6 TIPS TIL HVORDAN DU LYKKES SOM BLOGGER

Mange har spurt meg om tips i forhold til det å lykkes som blogger. Selv er jeg alltid ute etter gode råd, som kan hjelpe meg videre på veien. Jeg vet at de beste rådene kommer fra de som selv har fått suksess med noe eller eventuelt feilet underveis. Jeg har lykkes med mye, men også gått i noen feller. Derfor vil jeg tro at jeg har noe å bidra med for deg som ønsker å ta det steget hvor bloggen går fra å være en hobby, til at den blir din jobb og din hverdag. For i dag er faktisk bloggen mitt levebrød. Jeg stortrives som blogger og er veldig stolt av alt jeg har oppnådd på dette ene året hvor jeg har blogget aktivt. Bloggen min var et år 5. juli. Jeg tror og håper at den skal leve i mange år til! 

SLIK GJØR DU BLOGGEN TIL DIN HVERDAG:

1. Skriv aktuelle innlegg ved å engasjere deg i debatter som betyr noe for deg og ditt liv. Bruk eksempler fra egen hverdag og familie, slik at bloggen blir så personlig som overhodet mulig.

2. La deg inspirere av de toppbloggerne som allerede får det til. Bruk deres erfaringer og ideer på nye og mer kreative måter. Det meste er allerede skrevet om og tatt bilder av. Finn nye måter å fremstille de temaene som har vist seg å gi mange klikk. Her er det viktig at du gjør saken til din sak med dine tanker og meninger. Synspunkter skal ikke kopieres. Dersom du ikke har noe nytt å bidra med til et tema bør du la det ligge.

3. Vær aktiv i ditt eget kommentarfelt! Leserne dine fortjener at du svarer de så langt det går. Sett av god tid til historiene de deler med deg og vis at du setter pris på deres engasjement, slik som de gjør ved å lese og kommentere innleggene dine. Det er her du får dine trofaste lesere.

4. Ta aldri helt fri. Det er naturlig at innleggene dine blir ferre og mindre kreative når du er ute og reiser. Mine lesertall går alltid nedover når jeg er på ferie. Det handler ene og alene om at det er andre ting jeg prioriterer først, som selvsagt er helt ok en gang i blandt. Likevel tar jeg meg alltid tid til en liten oppdatering i løpet av dagen. En god blogger er spesielt heldig og fri i forhold til hvor og når selve jobben foregår. Men en god blogger er også “alltid på jobb”.

5. Vær flink med å variere innleggene dine. Jeg elsker å dele tanker og meninger med dere. Det er vel kanskje det jeg er “mest kjent for”, men jeg kan ikke skrive slike type innlegg hver dag. Da ville dere blitt dritt lei av hele meg og denne bloggen. Jeg opplever at en blanding av synspykter, antrekksposter og små oppdateringer fra hverdagen eller ferien er det som fungerer for meg. Finn din miks og det som fungerer for deg og din bloggkonsept.

6. Ikke ta deg selv så høytidelig. Legg gjerne ut bilder og tekster som ikke er like gjennomtenkt. Leserne dine liker å vite hva du gjør NÅ eller hvordan du ser ut NÅ. Du må på død å liv ikke fikse deg i tre timer, redigere alle bilder eller finskrive tankene dine fire ganger før du publiserer et innlegg. Min erfaring er at spontaninnleggene (som jeg kaller de) blir mest lest og best likt.

Hva er ditt beste tips til hvordan en lykkes som blogger? Det hadde vært gøy om du ville dele dine erfaringer her i kommentarfeltet ♥

25 kommentarer
    1. Tusen takk for nyttige tips.
      Det er bare så synd at jeg har inntrykk av at de fleste bare vil lese om mote og typisk rosa blogger ting og det er ikke meg i det hele tatt.
      Selv om jeg tar noen bilder når jeg har vært så heldig å finne noen klær som faktisk passer he he

    2. Tusen takk for gode tips:) Jeg har vel blogget siden mars/april, så det er ikke så lenge. Menalltid gøy å se hvor mange klikk og sidevisninger bloggen min har hatt:)

    3. “Tips i forhold til det å lykkes …” “I forhold til” betyr “sammenliknet med” og ikke noe annet. Dermed gir ikke den setningen mening. Her har du byttet ut den helt supre preposisjonen “om” med et uttrykk som betyr noe helt annet.

    4. Til Thomas; helt enig med deg ang. “i forhold til”, men tillater meg dog å rette litt på forslaget ditt til omskrivning også: Kutt ut hele “i forhold” og skriv heller “tips TIL å lykkes…” osv. Det er det grammatisk riktige her.

    5. Har ingenting med innlegget å gjøre, men hvor er bikinioverdelen din fra? Dødsfin! Hører det evt med underdel?
      Du er forresten helt nydelig:)
      klem fast leser

    6. Gode tips 🙂
      Designet på bloggen mener jeg også er viktig. At den er “ren og ryddig”. Mange går for noen av standardoppsettene til blogg.no med masse farger både i margen og bak teksten og en crazy font. En hvit marg og hvit bakgrunn, og en pen, enkel header gir et godt førsteinntrykk. Små ting som å sørge for at bildene alltid er like brede som teksten (dvs helt ut til margen), gjør det også mer “proft” og behagelig å lese bloggen 🙂

    7. Monika: Hei, Monika! Den er kjempegammel faktisk. Jeg kjøpte den på La Canada for mange år siden. Husker ikke navnet på butikken dessverre :-/

      Stor klem tilbake til deg!

    8. Hege: Hei, Hege! Bare hyggelig, du 🙂

      Det inntrykket har ikke jeg fått. Rosabloggere har definitivt slått ann, men det er likevel de innleggene som inneholder sterke meninger og tanker rundt aktuelle temaer som får mest klikk.

      Masse lykke til videre med bloggen din. Jeg skal ta meg en titt nå 🙂

    9. Min erfaring er at hver gang jeg har et positivt innlegg med bilder av meg så får jeg ganske mange mer sidevisninger en vanligt. Jeg tror at er du positiv og legger ut fine bilder av deg som ser freshe ut så er det mange mer sidevisninger og klikk på bloggen, det er hvertfall min erfaring:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg