RISTER AV MEG NERVENE

Hei, dere! I dag har jeg mildt sagt fått kjørt meg. Ikke bare på trening, men også av dere fantastiske lesere som stilte så mange bra spørsmål på forrige innlegg. Det er trist at såpass mange sliter med flyskrekk. Sansynligvis flere enn vi tror. Uansett takk for bidraget. Det var tydelig å se at mange lurer på eller er bekymret for mye av det samme. Derfor er det fint at noen faktisk tør å si ifra og åpne seg om det ubehagelige. 

Jeg har prøvd å svare dere så godt jeg kan i samarbeid med Ulrik. Det vil si at jeg stilte alle spørsmålene jeg fikk til Ulrik, skrev ned svarene med mine ord, og formulerte meg så godt jeg kunne tilbake til dere i kommentarfeltet. Vi fant ut at det var den beste løsningen for at alle skal forstå, inkludert meg selv. Det er ingen vits i å brife med fancy ord og uttrykk dersom de ikke gir mening for verken dere eller meg. Jeg skal svare på noen flere av kommentarene før jeg legger meg, men først vil jeg komme med et personlig tips fra meg til dere når det gjelder hvordan jeg takler det å bli nervøs.. 

Jeg blir fort nervøs, og har flere ganger opplevd at nervene mine “tar overhånd”, noe som føles utrolig ubehagelig. Dersom jeg er veldig nervøs for noe, som i forkant av et intervju, en test eller foreksempel en flytur, så føles det godt å bevege seg litt. Ofte blir kroppen, spesielt skuldrene mine veldig anspente dersom det er noe jeg gruer meg til. Da er det akkurat som om musklene mine skriker etter motstand, som de får i en gjennomført styrkeøkt, eller eventuelt et sett med harde intervaller på tredemøllen. Jeg sier ikke at en treningsøkt tar bort alle nerver, men jeg personlig føler likevel at jeg rister av meg noe av “det vonde” ved å bedrive litt fysisk aktivitet. Flere som føler det på samme måte? Dersom du ikke har testet det, prøv!  

I morgen skal jeg ha et spennende møte. Møtet er ikke mer høytidelig enn at det skal holdes over telefon. Likevel kjente jeg at nervene kom istad. Det er alltid slik når noen forventer noe mer enn vanlig av meg. I det jeg satt å forberedte meg, så tok jeg mine egne råd. Jeg kastet på meg treningstøy og kom meg på trening. Nå som jeg sitter her og skjelver i lårene (lenge siden forrige gang jeg trente markløft), føler jeg meg mye mye bedre. Fortsatt nervøs, men den vonde klumpen i magen er faktisk borte. Kanskje den dukker opp igjen, men jeg slipper i hvertfall å sove med den i natt. 

Hva er ditt beste tips til å takle nerver?

 

12 kommentarer
    1. Ser i kommentarfeltet på ditt forrige innlegg at det er tydeligvis mange som sliter med flyskrekk- jeg er en av de. Skal ut å fly i slutten av måneden og kvier meg allerede. Veldig kjekt at du tok opp dette på bloggen og at ulrik jjelper med svarene. Bra!!!

    2. Enig i at å riste litt på føtter å holde kroppen i bevegelse er et bra tips. Da jeg gikk toppidrett og i tillegg ble utdannet trener/leder fikk vi noen gode tips som har med mental trening å gjøre. Som f.eks tenke over pusten, hjerterytmen og kanskje telle sakte inni deg for å få vekk fokuset fra det som hjernen forbinder med nervøsitet eller negativitet.
      Vi lærte dette spesielt siden mange utøvere sliter foran publikum under konkurranse. Altså vi hadde god trening på det mentale før konkureanseperioden.
      Veldig gode tips jeg har brukt mye etter jeg sluttet å røyke. Siden dette før var min eneste utvei fra alt mulig. 🙂

    3. Jeg er helt enig med deg. Trening hjelper alltid på psyken, uansett om man gruer seg til noe eller om man har masse å tenke på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg