DET ER IKKE FLAUT Å GÅ TIL PSYKOLOG

Dessverre forbinner mange det å gå til psykolog som noe skremmende. I førsten tenkte jeg det samme. Jeg kviet meg for å i det hele tatt fortelle det til mine nærmeste. Men det var før jeg hadde startet. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte hvor heldig jeg var. Jeg følte meg så heldig som hadde mulighet til å snakke med en utenforstående om akkurat hva jeg ville. Det eneste målet denne personen hadde var å hjelpe meg videre. 

Du må ikke være syk for å gå til psykolog. Jeg var ikke syk, men jeg var langt nede. Vi opplever alle både oppturer og nedturer gjennom livet. Oppturene er vi spesielt flinke til å vise gjennom sosiale medier, mens vi liker å holde nedturene for oss selv. Det virker som om det ikke er akseptert å være lei seg, utbrent eller deprmert, for da blir du ofte sett på som “lat”. I mine øyne er du bare lat hvis du ikke gjør noe med problemet. 

Mange synes det er vanskelig å ta det skrittet. Det var det for meg også. Men når skrittet er tatt så er mye gjort. Jeg angrer ikke et sekund for at jeg brukte noen tusenlapper på en vilt fremmed person. De tusenlappene har vist seg å være den beste investeringen jeg noen gang har gjort. Mine timer hos psykolog gjorde meg både sterkere og tryggere som person. Jeg synes at alle burde tatt seg både tid og råd til å gå til psykolog, enten det er noe som plager en på jobb, med kjærligheten, fra fortiden eller hva det måtte være.

Jeg snakker stort sett om alt med Ulrik og om mye med mine næreste venner og familiemedlemmer. Likevel var det noen samtaler den tiden jeg var langt nede som jeg valgte å holde for meg selv. Det vil si mellom meg og min psykolog. Det var ikke alt de andre trengte å forstå. Jeg jobbet jo lenge selv med å forstå mye av det. Jeg går ikke til psykolog i dag, men det kan godt tenkes at jeg ønsker det i fremtiden. Forhåpentligvis ikke på grunn av noe dramatisk, men for å vokse videre som menneske. 

26 kommentarer
    1. Så bra du skriver om dette! Er så viktig å vite det at å gå til psykolog er like vanlig som å gå til tannlegen! Dette fant jeg ut når jeg var litt nede for en stund tilbake. Jeg kom meg gjennom det, og det vi snakket om der har hjulpet meg til å klare å komme meg igjennom eventuelle små dumper selv:)

    2. Veldig modent og fint innlegg av deg! Fint at du skriver om dette temaet som jeg er enig med deg er veldig tabu å snakke om idag 🙂

    3. Hvorfor kommer du plutselig med så mange innlegg der du legger deg flat og prøver å syntes synd på deg?
      Tror du er veldig flink til å lyve enda 😉 Du lever i en boble og det tror jeg du innerst inne vet, vi er flere andre som vet det hvertfal.

    4. Er på sin plass å nevne at en psykolog er en “behandler”, som behandler sykdom. Er man så langt nede at man trener psykolog, er det fordi man er syk der og da. Får man henvisning fra lege, er det gitt en diagnose eller en mistanke om sykdom skal utredes.
      Man behandles ikke for hverken depresjon eller benbrudd el. om en ikke er syk. Det er ofte lang ventetid for psykolog for mennesker med kortvarig eller langvarig psykisk sykdom, og det blir derfor uheldig å si at friske mennesker prioriteres til behandling. Har du gått til en privat psykolog uten driftsavtale med det offentlige, kan det være at en kan få en eller annen livsveiledning eller coaching dog.
      Det er ikke noen skam å trenge psykologbehandling, og bra du forsøker bryte noen tabuer. Samtidig opprettholder du forestillingen om psykisk sykdom som tabu, når du hevder at man får slik behandling som frisk.
      Når det er sagt kan slik behandling sammen med mosjon, gode livsprosesser gjøre deg frisk igjen.

    5. Birgitte, hold kjeft og legg deg tilbake i hulen din.
      Julianne: Fantastisk innlegg. Og er det ikke rart at i det i USA er det et tegn på status og rikdom om du går til psykolog og her i Norge så er det tabubelagt til de grader.
      Du er flink!

    6. Så bra at du vil dele sånt med oss. Skjønner ikke helt hvorfor noen sier at du skal lyve om dette.. Men jeg har også gått til psykolog, var der i forrige uke, men jeg ble mentalt sliten av det. Hele dagen etter at jeg var til psykolog så var det bare rett hjem og sove eller slappe av. Så har nå sluttet. Men så heldig du er som har Ulrik, er sikkert utrolig godt å kunne være så åpne med hverandre og ikke gå og skjule ting! Men av og til er det enklest og be om hjelp til noen du ikke kjenner eller som er i familie.

    7. Hei Julianne 🙂
      Bra å se du får mange gode tilbakemeldinger på dette innlegget.
      Det er jo utrolig, fra enkelte så kommer der kritikk for at de mener du
      lyver, lever i en boble etc. La for all del ikke disse kommentarene gå innpå
      deg. Synes det er flott du åpner deg om at du har gått til psykolog, det er
      absolutt ingen skam å ha gått til psykolog for å få hjelp.Tvert imot, det kan du være
      stolt av, som du selv sa; du hadde behov for det og da var det et riktig valg å ta.
      Det er synd der fremdeles er mennesker som ser på denne form for hjelp som tabubelagt, da det faktisk er en hjelp som kan være nyttig for mange.
      Du er god som er åpen om det :-).
      Håper du får en fin og begivenhetsrik weekend :-). Og igjen, det er veldig kjekt å lese bloggen din, titter innom den hver dag 🙂 Klem til deg

    8. Er det rart mennesker kvier seg for å gå til phsykolog, når man ser enkelte menneskers uttalelser her etter dette innlegget nå?
      Jeg blir flau på enkeltes vegne!
      Stå på Julianne, du er tøff som tørr å ta opp temaer andre såvidt tørr å tenke på! Det står det respekt av!

    9. Sofie: Hei, Sofie. Jeg synes faktisk det er myyye verre å gå til tannlegen.. Hehe! Men jeg tar poenget ditt. Godt å høre at du har kommet det gjennom disse dumpene 🙂

      Ønsker deg en riktig god helg videre!

    10. kristinesm: Så fint å høre at det har hjulpet. Jeg tror som sagt at alle hadde hatt godt av å snakke med en utenforstående i blant 🙂

    11. Benedikte: Takk for at du også deler, Benedikte. Håper du føler deg bedre nå. Jeg ble også helt utslitt de dagene jeg gikk til psykolog. det tror jeg er helt vanlig. Ønsker deg en fin helg videre 🙂

    12. ” Det virker som om det ikke er akseptert å være lei seg, utbrent eller deprmert, for da blir du ofte sett på som “lat”. I mine øyne er du bare lat hvis du ikke gjør noe med problemet. ”
      Denne reagerte jeg på – det er utrolig vanskelig. Søke hjelp hvis man faktisk er alvorlig langt nede – selvom man ikke får hjelp så er man ikke lat men har du noen gang tenkt på at personen kanskje ikke klarer å søke hjelp å har allerede gitt opp?
      Ellers bra at du har tatt det opp, altfor få som snakker om det å gå til psykolog!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg