SKULLE ØNSKE AT DRØMMEMANNEN KOM FRA TELEMARK

Ulrik og jeg har planer om å kjøpe oss nye bunader. Jeg har lenge hatt en sort løkenbunad (østfoldbunaden), men alltid ønsket meg en lys bunad eller en med mer rødt i. Løkenbunaden finnes i både hvit og blå i tillegg til den sorte. Den hvite har stått på ønskelisten helt siden jeg fikk den svarte, men min kjære mor mente at hvitt var svært upraktisk den gang hun bestemte, noe jeg igrunn er enig med henne i den dag i dag. Nå som Ulrik også ønsker seg bunad, så har jeg vært innom tanken på å gå for en bunad fra sogn, ettersom at Ulrik skal kjøpe seg sognebunaden til herre (Ulrik er fra Måløy). Det ville jo vært flott å “matche” hverandre, ikke minst den dagen våre fremtidige barn vokser opp og forhåpentligvis ønsker seg like bunader som oss.  

De siste dagene har jeg sett gjennom alle norges bunader på diverse hjemmesider og i butikk. Av alle bunadene i hele Norge er det en jeg bare ikke klarer å glemme, og det er beltestakken fra Telemark. FOR en drømmebunad! Telemarksbunadenene må være norges vakreste bunader. Alle de norske bunadene er jo flotte, inkludert løkenbunaden og bunadene fra sogn, men beltestakken fra Bø i Telemark er helt klart min favoritt. Det er tydeligvis ikke bare jeg som mener at dette er norges fineste bunad, da den er en av de mest populære bunadene her i landet. Jeg snakket med et par butikkansatte i en systue tidligere denne uken som fortalte meg litt om diverse bunadstrender. De mente at vi er kommet hit i dag hvor det er greit å velge en bunad uten å ha tilhørighet til stedet hvor buanden kommer fra. De fortalte meg at de aller fleste nordmenn bryr seg om tilhørighet ennå, men at vi går mot en tid hvor flere og flere tar dette med bunad og tilhørighet mindre høytidelig.

Jeg har ikke noe familie fra Telemark (som jeg vet om), men når jeg skal bruke over 30 000 kroner på et plagg som jeg har på meg maks to ganger i året så vil jeg jo kjøpe noe jeg har veldig lyst på, ikke noe jeg føler at jeg “må”. Jeg ble født i Trondheim og har bodd i Kristiansand, Halden, Fredrikstad og Oslo. I dag har jeg bodd i Oslo i 5 år. Mest sansynlig blir jeg boende i Oslo i resten av livet, med mindre jeg får med meg Ulrik/han får med seg meg utenlands. Jeg skulle ønske at Ulrik (drømmemannen min) kom fra Telemark. Hehe, neida. Jeg elsker vestlandsdialekten hans! Men om han kom fra Telemark, så hadde det ikke vært noe tvil om hvilken bunad jeg valgte. Noen synes ikke en gang at det er riktig av meg å velge en bunad som kommer fra det stedet hvor mannen min har tilhørighet, da de mener at det nødvendigvis ikke har noe med meg å gjøre. Hva mener dere? Jeg vet at det er mange delte meninger rundt dette temaet og derfor spør jeg dere:

Må man ha en viss tilhørighet til området hvor bunaden kommer fra eller er det lov å kjøpe en bunad bare fordi den er fin? 

Nå som jeg er ferdig med dette innlegget er jeg tilbake på tanken om å kjøpe meg en ny hvit løkenbunad, nemlig fordi jeg føler litt på dette med tilhørighet. Himmel og hav! Jeg er så usikker.. Jeg synes jo at alle i Norge kan få lov til å bære bunad, uansett opprinnelse. Hvorfor har det seg da slik at jeg føler jeg gjør noe “galt” ved å velge en bunad fra en annen by enn den byen jeg er oppvokst i? Bunaden er uansett et vakkert symbol på alt det norske. Har det så mye å si akkurat hvor i landet den kommer fra? 

45 kommentarer
    1. Enig med deg ! Syns man skal ha bunad fra der man er fra. Selv har jeg vest Telemark bunad, og jeg må si jeg er stolt av den fordi jeg er herfra 🙂 men syns d er veldig irriterende når Oslo folk kaller beltestakken fra Bø for “oslo bunad” . Har hørt flere som har sagt det . 🙂

    2. Din er super fin! Du kler den kjempe godt, svart er flott til blindt hår!
      Jeg syns du skal beholde den:)

    3. Personlig synes jeg det er riktig å ha bunad med tilknytning til der man er fra 🙂 Blir litt mer tradisjonelt sånn sett!

    4. Jeg synes man skal ha bunad fra der man er fra! Selv er jeg fra Rogaland og var kjempestolt av å bære bunaden min på 17. mai i Oslo!

    5. Eg synst du skal velge ein bunad som du liker 🙂
      Har du sjekka ut Hardangerbunaden? Den har eg, og den er superfin!

    6. Bunaden er jo et plagg (og det eneste) plagget som representerer deg og dine røtter. Hvis man skal velge en bunad kun fordi den er fin, kan man like greit finne seg en kjole, da vitsen med bunaden er litt borte. Tenker jeg da. Dessuten er ikke halve oslo fra Telemark, den blir kun valgt for status fordi den er veldig dyr og fin. Litt dårlig gjort for de som faktisk er fra Telemark. Jeg har hallingbunad som alle i min familie har og som de har hatt gjennom 100 år. Den er ikke av de fineste, med jeg er så innmari glad i den nettopp fordi den tilhører min familie og min hjemplass. Dessuten er den laget kun til meg med litt andre farger på broderinger osv, slik at ingen i norge har helt lik. Lykke til med bunadsjakt 🙂

    7. Selv syns jeg at vi skal gå med den bunaden fra der du kommer fra 🙂 Jeg kan velge mellom to type bunader, Rogaland bunad eller Jær bunad. Jeg valgte Jær bunad og den er hvit(kommer også i blått) Rogaland bunaden er sort, men vesten har forskjellige farger etter hvor i Rogaland du er fra 🙂

    8. Hei! Beltestakken eller Bøstakken er ikke en tradisjonell Telemarksbunad. Det er det øst og vest Telemarksbundaden som er. Jeg er fra Telemark, og har Beltestakken, men er ikke fra Bø i Telemark. Så jo, tror fint du kan ha den…

    9. Man kan drite i bunad om man skal ha en uten noe tilhørighet til familie. Da kan man heller kjøpe seg en drakt om det er utseende som er viktig. Oslo har også en beltestakk forøvrig, en slags etterligning av Telemark, bare at den er lilla

    10. Jeg er helt enig med; når man skal bruke så mye penger på er plagg skal man velge den man syns er finest 🙂 Helt tullete og gammeldags det med tilhørighet syns jeg 😉 Er selv fra Oslo og har Beltestakk 😉

    11. Skjønner ikke helt hvorfor du ønsker deg ny bunad når du allerede har en så fin bunad som du er sååååå flott i!

    12. Vist Ulrik skal ha bunad fra Måløy er det en Nordfjordbunad.Den vil passe fint til den bunaden du har.Fin bunad til fin jente.

    13. Jeg synes tilhørlighet er viktig ifht bunad. Jeg bærer bunaden fra plassen jeg er fra med STOLTHET. Når jeg ser andre i samme bunad så tar jeg det med selvfølge at de er fra samme sted. Jeg ville nesten blitt fornærmet om jeg så en annen jente i en bunad lik min, men at hun ikke hadde vært derfra. Man må gjøre seg “fortjent” til bunaden, om du skjønner hva jeg mener.

    14. Ulrik kommer fra Måløy og der er det Nordfjordbunad som gjelder.
      Hvorfor skriver du at han er fra Sogn?

    15. Det er din avgjørelse! Jeg har hvit bergensbunad, (bestemor er bergenser, jeg er kvart), men tror jeg hadde uansett tatt den om jeg ikke hadde hatt noen tilhørlighet derfra uansett, fordi jeg synes den er så fin:) Men jeg skjønner greia med at folk mener man bør ha tilhørlighet til stedet… Det er jo det beste, mener jeg;)

    16. Jeg har lik løkendrakt som deg, og jeg syns det er den fineste! Hadde jeg vært deg, så hadde jeg beholdt den du har! Jeg syns bunad handler mye om tilhørighet! Så enten din familiebakgrunn eller Ulrik sin! 🙂

    17. Nææ, syns du skal beholde Løkenbunaden. Den er jo så flott! Er selv fra Fredrikstad og har sort løkenbunad. Bor i Oslo og fikk MASSE kommentarer fra andre folk om hvor flott bunaden min var da jeg feira 17.mai der. Feira også 17.mai på Hamar (hvor min drømmemann er fra) og fikk også masse komplimenter der, og kom fort i snakk med andre Østfoldinger jeg møtte som også hadde Løkenbunad 🙂
      Jeg personlig syns man skal ha bunaden som hører til der du kommer fra. Men for all del, man må jo like den også. Hvis du absolutt ikke liker Løkenbunaden eller Østfoldbunaden (som er to forskjellige), så syns jeg det er innafor å velge en som hører til der Ulrik er fra. Men kanskje ikke en helt tilfeldig fra Telemark?
      Uansett, bunad er flott og dyrt, og man er nødt til å like den hvis man skal betale så mye for den! 🙂

    18. Jeg syntes at man skal velge en bunad fra der man er fra eller har bodd i lang tid Mye på grunn av tradisjoner, men også på grunn av at man ikke skal velge en bunad på grunn av status og den som koster mest penger.
      Tilhørighet er viktig for min del og jeg hadde nok ikke blitt så veldig glad om noen hadde den bunaden som jeg har uten å være fra samme sted som meg. Bunaden skal jo si noe om og representere hvor du kommer fra, så hvis man velger en annen syntes jeg at poenget med bunaden blir borte. Da kan man heller kjøpe en drakt.

    19. jeg har nettopp kjøpt meg svalbard bunad, og da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha opplevd alle 4 årstider fra den plassen, jeg har jo bodd på svalbard, så vet ikke om det finns noe regler rundt det ellers?

    20. Det er jo hyggelig å ha en tilhørighet, men hvis det stedet man har en tilhørighet til virkelig ikke har en fin bunad eller lignende så bør man jo få lov til å velge den bunaden man selv måtte ønske seg. Helt enig i at Telemark har fine bunader!

    21. synes helt klart man burde ha bunad fra der man er vokst opp! det er jo det som er så fint, at man kan representere den den delen av landet man er fra:-) syns også da det blir feil å ta en bunad bare fordi man har slekt fra en annen plass med finere bunad.. jeg ville iallefall aldri hatt noe annet enn min blåe nordlandsbunad:)

    22. Jeg synes prinsippet om tilhørighet er viktig:) Hadde forstått problemstillingen din bedre dersom du ikke hadde hatt bunad fra før, men jeg ville ikke bytta den ut! Vet at disse regionene begynner å bli litt utvaska. Kjenner fler som angrer litt på valg av farge på bunaden også😊 men bunadene til meg og søstrene mine har mammaen vår sydd til oss som gaver når vi var ferdig på vgs, det ville føles helt feil å bytte ut den som jeg har så personlig forhold til 😉

    23. Velg selv den bunad du synes er fin. De kongelige har jo bunader fra ulike steder- så det kan ikke være helt feil å velge en du syns er vakker selvom tilhørigheten mangler. Jeg skjønner at det kan føles litt galt og også litt som å svikte egne røtter å velge telemark fremfor østfold, men det er jo norges land og et plagg du kjøper fordi du har lyst. Lykke til med valget!

    24. Jeg er enig med Martine, man bør velge bunad ut fra tilhørighet, ellers kunne man like gjerne gått i en fin kjole.
      Når det er sagt så må jo folk få gjøre som de selv vil, men dette er hva jeg mener.

    25. Bunaden bør i bunn og grunn koma frå den plassen du er i frå. Men om bunaden ikkje er fin der du kjem frå, eller ikkje matcher til makaren din, synst eg det er greit og finna ein anna bunad. Når det kosta so mykje peng for ein bunad so meine e det er rett og rimleg at ein skal vera fornøyd med bunaden.
      Personleg synes eg at Vossabunaden og Hardangerbunaden er den finaste, og den matcher til din fine bunad og.
      Om du skal bytta bunaden din, kan du sjekka ut Vossabunaden til damer, den er det rødt i, rødt øveliv og svart underliv, og utruleg fin som konebunad.

    26. Personlig syns jeg man bør ha tilhørlighet til hvor bunaden er fra, og bunaden din er jo kjempe fin!
      Men jeg er enig, hadde jeg hatt noen som helst tilhørlighet til Telemark hadde Telemarksbunad vært førstevalget mitt også.

    27. Synes absolutt man skal ha bunad fra plasser man har røtter fra! Noe annet er bare tullete.
      Jeg er så heldig at jeg kan velge mellom nordlandsbunad og Telemark – de to fineste i Norge!

    28. synes det er viktig å ha en bunad der man har tilknyttning fra 😉
      Har en Beltestakk fra Bø i Telemark og det er fordi pappa og hele hans side er derfra, så det føles spesielt både for familie og for meg at vi fortsetter “telemark tradisjonen”. Blir egentlig litt irritert at det skal være en moteting hvor bunaden er fra, hvor ble det av stoltheten fra hjemstedet eller familiestedet?

    29. Jeg synes man skal ha bunad som passer til der man har tilknyttning. Er liksom en del av sjarmen og snakke med hverandre, spørre hvor bunaden er fra, hvordan du hører til dette stedet osv… Blir liksom litt mer trend og teit å kjøpe en bare fordi den er fin.
      Når det er sagt så ELSKER jeg beltestakken fra telemark og skulle så gjerne ha hatt en sånn i Lilla :O 🙂 Men veldig fornøyd med den jeg har fra Ringerrike uansett!

    30. Nei! Ver venleg og ikkje kle deg i sognebunad! For det første er det NORDFJORDBUNAD han skal ha (dersom de begge ikkje veit kvar Måløy ligg…), og for det andre skal ein kle seg i den bunaden der ein kjem frå eller der ein har hjartet sitt. Og du som er så tradisjonell burde vite betre!

    31. Jeg synes du skal beholde den flotte løkenbunaden 🙂 bunad er et gammelt og tradisjonelt plagg, da mener jeg at man også skal følge de tradisjonelle normene og reglene rundt plagget, altså ha bunaden fra det stedet man føler mest tilhørighet til 🙂 Men, beltestakken kalles jo “oslos tredje bunad” fordi den ble veldig populær hos oslos vestkant en tid. Jeg synes det er mer riktig at du tar beltestakken evt, istedet for sognebunaden 🙂

    32. Jeg har vært heldig (etter min mening) og har en far som kommer fra Telemark og fikk derfor velge beltestakk, som er den absolutt fineste bunaden etter min mening. Fikk den laget i Telemark og var utrolig gøy å få være med på hele prosessen, alt fra å ta mål, velge ut farger, prøve på osv… 🙂
      Når det gjelder tilhørighet synes jeg for min del at det er veldig hyggelig å ha bunad med tilhørighet. Litt ekstra stas kanskje:-) Synes det var litt trist at beltestakken en periode ble kalt for Oslo 03 bunad fordi den var så populær på vestkanten blant folk som ikke har noen tilhørighet derfra. Ble litt mindre stas å ha den da, men nå ser jeg færre med den. Virker som om det har blitt “in” igjen å velge bunad fra der man kommer fra:-)
      Men når alt kommer til alt er det jo som du sier et plagg man skal bruke mangfoldige tusen på, og bare bruke et par ganger i året så her burde man absolutt få velge det man synes er aller aller finest:-)

    33. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt til almankås i Bø, de er dem som har mest peiling og har sikkert en formening om bunad og tilknyting 🙂 de syr de vakreste beltestakkene! Hilsen Telemarks jente 🙂

    34. Skal du ha beltestakk, må du regne med å bruke godt over 50.000 på beltestakken, hvis du velger å kjøpe den på Almankaas. Der får du det “riktige” stoffet, og derfor ender den ofte på mellom 45-60.000 kr. Og da kommer sølvet i tillegg 🙂
      Er storfornøyd med beltestakken min, og har familie derfra, så jeg bærer min med goood samvittighet 😀 Hehe..

    35. Jeg synes at hele poenget med bunad er norsk tradisjon, og har derfor Sunnmørsbunad selv om jeg er oppvokst i Trøndelag. I min familie har alle denne bunaden, både på mor- og farssiden, da begge slektene mine er fra Sunnmøre. Jeg synes denne tradisjonen betyr mer enn om bunaden er fin eller ikke. Heldigvis er Sunnmørsbunaden nydelig da 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg