JEG ER LEI AV AT FOLK BEHANDLER MEG SOM EN LEVENDE REKLAMEPLAKAT

Har du møtt mennesker ute på byen som rett og slett spiser deg opp i en samtale? Slike menneskene er gjerne i overkant sosiale, men mangler likevel disse sosiale antennene. Man merker fort hva det er de ønsker å få ut av samtalen. I mitt tilfellet gjelder det som oftest omtalelser på bloggen. Det er selvsagt hyggelig at folk kjenner meg igjen, eller at folk interesserer seg i min hverdag dersom jeg presenterer meg og det jeg driver med. Men et sted går grensen.

Jeg synes at jobbsamtaler hører hjemme i hverdagen, ikke ute på byen med høy promille. Hva synes dere? Jeg skal innrømme at jeg selv har snakket jobb i sosiale settinger “utenfor arbeidstid”, men jeg prøver å unngå det, dersom det ikke er avtalt på forhånd da såklart. Når jeg blir kjent med nye mennesker er det alltid interessant å høre litt om hva de driver med. Men det er ikke interessant å snakke jobb resten av kvelden. Dersom jeg skulle trenge deres hjelp i en eller annen sammenheng, så kontakter jeg de på mail i ettertid. Det samme forventer jeg tilbake. Av en eller annen grunn er det få som respekterer bloggyrket på den måten. Jeg begynner å bli lei av at folk behandler meg som en levende reklameplakat, for det er jeg nemlig ikke. Senest denne helgen opplevde jeg det igjen. Neste gang jeg havner i samme situasjon skal jeg si at jeg jobber i en klesbutikk. Det er ikke noe galt ved det yrket, bare så jeg har sagt det. Poenget mitt er at det er få som ønsker å få noe ut av en selger en sen fredag eller lørdag natt. En blogger derimot kan brukes til det meste og av de aller fleste.

22 kommentarer
    1. Dritt i hva folk sier, de har nok ingenting bedre å gjøre. Syntes synd på sånne folk, de har nok ikke mer iq enn et hundebæsj!

    2. Jeg tror det er fordi folk er misunnelig at du kan sitte hjemme å tjene gode penger på å kun blogge. Slik som meg som jobber som pølsemaker må reise til en bedrift veldig tidlig på morningen for å tjene mine penger. Det er ikke alle som forstår dette med blogging og hvordan du kan tjene penger på det. Tror og at mange tror at det er lett tjente penger å bare blogge.
      Men ikke bry deg du, hadde jeg truffet deg på byen hadde jeg garantert spurt om en selfie hehe 🙂

    3. Veldig enig med deg 🙂 Bedre å avtale at man i etterkant kommer til å sende en Mail. Og som noen sier, det er nok mange som tror at bloggere bare sitter hjemme og tjener penger, men det ligger litt mer bak enn som så. Nå er det flere redaktører som jobber aktivt med blogg og bruker dette som en redaksjonell plattform i større grad enn tidligere. Bloggen følger deg ofte, tidlig som sent.
      Sees snart, Julianne!
      Klem fra meg 🙂

    4. Trine – Klisjéhjemmet: Du vet godt at det ligger mye jobb bak en god blogg, Trine. Stå på videre! Jeg er fast leser 🙂

      Håper vi ses snart! Stor klem tilbake 🙂

    5. JuliaSofie: Mange tror nok det ja.. Det er vanskelig å “forsvare” yrket som blogger. Det som publiseres er faktisk bare en liten del av jobben. Alt fra ide, bilder og tekst tar mye mer tid enn hva folk flest tror. Jeg elsker det jeg gjør og håper jeg kan leve av dette i lang tid 🙂 Hadde vært hyggelig om du kom bort til meg dersom vi treffes ute! Ha en fin kveld videre, Julia Sofie 🙂

    6. laylow: Hehe! Jeg hever meg over det, men synes likevel det er et tema som bør få litt oppmerksomhet. Jeg er sikker på at dette er er kjent “problem” hos mange bloggere..

    7. Du er jo en levenede reklameplakat! Er jo sånn du tjener penger! Du reklamerer for ting og anmelder. Du har selv valgt å mene at jobben din er å blogge, gleder meg til å se hva du har tjent i år på skatteetaten, så kan jo leserne dine skjønne at du ikke kan leve av det lille du får av å skrive i bloggen din. Har selv en blogg med flere lesere enn deg, dog ikke for side2. Vi er levende reklame plakater og det er noe vi selv har valgt. Du selger deg og livet ditt, samt du selger på mene at produkter og ting. Og ikke vær så dum å si jeg kaller deg for en prostituert, for det gjør jeg ikke. Jeg sa du selger deg selv og livet ditt. Ikke sex

    8. Bra sagt, men noe må man sikkert prøve å heve seg over også. Sannsynligheten er stor for at folk ønsker å snakke om det…dessverre.

    9. Jeg syntes det kommer litt an på om egentlig, men stort sett skiller jeg jobb/privat, men for mange er også det en tynn tråd som skiller så… :s
      Ha en fin dag 🙂

    10. worldofliz: Det er klart at det blir annerledes dersom man er ute med kollegaer eller lignende, men i utgangspunktet synes jeg at dette skal være avklart på fohånd.

      Ha en fin dag du også 🙂

    11. Caritha: Jeg hever meg over det meste, Caritha. Men jeg vet at dette er et kjent problem blant mange bloggere, derfor ville jeg skrive om det 🙂

    12. Anonym: Jobben min er å blogge, men jeg Julianne Nilsen er mer enn jobben min. Det håper jeg du “Anonym” er også.

      En liten del av bloggen min inneholder annonser. Dersom du går gjennom innleggene mine så ser du at det ikke er mange av de. Jeg har et sted fra 3-4 annonser i måneden. I juli hadde jeg kun en.

      Jeg har levd av blogge min i et halvt år nå, og håper jeg kan gjøre det i lang tid fremover 🙂

    13. Christine: Min definisjon av en jobb er noe du bruker masse tid på hver dag, noe du tjener penger på/lever av, noe du forplikter deg til, noe du har et ansvar over, noe som kan være morsomt og spennende til tider, men også kjedelig, slitsomt og krevende. Hva er din definisjon av en jobb, Christine? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg