7 TING JEG HATER Å BRUKE PENGER PÅ

Jeg elsker å bruke penger. Forbruket mitt har alltid vært stort i forhold til inntekten min. Selv om det har eksistert noen mastercard gjennom årene har jeg alltid hatt full kontroll. Økonomi er noe jeg tar på alvor. Det kan nok tenkes at Hallgeir fra Luksusfellen ville sagt noe annet, men jeg mener likevel at jeg er flink med penger. Jeg er verdens dårligste til å spare, men bruker heller ikke noe mer enn det jeg har. Etter at jeg startet for meg selv har jeg blitt noe bedre. På mitt siste møte med regnskapsfører fikk jeg faktisk skryt. Skryt for at jeg var så forsiktig med pengene mine. Sorry, Bente. Med det er kanskje noe av det verste du kan si til meg. Min første tanke var: “Hm.. hva skal jeg kjøpe meg nå?” Og vips så var den saken “løst”. Hehe! Det skal sies at jeg betalte både skatt, moms og et lass med regninger først.. Flink jente 😉

Jeg er overhodet ingen gjerrigknark og bruker like gjerne penger på andre som meg selv, men det er noen ting jeg bare drar meg i håret av å bruke penger på og det er ting som dette:  

1. Sokker: Finnes det noe kjedeligere i denne verden enn å kjøpe nye sokker? De er stygge og forsvinner i løse luften. Jeg går barbeint hjemme fra tidlig om våren til langt ut på høsten. Truser og BH-er er noe annet. Det er jo stas å kjøpe. Sokker er bare kjipt og usexy. De passer inn et sted og det er i joggeskoene på trening, ellers skulle jeg gjerne klart meg uten. Dessverre blir det vanskelig i et land som Norge. 

2. Vaskemiddel: Oppvaskmiddel, husrengjøringsmiddel, skyllemiddel, flekkfjerner, tøymykner osv.. Er det bare jeg som synes det er irriterende å gå til innkjøp av alt dette? Mitt forbruk er nok bare barnemat i forhold til hva fremtiden bringer med unger, flekker og atter flekker. Det blir sikkert en fin tid det også. 

3. Regninger: Her er nok de fleste enige med meg, for en gangs skyld, Hehe! Det er bare så trist å se alle tusenlappene fly avgårde til den ene og den andre nødvendigheten, som dukker opp i postkassen. Men sånn er livet for alle. 

4. Sjampo & balsam: Nå skal det sies at det er en stund siden jeg faktisk kjøpte dette, da jeg får endel sponsede produkter, men jeg husker hvor irriterende det var å bruke flere hundre kroner på hårprodukter da jeg var student. Det passet liksom aldri og produktene tok alltid slutt lenge før neste lønning. Krise!

5. Solarium: Jeg pleier ikke å ta solarium, men det hender jeg liker å ta noen soltimer før en reise for å få litt underlag, i etterkant av en reise for å opprettholde brunfargen, eller i forkant av et eller annet event jeg ønsker å ha litt farge. Jeg er som noen vet fra Fredrikstad. Når jeg tok sol der før kostet det mellom 25 og 30 kroner for tyve minutter. Her i Oslo ligger samme soltid på 70-80 kroner. Jeg kommer aldri til å vende meg til disse “osloprisene”. Kanskje like greit da solarium absolutt ikke er bra for meg og mine føflekker. 

6. Kollektiv: All kollektiv trafikk burde vært gratis å reise med. Jeg mener det. Det er galskap å betale 420 kroner tur-retur Fredrikstad med NSB foreksempel, når det koster meg rundt 250 kroner å kjøre bil.  

7. Parkering: Da jeg flyttet til Oslo for snart 5 år siden hadde jeg aldri fått en eneste parkeringsbot. I løpet av mitt første år bosatt på Majorstuen MED parkeringsplass ble jeg dronningen av parkeringsbøter. Jeg skjønner ikke hvordan det var mulig. For ikke å snakke om disse ambassade plassene.. De er jo overalt. Men nok om det. Jeg har skjerpet meg siden den gang, men synes likevel det er skremmende dyrt å parkere rundt i sentrum. 

Hva hater du å bruke penger på?

16 kommentarer
    1. En ting jeg er veldig enig med deg i er kollektiv transport, er veldig enig med partiene som mener kollektiv transport burde være gratis eller koste mye mindre enn det gjør nå. Kan ikke fordra å måtte ta ut 400 kroner i måneden bare for å komme meg til skolen og hjem, og spesielt når man ikke alltid er sikker på om de har satt prisene opp eller ikke.

    2. Huff, er selv i en solariumsperiode da jeg reiser til Spania neste uke og vil ha et grunnlag, betaler 80kr for 24minutter… er helt sykt!

    3. helt enig med deg. det er viktig å ha kontroll på økonomien og vite hva man har. er mye jeg tenker er unødvendig å bruke mye penger på. Det første jeg kommer på nå er f.eks nrk lisens. hva skjer med at den er så dyr? og husleie, bilforsikring, bensin? det er helt vilt hvor dyrt ting er..

    4. Ser at det er flere som sutrer litt over NRK-lisensen. Altså, jeg kan forstå at det er mye å betale men det er faktisk noe nørdvendig, etter min mening. Det er det som gjør at NRK og alle NRKeide radiokanaler ikke preges av reklame, og innholdet forblir mer eller mindre nøytralt og ikke manipulert eller bestemt av sponsore. Det øker graden av ytringsfrihet, samtidig som programmene blir tilpasset til bredere målgruppe og ikke blir for tabloide. Og det synes jeg er meget bra. Men det er vel lov å være uenig 🙂
      Jeg hater selv å bruke penger på kollektiv trafikk og sokker (de forsvinner jo så fort!!) og ja, ikke minst hårprodukter. Synes forresten du poster en del interessante innlegg for tiden. Spesielt det med vennskap med motsatte kjønn syntes jeg var spennende å lese, og ikke minst – ENDELIG fant jeg noen som satt ord på noe jeg tenkte i flere år. Tusen takk for det! 😀 Glad å se at noen tenker faktisk helt likt og ikke er redd for å si det ut.

    5. Det å gi tips når man er ute å spiser, ikke at jeg ikke vil gi tips, men føler meg alltid så teit når man må si hva de skal få. Når de fortjener 10%eller mere er det greit, men når maten/evt. Servicen ikke tilsvarer det, er det da din oppgave å påpeke det? Syns slike ting er opp til sjefen å bedømme og ikke gjestene som må være den “slemme”. La tipsen gå inn i regningen istedefor;)

    6. Kanskje bind og tamponger.
      De skulle absolutt vært på “på blå-resept”
      kjedelig, ikke har vi valgt det selv heller:P
      ellers er det kjedelig å bruke penger på ting man ikke har noe valg med å bruke penger på. som regninger…

    7. Det som troner på toppen er bilutgifter! Det slår aldri feil at det må skje et eller annet med bilen når vi egentlig skal bruke pengene på noe annet. Feks. rett før vi skulle bestille ferie i sommer, måtte vi bytte både bremseklosser og bremseskiver. Verksted og deler er dyrt! Ikke minst fryktelig kjedelig å bruke penger på! 😁

    8. Regninger er det værste, tett etterfulgt av tannlegen! Tenkt å kunne vunnet et år regningsfri, da hadde jeg nok spart opp masse penger;) Også syns jeg tannleger bør komme inn under samme ordningen som leger mtp. egenandel. Jeg syns heller ikke det er så gøy å bruke penger på mat, i alle fall ikke på kjedelig hverdagsmiddag ( og den blir ofte kjedelig siden jeg er student). Også hater jeg å bruke penger på bilen, syns den bare kunne holde seg i orden og ikke mase om verksted titt og ofte. Og alt som følger med bilen, som eu-godkjenning osv.

    9. Men egentlig så er det dyrere å kjøre bil enn 250 kr. Du betaler kanskje det i drivstoff, men tenk på resten: forsikring, slitasje på dekk, bremser osv. Hvis du hadde solgt bilen og bare tatt kollektivt så kanskje det ikke hadde blitt så dyrt likevel 🙂 Jeg betaler sinnsykt mye på min bil, pluss at det i tillegg kommer bommer overalt, haha

    10. Mye av det samme som deg ser jeg 🙂 Her om dagen fikk jeg meg en overraskelse i et P-hus i Oslo sentrum. Det kostet noe sånt som 100kr timen!! (dette så jeg selvfølgelig på vei ut etter å ha vært borte i et par timer..)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg