JEG ØNSKER MEG BARN

Etter mange dager sammen med familie blir det enda klarere for meg hva som mangler i livet mitt. Jeg ønsker meg barn, gjerne flere barn. Jeg drømmer om en stor familie sammen med Ulrik. Heldigvis er Ulrik like klar for barn som meg, om ikke mer. Hehe! Det eneste vi begge ønsker er å gifte oss først. Helt siden jeg var liten har jeg sett for meg giftemål før barn. Det kommer nok litt av religion, da jeg er oppvokst kristent. Selv om jeg ikke praktiserer kristendommen spesielt mye den dag i dag, så skal vi jo gifte oss i kirken og døpe barna våre i kirken den dagen det blir aktuelt. Jeg har ikke noe i mot andre som velger det stikk motsatte av oss når det kommer til dette med rekkefølge av barn og giftemål, for graviditet er ikke alltid noe man velger eller planlegger. Det vet jeg alt om..

For 5 år siden skjedde det som ikke skulle skje. Jeg ble gravid, og som dere skjønner på formuleringen var dette ikke planlagt. For det første var jeg for ung til å ta meg av et barn. Jeg var kanskje gammel i kategorien “unge mødre”, men jeg var fortsatt for ung i forhold til det livet jeg levde og de prioriteringene jeg hadde. For det andre så gikk jeg på p-piller. Et barn for meg virket så fjernt. Selv om jeg var i et fast forholdt, så visste jeg at det forholdet nærmet seg slutten. Jeg så dessverre ingen fremtid med denne kjæresten og tok derfor et valg som har påvirket meg mye i ettertid.

I dag kjenner jeg flere jenter som har fått den triste beskjeden om at de ikke kan få barn eller at sjansen er svært liten for barn i fremtiden. Det gjør meg så trist å høre om dette. Tanken på at Ulrik og jeg ikke kan få barn er skremmende. Faktisk så skremmende at jeg blir kvalm. Likevel kan jeg ikke si at jeg angrer på det valget jeg tok om abort for 5 år siden, men jeg ville handlet annerledes i dag. Hadde jeg blitt gravid før bryllupet, så hadde jeg enten gått til alters med kule på magen, eller så hadde jeg utsatt hele festen. Jeg skal aldri ta abort igjen. Ikke bare gjorde det fysisk vondt der og da, men også psykisk vondt i ettertid. Noen mener at et abortinngrep reduserer sjansen for å bli gravid senere, mens andre mener at dette er helt uproblematisk. Jeg blir som sagt uvell av denne tanken..

Nå skal jeg sette i gang med middagen. Vi har bedt Miriam, som Ulrik er onkel til og jeg er blitt tante til på taco i dag. Det er så koselig og samles rundt middagsbordet selv i hverdagen ♥ 


Blazer: Lindex/ Topp: Brandy Melville / Skjørt Monki/ Armbånd: Hermes/ Veske: Chanel

Photos: @miriamizene

44 kommentarer
    1. Den dagen du og Ulrik velger å få barn, så håper jeg inderlig at alt går rette veien for dere;) Og dere kommer til å bli gode foreldre, det er jeg sikker på;)

    2. Jeg synes du er åpen og ærlig i innleggene dine, men det jeg savner ofte i innlegget dine er å jobbe med hvilke bilder til de temaene du tar opp. Flott bilde av deg i dette innlegget, men passer overhode ikke til det du skriver om. Inntrykket mitt er at du trengte et bilde og legger ut et bilde du er fornøyd med. Posere blid og fornøyd i kjole til dette innlegget, passet ikke helt. Utfordring for deg er å jobbe litt mer med bruken av bilder til tekst, bruke bilder som passer til det du skriver om. Være mer kreativ på det området tror jeg vil styrke bloggen veldig, stfordi du skriver bra.

    3. Hva gjør du om du ikke blir gravid? Jeg tok abort og fikk mindre sjanse for å bli gravid….har prøvd i 7 år uten resultat

    4. Emelie: Det stemmer. Derfor burde det ikke være noe problem å vente til etter bryllupet. Men jeg har som jeg skrev blitt gravid mot min vilje før, mens jeg gikk på p-piller :-S

    5. Stine: Hei, Stine. Det med bildebruk er alltid vanskelig. Noen ganger treffer jeg bedre enn andre. Jeg er i hvertfall veldig nøye med at bilder som er brukt på bloggen ikke blir brukt på nytt. Til dette innlegget ble teksten til mens jeg skrev den. I utgangspunktet hadde jeg ingen planer om å fortelle om aborten, men lot meg rive med. Jeg tar med meg tilbakemeldingen din videre og skal tenke mer over bildebruk fremover 🙂 🙂

    6. Har jo lest en del av innleggene dine. Og jeg vet ikke helt hvor sunt det er for små barn liksom. Men deg om det. Ønsker uansett deg og Ulrik lykke til!

    7. Lykke til med både barn og bryllup 🙂 Jeg har en liten jente på 15 mnd også har jeg hatt en abort i sommer etter henne og nå er vi gravide igjen. Har flere bekjente som også har blitt fort gravide etter en abort. Det jeg vil frem til er at både leger, gynekologer og jordmørdre sier at man har større sjans for å bli gravid etter en abort og ikke mindre. Samme gjelder da selvfølgelig etter en fødsel.

    8. Kristin: Tusen takk for det, Kristin! Godt å høre. Jeg har aldri hørt noen si det samme, men nå har jeg ikke forhørt meg meg diverse leger eller jordmødre heller. Jeg har bare googlet og hørt på skrekkhistorier, som de fleste gjør :-S

      Ha en fin uke videre 🙂

    9. Ja, er jo mest skrekkhistorier man hører om. Jeg visste ikke dette selv før jeg fikk høre det av helsesøster etter fødselen, for da tenker man jo gjerne at amming er nok prevensjon men det stemmer da visst ikke. Fikk samme beskjeden i sommert når vi hadde aborten, fikk også da beskjed om at det ikker noe “regler” for når man kan prøve igjen etter en abort, og vi ble jo gravide på første førsle igjen. Nok en gang lykke til 🙂

    10. Det er noe med bloggen din som engasjerer meg, på tross av at vi lever to helt forskjellige liv. Tror det er at du formidler viktige tema og tabu på en utrolig fin måte! 🙂 Når det er sagt håper jeg ingen jenter, innkludert deg – opplever barnløshet etter abort (som ung). Og skal man være så uheldig må man jo bare tenke at selv om det virker som “et feil valg” nå, var det jo det riktige valget den gangen, for den yngre utgaven av deg selv. Jeg prøver å tenke sånn hvertfall, uten at det er riktig for alle. Gleder meg til å lese mer på bloggen din framover:)

    11. Jeg har tatt abort 2 ganger, og har nå et friskt og vakkert barn. Tenk positivt før det andre er bevist:) Lykke til!

    12. Ingrid: Så gøy at jeg klarer å engasjere deg, Ingrid. Jeg blir selv engasjert av andre som har ulike hverdager fra min egen.

      Du har helt rett i at jeg følte abort var det rette valget for fem år siden. I dag hadde jeg som sagt aldri gjentat det valget. Men i dag er jo ting annerledes. Jeg er forlovet, bor i hus sammen med mannen jeg elsker og har helt andre prioriteringer i livet.

      Håper du vil følge meg videre i lang tid 🙂 🙂

    13. Kristin: Fantastisk å høre at dette har gått såpass fint for deg, Kristin. Håper og tror at aborten min for fem år siden ikke vil ha noe å si for Ulrk og meg den gang vi begynner å prøve 🙂

    14. Jeg har tatt abort tre ganger pga prevensjonsvikt i min ungdom (hormonspiral, kobberspiral og p-piller) og har to gode barn, som ble unnfanget på null komma niks.
      Har sterilisert meg.
      Ikke stress, det er kun hvis du har fått en infeksjon i f m inngrepet det er sjanse for å at redusert fertilitet. Mye verre å få klamydia f eks.
      Takk for at du snakker åpent om abort!

    15. Ads: ikke alle aborter er selvvalgte vettu…. 1 av 4 bekrefta graviditeter ender i enten spontanabort eller missed abortion. Må ikke være så rask med og dømme når du bare leser ordet abort…

    16. Hei! Jeg ble gravid høsten for to år siden, men jeg spontanaborterte . Bare noen få mnder etterpå ble jeg gravid igjen, men så meg dessverre nødt til å ta abort (tungt, og sitter med en vond følelse den dag i dag) I august i fjor ble jeg igjen(!) gravid, og har nå en datter på 3 mnd:-) Har også hørt det er fort å bli gravid igjen, men man kan jo aldri vite. Lykke til! Det er så fantastisk å få en baby <3 Klem ung mamma

    17. Celine: Hehe! Nei, jeg er en del av Nettavisen. Derfor betaler Nettavisen/Side 2 meg for sidevisninger og annonser en gang i måneden. De står også fritt til å fronte alle bilder og innlegg som jeg legger ut på min blogg 🙂

    18. Veldig åpent og bra at du tar opp dette for er mange som tar abort. Men nå skal det sies at jeg vet om folk som har gjort det og har fått et og flere barn i etter tid. Så trur du ikke trenger og bekymre deg for det. Men lykke til med bryllup, og baby når det kommer.
      http://www.josefine.blogg.no

    19. Julianne, du fantastiske kvinne. Takk for at du er så åpen!!
      Jeg har sagt det før og sier det igjen: fortsett slik!
      Heia deg 🙂

    20. Vet du? Det kommer helt sikkert til å gå bra når dere bestemmer dere for å begynne å prøve 🙂
      Også veldig fint at du er så åpen om noe som en del mennesker kvier seg litt for å prate om! 🙂

    21. Kjære Julianne!
      Dette er første gangen jeg kommenterer på en blogg. Det gjør jeg for å roe bekymringene dine. Har selv vært bekymret for å ikke kunne få barn. Så bekymret at jeg snakket med legen min om det. Han forklarte hvor langt legevitenskapen har kommet, og at det et særdeles lite mindretall som ikke kan få barn (enten med eller uten hjelp).
      Så til din bekymring:
      Uansett hvor mange aborter man har gjennomført minsker det IKKE sjansen for å bli gravid senere i livet. Hvis det er noen som sliter med å bli gravide etter en abort er det ofte grunnet noe annet, f.eks. en infeksjon (typ klamydia som kan gjøre en infertil), partner er infertil eller man har rett og slett blitt ikke-fertil (fruktbarheten hos kvinner synker etter fylte 25 år og noen kan f.eks. ikke bli gravide etter fylte 30). Hør på legevitenskapen, ikke skrekkhistorier, følgelig – ukompliserte aborter minsker ikke sjansen for å bli gravid senere i livet.
      Masse lykke ti..

    22. Hei!
      Jeg lurer på om du jevnlig tok p-piller, altså at du for eksempel ikke glemte å ta en pille innimellom på den tiden. Blir redd her :/
      Går på p-piller jevnlig..

    23. På Nøtterøy er det ei jente som ble gravid da hun var 13 år med sin kjæreste. Hun valgte å stå imot det sterke presset som en 13-åring som blir gravid i Norge i dag blir utsatt for og fødte en nydelig gutt som 14-åring, hun var altså enda bare ett barn, Men hun sa noe veldig viktig og interessant: Jeg KJENTE inni meg at det ville være FEIL å ta abort! Det hun kjente var det som er rett for alle som bærer et liv inni seg, det er feil for alle å ta livet av sitt eget kjøtt og blod. Det er en rett det menneske som har fått den gaven å bære et menneskeliv inni seg faktisk ikke har, fordi det menneskebarnet dødsdommen gjelder har ikke fått lov til å uttale seg om det ønsker å dø. Dette er så ufattelig alvorlig at det ikke kjenner noen grenser, men tenk at over 500 000 små har måttet bøte med livet i Norge siden 1979. Hele Bergen og Trohdheim har altså blitt utslettet! Over 20 000 skoleklasser!!! Og over 15 000 barn blir fortsatt tatt livet av i Norge hvert eneste år! Når skal galskapen stanse? I stedet for å blogge om at et barn har blitt nektet livet, så si heller at du er lei deg og begynn å kjemp for at andre små ikke skal behøve å måtte betale den samme prisen. Vær så snill, våkne opp og se hva som faktisk har skjedd og bruk tiden til å advare andre mot å gjøre dette mot det barnet de bærer på og mot seg selv. Vær så snill og våkne opp, vær så snill!

    24. Anonym: Hei. Ja, jeg gikk fast på p-piller, men hadde tatt en veldig for seint. Bare vær flink med å ta de da du skal, så går nok dette veldig bra 🙂

    25. Det er så ufattelig trist at mennesker kan gjøre så grusomme handlinger – helt i tråd med Norsk lov! Vi blir ikke straffet for å ta livet av barnet vårt, inntill ett visst stadie i svangerskapet. Vi blir heller hyllet som helter. “Åh, takk for at du snakker om abort! Takk for at du er så åpen om et tabubelakt tema” Skjønner dere, det er helt forkastelig? Det er fullstendig råttent fra A til Å ! Bare fortsett å rettferdiggjør deres ufattelige grusomme handlinger. Jeg er ikke med på dette. Bare kall meg “dømmende” osv. Men jeg skal bære det på mine skuldre for alle de små som måtte bøte med livet for deres egoisme. Hadde dere enda angret og innsett at det var alvorlig feil, men nei. Mange går enda rundt å snakker om det som om det er helt greit. Og, ja det er det jo forsåvidt også – helt i tråd med Norsk lov.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg