HJELP!

De siste dagene har jeg følt meg som en gjest i mitt eget hjem. Huset har blitt invadert av fluer. Jeg tuller ikke! Store brune og ekle fluer. Nå blir jeg snart gal! Jeg har tatt minst 40 stykk med diverse papirer og aviser vi har liggende her i huset, men de blir bare fler og fler. Er det noen som har noen gode råd å komme med? Jeg har lest endel kjærringråd på diverse forumer, men ingen av de har hjulpet sålangt. Huset har vært rent og det er ingen matrester eller søppel liggende noe sted. Jeg får helt noia av dette, så håper noen kan hjelpe meg.. Det siste jeg fikk tips om nå var å kaste ut alle levende planter i hus, da fluene visstnok kan legge egg i jorden. Æsj.. Jeg blir rett og slett uvell av dette. Hvor kommer de fra? Hvordan blir jeg kvitt de? Hvilke steder legger de egg? 

Ulrik er på jobb og har stor tro på at jeg skal finne ut av dette på egenhånd. Han synes tydeligvis dette er humoristisk, noe det overhodet ikke er.. Snart pakker jeg kofferten og reiser vekk, og nei jeg overdriver ikke. Hver gang jeg ser rundt meg, så kan jeg telle minst 14 fluer uten å anstrenge meg. Dette orker jeg virkelig ikke mer. Sykt ekkelt! 




Er det noen som har opplevd det samme? Jeg blir utrolig takknemlig for tips og råd ♥

31 kommentarer
    1. ikke kult 🙁 men aldri hatt det problemet. men bananfluer har jeg hatt mange av. da har jeg satt frem eggeglass med litt zalo og eddik, da har de gått dit og blitt liggende oppi der. La det stå ett par dager å se. kanskje det hjelper?=)

    2. Madeleine: Det har jeg allerede prøvd og noen fluer mindre ble det jo, men disse formerer seg tydeligvis raskt, så det hjelper lite om fire/fem fluer drukner :-S

      Uansett takk for tipset <3

    3. Mammaer har alltid gode råd. Plussmammaer har rare råd:
      Heng en pose med vann i vinduene. Vips. Så er de borte. Det høres ut som tull men det funker.

    4. Skaff deg ei flaske Radar og spray ned huset før du legger deg. Husk å lukk vinduer. Når står opp lufter du godt ut. Det gjord jeg for noen år siden. Fant ikke ei flue siden. Men ikke spray soverommet om du skal sove der, jeg gjord det å ble skikkelig uvel på natta. Det er jo gift vettu.

    5. Hei! Hadde samme problemet for et par år siden. Kjøpte fluepapir på jernia. Det er sånn klissete strimmel som man henger fast i taket og drar ned slik at det blir en lang klissete tape som fluene fester seg fast i og dør. Det tok knekken på de til slutt 🙂

    6. Hadde noe liknende der jeg bodde før. De bodde i luftefilterne i vinduene. Hver gang jeg åpnet verandaen eller ett vindu så fløy de inn. Jeg renset rundt vidnuene med insektspray og såpe og så ble de bare borte 🙂 tror de kanskje overvintrer der og legger egg – isj!

    7. Hei Julianne! Bor på andre siden av Gaustad t-bane stasjon og vi har akkuratt samme problemet. Det er sinnsykt mye fluer overalt, så det må være noe med dette området. Vet ikke hva som hjelper desverre, men vil gjerne ha tips om du finner en løsning på problemet 🙂

    8. Hei 🙂 vi hadde problemer med dette i fjor sommer, og vi hang en brødpose med vann i vinduet. Og utrolig nok så fungerte dette 🙂 Håper du blir kvitt de til slutt!

    9. Åpne alle vinduer og sjekk godt der og i ventilene. Et sted kommer de fra. Har også hørt at en pose vann i vinduet skal funke, men jeg har aldri forsøkt det. Vær endelig forsiktig med å spraye gift, det er ikke lurt inne i huset. Få høre hvordan det går, massevis av lykke til.

    10. Hei, etter at jeg fikk høre de legger egg i plantene har jeg kjørt 2-3 ubrukte fyrstikker (hodet først) godt ned i jorda i hver potte. På grunn av svovelen legger de ikke egg der mer, og med insekstspray kan du lett ta knekken på de som er klekket ut. Fluefritt i overmorgen! Bytt fyrstikker ca hver 3. mnd. Funker supert og du slipper å kaste plantene dine 🙂

    11. Det finnes sånne flueposer med noe greier oppi som gjør at de går dit, også kommer de seg ikke ut igjen. Får kjøpt det på
      Felleskjøpet tror jeg.

    12. Carmen: Hei, Carmen! Jeg leste om flere som hadde gjort akkurat det på et forum som jeg fant. Dessverre ble jeg så hysterisk at jeg kastet alle plantene i går da jeg hørte dette om at de la egg i jorden, men dersom det skjer igjen (noe jeg inderlig ikke håper), så skal jeg teste det ut 🙂

    13. AnneC.: Hei, Anne! Jeg har sett overalt, men skjønner fortsatt ikke hvor de kommer fra. Det virker ikke som om det har kommet noen nye etter at jeg kvittet meg med alle plantene jeg hadde i hus, så det er jo fint. Var nok litt overivrig med den sprayen jeg kjøpte på Plantasjen i går, så har en liten vaskejobb foran meg her nå ja… Hehe!

    14. Hanne: Hei, Hanne! Kanskje jeg skal teste ut dette en annen gang. I går hadde jeg rett og slett ikke tålmodighet og gikk for de mest drastiske løsningene, som å spraye ned alle jeg så og kaste alt av planter med jord.. Hehe! Jeg er kvitt de fleste nå og satser på at de ikke tør å komme tilbake 🙂

    15. Kaja: Hei, Kaja! Takk for at du sier ifra. Da har du helt sikkert rett i at det er noe med dette området nå på denne årstiden. Jeg gikk løs på alle fluene med spray i går. En spray jeg kjøpte på Plantasjen. Den tok knekken på de fleste. I tillegg kastet jeg ut alle planter i hus med jord, så nå håper jeg at jeg er kvitt de 🙂

    16. Milla: Hei, Milla! Huff, så ekkelt! Godt du fant ut av det. Jeg tror ikke dette var tilfellet her, men skal tenke på det dersom noe lignende skulle skje igjen 🙂

    17. Katrine: Hei, Katrine! Det hørtes ikke dumt ut. Nå tok jeg knekken på alle med giftsprayen jeg kjøpte i går, men dersom jeg oppdager flere bør jeg kanskje ty til noe sånt. Jeg har jo ikke tid til å løpe rundt etter de hele dagen. Hehe! Uansett takk for tipset 🙂

    18. Hei! Det finnes slike ruller man kan kjøpe, du åpner de å da kommer det ut en plast spiral som er ca 1-2 m lang som du henger i taket, det er et spesielt klister på disse som tiltrekker fluene og de blir sittende fast. Funker perfekt.

    19. Anonym: Det tror jeg faktisk at jeg så på Plantasjen, men var så usikker på om der funket bra nok, så gikk for spray i stedet.. Kanskje jeg skal prøve dette en annen gang 🙂

    20. Ta en runde med støvsugeren-uten “skaftet”. Lett å fange dem.
      Husk å bytt pose etterpå.
      Lykke til!

    21. Jeg har hatt samme problemet i leiligheten min, og dem kommer pga varmen som oftest. Jeg har aldri problemet om vinteren, men dessverre smyger dem seg inn om sommeren. Jeg har satt 2-3 eggeglass rundt omkring i leiligheten, som jeg har tatt litt sukker, eddik og zalo oppi. Da blir du kvitt dem 🙂 Sukkeret lokker dem, zaloen gjør at dem ikke kommer seg opp og eddiken dreper dem. Prøv det, så er det ikke lenge før du har huset for deg selv igjen, hehe! 🙂

    22. Min bestemor hadde hundrevis av planter i hus (virket slik i alle fall), og hun brukte å vanne plantene med zaloblanding som da gjorde at fluelarvene ikke fikk puste nedi jorda og døde. Tips hvis du tenker på å kjøpe deg nye planter en gang 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg