudeparet kan ha barn fra andre forhold fra før av, og ens egne biologiske barn burde vel selvfølgelig delta i sermonien (i mine øyne) dersom de eksisterer? Du drar også noen relativt ekstreme generaliseringer: “Et bryllup er en voksenfest, som varer fra morgen til kveld”? – jeg har i hvert fall aldri vært i et så langdrygt bryllup, og jeg har vært i en del brylluper. Hvis hukommelsen fungerer riktig har det vært barn i alle bryllupene jeg har vært i, og det har aldri vært noe problem. Det er helt greit for min del at du ikke vil ha barn i DITT bryllup, men jeg skulle ønske at du sluttet med å presentere dine egne meninger som det eneste rette, og btw. har jeg ikke dratt noen skade av at alkohol har blitt servert i de bryllupene jeg var i da jeg var under 18. Det var ikke “fyllekalas”, og jeg synes synd på dere dersom dere tror gjestene vil bli så påvirket av bryllupsfesten at de ikke klarer å komme seg hjem etterpå.

    5. Jeg var i bryllup til min tante og onkel da jeg var 11 år, og jeg husker den dagen som det skulle vært i går. Som jeg koste meg! 😀 verken jeg eller mine jevnaldrende kusiner og fettere kjedet oss. Vi koste oss med god mat, dessert og morsomme taler. Kan ikke huske at noen ble overstadig beruset, men var sikkert en god del som ble litt brisne. Poenget er i alle fall at dette er ikke noe jeg kan huske, eller som har brent seg fast som en negativ opplevelse 😉 tror det kommer an på gjestene, og hvordan brudeparet er. Bryllup er absolutt barnevennlig dersom gjestene er hyggelige og ordentlige folk. Som med alt annet – det blir hva man gjør det til 😉

    6. Og jeg må si meg enig med mye av det Lene skriver. Flere av mine venninner som har giftet seg har gitt beskjed til gjestene at de ikke ønsker noe fyllekalas på dagen sin. Dagen skal ikke handle om å helle i seg mye alkohol, men å kose seg med ett par glass vin og champagne, og det tåler alle barn. Jeg ønsker i alle fall ikke masse fulle mennesker ravende rundt i mitt bryllup. At dette anses som en kjedelig fyllefest for deg er neste litt synd….

    7. Jeg tenker at mye av det du skriver er ting de fleste av oss tenker, men kanskje ikke tørr å si høyt? Noen må gjøre det også 🙂 Ha en deilig dag!

    8. Jeg lurer på om din fremtidige mann ofte har samme mening om deg. Har dere noen gang diskusjoner om ting du legger ut som han er uenig i eller støtter han deg i alt?
      Som en skriver over her, du kan fint ha dine egne meninger, men du snakker om om din mening er fasiten og det du sier er sånn det skal være. Jeg må innrømme det er synd du drar andre bloggere med på å generalisere hvordan de jobber. Skal innrømme å si jeg leser flere av de andre bloggene også, men der tror jeg fint de kunne vært venner, mens jeg tror du kanskje ikke hadde passet i deres vennekrets. (komikerfrue, Caroline Berg Eriksen, Ida Wulf,osv osv) Har du sett filmen The world is not enough med James Bond? Der lager de i stand action for at de skal ha mer å ha på nyhetene, så de skal bli store så lager de spetakkel og ugagn. Det er typisk deg, du må lage store overskrifter for at folk skal lese og kommentere. Du ser jo de innleggene der du har annonser og vanlige innlegg, der kommenterer jo nesten ingen.

    9. Robert: Vi er som oftest enige i det meste, men alt jeg skriver er mine ord og min måte å uttrykke meningene mine på. Ulrik ville sikkert ha formulert seg annerledes enkelte ganger. Men nå er det jeg som blogger, ikke han. Ulrik støtter meg i alt jeg skriver og det er det viktigste for meg. Dersom jeg skulle være i tvil (noe jeg har vært et par ganger) så spør jeg han om råd. Verre er det ikke 🙂

      Hvilken vennekrets? Jeg kjenner verken komikerfrue eller Caroline Berg, men Ida Wulff har jeg møtt en del ganger. Hun er kjempehyggelig 🙂

      Det er ikke unikt å lage store overskrifter. Alle bloggere gjør det til tider. Mamma til michelle, Sophie Elise osv.. Angående kommentarer så er dette likt for alle. Med mindre annonsen inneholder en konkurranse, så er det få som gidder å kommentere. Det sier seg jo selv.

    10. Anonym: Jeg har aldri kalt mitt kommende bryllup for verken kjedelig eller en “fyllefest”. Men jeg har påpekt at det ikke blir en barnevennlig dag fra bryllupsmiddagen og utover..

    11. Liker at du skriver ting akkurat slik du mener, og ikke legger skjul på noe. Blir i bedre humør bare av å lese innpå bloggen din!
      God helg, klem シ
      Forresten, hvor er genseren du har på deg fra? Du kledde den så vanvittig.

    12. Victoria: Så bra at du liker det, Victoria. For det kommer jeg til å fortsette med ;-D

      Genseren er fra Zara. Kjøpte den for to år siden. Men takk 🙂

    13. Unnskyld. Men finnes du på noen måte provoserende? Du har oppheng på dyre merker og det er typisk for småby- jenter, men det er da bare søtt?
      Og vi hadde det gøy med bryllupet ditt på blogg, men syns du er deg sjæl.
      Alexia og Camilla- født på Frogner(og her er det ikke stas med spenn hvis du er herfra)
      p.s
      den nese- sjikanen var jo morsom. Helt idiotisk.

    14. Gratulerer så mye med framtidig giftemål 🙂
      En så persjonlig ting som et bryllup der må man faktisk få lov å mene hva som er rett akkurat for seg. Da vi giftet oss etter langt om lenge og lengere enn langt. Var det nettop av den grunn at jeg oppdaget at vi kunne arangsjere brylluet vårt akkurat som vi ville. Vi gikk i mange år å tengte at vi måtte arangsjer et kjempestort bryllup med alt av kjentfolk og familie, å der jeg måtte ha på meg en “kake kjole” noe som vi overhode ikke hadde lyst til. Så vi skreddersydde dagen for oss. Siden vi har to barn ble de veldig sentrale i vielsen der elste mann fulgte meg til alters, siden pappa ikke følte seg komfortabel med det. Å jeg kan bare si at jeg så var ikke et tørt øye på min vei opp mot alteret, der den nydelige gutten min fulgte meg opp. Ringene hadde minste mann som oppgave å levere fram og da tok han likså godt kontroll og lot bestekomisen som var brudesvenn lever den ene til far og han leverte min. Og ved utgangen etter vielsen sprang det fire lykkelige barn foran og strødde roseblader. Å det var kjempe morsomt med både overaskelsr og rein barneglede, sånn det er med onger. Siden vi valgte å lage et lite bryllup så spiste vi lunc etter vielsen hos mine ny bakte sviger foreldre sammen med mine foreldre og barna og det ble skikkelig fest stemning med nyderlig mat. På kvelden så feiret vi med søsken og de nermeste vennene våre med å gå ut å spise på en bra resturang før veien bar vidre med masse venne på en durabelig bryllups fest. Å da var ikke barna med vi feiret jo med dem i kirka og sammen med besteforeldre tidligere på dagen. De hadde kjedet seg i hjel på resturang med taler og mat de overhode ikke ville hatt apetitt på. Å på en sånn bryllups fest som vi avsluttet kvelden med der er jeg helt enig med deg der hører ikke barn hjemme med fulle folk langt etter legge tid. Å vi hadde en morsom og fantastisk minneverdig dag. Både med og uten onger.
      Så for all del gjør som dere ønsker, men husk å kos deg ikke stress for mye med detalier ingenting går helt som planlakt uansett. Du har bare den ene dagen nyt den å la den bli minneverdig.
      Hilsen Eva
      fra prosjektavslappet.blogg.no

    15. eva: Tusen takk for det, Eva <3

      Dette hørtes jo ut som et eventyr av en dag. Jeg er glad for at dere gjennomførte den store dagen akkurat slik som passet for dere og deres barn.

      Jeg skal prøve å roe meg ned og nyte mer av forberedelsene. Ønsker deg en fin uke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg