DET ER IKKE KULT Å SNAPPE BAK RATTET

Er det en ting jeg ser mye av hver dag, så er det bilder og videosnutter av folk som kjører bil på Snapchat. Gjerne med høy musikk og flere passasjerer i bilen. Det er helt greit at du som passasjer oppdaterer snapchatkonten din mens du sitter i bilen, sålenge det ikke er forstyrrende for personen bak rattet. Men det er ikke greit at sjåføren holder på slik. Det burde ikke være så vanskelig å forstå. Vi har jo alle hørt om tragiske hendelser ved bruk av mobiltelefon mens man kjører. Det er heller ikke uten grunn at man faktisk får bot OG prikker i førerkortet dersom politiet stopper deg når du trykker på telefonen som sjåfør. Hadde det vært opp til meg så hadde denne straffen vært enda strengere. Det er jo livsfarlig! 

I det siste har det blitt så mye av disse “kjøre bil snappene” at jeg lurer på om folk faktisk synes det er kult? Jeg synes nemlig ikke at det er kult å snappe bak rattet. Det er rett og slett harry. Harry og uansvarlig. Jeg har til og med registrert profilerte mennesker og andre bloggere som kontinuerlig oppdaterer “My Story” underveis på diverse roadtriper MENS de kjører.. Hva er dette for noen forbilder? 

Jeg skal innrømme at jeg selv har lagt ut en snap hvor jeg kjørte bil. Men kun en. Det er lenge siden og jeg skammer meg ennå. Jeg slettet filmen da jeg stanset bilen og tenkte med en gang at dette var noe jeg aldri skulle gjøre igjen. Hvorfor jeg oppdaterte Snapchat mens jeg kjørte? Etter å ha sett så mange andre gjøre det, så trodde jeg et lite sekund at det var greit. Det er jo det som er så skummelt. Vi påvirker hverandre negativt med slike uvaner. Jeg vet ikke med dere, men jeg blir direkte flau når jeg tenker på den videoen jeg la ut når jeg kjørte bil, og har siden den gang ikke oppdatert med en eneste snap som sjåfør når bilen har vært i bevegelse.

Jeg tar masse snapper av meg selv med mobilen, også i bilen. Men disse bildene og videosnuttene blir tatt når bilen står i ro. Ikke i kø, men når bilen er parkert. Jeg tar også endel snapper som passasjer, men da kommer det tydelig frem at det ikke er jeg som kjører bilen. Kan vi ikke sette en stopper på denne dårlige trenden sammen? Jeg er ikke ute etter å ta noen her, kun ute etter å snu en dårlig trend. Vi vet jo alle at det ikke er greit å skrive sms mens vi kjører? Det samme gjelder såklart Snapchat. Hvorfor får jeg en følelse av at mange tar en snap mindre seriøst i trafikken enn tekstmeldinger og telefonsamtaler? Handsfree bruker vi, men Snapchat er liksom greit.. Bruk hodet! 

PS! Bildet under er kun tatt for illustrasjon. Jeg knipset det selv med kamerat i garasjen tidligere i dag. Bilen står i “Park” 😉  

#dontsnapanddrive

 

18 kommentarer
    1. Det er absolutt ikke noe kult i det heletatt, det skjer så fort at det skal bare en snap til, så kan livet ditt bli snudd på hodet.

    2. Åååå takk til deg som belyser dette på din blogg! Registrerer akkurat det samme og gjør meg så oppgitt! !

    3. *applaussmilefjes*
      Helt enig med deg! Det som også er skummelt å tenke på er at de som kanskje snapper mest, er unge og ikke har så mye erfaring med å kjøre bil.
      Selv om man selv føler seg som kongen bak rattet, er man ikke nødvendigvis det!

    4. Mange som tror det, og det er bra! Men det er faktisk ikke ulovlig å taste mld på mobilen mens man kjører, det finnes ingen lov mot det enda, kun snakke i telefon som er ulovlig foreløpig!

    5. Veldig bra at du kaster lys over et såpass viktig tema som mange dessverre ikke bryr seg om! Håper dette åpner øynene til noen 😊

    6. Emelie: Jeg blir helt uvell av å tenke på det.. Får håpe at innlegget mitt kan påvirke om så bare noen få til å slutte med dette tullet 🙂

    7. Det er bra at du skirver dette, men jeg syns kanskje du burde linke til SuperMarie i innlegget ditt, med tanke på at du tross alt helt tydelig har blitt inspirert av henne (innlegget er jo faktisk nesten identisk) … 🙂

    8. :): Hei! Så bra at det er flere som blogger om dette! #dontsnapanddrive har noen tusen bilder på Instagram, så det kunne jeg ikke vite. Men hallo.. Dette er jo bare bra! Håper at flere henger seg på 😀

    9. Denne ønsker jeg å dele. Har prøvd å tatt det opp med flere av mine venner, men de er selvfølgelig drevne sjåfører alle sammen, de har jo tross alt hatt lappen i “så så mange år”. Jeg skjønner ærlig talt ikke denne tankegangen. Om en ulykke skjer, så behøver det ikke handle om ferdigheter bak rattet. Men ulykker kan skje oss alle, uansett hvor gamle vi er, uansett hvor mange år vi har brukt bak rattet. For å ikke snakke om nå som det er mørkt, og det tar noen sekunder fra man ser opp fra en lys skjerm på telefonen til øynene blir vant med mørket igjen. Lek med deres eget liv så mye dere vil, men ikke lek med vårt og våre barns liv på veien!
      Og derfor bør vi ikke melde fra om kontroller politiet har. De er ikke ute etter å gjøre livet ditt surt som sjåfør på norske veier. Kontrollene er for å gjøre veien tryggere. Ruspåvirkede mennesker bak rattet eller like ille som snappere bak rattet, etter min mening.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg