VERDENS BESTE LØGNER

Det er fremdeles mye dere ikke vet om meg. Jeg har flere hemmeligheter fra fortiden. Mange uproblematiske, men også noen problematiske. Det var en periode i livet mitt at jeg løy så mye at jeg trodde det selv. Jeg forstår ikke hvordan jeg fikk meg til å servere alle disse løgnene. Både familie og venner ble utsatt for usannheter fra meg. Det eneste som betydde noe var å ha det gøy og det gikk dessverre foran alt annet. Jeg var en eneste stor egoist.

Har dere sett Gossip Girl? Alle jenter har sammenlignet seg med en eller annen skuespiller. Jeg var Serena van der Woodsen. Hun som lyver, stikker av fra familien og til tider har null kontroll på livet sitt. Løgene ble mange og sårende. Jeg levde et slags dobbeltliv, hvor jeg var den snille og beskjedne jenta på skolen, med familien og blant de gamle venninnene mine, mens jeg var en helt annen jente ute på byen med mine nye venner. Det fungerte overraskende lenge. Jeg var verdens beste løgner. 

Det gikk heldigvis så langt at jeg ble oppdaget. Jeg ble avslørt og måtte ta et valg. Valget var tøft, men enkelt. Dobbeltspillet måtte ta slutt. Jeg gikk lenge til psykolog for å jobbe med meg selv. Med “meg selv” mener jeg den snille og beskjedne jenta jeg egentlig var, ikke den hjerteløse partyjenta jeg likte å være. Jeg sliter fortsatt med dårlig samvittighet, men disse løgnene har heldigvis formet meg til det positive. De har formet meg til den personen jeg er i dag. Noen mener jeg er blitt for åpen og ærlig, men det er slik jeg ønsker å være. Jeg kommer aldri til å lyve igjen, spesielt ikke til de jeg er glad i. Når snakker jeg kun sant.

Ulrik fikk heldigvis aldri møte den hjerteløse jenta, men han har hørt om henne. Vi startet forholdet vårt med å legge alle kort på bordet. Det var overhodet ikke noe sjakktrekk fra min side, men ærlighet var plutselig blitt det viktigste for meg. Jeg kunne ikke gå videre med Ulrik uten å fortelle han hele sannheten. 

“Den som lyver hele tiden må før eller seinere snakke sant” – Lars Saabye Christensen

27 kommentarer
    1. Uansett hvor hardt man prøver og skjule sannheten, så kommer den alltid frem til slutt. Ingen vet når, men sannheten kommer 🙂 Men så utrolig bra at dette gjorde deg til den du er idag og at du er en så ærlig person! Man lærer vell av feilene.

    2. Jeg tror det er fort gjort for mange å lyve litt når de er litt yngre for å passe inn og være kul, men godt at man som regel vokser fra det.

    3. Benedikte Dahle: Du har helt rett, Benedikte. Jeg har lært masse. Det er slettes ingen klisje dette med at ærlighet varer lengst, for det gjør det faktisk 🙂

    4. Hei! Ville bare si at jeg synes bloggen din har vokst og bedret seg veldig den siste tiden 😀 Den har nå blitt en av de jeg er fast innom hver dag. Masse gøye, interessante og ærlige innlegg! Gleder meg til å følge med i tiden framover, særlig fram mot bryllupet. Ønsker deg alt godt både med bloggen og ellers i hverdagen! Heier på deg 🙂 Klem!

    5. Stine Raaum: Hei, Stine! Tusen takk for det. Du aner ikke hvor glad jeg blir av å høre det! Det kommer mye mer bryllupsfjas..Hehe! Stor og varm klem tilbake 🙂 🙂

    6. Jeg syns du er en utrolig inspirerende jente, og jeg beundrer ærligheten din 🙂 Stå på videre, jeg heier på deg <3

    7. Tøft av deg å innrømme noe slik for “alle” 🙂 jeg kjenner meg igjen i det du skriver dessverre, jeg var ganske lik i ungdomsårene mine. Nå er jeg 29, nygift og mamma, og er også pinlig ærlig, og det er så deilig å kunne være åpen om alt 🙂

    8. Du er blitt så klok av dette Julianne. Ærlighet varer alltid lengst. Dårlig samvittighet er bortkastet energi så lenge du er tro mot deg selv fremover. Klem!

    9. Plussmamma: Det gjør veldig godt at du sier det. Den som lyver er ikke lykkelig. Jeg hadde det ikke bra med meg selv den tiden dette dobbeltspillet foregikk. Nå er jeg så lykkelig som jeg ikke trodde jeg kunne bli. Ærlighet er nøkkelen 🙂

      Stor klem tilbake!

    10. Linn: Hei, Linn! Takk for at du sier det. Det virker som om du har klart deg veldig bra. Nygift og mamma.. Jeg gleder meg til at jeg ksn si det samme 😀

    11. Så bra du har kommet deg videre fra noe slikt, det er slike ting man kommer forbi som gjør en sterkere og mer reflektert som person! Tror mange setter pris på at du deler noe slikt med oss leserene:) Tommel opp Julianne:)

    12. Sofie: Hei, Sofie! Jeg tror du har rett i det. Føler meg mye sterkere og ikke minst mer sikker på meg selv i dag. Tommel opp for slike oppmuntrende kommentarer 🙂

    13. Jeg har levd livet ganske likt som deg, og jeg må si at jeg har sluppet unna dette med at sannheten kommer for en dag. Tiden og livet går videre, folk har nok med seg og sitt, ting blir glemt og begravd! Mulig jeg har vært veldig heldig, men jeg har sluppet unna alt av løgner og “bedrag” ville bare poengtere at det er fullt mulig at visen kan ende slik også:-)<3

    14. Stephanie: Sålenge du har lært noe av det og lagt de dårlige egenskapene på hyllen, så har det ikke så mye å si om du ble oppdaget eller ikke. For meg føles det alltid godt å snakke om ting som har skjedd. Jeg bruker kommunikasjon som en slags terapi. Men du har helt rett i at livet går videre. Det er måte på hvor lenge man skal gruble over fortiden..

      Ønsker deg en fin dag videre <3

    15. Utrolig modig gjort av deg å være så åpen om dine tidligere psykologtimer og generelt din fortid. Bloggen din blir bare bedre og bedre, i min bok. Fortsett slik Julianne!
      🙂

    16. Jeg har selv levd ett liv hvor det eneste jeg tok seriøst var jobb og familie. For dem var jeg både pliktoppfyllende, ærlig og rolig. Sannheten var at når de ikke så på, så ga jeg totalt blaffen. Festet, hang med feile folk osv. Jeg tror mye av oppførselen kom av menneskene jeg var sammen med på den tiden. Jeg har ikke kontakt med noen av dem lengre, og nå lever jeg ett veldig rolig A4 liv med gode venner, familie og en fest i ny og ne 🙂 Jeg har mildt sagt levd livet, og nå er det ingenting som føles bedre enn å ha falt til ro!

    17. Takk for ett åpent og ærlig innlegg! Såvidt jeg har forstått har du lagt ho partyjenta bak deg, og er tilbake til ditt mer beskjedne deg? Jeg er ganske beskjeden selv, og må si det er ganske vanskelig til tider,, Man får stadig høre at man er for stille og sånt. Har du sånne problemer og isåfall hva gjør du? Hilsen ei som bare vil være seg selv uten at det “plager” andre at man er litt mer stille av seg 🙂

    18. Hei Julianne 🙂
      Så bra innlegg :-). Et stort <3 til deg for din åpenhet om at ærlighet er det viktigste,
      vær stolt over å ha delt din historie:)

    19. Hege: Hei, Hege! Det er ingenting galt ved å være litt stille av seg i blant. I mine øyne er det bare sjarmerende. Dersom beskjedenheten er såpass stor at den plager deg bør du ta tak i det på et vis. Jeg vet alt om hvor ubehagelig det kan føles. Jeg har utfordret meg mye, spesielt når det kommer til dette med å bli sett og hørt. I dag er jeg mye tryggere på meg selv enn jeg var for bare noen få år siden. Ønsker deg masse lykke til videre. Jeg heier på deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg