FOR DEG MED FLYSKREKK

Leste dere denne artikkelen om 11 ting alle med flyskrekk er lei av å høre? Jeg vil ikke si at jeg har hatt flyskrekk, men jeg har vært redd for å fly, faktisk mange ganger. Det har ikke stanset meg i å reise og oppleve verden, men jeg har grudd meg unødvendig masse i fokant av flere flyturer. Flere som opplever det slik?

Tidligere prøvde jeg alltid å skjule at jeg var nervøs ombord i flyet for de jeg reiste sammen med. Dette gjorde jeg for å unngå alle disse unødvendige kommentarene du får av folk som ikke forstår. De som gir deg teite statistikker fra trafikken blant annet. Hva hjelper det deg der og da? Ingenting. Blir du beroliget av det? Sansynligvis ikke. Men det hjelper heller ikke å holde bekymringene inne. I hvertfall ikke for meg.

Det å late som om man ikke bryr seg om noe, mens man gjør det, eller late som at man synes noe er helt ok, mens sannheten er noe helt annet er utrolig slitsomt. Følelser skal ikke sperres inne. De skal slippes ut, deles og snakkes om. Det hjelper for de aller fleste. Etter noen turer i luften med Ulrik, både hvor vi begge var passasjerer, og hvor jeg ble med han på jobb har hjulpet meg mye. Han fikk meg til å forstå hvor viktig det var å faktisk si ifra. Gjør gjerne de rundt deg oppmerksomme på at du ikke er spesielt begeistret for å fly allerede når du går ombord, fortell hva det er som bekymrer deg til de du reiser med, still gjerne spørsmål til flyvertinnene og eventuelt en pilot dersom du får muligheten til det, noe du faktisk får her på bloggen i dag..

Jeg skal innrømme at jeg fortsatt ikke er høy i hatten når det er turbulens i luften, men så fort jeg oppdager hvor rolige flyvertinnene eller pilotene er blir jeg også roligere. Dersom jeg også stiller de spørsmålene jeg lurer på når jeg er redd, hjelper det i massevis for nervene mine. Jeg tenker som regel ikke noe over de forklaringene jeg får i ettertid, men de gjør meg tryggere der og da. Det er det som teller. Derfor spør jeg dere nå som mange har ferie og skal ut og fly: Hva er du mest redd for i luften? Kom gjerne med flere bekymringer og spørsmål. Jeg trekker ut noen av kommentarene deres i kveld og svarer dere selvsagt i samarbeid med Ulrik 🙂

Du er ikke pinglete fordi du er redd for å fly, men du er pinglete hvis du ikke tør å si ifra. Mest sansynlig er det mange andre som er bekymret for eller lurer på akkurat det samme som deg. Håper dette innlegget kan være til nytte for noen urolige sjeler der ute. Jeg føler med dere ♥ 

74 kommentarer
    1. Hva er turbulens? og hvor langt ned detter man før det faktisk er skummelt (jeg synes det er skummelt med en liten dump,men når reagerer pilotene?)
      Hva skjer om motoren svikter,1 eller alle spiller ingen rolle, styrter vi rett ned eller er det håp?
      Om flyet styrter, som jeg tror det gjør hver gang vi er i en sky, går det rett ned med spissen først eller er det håp om en ”roligere” styrt, ikke sånn typ som flyulykka i LOST

    2. Jeg har ekstrem flyskrekk og har ikke vært ombord i et fly på snart 12 år. Jeg tåler likeverdigende tabletter, så redselen er for stor for å øve. Jeg har først og fremst klaustrofobi og er redd for å freake helt ut. Hyle, skrike, slå rundt meg for å prøve å komme meg ut. Noe jeg selvfølgelig aldri har gjort eller kommer til å gjøre, men det er mine frykttanker. At det ville vært dødelig pinlig å bli holdt fast av personalet eller lagt i håndjern fordi jeg gikk bananas. Eller gråter jeg når jeg blir veldig redd, hyperventilerer og blir helt forvirret. Har gått kurs mot flyskrekk, men det hjalp ikke. Så dumt at man ikke kan øve på å fly litt, men må ta en tur på minst 50 minutter. Hele familien lider av min begrensning, og jeg er lei av bilferie. Råd?

    3. Så flott med sånt innlegg, ventet lenge på det:D Jeg er livredd for at flyet skal styrte, rett og slett. At det skjer et eller annet, sånn som med han gale piloten som styrtet flyet med vilje..
      Jeg er livredd for å vite at det styrtet, og det å sitte der og vente på at man skal dø, mens folk rundt skriker og har panikk mens flyet daler ned. Uff nei, så fælt å tenke på :p Også er det det at man ikke har kontroll selv i lufta. I bil er man på bakkenivå, som gjør det lettere.. Hater den intense skrekken jeg har, det er rett og slett vondt..

    4. Jeg flyr ganske ofte og har ikke vært redd så veldig mye. Men da det er skikkelig masse turbulens blir jeg redd. Har også blitt redd for å fly etter han som styrtet med vilje, redd for at flere kommer til å gjøre det samme..

    5. Jeg har nettopp kommet over bloggen din, og liker den bare mer og mer. Jeg liker også svært godt dette innlegget 😀
      Jeg har ikke flyskrekk, men er vel som deg — tidvis veldig redd for å fly. Spørsmålet mitt er hvor grundig fly blir sjekket før avreise? Er det strenge krav til de som sjekker flyet før avreise; må de ha en spesiell utdannelse, eller lignende? Eller er det en alminnelig rutinesjekk de fleste som jobber med fly, kan ta? Har alltid lurt på dette, og blir egentlig skikkelig irritert over passasjerer som klager over forsinkelser osv. Det er _så_ uendelig mye bedre at en er sikker på at flyturen blir trygg!
      Jeg pleier også å takke pilotene for turen før jeg går av, ellers sier jeg til en flyvert at de må gjøre det for meg. Pilotene gjør en kjempejobb, så du får nesten formidle dette til Ulrik fra meg! 😀

    6. Hei.
      Jeg er er egentlig mest redd for at flyet skal være så tungt lastet at vi ikke kommer oss opp… på en måte…Hva skjer da liksom..? ser for meg at bakparten på flyet skraper nedi bakken og at det tar fyr…skal til kreta på lørdag.. reisefeberen har begynt å melde seg veldig…
      Hilsen Laila fra bodø.

    7. Dette var et bra innlegg, benytter meg derfor anledning til å få svar fra piloten.
      Har flydd en del, kan ikke akkurat si at jeg har flyskrekk. Jeg blir engstelig for å fly når jeg hører at enkelte utenlandske flyselskaper tillater bagasje ombord som i utgangspunktet er over den tillatte total vekta. Dette gjøres så vidt jeg har hørt i bytte mot litt ekstra penger. Jeg vet jo at man kan få sjekket inn ekstra bagasje når det forhåndsbestilles, men når det kan gjøres ved innsjekk uten at det registreres begynner det å bli skummelt. Blir flyet på et eller annet vis veid før avgang? På forhånd takk for svar 🙂

    8. Hei! Hadde blitt veldig glad for svar, på et kanskje litt annerledes spørsmål. Har piloter/ flyverter mer problemer med utligning av trykk i ørene? Fordi de flyr så mye? Og gjør de/ vet de om noe for å eventuelt ordne på det? Jeg har tinnitus og er redd for at d å fly kan gjøre det værre. Har han hørt om noe liknende problemer hos piloter/ flyvertinner? Flydd tidligere før jeg fikk tinnitus men er redd for at d kan begrense ferie planene fremover .

    9. Er det sant at pilotene får forskjellig mat, sånn at hvis maten er dårlig og den ene blir dårlig så holder den andre seg frisk?
      Er det så viktig som de skal ha det til at vi MÅ skru av mobilen? Har helt angst, for forstyrrer det signalene deres eller noe? Ser alltifd for meg at hvis jeg ikke skrur av kommer flyet til å kræsje.
      Når er det “farligst” i fly? Når vi letter, kjører oppi lufta eller lander?
      Hvor mye turbulens må til før det er farlig?

    10. Takk for et fint innlegg! Akkurat et slikt innlegg jeg trengte å se nå da jeg skal ut å fly snart. Jeg er veldig redd for å fly. Har flydd masse men blir mer og mer redd for hver gang. Det er så vondt. Jeg pleier å si fra men ikke alltid det hjelper. Opplevde en gang en super pilot som fordi jeg sa fra tok veldig hensyn. Han forklarte underveis alt av lyder og turbulens, han spøkte og var veldig morsom. Den flyturen gikk som en drøm. Men alle er ikke sånn… Jeg er rett og slett redd for å dø, for at flyet skal dette ned og gi oss minutter med panikk og døden i øynene. Jeg er redd for terror og teknisk eller menneskelig svikt! Hater å være så pysete. Og kan ikke tillate meg å være redd nå da jeg reiser med mine to barn, vil ikke overføre frykten min til dem. HJELP!?!

    11. Hei! Jeg hadde en drøm om å bli pilot, elsket å fly helt til jeg var i en episode med kraftig vind under landing der hele flyet ble slengt sidelengs og opp og ned. Verste jeg noen gang har opplevd. Men det jeg lurer på er hva som egentlig skjer når det høres ut som motoren blir skrudd av i lufta?

    12. Går du som “crew” når du sitter i cockpit under reisen eller hvordan kommer du deg gjennom sikkerhetskontrollen?

    13. Når det er tubulens og vingene på flyet “danser”. Er livredd dem knekker av! Hatt flyskrekk siden jeg var liten, og det stoppet meg desverre fra å oppleve plasser jeg måtte fly til. Som voksen har jeg prøvd å kommer over flyskrekken med å snakke med personalet ombord på flyet, eller å fly en kortere distanse alene. Ingenting virker. Så nå finner du meg i baren før avgang, haha!
      I høst skal jeg fly til Bali, og jeg er livredd. Har hørt så masse om tubulens, skrekkhistorier om at hele flyet rister og bagasje faller ut fra hyllene. Finnes det en skala man måler turbulens på? Og er piloter redd turbulens? (Kanskje derfor det finnes pilotbriller, de gjemmer frykten bak noen stillige solbriller, haha!)

    14. Jeg har angst for å få angst på flyet . Flyet er så trang , det et lite og utrolig klaustofobisk. Jeg har skrekken for at noe ska skje med meg , at jeg blir syk/ dårlig og da er vi oppe i luften og kan ikke gjøre noe med . Og hvis jeg faktisk blir syk så kan jeg ikke bare gå av flyet , jeg må sitte der og være syk / dårlig i mange timer før vi lander. Med båt/ bil / buss og tog kan man gå av. Men det kan man ikke med fly , og det gjør meg stresset . Skrev ned mine tanker og frykt rundt flygning litt i hulter og bulter her så håper du skjønner hva jeg mener 🙂

    15. Jeg må også nevne at jeg er redd for å dumme meg ut / være plagsom for andre passasjerer om jeg får angstanfall, noe som har skjedd med meg på fly ett par ganger før …

    16. Hva er egentlig de farligste tingene? (Fugler? Mennesker? Vær?). Hva er det som er minst farlig som folk TROR er farlig? Hvor ofte er fly på full service? Kan motorene stoppe midt i lufta? Kan en person med feks Nigeriansk pass dra til feks Italia og bestille seg en minipris Norwegianbillett og dra til Norge? Hvem stopper personen? (Tenker i forhold til terror)

    17. Glemte å spørre om det, men hva skjer for eks. etter takeoff, og det høres ut som motorene skrur seg av?:p Opplevde dette, vi var kommet i riktig høyde og alt ble plutselig helt dønn stille, og jeg følte flyet droppet nedover. DA fikk jeg litt smålig panikk :p Men regner jo med det er normalt..?
      Lurer også på åssen de runde, svære motorene kan henge fast i den tynne vingen. Ser så merkelig ut..

    18. Hei! Jeg skal ut å fly til helgen fra Sola til Mallorca. Vi skal fly airbus 330-300 (stort fly). Er dette en trygg flytype? Jeg har med meg to barn som ikke må merke at jeg er redd. Sannheten er at jeg er livredd, verken sover eller spiser. Tror min største frykt er at flyet plutselig skal begynne å “falle”. Tanken på takeoff er også forferdelig skremmende. Trenger virkelig noen beroligende ord fra en som vet hva han snakker om.

    19. Jeg har skikkelig flyskrekk og en flyvertinne fortalte meg en gang.. “Slapp av, pilotene gjør nesten ingenting der inne. Alt er datastyrt, de sitter sikkert å ser på film på ipaden eller noe..” Er det noe som er sant? Har fått helt angst for å fly etter selvmordsulykken i alpene.

    20. Hei!
      En gang vi skulle lande var det voldsom turbulens. Vi kom nesten helt ned på rullebanen før piloten måtte fly flyet opp igjen. (skal sies at det var full storm) Er dette relativt enkle manøvre pilotene gjør eller syntes de dette er usikkert også?

    21. Jeg har flyskrekk, samt høydeskrekk. samt klaustrofobi ! Og husredd. Og redd å snakke i forsamlinger. Og…the saga goes on and on. Er det noe håp ? Neida. Men flatt ut på sofaen er jeg en helt annen person ! Da snakker jeg andre helseløse, har alt på greip. I teorien..

    22. Alle er redd for turbulens og å styrte, jeg har en helt annen frykt når det kommer til fly. Jeg har skikkelig klaustrofobi, men jeg er ikke redd fordi det er trangt, jeg har helt angst av luften i flyet, jeg føler det er skitten luft og at vi bare deler på den samme skitne luften spessielt på lange flyreiser. Jeg får ofte panikk når jeg flyr og føler jeg blir kvelt, det er virkelig helt forferdelig! Så jeg lurer på, er det et luftesystem i flyene eller er luften helt isolert?

    23. Etter jeg nylig fikk panikkangst har jeg vært redd for å fly. Det som skremmer meg er når vi tar av og kjører veldig fort. Jeg er redd for at luften skal forsvinne. Kan dette skje? Skal snart fly og finner ikke svar for det noen steder. Er det også stor sannsynlighet for at grunnen Til at jeg er redd er pga panikkanfallet?.. Plis svar!

    24. Jeg har fått flyskrekk etter flere episoder hvor jeg har kjent flyet “falle” i mye vind og turbulens, jeg lurer på om dette er farlig eller noe pilotene ikke tenker over engang? De episodene har ført til at jeg gruer meg lenge hver gang jeg skal fly, som er et problem når jeg flyr ofte:( Kjæresten min studerer for å bli pilot og han har prøvd å forklare meg alt jeg har lurt på, men får ikke forklart hva jeg mener med “falle” når jeg ikke har flydd med han pga. angsten:/ Å tenke på det han har sagt hjelper jo, men så blir situasjonen litt annerledes igjen når man sitter ombord.

    25. Ser ut som mange har litt klaustrofobi på fly.
      Jeg har aldri vært redd for å fly, men er litt klaustrofobisk da jeg ble låst inne på et toalett da jeg var liten 🙁 det siste året har jeg plutselig blitt det samme på fly.
      Jeg er mest redd for å få panikk på flyet og vil ut.. Og tenker mye på om flyvertinnene/flyvertene vet hvordan de skal takle slike situasjoner, eller om de blir veldig engstelige selv dersom noen får full panikk inne i flyet?
      Jeg tror jeg bare må fly litt oftere.. Lære med selv at det ikke e farlig.
      Har jo aldri vært redd for det før!

    26. Jeg er livredd for å plutselig ikke fly. Har hatt utallige mareritt hvor vi er i luften og alt er ok, plutselig stopper vi opp og detter rett ned, så våkner jeg. Ved både take-off og landing holder jeg pusten og spenner alle muskler. Vet ikke hvorfor, men jeg klarer ikke å slappe av. Oppe i luften går det greit innimellom, men mesteparten av tiden ser jeg for meg det verst tenkelige. Jeg pleier alltid å ha med meg både musikk, bok og noe å se på, men jeg klarer på ingen måte å konsentrere meg. Jeg blir som regel sittende å stirre ut av vinduet mens jeg lager diverse katastrofe-scenarioer i hodet mens jeg klamrer meg fast i det som er. Ved den minste turbulens kjennes det ut som at hjertet mitt stopper opp, noe som er en kjip følelse.
      Jeg er redd for at noe skjer, og at jeg rekker å tenke “nå skal jeg dø”. Jeg prøver alltid å se det beste i folk, spesielt når det kommer til folk på fly. Prøve å ikke være en plage eller irritasjon for noen andre, ikke syns at moren til han lille drittungen i setet bak er uhøflig som lar ham sparke i setet mitt, det kan faktisk hende at det er hun som redder livet mitt. Hvem skal jeg hjelpe først hvis noe skjer? Hvem regner med at jeg skal gjøre noe nyttig ved en ulykke? Hva kan jeg gjøre? Klarer jeg å gjøre noe som helst i det hele tatt?!?
      Jeg sier alltid ifra til reisefølget mitt at jeg er redd for hva som kan skje, men jeg spøker det vekk hele tiden. Av en eller annen grunn ser jeg også hele tiden etter små “tegn”, noe som indikerer at noe skal gå galt. At akkurat den flyvningen er utsatt for fare. Men jeg har overlevd hver gang, og håper selvfølgelig at både jeg og alle mine fremtidige medpassasjerer lander pent på en rullebane med livet i god behold!
      Takk for meg!

    27. Han Bæla: Det er ikke hyggelig for de med flyskrekk at medpassasjerer bruker humor og tuller med de som dette når de er i luften. Håper du viser mer respekt neste gang du er i en slik situasjon. Dersom du ikke vet hva du skal si, så er det bedre om du holder munn.

    28. Hei alle sammen som har skrevet inn. Dere får sikkert svar på det meste dere lurer på av piloten i kveld, men jeg forteller dere uansett litt om min “flyskrekk”.
      Jeg har en jobb hvor jeg flyr 60 / 70 flighter i året. Plutselig ut av det blå så ble jeg redd(skjedde etter at jeg fikk barn, noe som er ganske vanlig har jeg skjønt). Gruet meg hele tiden for neste reise, og når jeg først hadde kommet frem så gruet jeg meg til returen… Jeg så fort at jeg ikke kunne ha det slik og meldte meg på ett flyskrekk-kurs. På kurset var vi mange i samme båt(alle lag av befolkningen), kurset ble holdt av en pilot, en flymekaniker og en psykologutdannet flyvertinne. Her skrev vi opp ALLE ting vi lurte på og var redde for(alle er redde for forskellige ting). Deretter gikk vi igjennom og analyserte alle spørsmål og fikk reelle svar på de. Kurset gikk over to helger, og jeg anbefaler det til alle. Nå synes jeg faktisk det er gøy å fly, for nå har jeg all den kunnskapen som trengs for å hvite at flyvning faktisk er ganske så trygt og ganske så naturlig. Jeg har her satt opp noe “hovedpunkter” som folk ofte lurer på:
      1. Hvis motoren stopper, dette vi da ned?. Nei, man flyr helt fint til nærmeste flyplass med en motor. Til og med i den usannsynlige case at begge motorer skulle stoppe så vil man kunne “seile” i lang tid…
      2. Turbulens, detter vi? Når du flyr så se for deg at du kjører båt på vannet, innimellom er det litt bølger. Slik er også luftstrømmene, større og mindre bølger forekommer. Kan være ubehaglig, men ikke farlig.
      3.Vinger som brekker? Nei, de tåler “alt”, mye mer krefter en de noensinne vil oppleve i luften.
      4. Det er viktig å huske på at et fly faktisk er designet for å fly. Så lenge et fly beveger seg fremover så er vingene laget slik at luften under vingen går raskere forbi en luften over vingen. Dett medfører at luften faktisk løfter flyet hele tiden og holden den i luften.
      5. “det hjelper ikke å si at det er trygt å fly, det er jo flystyrter fra tid til annen uansett”? Ja det er det, og man vil selvsagt ikke sitte i det flyet da. MEN husk da på at det hver dag er biler som frontkolliderer og folk dør. Hver dag blir noen myrdet, hver dag får noen en murstein i hodet og dør. Vi kan ikke leve trygt, og det er faktisk den absolutt tryggeste måten å reise på. TENK hvor mange mennesker som er involvert i at du skal komme trygt frem?
      Håper jeg har greid å så en liten spire i dere slik at dere kan komme dere på vingene og faktisk NYTE flyturen.
      God ferie!

    29. therese: Hei, Therese. Jeg fått forklart av Ulrik at det er en helt vanlig prosedyre. Om pilotene ikke føler det er trygt å lande i form av vær og vind, så gjør de an avbrutt landing og flyr opp igjen. Noen ganger ender også flyene opp på andre flyplasser på fordi de ikke kan lande på den egentlige destinasjonen pga vær/vind/stengt flyplass etc. Altså, helt normalt. Jeg har vært med på dette flere ganger selv 🙂

    30. Anonym: Det stemmer selvsagt ikke, kjære deg. Det er en grunn for at alle piloter må gjennom en meget krevende og omfattende utdannelse. Jeg forstår at du har blitt mer redd etter hendelsen i alpene. Det var en stor tragedie. Her i Norge har alle piloter årlig legesjekk. Dermed vil eventuelle fysiske og psykiske plager hos norske piloter bli oppdaget på et tidlig stadiet.

    31. Jeg elsker å fly fordi det er så fint å se ut av vinduet på alt det som er nede på bakken! Men jeg er så redd for turbulens! Når det kommer turbulens så føles det som at jeg har hjertet i halsen! Som oftest flyr jeg jo med familien min og de to søstrene mine sitter å ler av meg fordi de ser at jeg reagerer på turbulensen, ganske dårlig gjort igrunn! Men jeg vet jo selv at det ikke er noe farlig, jeg har jo opplevd det mange ganger, men det er den mest ubehagelige følelsen å kjenne når det føles som flyet dropper nedover!
      Den værste flyopplevelsen min må vel være en gang da lynet slo ned i flyet jeg var i, det var veldig skummelt men flyvertinnene var helt rolige og så ble vi informert om hva som hadde skjedd, jeg ble litt mindre redd for å fly etter det for det gikk jo bra 🙂

    32. Ane: Hei, Ane. Jeg skjønner at den oppmerksomheten du eventulet får rundt et angstanfall kan være ubehagelig for deg. Slik vil du jo sansynligvis føle det dersom du skulle få et anfall utenfor flyet også, som i en helt annen situasjon. Men det som er betryggende ombord i flyet er at du har flyvertinner/flyverter som tar vare på deg om noe slikt skulle forekomme. Flyvertinnene og flyvertene får årlig opplæring i slike nødsituasjoner, og er derfor i stand til å takle nettopp dette. Fortell gjerne flyvertinnen eller flyverten når du går ombord i flyet at du ikke er helt komfortabel med å fly,så vil de ta godt vare på deg under hele reisen 🙂

    33. Anja: Hei, Anja. Jeg går selvsagt gjennom vanlig sikkerthetskontroll, som alle andre passasjerer. Den eneste forskjellen når jeg er ute og flyr med Ulrik er at jeg flyr på ID-familiebillett, som vil si at jeg får goder i form lave priser på flybilletter 🙂

    34. Anonym: Hei! Det hørtes ut som en ekkel opplevelse. Jeg er som sagt meget lite begeistret for turbulens selv, så forstår at du ble redd på den flyturen. Over til det du spør om her..Tenk deg en oppoverbakke. Du bruker mer kraft opp bakken enn du gjør når du er på toppen av bakken. Det blir akkurat det samme i et fly. Flyet bruker mer motorkraft i takeoff, enn det gjør når det har nådd den høyden det skal ligge i. Jeg har stilt det samme spørsmålet til Ulrik før, så morsomt at du lurte på det samme 🙂

    35. Hei, sliter med flyskrekk selv. vet aldri hva medpassasjerer tenker heller.
      går det an å åpne nødutgangene imens flyet er i luften?
      er det farlig om lynet treffer flyet?
      hvor stor sjanse er det for å overleve flystyrt?
      hva skjer hvis den ene motoren slutter å virke?
      hvor mye turbelens kan egentlig flyet tåle?
      de sprayer om vinteren vingene osv med varmt vann eller defrost eller noe. hva skjer hvis de ikke gjør det? er det farlig?
      hvis den ene piloten må på toalettet, kommer det inn en flyvertinne i cockpiten? vet norwegian har endret det, men er det fler selskaper som har gjort det?
      har pilotene trent på hva de skal gjøre ved en flystyrt, hvordan de skal prøve å lande flyet evt?
      hvor mye trykk tåler ett fly?
      er det normalt at flyet deler seg i 2 ved evt flystyrt?
      jeg vil alltid sitte med vingen med vinduet nettopp fordi da har jeg “kontroll” på den. men fikk høre at ved styrt så pleier flyet å knekke i to. jeg ar alltid sett for meg at det er fremste delen av flyet som er fucked! men nå har jeg begynt å velge sete lengre bak vingene siden jeg vil jo ikke akkurat sitte der flyet blir knekt i to….
      og flyvertinner, hvor mye opplæring har de egentlig når det kommer til krisesituasjoner? de er flink å servere, men de må vel også vite hva de skal gjøre ved evt nødstilfeller?
      vet det er veldig mye spørsmål om styrting, men er jo det jeg er mest redd for…

    36. Bente: Hei, Bente. Takk for ditt spørsmål. Piloter, flyverter og flyvertinner er jo i utganspunktet like utsatt for dette som vanlige passasjerer som flyr mye. Trykk i ørene er ubehagelig for alle. Dersom dette er et problem for en person vil jeg tro at man går til legen og får en løsnng på det. Ulrik har sagt at flere kollegaer har fått behandling for akkurat dette 🙂

    37. høres kanskje sykt ut, men jeg ville heller dødd i en bilulykke eller båtulykke enn å styrte med et fly.
      for i en flystyrt så er vel man fucked uansett og du bare venter på at du skal dø i minutter eller hvor lang tid det tar. i en bilulykke skjer det hvertfall momentant(som oftest) og du får ikke like god tid til å tenke på “at nå dør jeg” er på vei ned som er det værste

    38. redd: Turbulens kan sammenlignes med bølger på havet. Har du kjørt båt i skikkelig uvær noen gang? Det har jeg, og det var omtrent like ubehagelig som turbulens i luften. Det handler om at man som fører av båten, eller pilot av flyet ikke kan styre hvordan bøgen i vannet eller hvordan vinden i luften treffer båten eller flyet. Turbulens i luften er altså helt normalt.

    39. Kjære Pilotfrue og Mr Pilot!
      Jeg tenkte akkurat at jeg måtte sende deg en Mail, og fortelle deg om flyskrekken min. Flaks at jeg så dette innlegget nå! Jeg er en mamma med 3 barn som skal ut å fly i morgen. Jeg skal bare fly i 3 timer. Men de timene er for meg nesten ikke til å holde ut! Jeg har vært kjemperedd siden jeg var med på en flytur med kraftig turbulens og fall. Det var vinterstid. Og jeg vet at været over karibien kan være ustabilt. Men etter det klarer jeg ikke å puste når jeg kommer ombord. Jeg sier alltid fra, når jeg går inn i flyet. Og det hjelper litt. Men jeg gruer meg så mye til flyturen min i morgen, at jeg har mest lyst å avbestille hele ferien. Men da blir barna lei seg.

    40. Kristin: Hei, Kristin. Jeg fikk vondt av å lese dette. Trist at du skal være så redd vær gang du er ute og flyr. Det er veldig fint at du sier ifra til reisefølge ditt, slik at de er klar over hva du er bekymret for. Si gjerne også ofra til flyvertinnene eller flyvertene. Da vil de berolige deg dersom det blir turbulens i luften og oppdatere deg litt om hva som faktisk skjer. Jeg kan kjenne meg igjen i deg når du sier at du “spøker det vekk”. Det samme gjorde jeg. Jeg tror jeg gjorde det for å beskytte meg på en måte, men det fungerte ikke like bra som det å faktisk være åpen og ærlig om frykten. Når jeg først turte å åpne meg, så følte jeg meg alltid mye bedre ombord i flyet 🙂

    41. Line: Hei, Line. Som jeg svarte Ane tidligere i dag, så får flyvertinnene og flyvertene årlig opplæring i å takle slike “nødsituasjoner”, som foreksempel at passajerer får angst eller panikk ombord i flyet. Det er jo trygt og godt å vite for oss som passasjerer 🙂

    42. Ida: Hei, Ida. Dette har jeg både spurt Ulrik om og forklart videre her på bloggen flere ganger, men prøver igjen.. Tenk deg en oppoverbakke. Du bruker mer kraft/energi for å komme deg opp bakken enn du gjør når du er på toppen av bakken, ikke sant? Det blir akkurat det samme i et fly. Flyet bruker mer motorkraft i take-off, enn det gjør når det har nådd den høyden det skal ligge i. Så ja.. Det er helt normalt at motoren lager mindre lyd når flyet har nådd den høyden det skal ha 🙂

    43. Benedikte: Hei, Benedikte. Hyggelig at du liker bloggen! Jeg har som du sikkert skjønner vært med på endel flyturer med Ulrik, og ser hver gang at pilotene gjør grundige undersøkelser av systemene. De går også rundt flyene på bakken og inspiserer det med egne øyne. Dersom noe er galt blir teknisk personell tilkalt. De tar overholdet ingen sjanser.

      Jeg skal hilse tilbake fra Ulrik. Han sier det er veldig koselig å ha slike takknemlige passasjerer ombord, som setter pris på den jobben de gjør 🙂

    44. Hanne: Hei, Hanne. Du, jeg og mange andre opplever turbulens som noe ekkelt. Likevel prøver Ulrik å forklare meg, som jeg nå forklarer til deg at turbulens er helt normalt. Vinden som treffer flyet kan sammenlignes med bølger som treffer en båt. Begge deler er vemmelig og begge deler forekommer ofte. Jeg vet ikke hva jeg skal si for at du skal bli tryggere i luften, men kanskje du skal ta deg en tur på sjøen og føle litt på hvordan bølgene “styrer” i båten?

      Det som skjedde i alpene var en stor tragedie, og har nok dessverre skremt veldig mange i ettertid. Her i Norge er pilotene til årlig legekontroll, noe som i hvertfall beroliger meg i forhold til at både fysiske og psykiske plager mest sansynlig vil bli oppfatett på et tidlig stadiet.

    45. Jeg er redd for å fly, og jeg er redd for det samme som mange andre her. Nemlig at flyet skal styrte. Men jeg er også redd for at flyet skal bli kapret. Sitter å følger med på alle mulig små hint om at noe er galt. At piloten egentlig ikke er pilot og sånn. Tenker at det må jo være lett å utgi seg for å være en pilot selv om man ikke er det! Er det det? Hvordan er sikkerheten på det?
      Hadde virkelig satt pris på svar! Skal fly til Thailand om ikke ca en uke og det er veldig langt og i mine øyne veldig skummelt!!

    46. Valgerd: Hei, Valgerd. Trist å høre om din flyskrekk. Nå virker det for meg som at det er klaustrofobien som er det største problemet her, ettersom at du har tatt et kurs mot flyskrekk som ikke hadde noe positiv effekt på deg. Jeg ville søkt om hjelp for å overvinne selve klaustrofobien. Det kan ikke være noe godt å leve med, verken for deg eller din familie.

      De korteste flyvningene tar rundt 50 minutter, som du sier. Flyet bruker jo mye tid på både take-off og landing, så det er ikke lange stunden flyet er i luften fra foreksempel Oslo til Bergen eller fra Oslo til Stockholm.

      Ønsker deg masse lykke til!

    47. 1) Får angst av at andre ikke overholder reglene om at teknikk skal være av ved av- og påstigning. Hvor viktig er dette?
      2) Jeg frykter å fly over hav mer enn land, fordi jeg er redd det ikke er noe sted å lande i motsetning til at nødlandinger på andre flyplasser er mulig på land. Stemmer det at det er farligere å fly (og lande) over hav?
      3) Turbulens er det verste for meg. Jeg vet jo at det ikke er farlig, men når man kjenner hver minste lille ting i et stort fly tenker jeg meg at da må det være ganske ille. Er det noen gang farlig, i så fall når?
      4) Hvor er det tryggest å sitte i fly? Jeg har lest at det er i den bakre delen av flyen, bak vingene, statistisk sett. Stemmer det?
      5) Jeg synes det er skummelt med for store fly (tenker at de er vanskeligere å fly), men sm. fly er aloft “lette” så jeg kjenner turbulensen altfor godt. Hvilke type fly (størrelse, merke osv.) er tryggest, og hva er fordeler og ulemper med store vs små fly?
      6) HVORDAN bør man handle for å øke sjansen for å overleve ved flystyrt (bortsett fra å følge sikkerhetsrutinene)?
      7)Jeg har opplevd “lufttomt” rom – det var da flyskrekken startet for meg, idet flyet falt det som føltes som hundrevis av meter. Er dette farlig, i så fall når er det farlig og ikke farlig?
      8) En gang fløy et fly veldig lavt hele veien fra Tyrkia til Oslo. Det var vanvittig behagelig for en som meg som er redd for å fly, jeg følte at jeg hadde kontrollen mer og at det ikke var så langt ned (kun psykologisk effekt, det hjelper sikkert ingenting hvis ulykken inttreffer). Var dette et engangstilfelle av grunner jeg ikke vet om? Er det ulike ruter som
      9) Jeg er livredd for lange turer, USA er uaktuelt for meg. Er lange turer farligere enn korte? Det har med kontroll å gjøre, jeg føler at jo lengre turen er, jo mer sannsynig er det at noe galt kan skje. F.eks. har kameraten min fortalt meg at det er ikke bra hvis det er mye turbulens på USA-turer, for da kan det hende at det er svært lite bensin (hvis det er det man bruker på fly) igjen. Er lengre turer farligere?
      10) Er det enkelte steder (utenom land det er svært dårlig kvalitet av fly og flyplasser osv., de som er svartelistet) som er tryggere og farligere? Jeg tenker på hvilke flyplasser og ruter som er kjent for å være tryggere og hvilke som er kjent for å være vanskeligere.
      Håper på svar, på forhånd takk.
      Og takk til deg, Julianne, for at du har en slik spørsmålsrunde! Setter veldig pris på intiativet.

    48. Lena: Hei, Lena. Leit å høre at du sliter med flyskrekk. Her var det mange spørsmål. Jeg plukker ut noen av de..

      Det er teknisk umulig å åpne nødutgangen når flyet er i luften. Dette har med luftrykket i flyet å gjøre. Alle fly har lynavledere, så dette er som regel helt ufarlig, men kan være ubehagelg, som turbulens.

      Du spør om hvor stor sjanse det er for å overleve en flystyrt. Den sjansen er garantert mindre enn sjansen du har for å overleve i en bilkrasj. Men hvor stor er sjansen for å overleve en bilkrasj? Ikke vet jeg. Her må vi bare spekulere.

      De fleste flyselskap i verden har to motorer eller mer. Dermed er det faktisk ingen problem dersom noe skulle skje med en av motorene, da flyet fortsatt kan fly på kun en motor.

      Spørsmålet du stiller om flyvertinnene/flyvertene har jeg svart på flere ganger under her 🙂

    49. Veldig redd for å fly!: Hei til deg som er veldig redd for å fly. Det er leit å høre at du føler det slik. Veldig bra at du er åpen om dette og sier ifra om denne redselen når du går ombord i flyet. Det hjelper jo litt, som du sier. Jeg spurte Ulrik nå om akkurat dette, og svaret han ga meg var at alle piloter tar hensyn til vær og årstid. Turbulens forekommer “dessverre” overalt, men igjen: DET ER HELT NORMALT 🙂

      Masse lykke til med flyturen i morgen. Ønsker deg en flott ferie med barna 🙂

    50. Madelen: Hei, Madelen. Som du ser her i kommentarfeltet, så er de aller fleste bekymret for turbulens. Les gjerne hva jeg har skrevet om det.

      Ja, det er gode luftesystemer/aircondition på alle fly 🙂

    51. Hei!
      Flyskrekken min er bare blitt verre med alderen, føler jeg. Det er noen ting jeg har lært å gjøre for å roe meg ned, og gjøre det tryggest mulig for meg, for at jeg skal føle det bedre under de nødvendige turene på ferier etc.. Når du først er flere titalls tusen fot oppe og det går gærnt, er det for sent, helt klart. Men selve skrekken er vel så utmattende etter hver flytur!
      1. Velg tidlige avganger, tidlig på morgenen. Da er luften stillere, og mindre turbulens vil oppstå. Dersom det er snakk om lang flytur, velg sent på natten/tidlig morgen.
      2. Du vil merke minst til turbulensen helt foran i flyet. Mest risting er det bakerst.
      3. Unngå å fly under ekstreme/dårlige værforhold om du kan (dette kan nok ikke alltid unngås for alle, desverre)
      4. Ta noe beroligene (litt alkohol kan noen ganger hjelpe). IKKE drikk kaffe før/under flyturen.

    52. Hei! Tusen takk for svar ang tinnitus, men lurer på : Ulrik sier han vet om flere som har fått behandlig , er det hos spesialist ? Vet han noen om det og eventuelt hva slags behandlig ? 🙂 Tusen takk igjen 🙂

    53. Det at personer rundt deg er forståelsesfulle er ikke noe jeg kan relatere noe spesielt til. Folk rundt meg har blitt sure, men de ansatte er alltid veldig flinke. Jeg har fått blackout og panikkanfall, hvor de ansatte er til stor hjelp, passasjerene derimot…

    54. Får faktisk bare klaustrofobi når jeg er i heiser, og når jeg flyr. Men jeg får inne helt vanlig klaus, jeg må sitte ved vinduet, for da føler jeg at jeg har litt kontroll! Greier ikke å sitte i midten, for da er jeg værst. I midtgangen går litt greit, men det er vindusplassen som er best. Også må jeg sitte helt bakerst i flyet..

    55. Jeg kan anbefale de som er plaget av flyskrekk å laste ned http://www.fligthradar24.com her kan dere følge tusenvis av fly fra avgang til landing. Oppgrader for noen kr å få tilgang til å følge landingen i 3D. Jeg tror mye av det handler om å sette seg inn i hvor trygt det er å fly.
      Det som er forskjellen fra å sitte i godstolen å se på tv er, lyder og bevegelser. Støy og risting er en del av turen men det har ikke noe med fare og gjøre, Ha alltid belte på under turen og begrens inntaket av alkohol. Etter å ha leid og flyd jagerfly en time, med 6,5 g i svingene og 35 grader varmt i cockpiten. Fikk jeg en ny forståelse for hvilken påkjenningen et fly tåler.

    56. Hei! Bra innlegg. Før elsket jeg å fly og turbules var bare gøy! Uvær o.l gjorde meg ikke noe, tenkte som så at piloten helt sikkert også vil hjem igjen, så h*n gjør sitt aller beste. Tørr piloten, tørr jeg!
      Men så fikk jeg barn, og føler meg ikke like tøff i trynet lenger. Tviholder på ungen under take-off og landing. Har ikke direkte flyskrekk, synes bare det ikke er like gøy lengere.
      Men jeg skjønner veldig godt at folk er redd, det er en ganske unaturlig ting for mennesker å fly høyt opp i lufta.

    57. Therese: Hei, Therese. Hyggelig at du likte innlegget. Jeg har hørt mange si akkurat det du sier her. At “flyskrekken” kom når de fikk barn..Huff!

      Ønsker deg en fin dag og snart helg 🙂

    58. Hei!
      Dette var et veldig bra innlegg, som jeg tror mange vil dra nytte av:) Jeg opplever situasjonen med å fly akkurat likt som deg – ikke flyskrekk, men nervøs. Derfor lurer jeg på hvordan mekanismen i flyet er? Hvordan flyet faktisk henger i luften? Jeg vet at det er luft under vingene, som presser flyet opp, men hva er det som holder flyet der? Hvorfor sier mange at det er såå trygt å fly? Er det virkelig ingen fare for at det faller ned? Et siste spørsmål er hvor grensen for avlyst flyvning går? Flyr man ofte i hardt vær eller tar man ingen sjanser?
      Dette ble mange spørsmål, men håper du kan svare:)

    59. – en liten øvelse jeg har brukt før flyturer:
      Sett deg i sofaen der hjemme, nå, lukk øynene og kjenn på hvor godt det er å sitte akkurat der! Og, så tenker du på turen ut til flyplassen, innsjekking, gate’n, ombord i flyet-påstigningen og fram til setet ditt i flyet. Tenk at du setter deg i flysetet. Så bestemmer du deg for at den følelsen du har når du sitter i sofaen din skal du også ha når du sitter i flysetet! Altså, sofafølelsen tar du med deg inn i flyet og ned i flysetet ditt! Lukk øynene når du setter deg i setet, og hent fram sofatankene! Du bestemmer faktisk at det er den følelsen som skal få mest plass!

    60. Hei, og takk for bra innlegg!
      Har Ulrik noen gang opplevd så mye turbulens at han selv har blitt litt redd?

    61. Marit: Hehe! Dette har jeg lyst til å teste ut! Neste gang jeg er ute og flyr skal jeg hente fram “sofatankene” 🙂

      God helg til deg, Marit!

    62. Mattis: Hei, Mattis. Så hyggelig at du likte innlegget! Jeg har hørt at Ulrik har fortalt om flyturer som var mer ubehagelige enn andre på grunn av dårlig vær osv, men han har aldri følt seg direkte redd 🙂

    63. Hei!
      Først vil jeg bare si du er veldig pen:-)
      Jeg har alltid hatt flyskrekk men sist sommer kom jeg over den flyskrekken min ved å ta 3 flyturer tur/retur, jeg var såå glad for at jeg endelig hadde klart å overvinnet min største frykt! Men i februar da jeg skulle ta fly igjen hadde jeg en veldig ubehagelig flytur, når flyet skulle lande på flyplassen så var det veldig dårlig sikt og det var masse snø så flyet klarte ikke å lande etter flere forsøk så vi vart sendt til en annen flyplass, de minuttene var veldig ekle.. Men til tross for den episoden hoppa jeg meg på et annet fly 2mnd etterpå og det same skjedde igjen.. Flyet klarte ikke å lande å det var perfekt sikt! Kapteinen sa til og med at hvis han hadde landet så hadde de gått gale.. Siden den flyturen har jeg ikke tatt en flytur.. Og jeg får enorme trykk i ørene mine slik at jeg nesten trur jeg mister hørselen! Er jeg helt sprø? Hehe
      Ha en fin uke:-)

    64. Malin: Hei, Malin. Tusen takk for hyggelig kompliment!

      Men over til det du spør om..Les gjennom det du selv har skrevet en gang til. Tyder ikke det du har opplevd på at pilotene er eksperter på det de driver med? De kan ikke styre vær og vind, men de kan beslutte om landingen er forsvarlig eller ikke i de forholdene som faktisk er tilfellet. Dersom pilotene velger å lande på en annen flyplass enn planlagt er det gode grunner for det. La pilotene gjøre den jobben de kan best, nemlig å fly 🙂 🙂

      Ha en fin uke du også!

    65. Selvfølgelig! Jeg beskylder ingen piloter, jeg vet at de gjør sitt beste, det er jeg fullstendig klar over!
      Men jeg fortalte min historie til deg ang hva jeg har opplevd.
      Det er bare min uflaks at flyturen ikke går som den skal med tanke på min flyskrekk.

    66. Malin: ja, litt uflaks. Men de som er ofte ute og flyr opplever dette stadig vekk. Altså, det er helt normalt, og ingenting å være redd for 🙂

      Håper at flyskrekken din blir helt borte en dag <3

    67. Hei jeg er mann på 42 jeg har aldri vært ute og flydd har så lyst og dra til varmere strøk men de var og komme seg på flyet jeg trenger hjelp er det noen som kan i meg tips hva jeg kan gjøre ?

    68. Hei,
      Vil bare si at dette innlegget forandret litt min mening om deg. At du/Ulrik sitter å svarer så seriøst og ordentlig på spørsmålene til dine lesere er veldig hyggelig. Selv har jeg litt noia for tubulens, og etter den forklaringen med bølgene, båt etc, så virket alt plutselig veldig logisk, og turen til London om en mnd ble plutselig ikke så skummel alikevel!
      🙂

    69. Silje: Hei, Silje. Hilser fra Ulrik og sier takk for det. Godt å høre at han kunne lette litt på frykten din. Ønsker deg en god tur når den tid kommer og en fortsatt fin uke 🙂

    70. Håper det ikke er altfor sent å stille spørsmål. Jeg prøver likevel. Dersom flyet har mye turbulens ved landing og det ligger vann rett ved flystripa slik at flyet må fly over vannet med lav høyde. Er det da en risiko for at turbulensen kan gjøre slik at flyet kan “falle” ned i vannet? Vet ikke om jeg får forklart godt hva jeg mener. På Værnes flyplass i Trondheim får jeg alltid følelsen av at flyet skal styrte ned i havet på nedfarten fordi man flyr så nærme havet og det er alltid veldig turbulens på nedfarten! Håper du har andledning til å svare! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg