MÅ BRUDEN HOLDE TALE?

God fredag! Jeg kom akkurat hjem fra en aldri så lite joggetur ute i det grå været. Treningstiden er definitivt den beste tiden til å tenke og planlegge ting helt uforstyrret. For meg er denne tiden og stillheten dyrebar. Det dukker som oftest opp mange spørsmål i hodet mitt i løpet av en treningsøkt. Nå for tiden er det alt rundt bryllupet jeg funderer over. Det er jo kanskje ikke så rart. Helgen vi skal gifte oss nærmer seg, og jeg er endelig i gang med forberedelsene igjen etter sommeren. 

I dag kom jeg til å tenke på bryllupstaler.. Må bruden holde tale i sitt eget bryllup? Jeg har vært i endel bryllup, noen bruder gjør det, mens andre lar være. Hva synes dere? Jeg synes jo selvsagt det er flott og ikke minst vakkert om bruden sier noen ord, men MÅ hun det? Er det forventet at hun skal gjøre det? Jeg spør dere..

Som dere skjønner er jeg litt usikker på om jeg skal holde tale eller ikke i mitt eget bryllup. Jeg er absolutt ikke glad i å holde taler, men føler jo litt ekstra på det i denne sammenhengen. Dagen i seg selv kommer til å oppleves nervepirrende. Jeg er i utgangspunktet glad i oppmerksomhet, men denne type oppmerksomhet blir noe helt annet. 20. februar i 2016 kommer til å bli den største dagen i mitt liv sålangt. Jeg kjenner nervene er på vei allerede. Det føles både godt og litt skummelt ♥


Nå skal jeg hoppe i dusjen og gjøre unna noen ærender her på Vinderen. I kveld blir det bursdag og full fest. Det blir herlig å pynte seg igen! De siste dagene har ikke motivasjonen vært tilstedet, men nå er den her. Jeg har kjøpt meg en ny jumpsuit og nye sko som skal innvies senere i dag. Det kan ha noe med motivasjonen å gjøre..Hehe! Jeg gleder meg til å vise dere hele antrekket. Ha en fortsatt fin fredag og goood helg ♥

21 kommentarer
    1. Hei. Jeg giftet meg i sommer og holdt tale til min kjære elskede mann som jeg også har tatt etternavnet til. Men jeg var som deg om jeg skulle eller ikke si noe, langt utenfor hva jeg liker å gjøre da vi også hadde et stort bryllup. Men så tenkte jeg at han fortjener å høre hvor mye han betyr for meg og barna. Nå angrer jeg ikke og er så glad jeg valgte å gjøre det. Sa til toastmaster at jeg vill få det unna fort og være en av de første. Så ja, jeg anbefaler deg å gjøre det og den dagen er tårer diamanter. Jeg grein nesten hele middagen jeg. Ha en god helg

    2. Wow! Du er så sprek! Du er virkelig et godt forbilde! Kjenner jeg vil ut å løpe selv nå! Hehe 🙂 men over til spørsmåle ditt.. Jeg synst personlig at man ikke trenger, man må følge magefølelsen sin 🙂
      Det er jo en flott ting og gjøre på en sånn stor dag! Man får sagt mye til sin kjære foran mange personer. 🙂
      Mitt beste råd, følg din magefølelse og ha troen på deg selv 🙂 Ha en flott helg 🙂

    3. Vi giftet oss i sommer, og i planleggingen har jeg hele tiden hatt tanken om at både mannen min og jeg skulle kose oss og nyte dagen. For oss betydde det at ingen av oss kom til å tale. Veldig mange syntes det var skikkelig teit og pinglete av mannen å ikke tale til meg, men jeg vet jo hva han føler! Det vi gjorde i stedet var å lage bordkort med et brev til de nærmeste.Det ble veldig godt mottatt! Og jeg og mannen gikk ut for oss selv under middagen og leste talene vi hadde skrevet til hverandre. Det var et fantastisk øyeblikk!

    4. Det står vel ingen plass om at du er nød til å holde tale, det er vel opp til deg hva du vil:) Når jeg gifter meg kommer jeg nok ikke til å holde noen tale av den grunn at jeg har denne snakkesperren når det er mange folk som kun ser på meg. Jeg blir så fort nervøs da at at jeg fort kan glemme alt sammen, og det er selv om det bare er familien min.

    5. Ingen _må_ holde tale. Jeg holdt ikke tale, helvete må fryse før jeg står foran masse mennesker og snakker. Hater oppmerksomhet, og det gruet jeg meg til på bryllupsdagen selv om det gikk kjempefint.

    6. man MÅ ingenting, men du som er så forfengelig med at kvinnen bør føye seg etter mannen å ta hans etternavn og ta vare på han, så synes jeg du skal holde tale til mannen din, du forventer vel at han skal holde tale til deg? hvorfor skal han ikke få det samme tilbake?

    7. Hei Julianne 🙂
      Følg hjerte ditt <3 Det kommer til å bli en spesiell og uforglemmelig dag uansett
      om du velger å holde tale eller ei 🙂
      Ønsker deg en god helg og ser frem til ditt neste innlegg her på bloggen din 🙂

    8. Har du bare én måte å posere ansiktet på? Skjønner at du er fornøyd med poseringen din, men du burde prøve ut flere måter, det ser litt oppstilt ut når du er lik på alle bildene.

    9. Hei =) Det er vel absolutt ikke forventet at bruden skal holde tale, men er jo veldig koselig og fint hvis du velger å gjøre det da. Men hvis du ikke vil, kunne du jo gjort noe annet f.eks. Skrive en sang, lage en film, få noen venninner/venner til å synge en spesiell sang? Mange koselige ting det går an å gjøre 🙂 Er forresten helt enig med det å ta etternavnet til mannen, det skal jeg gjøre den dagen jeg gifter meg ihvertfall 😉 Syntes også noe av det verste er de kvinnene som ikke kan bli fulgt av sin far opp kirkegulvet fordi man ikke er “hans eiendel” som skal bli overgitt. Og jeg er absolutt ikke antifeminist, er for likt arbeid=lik lønn osv… men et sted går grensen 🙂

    10. Jeg mener at man ikke må, men hvis man er noenlunde oppegående så bør man 🙂 Hvorfor skal bruden IKKE holde tale? En ting er hvis du går og gruer deg så mye at det går ut over hele dagen og gjør det til en negativ greie, da bør man heller la vær. Bryllup og bryllupstale skal være en positiv ting.

    11. Hei. Jeg leser bloggen din hver dag og lurte på om du kunne lage et innlegg om hvilke vinterjakker du skal ha i år? Har begynt å tenke på vinterjakker nå og sliter litt med å finne en ordentlig fin, og jeg liker stilen din veldig godt så håper du har noe å anbefale! 🙂

    12. Kan dere ikke bare bestemme der om det på forhånd?(Hvis ikke det blir litt teit) Om dere skal holde en liten tale til hverandre? Jeg vet ihvertfall med meg selv at om min mann plutselig hadde reist seg opp under middagen og kommet med en tale til meg, så ville jeg kjent veldig på det at jeg ikke hadde noe tale til han. Eller omvendt.

    13. Anonym: Hei, du! Det var slettes ingen dum ide. Hyggelig at du liker stilen min. Jeg har ikke helt lagt fra meg sommeren enda, så dette “vinterjakke-innlegget” må vente litt. Jeg har fått meg et par fine høstjakker da. Tipper jeg kommer tiol å bruke de en stund først 🙂

    14. Det er ingen fasit på det å tale i brylluper, så dette er helt og holdent opp til deg og bestemme selv Julianne! Jeg selv er ikke så flink med ord, dvs at jeg blir fryktelig nervøs foran store forsamlinger, så valgte å ikke holde noen tale. Istedenfor lagde jeg en bilde presentasjon med bilder og koselige ord, det ble veldig godt mottatt! På den måten fikk jeg sagt det jeg ønsket å si.. Et lite tips! <3 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg