EKTESKAPET KOMMER FØRST

Hei, dere. Diskusjonen om venner ved siden av forholdet tar ingen ende. Jeg respekterer som sagt at mange er uenige med meg. Men jeg forstår ikke hvorfor noen absolutt har behov av nære venner med motsatt kjønn ved siden av forholdet. Personlig ville jeg blitt lei meg dersom Ulrik på død og liv ønsket å tilbringe mye tid med andre jenter uten meg tilstedet. Andre synes tydeligvis at dette er helt naturlig. Jeg ville aldri nektet Ulrik å ta en kaffe med en annen jente. Han får selsvagt hilse på hvem han vil og snakke med hvem han vil, men jeg ville ikke akseptert at en annen jente tok mye av hans fritid. Det er stor forskjell på å ta en lunsj med noen ute enn å bli med henne hjem og se på film. Her er det snakk om intimsoner.. Jeg ønsker jo å være Ulrik sin beste jentevenn. Han trenger ikke flere nære jentevenner enn meg. Det han ikke vil snakke med meg om eller ikke vil ha med meg på kan guttevennene hans få glede av. Dette er min mening og heldigvis mener Ulrik det samme. Men nok om det. Vi er forskjellige. Det viktigste er jo at partene viser hensyn til hverandres følelser. Diskusjonen fortsetter i kommentarfeltet under gårsdagens innlegg..

Det skremmer meg at mange av dere tar så lett på dette med forhold og ekteskap. “Forhold kommer og går, mens vennskap består”, var det flere som presiserte. Er dere seriøse? For meg er dette tegn på dårlige verdier. Jeg ga nylig mitt “ja” til Ulrik fordi jeg elsker han og fordi jeg ønsker å leve resten av mitt liv sammen med han. Om forholdet vårt varer livet ut kan jeg aldri vite. Jeg tror og håper det og er villig til å ofre det som må til for at vi to skal ha det bra sammen, også tidligere vennskap jeg har hatt med andre gutter. For meg kommer ekteskapet først. Jeg setter venninnene mine ekstremt høyt, men Ulrik kommer likevel først uansett hva. Det føles både godt og helt rett 

Ulrik dro nettopp avgårde på jobb og jeg har benyttet anledningen til å be inn en god venninne/familievenn til jentekveld. Anneli, heter hun. Vi skal spise masse sunn og god snaks som jeg har kjøpt inn og bare hygge oss med sladder og annen jenteprat. Jeg elsker slike venninnekvelder! For meg hadde det vært helt uaktuelt å be hjem en gutt på samme måte nå som jeg er forlovet. Det er ingenting ved det som føles naturlig for verken Ulrik eller meg, heller ubehagelig.


31 kommentarer
    1. Du har så rett! Jeg synes at folk separerer alt for lett.
      Men se det fra den positive siden; negative kommentarer eller ikke, det ble ihvertfall mange nye sidevisninger på bloggen din hehehhe

    2. Hei, du uttaler deg som en ung naiv jente, men det er du vel ikke? Lykke til med forholdet med din kjære

    3. Det aller viktigste er at paret er enig seg i mellom hva som gjelder 🙂 og at det går begge veier
      Ser koselig ut 🙂
      Ha en god kveld 🙂

    4. Hei Julianne 🙂
      Er helt enig med deg at det virker helt unaturlig. Jeg har selv kjæreste og vi har heller ingen nære venner av motsatt kjønn. Det man har sammen med vår kjære skal jo være noe spesielt og bare noe disse to har sammen. Da blir det jo så klart ikke rett at man skal være såpass nære og ha en nesten lik kontakt med en annen fra motsatt kjønn.
      Må også si at du er så god til å skrive, er alltid så kjekt å lese og så virker du så koselig også 🙂
      Klem

    5. Skjønner virkelig ikke problemet! Jeg har flere guttevenner enn jentevenner, og har alltid hatt det. Samboeren min og jeg har vært kjærester i mange år, har et barn sammen, og vi har mange venner av motsatt kjønn begge to. (Litt komisk at på babyshoweren min så var det flest menn? Ikke er de homoer heller :-)) Jeg er utrolig glad i mine guttevenner og hadde aldri klart meg uten de <3 Men det er kjæresten min som står meg nærmest, det er han jeg prater med om problemer og følelser. Med mine guttevenner er ting så enkelt.. vi bare henger sammen og ler.. mye.. Uten at det er noe mer bak det. Sammen med kjæresten min og hans jentevenner.
      Det er meg han kommer hjem og legger seg med. Det er hvem han viser sin kjærlighet til som er viktigst.

    6. Kjæresten min har flere jentevenner, og så lenge jeg vet jeg er prioritet 1 hos han, går det helt fint for meg. Det samme gjelder han. Setter så klart kjæresten alltid først, ettersom det er han jeg vil leve resten av livet mitt med og han som kjenner meg bedre enn noen andre.

    7. Hei! Forstår poenget ditt, men det finnes forskjeller her. Selvfølgelig får en seg ikke nye, nære venner av motsatt kjønn når en er i et forhold og prioriterer denne parten mer enn kjæresten. Men, tidligere venner av motsatt kjønn som en har hatt i alle år, må en få lov å ha.
      Min samboer har 2 nære jentevenniner og d var gjerne litt uvant i starten, men jeg stoler på han og vet at de kun er venner og betyr mye for han. Jeg mener at jeg hadde vært urettferdig om jeg krevde at han brøt kontakten pga meg. Blir det samme som at han ikke liker en av mine venninner og krever at jeg skal bryte kontakt.
      I bunn og grunn handler det om å stole på hverandre i et forhold, tenker jeg 😊

    8. Dette synes jeg var utrolig trist! Selvfølgelig mener jeg at man skal sette partneren sin over alt, men jeg ville aldri nektet han å ha nære venninner! Jeg hadde blitt utrolig lei meg om han hadde nektet meg å være sammen med mine gode guttevenner som jeg har hatt i mange år. Jeg ville følt at han ikke lot meg være meg selv!
      Så trist det må være å sette slike begrensninger for hverandre, men alle er forskjellige. Om det fungerer for dere er det bra for dere, og det viktigste er at dere begge er enige. Men dette ville aldri ha fungert for meg. Jeg elsker forloveden min over alt i verden, han er min første prioritet, men jeg hadde ikke følt det samme for han om han satt slike begrensninger for meg, og han har det på akkurat samme måten med meg. Om man har venner av samme eller ulikt kjønn burde ikke ha noe å si, så lenge man har riktige verdier og tillit til hverandre.

    9. Jeg tror nok mange ville ha reagert om parteren gang på gang skulle finne på noe med andre jenter. Om han hadde brukt ettermiddager og helger med å gå på kino, ut å spise, se film, gå tur eller bare være på besøk til ei annen jente. Om han skulle dratt på weekendtur til London med ei annen jente eller på hyttetur med henne. Jeg tror mange som har kommentert negativt på ditt forrige innlegg også ville ha kjent på dette, og kanskje til og med blitt litt sjalu/usikker innimellom. Da ville det nok vært annerledes om det var en gutt kjæresten din gjorde alt dette med.
      At man i gjenger er gode venner med begge kjønn, at man møtes flere sammen blir noe annet. Men når kjæresten stadig henger med ei jente så blir det mer intimt, og man kan jo lure på hvorfor kjæresten din har et behov for å henge med ei annen jente istedenfor deg. De må jo også ha god kjemi seg i mellom, og det er jo en av grunnen til at mange reagerer på at kjæresten er mye sammen med ei annen jente, at det kan bli litt sjalusi. Jeg har jo også venner fra begge kjønn, det har jeg alltid hatt, i forhold eller ikke, men det blir jo mindre samvær med de jeg har en-en kontakt med framfor de som er i “gjengen” når jeg eller de har kjæreste.

    10. Si meg,hva søker du etter i en venn? Trygghet,en man stoler på ,har det gøy med… Den jobben kan menn gjøre på akkurat samme måte som kvinner! kjønn har rett å slett ingen verdens ting med vennskap å gjøre slik du snakker om det og det har heller ingenting med intimsoner å gjøre! en VENN er en VENN uavhengig av kjønn.!

    11. Jeg er helt enig med deg, Julianne! I hvertfall det med “forhold kommer og går, mens vennskap består”. Jeg er så lei av å høre det selv, nettopp fordi jeg synes det er like (om ikke mer) viktig å finne noen man kan leve livet med som å ha gode venner.. og sist, men ikke minst, alle forhold er jo ulike, og man må nesten bare respektere at alles forhold er ikke lik sitt eget. Og hvis man hele tiden tenker at forhold kommer og går, hva er egentlig vitsen med å være i et forhold i det hele tatt da? Er par må bare finne ut hva som passer best for dem, syns jeg.

    12. wow! Kjæresten din, din kommende ektemann, får si hei til hvem han vil. Synes du ikke det er å gå litt langt? Tenk på alt som kan skje! ( for ordens skyld; ironi).

    13. HELT enig med deg !:) er selv forlovet , og hadde rett og slett ikke akseptert at min kjæreste ble med andre jenter (´´venninner´´ ) hjem for å se film eller lignende..det er som du sier, en stor forskjell å ta en kaffe ute /eller gå en tur i parken enn det å gå hjem til hverandre og lage middag med et glass vin..det er forbeholdt kjærester! 🙂

    14. Jeg er en av dem som ikke forstår problemet. For meg er det ikke selvsagt at jenter gjør seg bedre som venner en gutter. Om et vennskap er bra avhenger ikke av kjønn men av for eksempel felles interesser og like holdninger. Her er det tatt som en selvfølge at jenter har jentevenner og gutter guttvenner og at det fungerer best. Uavhengig av hvilket kjønn vennene er så gjør man uansett ikke “kjæreste” ting med venner, så hvilken rolle spiller det hvilket kjønn de er?

    15. Jeg er enig i mye av det du sier!
      Jeg er en slik person som du er, og det har jeg sett i flere av innleggene du har skrevet angående kjærester, forhold og hvordan du ser på ting 🙂
      Det med jentevenner er for min del ikke slik at jeg ikke ønsker han skal få ha jentevenner, det er mer en følelse ovenfor meg, at jeg føler jeg ikke er den han kommer til når det er noe og følelsen av at jeg ikke er den “viktigste” jenten. Hadde det ikke vært for denne følelsen, så hadde han kunne fått snakke med hvem fanken han ville av jenter. Nå snakker jeg selvsagt for meg selv, kanskje det ikke er helt rett med det du tenker, men det er nå mitt synspunkt. Håper du forstod meg riktig nå!
      I tillegg er det ekstra ekkelt når den jentevennen ikke bare er hvem som helst, men en som har vært innblandet i følelser tidligere. Kall meg gammeldags, men slike jenter syns jeg er ekstremt ubehagelig å ha i nærhten og det syns jeg parnteren skal respektere, noe han gjør i mitt tilfelle.
      Igjen, så snakker jeg for meg selv! Men er enig i det du sier ja, og du sier det slik jeg føler det mange ganger 🙂

    16. Jeg er helt enig med deg 🙂 Ser ikke grunnen til å ha “egne” jentevenner man henger med når man har kjæreste. Om man MÅ ha det, så kan man heller finne på noe alle sammen…men ikke alene. Men dette blir opp til hver enkelt tror jeg, det vil ikke finnes en fasit på dette, så man må nok kjenne litt på det selv. Men for min egen del, er jeg 100% enig med deg på dette temaet.

    17. Lene: Godt flere er enige, Lene. Det finnes absolutt ingen fasit, men jeg forstår likevel ikke hvordan jenter i forhold kan like at mennene deres henger rundt med andre jenter :-S

      Ha en fin dag 🙂

    18. Jeg er helt enig med det du skriver! Jeg kan forstå at noen er komfortable med det, men både kjæresten min og jeg synes dette bare hadde vært rart og ubehagelig.

    19. Jeg er uenig. En av mine nærmeste venner er mann og vi har vært venner i nesten 20 år. (Han er gift og har barn nå) Jeg tar jo ikke å dropper vennskapet om jeg får meg kjæreste. “Sorry, nå kan vi ikke være venner, jeg har nemlig kjæreste nå”
      En ting er å bli kjent med nye menn å henge med dem alene, det kan jeg skjønne ikke er populært for mange. Men å droppe gamle venner gjør man bare ikke. Man skal da stole på hverandre

    20. Jeg sitter ikke under samme pledd som bestekompisen min, men det gjør jeg ei heller med venninnene mine.. Jeg tar gjerne et glass vin eller tre, og en middag med bestekompisen min! Er ikke rart i det hele tatt! Jeg er fadder for hans to barn, han er gift på 6 året så jeg har kjent kona hans i 9 år, men jeg har kjent han i 15år. De spiser middag hos oss og vi hos dem, jeg er også gift forresten 😉 utsagnet: “Men jeg forstår ikke hvorfor noen absolutt har behov av nære venner med motsatt kjønn ved siden av forholdet.” viser hvor lite reflektert du er, og hvor umoden du er. Kjære deg, vennskap har ingenting med kjønn å gjøre, jeg har behov for å være med vennene mine, uansett om det er menn eller damer…. og det samme gjelder for mannen min. Venner er kjønnsløse…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg